Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad är det för fel pÃ¥ mitt värmesystem???  (läst 97563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hannes

  • Gäst
Hannes
Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« skrivet: 26 december 2014, 09:03:20 »
Blir så trött.... mycket problem har jag haft och nu börjar jag bli less.....Vi bor i nyprod hus men minst sagt tvivelaktig installation av värmesystem. 1245-12 m bergvärme samt flm. GV i alla rum, två plan boa 230kvm. Stenhus. Nu när kylan kommit har jag känt en viss oro om allt ska fungera. Vi har haft ca -12 grader i tre dygn nu (uppland). Första kylan med huset och jag upplever just nu att det blir kyligt inne ( normalt brukar det ju bli varmare tycker jag när vi gått från en lång period kring nollan). Börjar nu kolla om allt är rätt med Niben.
Allt verkar vara igång just nu och har varit det länge nu tycker jag. kompressor, kb-pump, vb-pump värme och flm.

Gradminuter: -72
Medeltemp: -12,3
BeräknFL: 40,8
FL: 40,7
Retur 33,9

Borde den inte slå av när beräknad är uppnådd? Samtidigt tycker jag det är för kallt ?? Vad kan jag göra?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #1 skrivet: 26 december 2014, 09:14:26 »
Är gradminuter som styr frånslag. När den är på noll stannar vp. Är det kallt inne så får man höja kurvan eller pararellförsjutningen. Om du inte har inne temp givare
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #2 skrivet: 26 december 2014, 09:14:53 »
Värmepumpen räknar gradminuter och den slår av när den hamnar på Gm 0. Din framledning ligger ju på börvärdet vilket innebär att vp orkar med och att tempen inne i huset borde vara korrekt men det kan ju vara så att du har fel värmekurva inställd i vp men 40 graders framledning till ett nytt hus med golvvärme borde räcka bra tror jag. Har du nån shunt eller liknande till golven har golven nån egen cp jag skulle kolla tempen före den ev shunten resp efter och se så inget ligger och späder ut det varma vattnet från vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #3 skrivet: 26 december 2014, 09:35:08 »
Hur är inställningen för gmstart?
Ju lägre värde ju längre mellan starterna, kan ge svängningar i temp.
Höj lagom så att du inte får för många start/stopp.
Ger även det svängningar.
Kontrollera vad manualen säger om dt fram/retur.
Har själv en annan nibe maskin, men 7 grader vid minus 12 är högt på min maskin, dock inte alarmerande högt.
Prova ändra framledningstemperaturen enligt beskrivning av de båda ovanstående inläggen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #4 skrivet: 26 december 2014, 09:57:19 »
Om det är en nyare 1245 eller en äldre med uppdaterad mjukvara sÃ¥ justerar den cp sÃ¥ deltat hÃ¥lls rätt. Vill man optimera vp sÃ¥ finns den utmärkta usb loggningen där ser man de flesta temperaturerna  tummenupp Tror ni inte 40 graders framledning vid - 12 grader ute är tillräckligt i ett nyproducerat hus  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Hannes

  • Gäst
Hannes
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #5 skrivet: 26 december 2014, 10:19:32 »
Tack för alla svar. Skönt att inte alla är jullediga😜 ingen separat CP för slingorna. Kurvan just nu pÃ¥ 6 utan nÃ¥gon förskjutning. Annars bara fabriksinställningarna 😁
Ska jag vänta ngt dygn eller ska jag justera något?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #6 skrivet: 26 december 2014, 11:28:51 »
Nu antar jag att din 1245 är rätt så ny annars kommer inte vissa av menyerna finnas. Du har lite för lågt delta när du har golvvärme så jag skulle gå in i meny 5.1.14 till meny 5 dyker upp om du håller inne bakåt knappen i 10 sekunder. Där bör du endera ändra till golvvärme och skriva in Dut vilket är ungefär så kallt ni har som kallast eller vilket jag skulle gjort angett en egen önskad delta till 5 grader och angett dut till så varmt som möjligt tror det är +20 då kommer vp hålla skillnaden mellan in ut i vp till 5 grader vilket ger jämnare temp i golven och är ok för vp. Men ovanstående inställning gäller enbart när kompressorn går så du bör även ändra eller kolla vad som står under 5.1.11 det är vänteläge som troligtvis bör höjas i ditt fall och det påverkar cirkulationen endast när kompressorn står still. När du ändå håller på kolla i meny 4.9.3 vad gm för start av kompressor står på gissar att den står på -60 den bör du kunna ändra till -100 utan problem men ändra även start differans tillsats till 500 eller mera så slipper elpatron gå in i onödan. Genom att sänka deltat kommer golven att avge lite mera värme men om det räcker ? men 40 grader till golvvärme bör räcka bra hur är slingorna lagda ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

hannes

  • Gäst
hannes
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #7 skrivet: 26 december 2014, 13:42:55 »
den är helt ny
5114 är satt till golvvärme dut = -18
ska jag sätta till manuell och 5 dT vid DUT -18?
5111 är satt till 30% vid väntläge
493 start kompressor står på -60gm och start diff tillsats står på 400gm
Slingorna är lagda med PE-X 20x2 , cc300 samt kretsar mellan 30 till 96m. Förövrigt har jag justerat upp nÃ¥gra slingor pÃ¥ flödesmätarna dÃ¥  de rummen varit för kalla i förhÃ¥llande till andra.  Och pÃ¥ flödesmätarna ser det inte ut att vara nÃ¥gra problem att dra upp nÃ¥gra rum i 5-6l/m. Injusteringsprot är baserat pÃ¥ en framledning pÃ¥ 42grader.
Så ska jag testa ändra alla inställningar enligt ovan eller höja kurvan?


Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #8 skrivet: 26 december 2014, 14:10:45 »
Vad säger manualen angående dt?
I min för split så skall dt vid -12 och golvvärme vara ca 1-3grader.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #9 skrivet: 26 december 2014, 14:22:09 »
Delta på 7-8 grader anses optimalt för vp men med golvvärme vill man ofta ha så lågt delta som 3 grader men en kompromiss blir 5 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #10 skrivet: 26 december 2014, 15:44:02 »
den är helt ny
5114 är satt till golvvärme dut = -18
ska jag sätta till manuell och 5 dT vid DUT -18?
5111 är satt till 30% vid väntläge
493 start kompressor står på -60gm och start diff tillsats står på 400gm
Slingorna är lagda med PE-X 20x2 , cc300 samt kretsar mellan 30 till 96m. Förövrigt har jag justerat upp nÃ¥gra slingor pÃ¥ flödesmätarna dÃ¥  de rummen varit för kalla i förhÃ¥llande till andra.  Och pÃ¥ flödesmätarna ser det inte ut att vara nÃ¥gra problem att dra upp nÃ¥gra rum i 5-6l/m. Injusteringsprot är baserat pÃ¥ en framledning pÃ¥ 42grader.
Så ska jag testa ändra alla inställningar enligt ovan eller höja kurvan?
5114 skulle jag sätta på manuell och dt vid obs +18
Dra upp 5111 till 60% du kan prova sänka senare om allt löser sig och det är troligtvis inte det som är felet nu när kompressorn antagligen går en stor del av tiden.
Gm på -100 resp 500 för tillskott blir nog ok men löser inte heller några av dina nuvarande problem.
Kolla alla slingor är dom varma så får du höja kurvan lite finns inget annat att göra men konstigt är det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #11 skrivet: 26 december 2014, 15:59:27 »
Om du har golvvärme i betong så är det en tröghet när temperaturen slår om fort. Vänta en dag till och se hur ni upplever värmen. Har du träbjälklag med fördelningsplåtar så kan du behöva höja kurvan.

Mvh
Daikin

Hannes

  • Gäst
Hannes
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #12 skrivet: 27 december 2014, 14:02:35 »
Ok jag ska ändra enl smurfen! I morse tyckte jag återigen det är för kallt i framförallt två rum och då har ju kylan hållt i sig några dagar. Nu runt lunch är värmen bra men då har utetemperatur stigit 5 grader och solen ligger på våra stora fönster. Mitt största problem nu är vad som är fel på övervåningen. Nere har jag när jag mäter med IR på morgonen mellan 23-25 grader på alla golvytor. Uppe har jag i två rum endast 20 och 21 grader även fast jag öppnat flödet till Max. Övriga uppe på 22 grader. Cc på slingorna är detsamma uppe och nere. Mäter jag på inkommande i fördelarna är det samma temp uppe som nere. (2-3 grader under framledning).
Vad är det som kan göra att jag har 3-4 grader kallare på golven och 2rum på öv trots maxade flöden i förhållande till nere där jag snarare skulle kunna strypa några slingor.


Hannes

  • Gäst
Hannes
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #13 skrivet: 27 december 2014, 14:16:24 »
Har nu även två dagar i rad sett larmet 183 avfrostning av frånluftsbatteriet. Är det normalt???

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #14 skrivet: 27 december 2014, 17:10:56 »
Avfrostning bör vara normalt ibland men vad ligger brine tempen pÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!