Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installations kostnad. Vad är rimligt?  (läst 14821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installations kostnad. Vad är rimligt?
« skrivet: 24 november 2012, 18:58:40 »
Hej jag har köpt en IVT 600 + A/W 200 FC. Den är helt ny men köptes 2009, men den har aldrig varit monterad.

Så nu ska jag få tag i någon som kan montera den åt mig. Det måste vara en IVT godkänd installatör så att garantin gäller.

Jag har tänkt att jag ska förbereda så mycket som möjligt för att få ner installations kostnaden.

Ta bort den gammla elpannan.
Sätta den nya pannan på plats och även utedelen där jag gjutit en platta.

Så jobbet som ska utföras är juh el-dragningen och rörmokeriet mellan pump--panna---och mina fasta rör till vatten/uppvärmning. Och sen igång körning av systemet.

Brukar det vara samma person som gör el och vvs?
Vad borde detta kosta?

Har även läst att det är en del som har problem med is vid fläkten är detta något som skulle åtgärda direkt kanske? Eller ska man kanske prova först.


130 kvM Anno 1980 Tidigare uppvärmning el-panna med radiatorer 18000kW + 3 kb2 ved till kaminen.

Tacksam för svar.

Ps Vi lyfte in panna i garaget idag, jag ock min bror FUCK va tung 180kg. Stackars montörer och få dessa på plats, dom var inte lätta att lyfta.

IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2012, 19:09:01 »
Kan inte firman som sålde vp montera den ? Gäller inte garantin om man monterar Ivt själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2012, 19:36:17 »
Pumpen är köpt på ivt center i båstad och jag bor i värmland. Så det blir svårt.

Det står i försäkringspappren att aukuriserad ivt installatör eller godkänd ivt installatör ska göra jobbet.
IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2012, 21:46:38 »
Du kan söka efter service ombud här

http://www.ivt.se/pages/widepage.asp?lngID=81&lngLangID=1

Skriv din egen ort och kontrollera vilka ombud som finns inom 100km omkrets
sen är det bara att börja ringa
Bli inte förvånad om 99% säger nej eftersom de ej fått sälja maskinen.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #4 skrivet: 24 november 2012, 21:49:22 »
Kanske stället där du köpt den kan ordna en installatör dom kan ju ha lite kontakter även på andra orter kan vara lite lättare för dom annars är det nog lätt att säga nej för att dom inte fått sälja anläggningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #5 skrivet: 24 november 2012, 22:03:10 »
Jag prata med ivt center i karlstad. Sa blankt nej. Mycket dåligt måste ja säga, dom får juh betalt. Jobb som jobb, fick inte ens ett pris. Han rekomederade mig att köpa en bergvärmepump.
IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #6 skrivet: 25 november 2012, 00:34:52 »
Om du nu har köpt den billigt, så be en vanlig VVS firma installera den, för det skall väl räcka med att det är fackmannamässigt gjort. Skulle den gå sönder så tar väl hemförsäkringen det ändå?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #7 skrivet: 25 november 2012, 08:07:53 »
Känns inte som jag vill kasta bort 10 års garanti.

Men det är ingen som vet på ett ungefär vad det skulle kosta att installera den?
IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #8 skrivet: 25 november 2012, 08:23:19 »
Vem lämnar 10 års garanti?
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #9 skrivet: 25 november 2012, 08:55:13 »
Om prylarna står på plats och det bara är att koppla in och köra igång så är det en halv dags arbete för en person + några meter rör, lite kopplingar och några ventiler. Åsså behöver du en elektriker en timme + resa för att koppla in elen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #10 skrivet: 25 november 2012, 08:57:47 »
Ivt har 6 Ã¥rs försäkring som ingÃ¥r som de allra flesta andra märkena det som utmärker Ivt är att pÃ¥ kompressorn har dom 10 Ã¥rs försäkring annars är det nog 2 Ã¥rs garanti pÃ¥ äldre vp och 3 Ã¥r pÃ¥ nya. Men när börjar garantin räkna pÃ¥ en sÃ¥ pass gammal vp som inte varit installerad. Jag tycker du ska komtakta Ivt och frÃ¥ga hur dom löser problemet Ã¥t dig det är ju dom som ställer krav pÃ¥ speciel installatör och vill inte installatörerna ställa upp blir det lite knepigt dom kanske inte ens fick sälja vp utan installation  Sc:,h Varför köpte du den inte med installation där du ska ha den ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #11 skrivet: 25 november 2012, 09:03:34 »
Om prylarna står på plats och det bara är att koppla in och köra igång så är det en halv dags arbete för en person + några meter rör, lite kopplingar och några ventiler. Åsså behöver du en elektriker en timme + resa för att koppla in elen.
Tror nog du får räkna med några timmar till. Jag skulle räkna med minst 1 dags jobb det ska ju tappas ur vatten dras lite rör och sen ska systemet fyllas upp samt luftas och sen det gått några dagar blir det nog ett återbesök av installatörn så han får justera in raddarna och lufta igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #12 skrivet: 25 november 2012, 09:16:05 »
Om prylarna står på plats och det bara är att koppla in och köra igång så är det en halv dags arbete för en person + några meter rör, lite kopplingar och några ventiler. Åsså behöver du en elektriker en timme + resa för att koppla in elen.
Prylarna står inte på plats. De står i garaget och han tycker synd om montörerna som ska få grejerna på plats.
Jag skulle räkna med 2 man i två dagar för att få igång maskinen.

Sedan gäller ju alltid konsumentköplagen och hemförsäkringen, om det skulle spöka till sig. Garantin har man ju ändå ingen nytta av så länge prylarna står oanvända
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #13 skrivet: 25 november 2012, 09:21:26 »
Jag köpte pumpen privat pågrund av priset. Någon här som har samma anläggning? Vad har ni betalat för den?

Jag lagrar dom i garaget. Ute delen får inte stå ute i minus grader om den inte är monterad. Därför lyfter jag dit den när montören kommer.

Klarar jag.mig med 10 tusen?
IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #14 skrivet: 25 november 2012, 09:31:24 »
Det är egentligen omöjligt att säga hur mycket det kostar ska installatörn endast koppla ihop rören och åka sen eller ska han se till att anläggningen är rätt injusterad tror inte 10000 kr räcker till nått av alternativen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!