0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kör varannan vecka.
Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.
I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier.
Jag känner inte till att vattnet skulle behöva vara stillastående för att få legionella tillväxt. Det tror jag är ett missförstånd.
...Legionellabakterien frodas i stillastående varmvatten ochsärskilda temperaturriktlinjer finns för att motverkadenna bakterietillväxt......I normalt dricksvatten och varmvatten finnstillräckligt med näringsämnen för att bakterien skallkunna växa till. Förutom gynnsam temperatur, ärtiden för tillväxt av mycket stor betydelse. Ju längretid vatten står stilla i vattenledningar, ju större riskför legionellabakterier
Legionella do not form spores. There are two major phases to the life cycle. The first is called the replicative phase. During this period, the bacteria are nonmotile and have a low toxicity. In the second phase, called the infectious phase, the bacteria are shorter and thicker. They have developed flagella and are highly toxic.
om man tänker sig en VVC slinga. Där vattnet cirkulerar hela tiden. Så utvecklas legionella fint där, så vitt jag förstår. Att vattnet rör på sig är inte samma sak som att det förbrukas. Därmed menar jag att användade av termen stillastående lätt kan missuppfattas. Men här är väl grunden i varför vanliga hus sällan har stora problem? Alltså att där vattnet står still sker regelbundna temperaturökningar och att vattnet ofta förbrukas och sällan "står".
Hur snåla är ni? Vad tjänar ni på att stänga av det 20 spänn om året eller
Nej men vänta här nu. Vad tar en legiokörning? 1 timma på steg 2. eller 2 timmar kanske? Om det tar en timma och man kör varje vecka så blir det 324kwh per år. Kör man varannan vecka blir det typ 3 kebab med bröd gratis per år. Men visst. Gillar man att käka luffare, hamburgare utan burgare, så ska man så klart köra var 3e dag : ) Kanske ska köra varje vecka då.. Det känns bara så abstrakt. Säg nu hur lång tid en legionellakörning tar. Så vi vet vad vi pratar om
1,4kwh på elpatron för legionellakörning, då kan man fan köra den var 3e dag
Ja det hade jag också gjort. Kan det skilja så mycket från beredare till beredare? Min tar 10 kwh varje gång. Min VP stoppar på 47.5 sen går el till 65 grader. En 300 liters beredare med 200 liter mantel.
F1245 har 180l slingberedare. Jag tror 1245:an orkar upp högre på kompressorn, och VVB:n är runt 60° när den är klar.Som du ser kör den hela körningen i ett svep, och det brukar väl vara ett problem med mantelberedare?Hur lång tid tar legionellakörningen? Om den skall slurpa i sig 10kWh så måste den ju sluta göra värme väldigt länge, vilket väl borde innebära risk för att det blir kyligt inne om det är kallt ute?Nja det tar ju sin tid. Men min elkassett är på upp mot 15 kw om jag inte använder massa andra saker i huset(belastnings vakter). Men normalt stegar den bara upp till 10 och ibland 12 kw så en timme tar det.Mantelberedare har ju det problemet att vid för mycket effekt så hinner inte värmen överföras till innermanteln. Men jag har givaren i yttermanteln så den stannar i vilket fall som när den uppnåt 65 grader.Man skulle vilja ha nån inställning där man kan blockera legionella vid svinkyla. Man vill ju undvika att kompressorn stannar då.
Antagligen är det väl ingen som vill lyssna på vad jag säger, men jag sägerdet i alla fall. Det finns inga anvisningar ang. legionellakörningar som jag harsett vare sig från myndigheter eller från forskningsvärden. Det som finns ärfunktionskrav kring hur varmvattnet skall hanteras. Varmvatten i en förrådsberedareskall lagras med minst 60 graders temperatur, för en slingberedare (som gör färdigtvarmvatten) är det OK om det kommer ut 55 grader ur slingan. I VVC skall man hållaminst 50 grader och framme vid kranen skall man kunna få minst 50 grader.Tills någon visar motsatsen så betraktar jag legionellakörningar som ett påhitt avvärmepumpsbranschen för att vinna så många upphandlingar som möjligt och detavser de tydligen att göra baserat på lägsta pris.
Man kan lätt fixa så att man får legionella säkert VV via kompressorn vid varje laddtillfälle
Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.
Bakterien ska generellt ses som ganska ofarlig. För att bli sjuk måste man i regel andas in den och samtidigt ha någon nedsättning av immunförsvaret. De flesta av oss får nog ganska ofta i sig legionellabakterier utan att bli sjuka.
Jag har min kvar på legionellakörningen var 14 dag för sommartiden.Nu när värmen går ser jag att mitt varmvatten ligger ofta över 60 ºC ändå.David det är kul att jämföra dina siffror med mina från Termiq, jag har samma utetemp och 1 ºC lägre kurva.Det är bara första sidan som funkar i min iq men jag får väl se till att få det fixat, har du lagt in KW själv ?
Du är rolig du David...om informationen är på engelska accepterar du att bli rättad,men inte om man skriver på svenska
@ David: Då får jag rätta dig igen.... Avdödning sker INTE vid 45 grader,utan det är först vid 50 grader som man kan börja se en minskning avlegionellastammen. D.v.s. att det dör fler än vad som kommer till.@ Smurfen: Det är Boverket som är lagens förlängda arm i dessa frågor.Råd, anvisningar och regler finns i BBR för den som orkar läsa.
Hur många fall har uppdagas i landet brunsås? Och vad är anledningen? Gamla hus med många " blindtarmar", för låg temp i nya hus?
Detta är inget man skall "fiffla" med själv. Antingen följer man råd, anvisningaroch regler från Boverket om hur man skall hantera sitt varmvatten, eller såär det fritt fram att använda annan teknik som man kan visa att den ocksåuppfyller funktionskraven. När det gäller schemalagda legionellakörningar såhar hittills ingen här kunnat peka på forskningsresultat som säger hur sådanatillfälliga höjningar i så fall skulle göras för att uppfylla Boverkets funktionskrav.Ett tredje alternativ är att visa att BBR inte är tillämplig i det specifika fallet.Värmepumpstillverkarna klarar väl sitt skinn genom att peka på att det finnsinbyggd elpatron i VVB som gör att man klarar kraven om VP själv inte orkar?För slingberedare är det som tidigare sagts betydligt lägre krav än för förrådsberedareHär räcker det med 55 grader ut från slingan.@ David: Tänk på att tillväxttakt inte bara beror på temperatur...Den beror säker även på t.ex. tillgång till "näring", om miljön är giftig (koppar) ellerneutral (rostfritt), hur fort vattnet strömmar, hur ofta det byts. Ser du nu hur omöjligtditt krav på exakta svar blir? Däremot vid avdödning och om temperatur är vårt vapen,så kan vi få en hyfasd koppling till enbart faktorn tid.
@ 2000: Jag trodde alla redan visste att det är helt OK att dricka legionella. Precis som dusäger får de flesta av oss massor av legionellabakterier ner i magsäcken vid olika tillfällen,men där kan de ju inte göra någon skada. Detta kan man tydligen säga hur många gångersom helst.....
Tänk på att tillväxttakt inte bara beror på temperatur...Den beror säker även på t.ex. tillgång till "näring", om miljön är giftig (koppar) ellerneutral (rostfritt)...
Jag trodde man behövde mixtra med daglig legionella körning eller något i den stilen. Nu verkar ju sjukdomsfallen här på forumet ganska få. Och många har lägre än mina 54 grader efter en körning. Borde testa några dagar med 60 och se hur mycket det kostar.
Dock rekommenderar här BBR en vv-temperatur av 'högst 60 grader'vilket är anmärkningsvärt då det ger svåra skador på barn.
@ David: Fastighetsägaren har väl alltid ansvar för sin egen fastighet ochalla installationer i den?Leverantören av en produkt har ansvar för att följa ett omfattande regelverkvid tillverkningen och att den färdiga produkten uppför sig som utlovat.Installatören är den som påverkar mest om det färdiga resultatet uppfyllerBoverkets regler. Själva prylarna är oftast bra, men de kan sättas sammantill system på olämpliga sätt.Till sist har vi då fastighetsägaren som dels skall kunna ställa rätt krav påleveranserna och dels kunna drifta anläggningen.
@ Smurfen: Jag skrev att prylarna "oftast" är bra, det betyder inte att de alltid är bra.Om VP-tillverkaren skriver i sina anvisningar att elpatronen i förrådsberedaren intefår stängas av, så är ju det helt OK även om inte kompressorn förmår göra jobbet.Ang. s.k. legionellakörningar så har jag sagt att jag aldrig sett något från vare sigmyndighets- eller forskningshåll att periodiska höjningar av tempen i varmvattentankarskulle duga istället för att hålla 60 grader.Med slingberedare som förvärmning av varmvattnet så kan ju VP få jobba upp vattnetså högt den kan med kompressorn och sedan spetsar man med t.ex. el. Med rättdimensionering av VP och rätt valt köldmedium så kan man förstås göra godkäntvarmvatten även i en förrådsberedare med bara kompressorn....
Just nu känns det ungefär som om jag har legionella i halsen och lungorna
Så fackkunskapaer går över BBR? Var och en har väl rätt att vilken temp man vill på sitt kall samt varmvatten, kan ingen styra över.
"hur ofta behövs temphöjning för legionellakörning" var frågan, svaret är ju omöjlig att besvara därför att det beror helt på vilket system du har, slingberedare, förrådsberedare, hur gamla rör du har, hur stora rör du har mm mm.Enligt "säker vatten" så ska legoinella körning aktiveras en gång i veckan, därför att då klarar vi alla systemtyper. Men för det BEHÖVER inte ALLA köra det en gång i veckan om man tex har alla rör rätt dimensionerade och slingberedare, men enligt normen så BÖR man göra det för att vara på den säkra sidan..Smurfen, du lyckas alltid jaga upp dig när det kommer till BBR och dess tolkningar och har en fantastisk förmåga att se allt ur ditt eget perspektiv, men tänk på att du kanske inte bor i ditt hus hela livet.GenomsnittsSvensken bor i sitt hus 18 år och den som köper huset är tvungen att leva med dina val, därför är det bäst att hålla sig till BBR när man bygger, det funkar det inte med "jag vet hur man gör" för den som köper ditt hus kanske är helt ointresserad av teknik och låter allt vara.Huruvida legionella eller Pontiacfeber är vanligt förekommande går inte att uttala sig om än, det pågår forskning pga att fallen med lunginflammation har ökat i Sverige de senaste åren och mörkertalet är stort eftersom legionella kan tolkas av läkare som vanlig lunginflammation och botas utan att orsaken utreds.Om du inte vill köra legionellakörning hemma så är det givetvis ditt val, det är ju enkelt för den ev. nya husägaren att ändra på.Vi är många i branchen som försöker bygga system som förhindrar legionellatillväxt och det läggs ner mycket pengar på det, så att säga att problemet inte finns är ju att bajsa oss i ansiktet litegrann
Jo jag vet att vatten innehåller syre, men jag var på en utbildning hos en stor värmepumpstillverkare och då förklarade dom att det krävdes mer syre än vad som finns i vattnet tex att du har stående vatten i en skål eller i en avkapad ledning.Dom kanske hade väldigt fel iofs?
40-gradigt vatten löser mindre syre än kallvatten men har mycket högre tillväxt av bakterier.Som installatör är det väl bara te å följa instruktionerna?
David, självklart gör det, ställer du VV börvärdet på 65gr så går kompressorn till 54-55gr,sen Cop 1 el upp till önskat värde.Likadant som med värmen, tillåter du elpatron så kör den elpatron till börvärdet uppnås.