Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laga eller modda förÃ¥ngaren pÃ¥ Optima 700 -03  (läst 2590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Villabiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Laga eller modda förångaren på Optima 700 -03
« skrivet: 19 december 2010, 22:12:46 »
Hej gott folk.

Har en IVT Optima 700 från 2003 som ett, (eller två), av dom nedersta rören på förångaren pajat på, frusit sönder misstänker jag för det ser ut som dom imploderat.

Man kan ju alltid löda bort 2 krökar för att sen kunna dra ut det dubbelvikta röret och byta ut det, men jag fick en annan idé som jag vill bolla om.

Förångaren på denna pump är ju uppbyggd av 6 "kretsar", och då funderade jag på om det skulle gå att bryta den nedre kretsen helt och hållet, (då ligger ju dom trasiga rören "utanför") och vad slutresultatet egentligen skulle bli.
Mindre volym fattar jag att det blir, (- 16%), men effektmässigt?
I princip borde det väl gå, men finns det något jag inte har tänkt på och som gör att detta är en dålig plan?

Anledningen till att jag funderade på att bryta den nedre kretsen istället för att byta rören är att det är betydligt mindre jobb.

Hoppas här hitta en eller ett par kunniga att bolla om detta med.

/Villabiz

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Laga eller modda förångaren på Optima 700 -03
« Svar #1 skrivet: 20 december 2010, 15:17:40 »
Vad kostar en ny förÃ¥ngare?  Det är ju inte gratis att fylla systemet 2 ggr om det inte skulle fungera :'(

Utloggad Villabiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Laga eller modda förångaren på Optima 700 -03
« Svar #2 skrivet: 20 december 2010, 17:48:17 »
Hmm, hade nog inte tänkt fylla den innan den blivit testtyckt.

Vad en ny förångare kostar har jag inte en aning om, vill inte lägga ner allt för mycket pengar på den, därför dessa funderingar.

Utloggad kojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Laga eller modda förångaren på Optima 700 -03
« Svar #3 skrivet: 21 december 2010, 12:01:06 »
Ta det på hemförsäkringen, några tusenlappar i självrisk
IVT 290 A/W 13,75Kw, Optima 700. FTX-system Systemair VR400DC. 1-plans villa 210kvm, byggnadsår 1970.

Utloggad Villabiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Laga eller modda förångaren på Optima 700 -03
« Svar #4 skrivet: 21 december 2010, 12:13:41 »
Tror nog inte den täcks av hemförsäkringen eftersom den inte varit installerad i mitt hus.

Och så är jag väl kanske lite ute efter det tekniska i denna fråga också, om det går att göra.

Men självklart hade jag tagit det på försäkringen om det gått.

Utloggad Villabiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Laga eller modda förångaren på Optima 700 -03
« Svar #5 skrivet: 10 september 2011, 03:45:36 »
Skickade ett mail till IVT och fick till svar att rent tekniskt skulle det självklart gå men att detta inte var något som dom kunde "ställa sig bakom", och det kan man självklart förstå.

Så, nu har jag brutit den nedre kretsen och lött igen.
Har vakuumsugit och testat så den är tät, nu skall den bara fyllas med R407C, hur nu det skall gå till eftersom jag som glad amatör tydligen inte får handskas med det kylmediet.

Ville bara dela med mig om någon annan här på forumet har samma problem.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Laga eller modda förångaren på Optima 700 -03
« Svar #6 skrivet: 11 september 2011, 15:51:43 »
Detta är förståss på egen risk... men om det var en maskin som det inte skulle vara hela världen om den rasade så skulle jag prova att fylla den med propylen istället för R407C. - då får du kanske lite högre kapacitet och smula bättre COP utan att kompressorn går speciellt mycket tyngre än innan.

för 1 kg R407C sÃ¥ räcker det med 442 gram propylen för samma vätskevolym i systemet, om jag förstod rätt sÃ¥ är kompressordelen med all kylmedie utomhus och dÃ¥ har man egentligen inga begränsningar avseende mängd när man hÃ¥ller pÃ¥ med HC och om jag läste rätt med optima 700 sÃ¥ har har du 1.9 kg R407C vilket med propylen skulle bli 840 gram (ungefär samma om man provar med propan).  ev. kanske man mÃ¥ste justera expansionsventilen en smula medans är det kapillärrörsstrypt sÃ¥ brukar det gÃ¥ bra ändÃ¥ alternativt förlänga den ca 20% dÃ¥ propan/propylen har lägre viskositet än R407C och rinner lättare bÃ¥de som gas och vätska.

vill man läsa lite mer om standard avseende HC i kylmaskiner sÃ¥ kan man jaga pÃ¥ EN 378 och ISO 5149 som är mer generisk ang. HC i kylmaskiner,  EN/IEC 60335-2-40 mer specifik för just AC/värmepumpar med HC-fyllning - tyvärr är dessa standardpapper ofta gömd bakom betalportaler men ibland stöter man pÃ¥ mer publika dokument och utbildningsmaterial som beskriver största delen av innehÃ¥llet i dessa standarder och den vägen fÃ¥r hyffsad uppfattning om vad som gäller.


Propylen finns tillgänglig som MAP-gas för gasolbrännare hos jula Artnr: 218534 (dock knepig anslutning modell colman, mycket vanlig i USA men ovanlig i europa)  med 99.5% renhet enligt dess MSDS - ev. fukt kanske man fÃ¥r ta genom att gasen fÃ¥r sakta passera en torkfilter i samband med fyllningen eller att man kopplar in en sÃ¥dan extra i kylkretsen ett tag - men generellt sÃ¥ absorberar inte vare sig propylen, propan eller isobutan speciellt mycket vatten i sig och är lik R12 i det avseende  till skillnad frÃ¥n R134a, R407C, R410A och R22 som kan hÃ¥lla ganska mycket vatten gömd i sig.

Propylen ger varmare hetgas än propan (R290, som annars är ett alternativ till R407C) men inte lika hett som R407C  vilket gör att det inte är lika noga med suggasöverhettning som det annars kan vara när man konverterat mot propan dÃ¥ gränsen till kondensation medans det komprimerar är med väldigt liten marginal med propan och därmed risk oljeutspädning och högre slitage om kompressorn startar kall för ofta.

En annan sak som kan vara svårt att förutse påverkan är att propan/propylen inte har någon glide medan R407C har 5.5 grader K glide och detta kan ge skillnader hur det kokar i evaporatorn och hur det kondenserar i kondensorn - man får vara obervant på detta och kanske justera fyllningsmänden efter detta för bästa funktion.

---

Annars om du skall ha den R407C-fylld sÃ¥ blir det att ta ut en kylnisse som förstÃ¥s tittat pÃ¥ dina lödningar, läckkollar etc. innan han fyller upp  och kanske tom korrigerar mängden en smula pga. den nu nÃ¥got mindre aktiva delen pÃ¥ evaporatorn 
« Senast ändrad: 11 september 2011, 15:54:13 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!