Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitssubishi FH35, problem Airpatrol och underhÃ¥llsvärme  (läst 12300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Theo108

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har inte varit inne här på ett tag, men kan säga att det har löst sig med Airpatrol-problemen. Det var mitt eget fel att det inte fungerade.
Det är alltså 100% tabu att placera Airpatrol-enheten innehållande GSM-kortet till vänster om inomhusdelen, eftersom ett inbyggt värmeelement då blockerar fjärrsignalen.

Hade ett ärende till stugan för en månad sedan och passade samtidigt på att flytta enheten. Det fungerade klockrent med en gång!

Du som frågade vad Airpatrol-enheten heter / kallas. I den manual jag har kallas den Airpatrol Nordic. Har tyvärr inte den vita "pucken" framför mig så jag kan inte kolla vad det står på baksidan.

Fick lite larmrapporter via SMS från enheten om 180 dagars service. Detta behöver man tydligen inte bry sig om. Låt den bara tuta och köra, enligt försäljaren. Det enda man ska göra är att rengöra med speciellt medel för att bli av med fett, damm och smuts, samt rengöra filtren. Denna smuts rinner sedan ut via samma kanal som kondensvattnet.

Är supernöjd med uppvärmningen (T10) under vintern, lägre elkostnad än tidigare och framför allt mycket torrare och trevligare luft än med bara radiatorer.
« Senast ändrad: 10 maj 2015, 23:23:52 av Theo108 »

Utloggad Theo108

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
På baksidan av Airpatrol enheten står det:

AirPatrol Nordic Version 1.10

Made in EU.

Utloggad Theo108

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänkte kommentera lite hur underhållsläget T10 fungerat på min Airpatrol efter några års användande. T10-läget har fungerat bra NÄR det väl fungerat. Men den har en tydlig tendens att varje år, alltid på vintern när det är som kallast och när det är som viktigast att komma åt den, så lägger den bara av. Då får jag ta bilen och åka 45 mil och starta om den. Har jag tur fungerar den några månader, men nu senast fungerade den bara i 1,5 vecka. Så nu kommer jag inte åt den igen. Jä-t irriterande!!!

Det jobbiga är att det alltid är på vintern när det är som kallast som den slutar fungera, då jag ibland temporärt vill gå ur T10 läget för att istället ställa in den på +16 grader.

Då kan man fråga sig om felet ligger i masten? Men då jag har en annan enhet (en strömbrytare) som också har ett Telia-simkort som går på samma mast, fungerat klockrent året runt, så kan man avskriva det som problemet. Det måste vara Airpatrol som krånglar.

Fick byta min Airpatrol-enhet för ett par år sedan och har även bytt Telia-simkortet, men det hjälpte heller inte.

Så för alla er som överväger att köpa Airpatrol så höjer jag ett varningens finger, iallafall om ni ska köra T10 läget. Jag skulle inte köpa Airpatrol idag om jag behövde en SMS-enhet för att styra min luftvärmepump. På forumen verkar det som de som använder sig av Airpatrol Wifi-enheten även de har problem.

På Airpatrol uppdaterar dom appen hela tiden till mobilen, men det är enligt mig bara kosmetika. SMS-styrkoderna är ju detsamma! Istället borde själva enhetens firmware också uppdateras eftersom det är där som problemet finns enligt mig. Förra gången jag tvingades åka upp och åtgärda problemet gick plötsligt Airpatrol-enheten igång utan att jag ens rörde den. Jag stod ett par meter ifrån och pratade i min mobil.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!