Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jontte
« skrivet: 09 februari 2008, 09:51:47 »

Bra fråga. Det är rörisarna som har satt dit det.
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 08 februari 2008, 23:56:00 »

...
Har lagt upp lite bilder från nuvarande bygget.
http://freja.jkit.se/bilder/
...
Är det rätt isolering på köldbärarrören?
Har bara sett den svarta af/armaflexvarianten tidigare.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 08 februari 2008, 23:46:40 »

Fick svar på tömningen av beredaren.
De hade misslyckats med att sätta dit avloppsröret på diskmaskinen så allt rann rakt ner i avloppet.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 07 februari 2008, 12:48:10 »

Har 4 ºC delta när den laddar beredaren efter att jag sänkte cirkl. pumpen till ettan mellan vp-beredare. (hetgas)
Max temp är 49 ºC i toppen när den laddat färdigt.

Njaaa, är nog inte riktigt nöjd. Verkar som diskmaskinen i köket tar enbart vv. Det är en sådan där snabb tvättare.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 05 februari 2008, 20:23:13 »

Har inte kollat deltat än men ska göra det. Installatören satte cirk. pumpen på tvåan mellan beredaren och vp.
Idag blev det kallvatten åt kökspersonalen. Räckte inte med 20min vv-tid för att den skulle hålla tempen.
De tömde beredaren på 30min trots att vp gick 20 min utav dessa.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 02 februari 2008, 18:12:34 »

Om det är 45 i botten när vp slår av för vv så borde det vara 50-55 i toppen.
Då borde 35 vara ca 45 i toppen vilket är rätt ok.
Men som sagt man får väl testa sig fram.

Ett par kalla duschar dör man inte av  >:D
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 02 februari 2008, 17:44:36 »

starten på 35? har du otur att ställa dig i duschen då, står du nog inte länge är jag rädd för. Om du inte gillar att duscha i kallare vatten..

men som sagt prova dig fram, försök få längre gångtider. Vad har du för delta över beredaren när den laddas?

Skrivet av: jontte
« skrivet: 02 februari 2008, 15:32:00 »

Ok, starten på 40 ºC. Njaa det låter lite högt när den når enbart till 45 ºC när pressostaten löser ut.

Kör med 35 ºC vilket borde bli rätt bra.
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 02 februari 2008, 15:15:02 »

Du bör ha runt 50°C i toppen av beredaren. Så mycket högre tror jag inte du kommer p.ga. pumpens storlek gentemot beredaren. Prova att ha starten på 40°C, för att få lite längre gångtider vid vv-laddning..
Skrivet av: jontte
« skrivet: 02 februari 2008, 00:49:48 »

Får svara på mitt inlägg sjäv :)

Fick fatt i rörisen som förklarade följande.
Vi har en vv-beredare med två givare. En i topp och en i botten.
De har kopplat in givaren i botten då vp har endast en ingång.

Thermias vp arbetar med temperatur vid start av vv och slutar vid 26kilos tryck på pressostaten. Alltså ingen sluttemp.
Då våran givare sitter i botten och har en starttemp på 45 ºC så vill den gå titt som tätt.
dvs. 45 ºC i botten av beredaren och säkert ca 55 ºC i toppen vid 26kilos tryck på pressostaten.

En enkel lösning, sänka starttemp till mer lämpliga 35-38 grader. Får sätta egen givare i toppen och hitta rätt värde för starttemp.

Nån som är av annan åsikt?
Skrivet av: jontte
« skrivet: 31 januari 2008, 15:54:58 »

hmm, står och tittar på en körning.
Den jobbar med värme i 5-10min. Hoppar över till vv som den höjer till 44 ºC på någon minut. Växlar sedan över till värme igen.

Titta på graferna. http://85.24.134.112/digitemp/jp_graph_6.php

vv-tid och värmetid står på 20min.

När den jobbat integralen till + sidan så kastar den om till vv igen.
Jobbar upp den till 45 ºC och där slutar den körningen.
Ska den inte jobba upp vv till typ 55 ºC innan den lägger av?
Vad säger ni?

ps. fördel om man vet vilken graf är vad.
http://85.24.134.112/digitemp/
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 31 januari 2008, 14:26:04 »

Den prioriterar alltid varmvatten. Dock om du har både varmvatten- och värmebehov, kommer den köra vv i 20 min även om den inte blir klar, och sedan värme i 20 min (tiderna inställbara). Så här kommer den hålla på ända tills den anser sig nöjd med varmvattnet (dvs Bryter på driftpressostaten).


Skrivet av: jontte
« skrivet: 31 januari 2008, 11:06:07 »

Hur är det med vv körningar när det gäller thermia.

Det verkar som den duttar lite titt som tätt istället för att smälla upp det i typ 55 ºC på en gång.
Det är knappt någon vv användning så den borde räcka med en vv körning/dygn.

Ni som vet, hur jobbar thermia vp med vv?
Skrivet av: jontte
« skrivet: 30 januari 2008, 21:50:43 »

Sådär ja.
Nu rullar det igen efter ytterligare ett stop.
Lp-larm som som jag inte har fått svar på varför. Var inget av de vanliga felen.
Nu har de flyttat framledningsgivaren till vp instället för efter cirk. pumpen. Innan gick vp och ts konstant i ett par dygn innan den gick sönder. Nu är det andra bullar. Varför de flyttade givaren har jag inte fått svar på.  >:(
Ska ligga på så man får svar på frågorna  knUp

Lite grafer finns här.
http://85.24.134.112/digitemp/

Som ni ser så går den rätt ofta. Det är fabriksinst. på allt än så länge. Ska stabilisera innetempen innan jag gör något. har ingen sensor i rummen där tempen ska mätas så det är manuell avläsning som gäller.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 22 januari 2008, 23:05:21 »

Jag slant inte. Installatören misstänker är filtret vid vb-r är fullt i skit.
Sedan blev det nåt elfel på köpet så den rullar på elpatron nu.
Får nya prylar imorgon. Då ska vi se vad som sker.

Att det tar tid att värma betong är sant.
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 22 januari 2008, 21:29:52 »

All energi går rakt ner i betongen, det tar tid att värma upp golvvärmeslingorna.
Tålamod, integralen kommer vända åt det positiva hållet snart.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 januari 2008, 20:57:01 »

RG20, det finns även en beskrivning på forumet hur du bygger en sån själv (den kostar drygt 1000-lappen att köpa).

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2386.0;all

Hoppsan jag tittade i din signatur, fel av mig, en RG20 passar inte till en Thermia, där måste du köpa Thermias egen rumsgivare, RS-1.


vv temp 73 grader.
vb-f 61 grader
vb-r 26 grader


Hoppas att du slant på tangentbordet, 61 ºC på VB-f är rätt omöjligt om inte cirkpumpen står still.

Vad blir diff VB (VB-f minus VB-r) när elpatron är avstängd?
Differansen bör vara minst 5 ºC då endast kompressorn går, justera på inre cirkpumpen.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 22 januari 2008, 13:00:38 »

ok, samma som till min vp.

Nu har anläggningen rullat sen 19-tiden igår.
Är rätt fundersam på vissa saker.

Den har rullat med elpatron 9kw sedan igår kväll och fram till nu oavbrutet.
vv temp 73 grader.
vb-f 61 grader
vb-r 26 grader
hetgas-f 75 grader

Systemet är byggt såhär.
                                             ______cirk. pump_>___
                                            |                                |
              vp  -----vb-f-----------|                                |
                   -----vb-r-----------|                                |
                                            |                                |
                                            |                                |
                                       golv-v-r                    golv-v-f

Har loggat vid golv-v-f och på golv-v-r där har jag 28 fram och 26 retur.
Det är ca +-0 ute.
integralen står på max fortfarande.
Slog manuellt ifrån elpatron och vp-f/vb-r skönk 2 grader.
Vi har rätt temp inne +-0,5 grader.
Börvärde 33 grader
Enligt leverantören är cirk. pumpen 3ggr så kraftig som vp:ens egen cirk. pump.
Vad är på tok. Det är ca 2km 20mm slang och de mesta gjuten i betong.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 januari 2008, 12:36:39 »

RG20, det finns även en beskrivning på forumet hur du bygger en sån själv (den kostar drygt 1000-lappen att köpa).

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2386.0;all
Skrivet av: jontte
« skrivet: 22 januari 2008, 09:16:11 »

Installationen genomfördes igår.  Thumbsup
Dags och kasta in loggern och börja kika värden.  :D

Har funderat på en innegivare. Vilken modell passar till denna pump?

 
Skrivet av: jontte
« skrivet: 09 januari 2008, 12:54:48 »

Ok, då ser det ut att fungera.

Om vi tittar på inkopplingen mot en tws.
Den har två ingångar resp. utgångar.
Byglar man hetgas-f och vb-f från vp till tws:en och hetgas-r och vv-r från tws till vp?
Eller blandar sig vb-f och hetgas-f vid uppvärmning av vb?

Krävs det någon instrypningsventil för hetgasen eller räcker det att köra cirk.pump på lägsta hastighet mellan hetgas-f och tws?

Många frågor blir...
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 09 januari 2008, 12:33:31 »

OK,

Nej men fungerar säkerligen med en TWS 300 liter, Thermia säljer ju t.ex Duo 16 (16kW) tillsammans med en 200 liters MBH TWS, så det funkar nog med en 18 kW till en 300 liters. Bara det är en TWS och inte bara MBH. Så ladda beredaren med hetgas vintertid, sommartid kör den Vv som vanligt.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 09 januari 2008, 11:59:21 »

Vi kommer att använda vv året om men inte i samma mängder som det blir ett fåtal gånger per år.
Hetgasen är ju inget alternativ sommartid om det nu endast används i samband med värmeproduktionen.
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 09 januari 2008, 11:40:15 »

En 300 Liters MBH TWS är på gränsen, men kommer säkerligen funka. Du kan ju ladda den med hetgas vintertid.
 I detta fall måste man lita på återförsäljaren. Men om du säger att du skall använda en elberedare i de fall du kommer använda varmvatten, varför då ha en varmvattenberedare överhuvudtaget? Du kan ju då ha en elberedare och välja bort varmvattenproduktion i din Eko.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 09 januari 2008, 10:06:31 »

Det låter ju inte bra om den bryter på driftpressostaten. Detta antagligen p.g.a. för hög retur?!

Problemet är att vi vill undvika så mycket vv p.g.a. det används 3gg/år. Tänkte slänga in en elberedare som kan slås igång vid dom tillfällerna.

Låter som man måste få allt på papper från installatören som man kan ställa krav efteråt.  knUp
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 09 januari 2008, 07:49:12 »

Ja rätt uppfattat. Jag skulle nog rekommendera en KBH 500 liters till din starka EKO 180M, annars är jag rädd för att du inte kommer upp i några höga temperaturer på varmvatten, max 50 °C eftersom den kommer bryta på driftpressostaten alldeles för tidigt.
Hetgasen på din pump kan motsvara ca 3-4 kW, och om kompressorn jobbar mycket kan varmvattentemperaturen komma uppemot 70°C.

Dock måste jag ta tillbaka lite av det jag sa gällande anslutningarna på KBH, men skickar dig ett kopplingsschema så kan du klura lite. :D
Skrivet av: jontte
« skrivet: 08 januari 2008, 23:52:51 »

Jo, den ser ut att ha fler anslutningar.

Vi har en 9kw elpatron till vp:n.

ok, så detta med hetgas är något man utnyttjar enbart vid tillverkning av värme för vv del?

Hur stor är nyttan med hetgas i jämförelse med det traditionella?
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 08 januari 2008, 22:06:43 »

http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/Produktblad_Mbh_tws%20sv.pdf där ser du produktblad på en MBH TWS. Dock är finns ingen annan anslutning än just tillopp och retur från VP.

http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/kbh-produktblad.pdf där har du produktbladet på en KBH. Där har du lite fler anslutningar..

Om du verkligen har tänkt ladda med hetgas. Varmvattenbehov uppstår kommer växelventilen ställa om och ladda varmvatten på "tradionella" viset. Dvs stänga mot husets värmesystem och ladda beredaren.

Har du någon extra tillsats, typ elpanna, oljepanna, eller sitter det en elpatron inbyggd i EKOn?
Skrivet av: jontte
« skrivet: 08 januari 2008, 16:43:11 »

Mycket riktigt, det är en 300l TWS beredare från Thermia som installatören har tänkt sig.
Pratade med en annan som arbetar med Thermias sortiment och han sa att det inte är något problem.

Larm_HP kan du utveckla dig varför det ska vara en KBH istället för TWS?

Om jag förstått detta rätt så skickar vp ca 20% hetgas till vv undertiden den värmer kåken.
Hur blir det när den enbart ska göra vv. Enligt killen kan man göra på olika sätt. 100% hetgas?
Någon som kan detta?

Hur skulle ett kopplingsschema för detta se ut?
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 03 januari 2008, 07:45:28 »

Tjena,

antar att du har tre knappar under displayen? En pil, +, -?
Då kan jag skicka dig en annan manual. PMa mig din e-mail.

Dock tror jag bara det är Thermias KBH beredare som har hetgasuttag. Se dock till att du får rätt volym på dubbelmanteln på beredaren, bör vara 7 Liter/kW, i det här fallet alltså 7*18=126 liter
Skrivet av: jontte
« skrivet: 29 december 2007, 16:17:33 »

Yes!

Det är en hetgas variant. Även om rören går lite andra vägar så lyckas jag räkna till sju stycken. Frågan är om inte rörisen flyttat om prylarna lite. Tycker inte de sitter på samma plats som manualen visar.

Har lagt upp lite bilder från nuvarande bygget.
http://freja.jkit.se/bilder/

Om jag fattat det rätt så har jag hetgas växlaren på bild IMG_0930.jpg ?
Det är en salig blandning med rör och ventiler. Oljepannan som för tillskottet idag och har lyckats "skita" ner alla glas på golv värmesidan så man inte ser flödet i slingorna.  huvuddunk

De sitter tre elpatroner på vvtanken men bara två kan köras för annars går säkringen. Genomtänkt  Sc:,h

Jag har inte fått spec. från rörisen men om jag fattar det rätt så är det bara Thermias MBH TWS beredare så funkar. Rätta mig om jag har fel. Vi håller oss till Thermias märke.

Skrivet av: jontte
« skrivet: 29 december 2007, 10:04:50 »

oooh, jag som har letat efter en installationsmanual på nätet. Man buugar  :D

Ska se om jag hittar fram bland ledningarna.
Återkommer !
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2007, 08:59:01 »

Enligt installationsmanualen så ska det finnas kopplingar på toppen för hetgasväxlaren om det är M-modellen. Öpnna annars VP:n och kolla (sid 12 i manualen).

http://www.energicenter.com/downloads/eko-installtaion.pdf
Skrivet av: jontte
« skrivet: 28 december 2007, 21:38:48 »

Ok, det låter trevligt!

Det är en bredare från thermia så antar att rörisen har tänkt ut detta väl.
Ska kontakta honom så fort det bli vardag och få specifikationer på detta.

Återkommer  8)
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 28 december 2007, 20:05:02 »

EKO 180M har hetgasväxlare. EKO 180 har inte hetgas. Alltså står "M" för att det finns en hetgasväxlare. Självklart är det ett smart att ladda beredaren via hetgasen. Att du inte har några rör där är för att den troligen inte är inkopplad. Du behöver två rör (tillopp och retur) och en cirk.pump mellan hetgasväxlaren och beredaren. Sen behöver du instrypningsventiler, då hetgasen ska vara justerad till 20 % av kondensorflödet..

Vad är det för beredare? Har du också ett hetgasuttag på beredaren??

Kör hårt! --/
Skrivet av: jontte
« skrivet: 28 december 2007, 19:47:09 »

hmmm, rörisen påstår att det är hetgas men om du säger att det ska vara sju uttag så får jag nog ta upp en diskussion med honom.
Återkommer ifråga.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 december 2007, 18:40:23 »

Jepp, jag hade fel, man sätter helt enkelt ett T-rör på framledningen och drar till den externa VVB:n. Det sitter en växelventil inuti värmepumpensom växlar mellan radiatorretur och VVB-retur.  :-[

Har den 7 uttag så har den hetgasväxlare men inte modellen med 5 uttag.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 28 december 2007, 15:28:04 »

Ok, detta med att ladda beredaren med hjälp av hetgas låter som effektivt.  ::)
Är det rentav bättre än de "normala".

Hur skulle ni rekommendera mig koppla in denna pump?

Vi har 2km golvvärmerör och en beredare på 300liter. Ett par gånger per år kommer det att behövs mycket vv.
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 28 december 2007, 15:15:20 »

Du har en växelventil på returen som antingen växlar mellan värme eller varmvatten.
På din EKO har du också hetgasväxlare. Så du kan också ladda en beredare med hjälp av hetgasen. Då har du säkerligen ett till uttag.. Men det du ser och frågar om här är returen från beredaren.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 28 december 2007, 11:23:41 »

Frågan är då varför den har en "egen" retur till vp?

Har den effektivare vv produktion med förvärmning eller något?
Skrivet av: fila
« skrivet: 28 december 2007, 11:18:39 »

Skulle tro att det är returen från den externa beredarens yttermantel. Borde inte vara "tappvarmvatten".

/Lars
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 december 2007, 09:07:42 »

Troligen påfyllning av systemet.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 27 december 2007, 21:50:04 »

Hej!

Ny med thermia men har en nibe sedan ett par år.

Blev fundersam när jag märkte att den har 5 rör istället för 4 som nibe.

Skillnaden är att thermian har en kbin,kbut, vbf,vbr och en tappvarmvattenledning från beredaren.
Vad är denna tappvarmvattenledning från beredaren?  Sc:,h

Hur jobbar denna vp i jämförelse med nibes 1115 som jag har?  :-\


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!