Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av värmepump - kan leverantörs rÃ¥d stämmer?  (läst 3948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Hej!

Tillbaka på forumet efter et antal år och med ett nytt problem. Vår IVT Greenline C8 har görd sitt (styrsystem- CL300 - död) och jag har sökt en ersättnings pump hos ett antal leverantörer. Den jag var mest imponerad av kom däremot med ett varningsord som jag har svårt att förstår. Jag har sökt efter en 8 kWs värmepump men han sager att ett modern 8 kW skulle förmodligen fryser marken ( jag har en 350 -400 m slinga) och rekommendera att jag gå ned till en 6 kWs pump istället. Jag kan förstår att v-pumpar har förbättrads under dem 13 år sedan vi investerad sist, men 8 kW är 8 kW (i alla fall 7,5 kW om man lita på IVT's spec) och jag har svårt att se att en 6 kWs pump skulle klara vår behöv.

Har jag rätt eller har leverantör rätt? Det vår väl kannon om han hade rätt och jag kunde spara lite till på pumpen!

//NiSk

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2012, 07:40:20 »
Dessvärre har han rätt

Drivenergin till kompressorn har minskat och COP har ökat så man belastar slingorna mer än tidigare för att få samma mängd värme i huset.

Men om det har någon avgörande skillnad på en 400meters slinga kan jag däremot inte säga.
det får någon som har ett dimensionerings program avgöra.

hur stort hus är det som värms
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2012, 08:15:17 »
Huset är en renoverad skånelänga med 3-glass fönster, 45 cm isolering mellan botten och övervåning och 50 cm isolering i taket. 2 våning, Total 230 m2. Väldigt många stora radiatorer så vi har lyckads bra innan med en utledningstemp på 35 grader.

//NiSk

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2012, 08:32:04 »
Om pumpen ger 8 kW och COP ökar frÃ¥n 3 till 4 för den nya pumpen ökar effektuttaget frÃ¥n marken med 13 % frÃ¥n 5,33 till 6 kW. Det är ingen vÃ¥ldsam ökning det handlar om. Man brukar rekommendera effektuttag pÃ¥ 10 -15 W/m markvärmeslinga. Med 6 kW och 350 meter blir det 17 W. 

Frågan är hur ofta pumpen går dygnet runt. Om den är kraftig i förhållande till husets värmebehov och sällan går kontinuerligt är det inget problem men om den är klen är det värt att fundera lite över hur djupt slingorna ligger och vad det är för avstånd mellan dem. Hur många timmar per år gick den gamla pumpen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2012, 09:07:41 »
Hej Roland och tack för din visad intresse!

Jag vet faktisk inte hur många timmar den gamla pumpen har gått under åren. Den styrsystem den hade (och som är nu anledningen till att vi måste byta vp) lagrad inte sådan info (CL300). Och nu gå den inte alls. Jag var med när markslingorna grävds ned och dem ligga på 1.00 - 1.20 m djup och är ca 1.00 - 1.50 m ifrån varandra. Vi har lagd ut dem i hästhagen som är på ca 1,5 tunnland så ingen problem med plats. Den gammla IVT'n var klart hörbar när den jobbad men vi körd med alla radiator termostat fullt öppen och kurvförskjutning inställd på max 3 (av 10) då had den ingen problem att håller 18 -19 grader mitt i vintern. Vi eldar i en tälstenskamin för att få upp tempen till ca 20 grader (gratis ved). Had tidigar problem med växelventil (trög öppning och stängning och sedan läckage) och byte mot en LK motorstyrd efter förslag på detta forum vilken fixad problemet helt. Inna CL300 gick helt sönder had jag märked en viss försämring av värme från systemet och jag var tvungen att höjer kurvförskjutning till ca 6-7 nu under hösten för att få ut tillräkning med värmen. Den gammal IVT had en verkningsgrad (COP) på bara 2,88 enl. tillverkarens teknisk data - men dem gav ingen framlednings temp (!)

//NiSk

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2012, 10:04:10 »
Min granne i Dalarna har en 12kW Thermia pÃ¥ en 450m jordslinga i sandjord, och enligt honom fungerar det utmärkt. Jag har dock inte kollat nÃ¥gra siffror, och jag är lite skeptisk. Själv har jag 700m till min 12kW Nibe F1245, vilket fungerar utmärkt, även om vi normalt hÃ¥ller ca 15⁰ inomhus merparten av tiden, eftersom det är ett fritidshus.

Vad jag förstår har du gott om plats att lägga ytterligare slang om det blir för klent, och jag skulle aldrig gå ner i effekt om du redan nu har problem att hålla värmen, snarare kanske fundera på om inte en 10:a vore rätt, och i så fall behövs nog mera slang.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2012, 10:26:11 »
Hej Tipo,

Den är bara den senaste 2-3 månader som jag har märkt en minskning av värme från vp'n. Innan klarad den uppvärmning utan problem, så jag tror inte att jag behöver mer värme än max det jag had ursprungligen från GL C8 (=7,5 kW enligt IVT).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2012, 14:53:57 »
Sätt in en pump på 8 kW, uppenbarligen finns det gott om plats för mer slang om så skulle krävas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #8 skrivet: 22 november 2012, 14:57:54 »
Jag håller med. Det är bättre att sätta in en VP som klarar av att värma huset och eventuellt komplettera med mer slang senare än att sätta in en mindre VP och alltid behöva mer eltillskott...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #9 skrivet: 22 november 2012, 15:55:18 »
Sätt in en pump på 8 kW, uppenbarligen finns det gott om plats för mer slang om så skulle krävas.

Om man skall hålla fast vi IVT/Bosch så är det väl 6,7,9 eller 11 kW som finns nu?
Jag skulle välja 9kW och sedan hålla koll på temperaturerna på "kalla sidan".
Om det blir alltför kallt i marken kan man ju sänka kurvan och elda mera ved, eller gräva mera slang.

Vad är det för symptom nu på den gamla VP? Det är inte så enkelt att utegivaren ger fel värde så VP inte startar? Funkar varmvatten?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #10 skrivet: 22 november 2012, 16:11:15 »
Hej Olle 61,
Nej felet med den gammla vp är att styrstemet har pyad och där finns ingen reservdelar eftersom IVTs underleverantör av den system gick i konk för 3-5 år sedan. Sedan är kompressorn 13 1/2 år gammalt och jag kan inte se vitsen med att lägga ut 15 000 -20 000:- för en ombyggd styrsystem och sedan vara tvungen att byta kompressor om 2-4 år. Jag köpa heller en ny vp med garanti och högre verkningsgrad.

//NiSk

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #11 skrivet: 22 november 2012, 17:13:38 »
Det där låter som en dålig ursäkt till varför CL300 inte går att få tag på. Så vitt jag vet så har IVT alltid köpt sina styrningar från Conlego och de har inte gått i konkurs. Ibland kan en servicekille dömma ut en anläggning lite väl snabbt, kanske mera intresserad av att sälja en ny värmepump. Men om den styrningen verklgen är trasig är det ingen idé att lägga mera pengar på den värmepumpen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #12 skrivet: 22 november 2012, 18:33:49 »
Yo det stämmer Conlego tillverkad CL300. Det stå på kretskortet. Jag försökt söker styrsystem CL300 på deras hemsida och fick 0 träffa.
Nu har vår lokal rörmockis lämnad ett anbud på en thermia diplomat 8 , installerad och driftsat för 56 000:- Klart billigare än någon annan!

//NiSk

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Byte av värmepump - kan leverantörs råd stämmer?
« Svar #13 skrivet: 22 november 2012, 20:11:37 »
LÃ¥ter som ett helt ok pris tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!