Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fundering jord/bergvärme delad colektor slang/slinga  (läst 2457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej om jag borrar bergvärme...å delar brieslangen i två skilda slingor,så jag kan välja slinga
slinga 2 tänte jag skulle va en helt vanlig areotemp på tex 15-20 kw å slinga ett borran

tanken va att köra luft fångaren då det är tex ´+5 grader ute å är det kallare så använder jag
borrhålet....
vinter tid kommer jag att enbart köra borra å sommaren får areotempen snurra

varför jag valt +5 är för att till stordel slippa påfrysning på areotempen då jag plockar energi ur den vid 5+ så har jag då ingen påfrysning i min luft luft maskin

växlingen mellan slingorna kommer att styras med elventiler å en termostat som styr vid vilken temp jag byter slinga

tror ni det funkar ?
tanken är att spara borran lite mer till kallare dagar....å optimera driften så den går så billigt som möjligt


Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: fundering jord/bergvärme delad colektor slang/slinga
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2011, 18:16:36 »
Klart att det funkar, det finns fardiga losningar snarlika den iden.
Kombinerad luft/berg-varme finns hos tillverkarna av specialbyggda VP-anlaggningar. De anvander en och samma VP till bagge koldbararna.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: fundering jord/bergvärme delad colektor slang/slinga
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2011, 20:00:48 »
Problemet är bara att när det är varmare än 5 grader har man så lite förbrukning så man spar inte så mycket varken på el eller borran men har man grejerna gratis och tycker om att meka kan det säkert bli bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej.. jag misstänker att man ej behöver köra areotempen med fläkt om man hittar en lagom stor grej ...en kompis har en atria pump å sommar tid så går alldrig fläkten för att tillverka varmvatten å lite värme,det räcker att bara pumpa runt köldbärar vätskan i utedelen så får den den energi den behöver ...väldigt fiffigt och förmodligen ochså energi snålt...

jag kom på att kör man pumpen vid + grader så ska man ej behöva nån form av avfrostning då värmen i luften ska hålla förångaren isfri..
bygger man skälv sÃ¥ gÃ¥r det ju att bestämma vid vilken temp man växlar slinga +2 eller +6 grader  det e ju bara att välja skälv Ã¥ se vad som funkar bäst

måste ju gå bra att hitta en stor areotemp på skroten...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: fundering jord/bergvärme delad colektor slang/slinga
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2011, 22:10:25 »
hej.. jag misstänker att man ej behöver köra areotempen med fläkt om man hittar en lagom stor grej ...en kompis har en atria pump å sommar tid så går alldrig fläkten för att tillverka varmvatten å lite värme,det räcker att bara pumpa runt köldbärar vätskan i utedelen så får den den energi den behöver ...väldigt fiffigt och förmodligen ochså energi snålt...

jag kom på att kör man pumpen vid + grader så ska man ej behöva nån form av avfrostning då värmen i luften ska hålla förångaren isfri..
bygger man skälv sÃ¥ gÃ¥r det ju att bestämma vid vilken temp man växlar slinga +2 eller +6 grader  det e ju bara att välja skälv Ã¥ se vad som funkar bäst

måste ju gå bra att hitta en stor areotemp på skroten...

Annars är en av fördelarna med bergvärme att man slipper en ful utedel vid huset ;).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: fundering jord/bergvärme delad colektor slang/slinga
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2011, 06:19:56 »
Tror han ar ute efter battre COP totalt. Da verkar iden med kombimaskin inte fel.
En del folk har plats for en "ful" utedel utan att det generar dem.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!