Författare Ämne: Bergvärme + värmeväxlare mot luft.  (läst 3212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Bergvärme + värmeväxlare mot luft.
« skrivet: 07 december 2008, 16:19:15 »
Detta är mitt första inlägg på detta forum. Jag har ännu ingen VP men projekterar just nu en bergvärmeinstallation. Det nya rotavdraget kommer väl till pass. Jag kommer att göra allt installationsjobb själv, förutom det som hör till energibrunnen och inkoppling av kollektorslangen.
I början valde jag mellan bergväme och luft/vatten och funderade därvid på varför man inte kombinerar bergväme med en uteluftvärmeväxlare. Stora delar av året (i alla fall i Sthlm) är lufttemperaturen högre än temperaturen på brinen. Man skulle genom att köra brinen genom en värmeväxlare kunna höja verkninggraden på VP för en billig peng. De delar av året då inte VP behövs för värmeproduktion skulle man kunna pumpa runt brinen genom värmeväxlaren för att på det viset höja borrhålets temperatur. Vad jag förstår fungerar en anläggning med solpaneler på just detta sätt men en värmeväxlare borde vara betydligt billigare och mer lättinstallerat.
Någon annan som har funderat på detta? Jag har letat på forumet för att se om detta har diskuterats tidigare men inte hittat någon tråd som behandlar ämnet.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme + värmeväxlare mot luft.
« Svar #1 skrivet: 07 december 2008, 17:35:20 »
Ämnet har avhandlats tidigare men det är inte alltid sÃ¥ lätt hitta de man söker. JAg har varit inne pÃ¥ samma tankegÃ¥ng men kom fram till att det inte var nÃ¥got att satsa pÃ¥ även om jag hade lyckats fÃ¥ tag i en gratis L/V-värmeväxlare. 

Sommartid, då uteluften har så mycket högre temperatur att det betyder något för värmepumpens effektivitet, går det inte åt så mycket värme. Det tillkommer också en fläkt som drar kanske 100 Watt. Elen till fläkten äter upp vinsten av ett par graders högre köldbärartemperatur.

Att ladda borrhÃ¥let med sommarvärme fungerar inte. Värmen läcker bort frÃ¥n borrhÃ¥let och fläkt och cirkulationspump drar sÃ¥ mycket el att det inte blir nÃ¥gon vinst. Jag har skrivit om det tidigare.  Att använda solpaneler i kombination med värmepump är inte heller nÃ¥gon bra idé av samma anledning.

Bästa sättet att utnyttja sommarvärmen är enligt min åsikt att komplettera borrhålet med en markvärmeslinga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme + värmeväxlare mot luft.
« Svar #2 skrivet: 07 december 2008, 20:19:03 »
Tack för svaret. Min tanke var att jag skulle införskaffa en begagnad luftvärmepump med trasig kompressor och bara använda värmeväxlaren i den, alternativt en begagnad bilkylare med fläkt och använda den som värmeväxlare. Om man skippar iden med att ladda borrhålet med sommarvärme borde det ändå kunna vara lönsamt att sommartid koppla om flödet i kollektorslangen så att det inte går något genom borrhålet utan endast mellan värmeväxlare och VP. Om det går att få ekonomi i en solpanel borde det nog gå att få ekonomi även med en sådan här lösning.
Å andra sidan är frågan om min ork räcker till för att bygga en sådan speciallösning. Det är en sak att köpa en färdig produkt och koppla in den, en helt annan sak att bygga något eget med tanke på all tid som måste offras på ett sådant projekt.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme + värmeväxlare mot luft.
« Svar #3 skrivet: 07 december 2008, 22:41:49 »
Om det går att få ekonomi i en solpanel borde det nog gå att få ekonomi även med en sådan här lösning.

Det går inte att få ekonomi i en solpanel i kombination med en värmepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme + värmeväxlare mot luft.
« Svar #4 skrivet: 08 december 2008, 00:00:21 »
"Det går inte att få ekonomi i en solpanel i kombination med en värmepump."

Jag är benägen att hålla med dig, ändå säljer nästan alla VP-tillverkare sina värmepumpar med argumentet att de är förberedda för solvärme. Utnyttjar man värmepumpskundernas okunskap eller tror man själva på att det lönar sig?
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme + värmeväxlare mot luft.
« Svar #5 skrivet: 08 december 2008, 00:12:37 »
"Det går inte att få ekonomi i en solpanel i kombination med en värmepump."

Jag är benägen att hålla med dig, ändå säljer nästan alla VP-tillverkare sina värmepumpar med argumentet att de är förberedda för solvärme. Utnyttjar man värmepumpskundernas okunskap eller tror man själva på att det lönar sig?

Gissar att de menar att man kan värma varmvatten med solvvärme. Även det är idag olönsamt, om man inte är storförbrukare av varmvatten. Eviheat har ett konsept, som bygger på varmvatten och återladdnig från solpaneler till sina bergvärmepumpar. Thermia har en luft/vattenpump som kan kompletteras med bergvärme/jordvärme.

Är du beredd att satsa pengar, så satsa dessa då på frikyla tillsammans med en"vanlig" bergpump. Det uppfyller dina önskemål och dessutom får du bättre komfort.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme + värmeväxlare mot luft.
« Svar #6 skrivet: 08 december 2008, 00:43:40 »
"Är du beredd att satsa pengar, så satsa dessa då på frikyla tillsammans med en"vanlig" bergpump. Det uppfyller dina önskemål och dessutom får du bättre komfort."

Skulle gärna vilja ha frikyla, men vad jag förstår måste jag då byta de gamla radiatorerna mot fläkt-dito. Jag antar att det beror på att jag annars får mängder med kondens på mina radiatorer. Jag vågar inte sätta in fläktradiatorer. Visserligen undviker jag då kondens på radiatorerna men vad händer med rören som är inbyggda i väggarna? Så vitt jag vet är de oisolerade och man kan ju tänka sig hur mycket kondensvatten som bildas när man pumpar runt iskallt vatten en sommardag med hög luftfuktighet. Inte så angenämt med mögelangrepp inne i väggarna i ett gammalt trähus från 20-talet.
Hur har föresprÃ¥karna för frikyla tänkt sig att man ska undvika kondens  pÃ¥ rören, eller är rören i moderna hus isolerade?
Frikyla vore inte dumt annars. Jag bor i ett hus med sadeltak och på sommaren blir det nästan outhärdligt varmt i övervåningen efter en solig dag.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme + värmeväxlare mot luft.
« Svar #7 skrivet: 08 december 2008, 02:07:43 »
Hur har föresprÃ¥karna för frikyla tänkt sig att man ska undvika kondens  pÃ¥ rören, eller är rören i moderna hus isolerade?

Frikylasystemet är helt avskilt från värmesystemet.

Frikyla skapas genom att man ansluter två ledningar mellan t.ex. en eller flera fläktkonvektorer och inkommande ledning från borrhålet. Dessa ledningar kondensisoleras.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme + värmeväxlare mot luft.
« Svar #8 skrivet: 08 december 2008, 09:35:23 »
"Frikyla skapas genom att man ansluter två ledningar mellan t.ex. en eller flera fläktkonvektorer och inkommande ledning från borrhålet. Dessa ledningar kondensisoleras."

Oj, då är införande av frikyla något som knappast låter sig göras i ett gammalt hus, såvida man inte vill ha synliga utanpåliggande rör. Synd. Frikyla är annars något som skulle vara vettigt att ha.
Tack i alla fall för de utförliga svar jag fått i den här tråden.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme + värmeväxlare mot luft.
« Svar #9 skrivet: 08 december 2008, 10:42:29 »
Utnyttjar man värmepumpskundernas okunskap eller tror man själva på att det lönar sig?

Jag tror mest på det först nämnda alternativet. Det är ungefär som marknadsföringen av aggregat för återvinning av frånluftens värme till köldbäraren. Man skriver mycket om återvinning och hur många kW man kan ta från frånluften men inte en enda siffra som säger något om lönsamheten och det av förklarliga skäl.

Sen finns det naturligtvis kunder som vet vad gör men som tycker det är roligt med ett tekniskt avancerat uppvärmningsystem. Investeringen gÃ¥r pÃ¥ nöjeskontot och det är inget fel i det. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!