Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ är man helt klar med installationen  (läst 4624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
Då är man helt klar med installationen
« skrivet: 03 oktober 2011, 21:37:46 »
Då har jag och min bror slutfört installation av min thermia duo optimum g2.
DÃ¥ kommer givetvis lite problem, varmvatten produktion verkar inte fungera som den skall.
Kör jag på tillsats inga problem men kör jag pumpen då dyker det upp en fyrkant i nedre vänstra hörnet.
Enligt handbok så tyder det på att temperaturen har uppnåtts alternativt driftpressostat löst.
Nu försvinner den ett tag från display så det känns mer som att det är någon inställning som jag har missat tror jag.
Någon som har någon idé skall kontakta thermia imorgon men jag tänkte någon klok här har koll.

Hälsningar
Peter A

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Då är man helt klar med installationen
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2011, 21:40:01 »
En varmvattencykel ska avslutas på det sättet, alltså att driftspressostaten löser och fyrkanten dyker upp några sekunder.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Då är man helt klar med installationen
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2011, 23:19:45 »
Snabba ryck måste jag säga!

Vad får du för temp in och ut på kalla sidan när du kört ett par minuter?

Hur blev det. Återanvände du acktanken eller kör du rätt på?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Då är man helt klar med installationen
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2011, 10:45:38 »
Driftpressostat löser efter några minuter vatten tempen i varmvattenberedare är 23 grader.
Framledning är uppe i 55 grader.
Provkörde värmesystemet nu på morgonen så då fick jag högtryck larm.
Jag kör direkt mot radiator kretsen så jag har kopplat bort acctanken.
Om jag har förstått det rätt så är det lågt flöde i systemet som får driftpressostat att gå till och hög tryck på kompressor.
Så frågan om kopplingen till gamla expansionen drar har ju ingen backventil där.
Hur kan jag se flöde in/ut på krestarna finns det något sätt.

Peter

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Då är man helt klar med installationen
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2011, 10:51:19 »
kan du kontrollera att växelventilen gÃ¥r över i läget  för VV?
Har du luftat TWS slingan för VV?
Går båda cirkulationspumparna?

Hur lång tid efter att kompressorn startat får du HP larm när du kör på värmesystemet?

I installationsmenyn kan du göra installationstester och köra respektive pump manuellt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Då är man helt klar med installationen
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2011, 20:44:55 »
TWS-slingan är inte avluftad.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Då är man helt klar med installationen
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2011, 21:31:25 »
Tack.
Men vad är tws slinga jag har ju från värmepumpen en fram till varmvattenberedare och en retur.
Dessa har jag luftat mycket finns ingen luft kvar är tws slingan någon annan ?

Peter

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Då är man helt klar med installationen
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2011, 23:20:34 »
har du inte läst manualen ??? =)

Citera
Thermias värmepumpar Diplomat och Comfort levereras med en inbyggd varmvattenberedare på 180 liter. De är utrustade med en TWS- slinga som innebär en effektivare värmeöverföring och verkningsfull skiktning av vattnet i varmvattenberedaren.


Kolla sidan 73 i installationsmanualen. Där berörs fel och åtgärder för vv där Problem – Temperatur och/eller mängd är ett problem.

Vad är svaren på de andra frågorna, vet inte om dom är relevanta i och för sig. Jag är inte kyltekniker. Men det är sådant jag hade kollat innan jag ringde min installatör och fråga vafan som händer :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Då är man helt klar med installationen
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2011, 08:11:10 »
temperaturen i varmvattnet är 23°C, och framledning är 55°C på bara några minuter under vv-körning.
Slingan avlämnar ingen värme, p.ga. luft i slingan. Ingen stängd ventil? Skit i filterballen? (om larmet kom under körning mot värmesystem)

Men när både driftpressostat och sedan högtryck löser ut är det flödesproblem över kondensorn.
Börja felsök därifrån. Men troligen luft.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Då är man helt klar med installationen
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2011, 22:05:19 »
Tror jag har löst problemet.
Verkar vara en trasig cirkulationspump verkar vara mest trolig då el patron löste för hög temp.
Vilket innebär att jag endast har självcirkulation i slingan och det som verkar mest troligt är cirkpump.
Är inte hemma i veckan utan kommer hem till helgen men då skall jag se vad som har hänt med cirkpump.

Hälsningar
Peter A

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Då är man helt klar med installationen
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2011, 01:05:31 »
Hej
Tack allihopa det finns mycket duktigt folk här inne som har koll på grejorna.
Efter en hel del felsökning nu när man äntligen var hemma så kan man bara konstatera att det var luft men inte där man kunde tro.
Utan luften måste ha suttit cirkulationspump.
Så manuell körning med max hastighet och fullt stopp vid flera gånger fick luften att flytta sig så jag kunde lufta ut.
Så man kan konstatera skall man placera vv-beredaren i ett annat rum 5 meter därifrån även om man har ställt den högre så att man får uppåt lutning på rören så räcker inte avluftning där.
Så nu blir det att tömma systemet och sätta ett t-rör direkt på utgåtn ur värmepumpen.

Tack för alla tips återkommer garanterat med mer frågor nu när man kommer till själva intrimmningsfasen.

Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!