Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella  (läst 62624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« skrivet: 24 oktober 2011, 07:59:10 »
Jag undrar hur nödvändigt det är med temperaturhöjning för att döda legionellabakterier och om det behövs, i så fall hur ofta.

Jag har en Nibe 1110 med en separat mantelvärmd varmvattenberedare. Jag har inte ställt in pumpen på regelbundna temperaturhöjningar överhuvudtaget, utan brukar en gång om året, manuellt sätta på den inbyggda 3 kW värmepatronen i beredaren för att dra upp temperaturen till 85 grader och i detta sammanhang också spola igenom alla kranar och duschslangar med det heta vattnet.
Jag har hört att ett av problemen med legionella är att den kan finnas i duschslangar och eftersom de flesta (inte jag) har en blandningsventil på utgången av varmvattenberedaren som normalt begränsar varmvattnets temperatur till ett värde som ligger under den som dödar legionella, så har väl en temperaturhöjning i beredaren inte någon effekt på eventuella bakterier i rörsystemet efter beredaren.

Har någon överhuvudtaget dött av legionella orsakad av varmvattenberedaren i ett enfamiljshus eller är legionellan ett rent hjärnspöke?
« Senast ändrad: 24 oktober 2011, 08:00:53 av gunnarb »
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2011, 08:51:21 »
Bakterierna behöver minst 20 grader för att föröka sig, så det är ingen risk med duschslangar inomhus som används någorlunda regelbundet.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/saeker_vatten/pressrelease/view/allt-fler-smittas-av-legionella-463091
Mörkertalet är stort, och risken att smittas är lika stor oavsett boendeform...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2011, 11:23:13 »
Jag kör varannan vecka.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2011, 18:51:19 »
Är det någon som vet hur ofta som man egentligen behöver höja temperaturen. Varannan vecka verkar vara litet i överkant.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2011, 19:14:31 »
Dagens pumpar höjer en gång per vecka, annars så säger säkervattten att du med din typ av beredare ska hålla den i 60 grader minst jämt.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2011, 20:38:47 »
Var 28e dag... men kusarna börjar väl dö före man nÃ¥tt 50  ºC? IsÃ¥fall kan man ju säga 3 ggr dagligen eller hur ofta den nu gör varmvatten...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2011, 21:05:39 »
Nej det kan man inte säga. De börjar dö vid 50 men om man tillverkar 50 finns det inte en chans att fÃ¥ det i hela din dubbelmantlade VVB. Sedan sÃ¥ kallnar det igen och grogrunden börjar bli fin igen.  Är detta ett problem? vet ej   men sÃ¥ är det

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2011, 21:49:43 »
Citera
Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/Tappvatten/Legionella/

Citera
Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.

jag skulle vilja hävda att den sista meningen i sista citatet är ganska intressant.

Tillväxt sker framförallt mellan 35-40 grader. Över detta dör bakterier, om än i väldigt långsam takt. Men dom ökar inte i antal.

Min VP gjorde nyss VV. Det var då 54 i övre givaren och 49 i nedre. Det görs VV 4 gånger per dag i min 180l beredare med VVC slinga. Enbart om nytt vatten spolas in, dvs att "gammalt" vatten spolas ut, går VV tempen i botten ner till 35-40 grader. Och då under en ganska kort tid. För vi vet ju alla vad som händer när VV tempen i botten av en 180l beredare är på 35 grader. Ganska snart så kommer en körning. I en mindre inbyggd beredare kan man fråga sig hur länge det står vatten med en temperatur på 35-40 grader.

Jag skulle vilja hävda att bortsett från när någon aktivt spolar ur vatten ur beredaren så är botten-tempen mycket sällan under 40 grader, där legionellatillväxt sker. Jag skulle vilja hävda att min vv-beredare spenderar avsevärt mycket mer tid ovanför gränsen för när legionellatillväxt sker. Dvs på en temp där legionella dör, om än sakta.

Utifrån detta resonemang så har jag känt det som lagom att köra legionella var 14e dag.

Andra anlägningar skiljer sig avsevärt och det rätta är ju så klart att alltid följa de rekommendationer som finns.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2011, 22:12:27 »
Stängde av detta samma dag vi flyttade in i vårt nya hus, pumpen har alltid stått på läge ekonomi, och håller 47gr.

Good or anus, i dont know..

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2011, 22:33:15 »
Kan inställningen för influens av startgivare påverka detta måntro? Jag har den för tillfället på 0% eftersom vi bara är två som duschar och 300l vv räcker ändå. Ska vi bada höjer jag den tillfälligt. Min tanke är att det kanske blir för bra grogrund för bakterier i beredaren då eftersom körningar sker bara ca 1ggr/dag. Dessutom vet jag egentligen inte om jag sparar energi på mitt resonemang...
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2011, 22:36:22 »
Om du vill starta på 44 grader och vill att det ska vara 44 i botten, ja då ska du ju ha 100%.

Du kan testa dig fram. Ta en vanlig dag med normalt tappande från VV. Kolla ett par gånger under dygnet på vanliga VV temp samt den varmvatten temp du ser i installationsmenyn där du ställer viktning.

På så sätt kan du bilda dig en uppfattning om hur temperaturen är i din tank mellan körningar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2011, 22:41:04 »
Citera
I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier.

Också från http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/Tappvatten/Legionella/

Är det någon som vet hur lång tid det tar för bakterien att växa till?

Men Ã¥ andra sidan, med tonÃ¥ringar (och deras pojk- och flickvänner) ständigt stÃ¥ende i duschen kan jag inte pÃ¥stÃ¥ att jag har nÃ¥got stillastÃ¥nde vatten alls... knUp  ...oavsett temperatur...
« Senast ändrad: 24 oktober 2011, 22:42:54 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2011, 22:59:12 »
Jag känner inte till att vattnet skulle behöva vara stillastående för att få legionella tillväxt.
Det tror jag är ett missförstånd.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2011, 23:56:33 »
Jag känner inte till att vattnet skulle behöva vara stillastående för att få legionella tillväxt.
Det tror jag är ett missförstånd.

Stillastående länge nog hemma hos mig för att bakterier ska hinna växa till.
Om de inte är ruskigt kvicka rackare med ett gott lokalsinne, så tänkte jag att de nog försvinner ut genom avloppet innan de hunnit mobiliserat några större armeér... ;)

(även om jag vet att tillväxt troligen är vanligare i kopplingar och slangar efter vvb. Men nu var det ju vvb-temp och tid vi diskuterade.)

Citera
...Legionellabakterien frodas i stillastående varmvatten och
särskilda temperaturriktlinjer finns för att motverka
denna bakterietillväxt...

...I normalt dricksvatten och varmvatten finns
tillräckligt med näringsämnen för att bakterien skall
kunna växa till. Förutom gynnsam temperatur, är
tiden för tillväxt av mycket stor betydelse. Ju längre
tid vatten står stilla i vattenledningar, ju större risk
för legionellabakterier
Källa: http://www.koppar.com/files/legionella_sv.pdf   Kanske inte den trovärdigaste källan... Sc:,h

Citera
Legionella do not form spores. There are two major phases to the life cycle. The first is called the replicative phase. During this period, the bacteria are nonmotile and have a low toxicity. In the second phase, called the infectious phase, the bacteria are shorter and thicker. They have developed flagella and are highly toxic.
Källa: http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Legionella

Under tillväxtfasen är de tydligen inte särskilt farliga. Så frågan är hur lång tid de behöver på sig att bli farliga?


« Senast ändrad: 24 oktober 2011, 23:58:11 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #15 skrivet: 25 oktober 2011, 00:01:17 »
om man tänker sig en VVC slinga. Där vattnet cirkulerar hela tiden. Så utvecklas legionella fint där, så vitt jag förstår.

Att vattnet rör på sig är inte samma sak som att det förbrukas. Därmed menar jag att användade av termen stillastående lätt kan missuppfattas.

Men här är väl grunden i varför vanliga hus sällan har stora problem? Alltså att där vattnet står still sker regelbundna temperaturökningar och att vattnet ofta förbrukas och sällan "står".
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #16 skrivet: 25 oktober 2011, 00:16:27 »
om man tänker sig en VVC slinga. Där vattnet cirkulerar hela tiden. Så utvecklas legionella fint där, så vitt jag förstår.

Att vattnet rör på sig är inte samma sak som att det förbrukas. Därmed menar jag att användade av termen stillastående lätt kan missuppfattas.

Men här är väl grunden i varför vanliga hus sällan har stora problem? Alltså att där vattnet står still sker regelbundna temperaturökningar och att vattnet ofta förbrukas och sällan "står".

Naturligtvis.

Men hur är det med trådskaparens fråga om det räcker att "blåsa rent" med 85 ºC vatten ett par gånger om året?

Personligen tror jag inte det uppstår några problem i en villa där vv tempen hålls över 50ºC större delen av tiden, och vattnet förbrukas regelbundet. Än mindre om man sköljer rent som TS gör.


Men jag använder regelbunden temphöjning i alla fall...
//2000
« Senast ändrad: 25 oktober 2011, 00:25:21 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #17 skrivet: 25 oktober 2011, 00:23:33 »
Jag håller med!

Tror inte heller det är några problem egentligen.

Och jag kör ocksÃ¥ regelbunden temphöjning  :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #18 skrivet: 25 oktober 2011, 00:25:06 »
Hur snÃ¥la är ni?  Vad tjänar ni pÃ¥ att stänga av det  20 spänn om Ã¥ret eller :D

Skulle aldrig stänga av mitt för att spara 20 spänn.  Bara för det sÃ¥ ska jag höja till dubbelt sÃ¥ mÃ¥nga legionella körningar ;)
« Senast ändrad: 25 oktober 2011, 00:29:04 av VP ORAKLET »

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #19 skrivet: 25 oktober 2011, 00:28:36 »
Hur snÃ¥la är ni?  Vad tjänar ni pÃ¥ att stänga av det  20 spänn om Ã¥ret eller :D

Nä, det var mest en hypotetisk frågeställning kring legionella bakteriens liv och ev död.... *vinkar*

Använd periodisk höjning! Jag går med i källaren och startar en körning omedelbart 8)
« Senast ändrad: 25 oktober 2011, 00:32:31 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #20 skrivet: 25 oktober 2011, 00:39:56 »
Sådär då var det klart, var 3dje dag startar det nu ;)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #21 skrivet: 25 oktober 2011, 00:58:42 »
Nej men vänta här nu.
Vad tar en legiokörning? 1 timma på steg 2. eller 2 timmar kanske?
Om det tar en timma och man kör varje vecka så blir det 324kwh per år.

Kör man varannan vecka blir det typ 3 kebab med bröd gratis per år.

Men visst. Gillar man att käka luffare, hamburgare utan burgare, så ska man så klart köra var 3e dag : )

Kanske ska köra varje vecka då.. Det känns bara så abstrakt.

Säg nu hur lång tid en legionellakörning tar. Så vi vet vad vi pratar om :)


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #22 skrivet: 25 oktober 2011, 07:21:35 »
När jag ska göra det i min beredare kostar det 10 kwh el patron varje gång. Jag kör en gång i månaden. ca 120 kwh per år. Så inte handlar det om någon tjuga.
Skulle jag kört var tredje dag hade det blivit ca 1200 kwh per år.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #23 skrivet: 25 oktober 2011, 07:37:26 »
Ni glömmer ju att vattnet värms vid legionellakörningen. All energi som går åt vid körningen kan ni ju inte ta på legionella-kontot då pumpen slippe köra på länge medan vattnet i beredaren svalnar ner till normal temp.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #24 skrivet: 25 oktober 2011, 07:50:58 »
Ja det vi förlorar är ju egentligen, med bergvärme, ca 2/3delar

Dvs hade uppvärminingen av detta vatten skett med bv hade 120kwh kostat 40kwh.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #25 skrivet: 25 oktober 2011, 08:50:34 »
Nej men vänta här nu.
Vad tar en legiokörning? 1 timma på steg 2. eller 2 timmar kanske?
Om det tar en timma och man kör varje vecka så blir det 324kwh per år.

Kör man varannan vecka blir det typ 3 kebab med bröd gratis per år.

Men visst. Gillar man att käka luffare, hamburgare utan burgare, så ska man så klart köra var 3e dag : )

Kanske ska köra varje vecka då.. Det känns bara så abstrakt.

Säg nu hur lång tid en legionellakörning tar. Så vi vet vad vi pratar om :)

Det tar ca 15 minuter från det att kompressorn stannar tills dess att legionellakörningen är klar, och den börjar på 1kW och stegar upp till 7kW, så en legionellakörning med min F1245-12 kostar ca 1,4kWh på elpatron.

Från kall VVB (semesterläge) till klar legionellakörning går det ca 3,4 kWh.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #26 skrivet: 25 oktober 2011, 09:08:49 »
1,4kwh på elpatron för legionellakörning, då kan man fan köra den var 3e dag :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #27 skrivet: 25 oktober 2011, 09:11:22 »
Jag säger ju det :)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #28 skrivet: 25 oktober 2011, 09:20:28 »
1,4kwh på elpatron för legionellakörning, då kan man fan köra den var 3e dag :)

Ja det hade jag också gjort. Kan det skilja så mycket från beredare till beredare? Min tar 10 kwh varje gång. Min VP stoppar på 47.5 sen går el till 65 grader.
En 300 liters beredare med 200 liter mantel.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #29 skrivet: 25 oktober 2011, 09:49:47 »
Ja det hade jag också gjort. Kan det skilja så mycket från beredare till beredare? Min tar 10 kwh varje gång. Min VP stoppar på 47.5 sen går el till 65 grader.
En 300 liters beredare med 200 liter mantel.

F1245 har 180l slingberedare. Jag tror 1245:an orkar upp högre på kompressorn, och VVB:n är runt 60° när den är klar.

Som du ser kör den hela körningen i ett svep, och det brukar väl vara ett problem med mantelberedare?

Hur lång tid tar legionellakörningen? Om den skall slurpa i sig 10kWh så måste den ju sluta göra värme väldigt länge, vilket väl borde innebära risk för att det blir kyligt inne om det är kallt ute?

Man skulle vilja ha nån inställning där man kan blockera legionella vid svinkyla. Man vill ju undvika att kompressorn stannar då.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #30 skrivet: 25 oktober 2011, 12:20:11 »
Antagligen är det väl ingen som vill lyssna på vad jag säger, men jag säger
det i alla fall. Det finns inga anvisningar ang. legionellakörningar som jag har
sett vare sig från myndigheter eller från forskningsvärden. Det som finns är
funktionskrav kring hur varmvattnet skall hanteras. Varmvatten i en förrådsberedare
skall lagras med minst 60 graders temperatur, för en slingberedare (som gör färdigt
varmvatten) är det OK om det kommer ut 55 grader ur slingan. I VVC skall man hålla
minst 50 grader och framme vid kranen skall man kunna få minst 50 grader.

Tills någon visar motsatsen så betraktar jag legionellakörningar som ett påhitt av
värmepumpsbranschen för att vinna så många upphandlingar som möjligt och det
avser de tydligen att göra baserat på lägsta pris.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #31 skrivet: 25 oktober 2011, 12:47:23 »

Sista legionellakörningen på min 1245-8 gick kompressorn i 27 minuter, motsvarar 1,0 kWh, och elpatronen i 11 minuter, drog 0,6 kWh. Totalt alltså 1,6 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #32 skrivet: 25 oktober 2011, 12:48:45 »
Nej men vänta här nu.
Vad tar en legiokörning? 1 timma på steg 2. eller 2 timmar kanske?
Om det tar en timma och man kör varje vecka så blir det 324kwh per år.

Kör man varannan vecka blir det typ 3 kebab med bröd gratis per år.

Men visst. Gillar man att käka luffare, hamburgare utan burgare, så ska man så klart köra var 3e dag : )

Kanske ska köra varje vecka då.. Det känns bara så abstrakt.

Säg nu hur lång tid en legionellakörning tar. Så vi vet vad vi pratar om :)

Min VP är inställd på att köra en timme. Men, det är ju bara i början den 'gasar på' med hög effekt, sen ligger den och slår av och på lägsta effektsteget (250W) för att hålla inställda 65 grader tiden ut (under förutsättning att ingen tar dusch precis då).
Totalt brukar det gå ca 1,2-1,3 kWh per gång.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #33 skrivet: 25 oktober 2011, 14:41:56 »
F1245 har 180l slingberedare. Jag tror 1245:an orkar upp högre på kompressorn, och VVB:n är runt 60° när den är klar.

Som du ser kör den hela körningen i ett svep, och det brukar väl vara ett problem med mantelberedare?

Hur lång tid tar legionellakörningen? Om den skall slurpa i sig 10kWh så måste den ju sluta göra värme väldigt länge, vilket väl borde innebära risk för att det blir kyligt inne om det är kallt ute?

Nja det tar ju sin tid. Men min elkassett är på upp mot 15 kw om jag inte använder massa andra saker i huset(belastnings vakter). Men normalt stegar den bara upp till 10 och ibland 12 kw så en timme tar det.
Mantelberedare har ju det problemet att vid för mycket effekt så hinner inte värmen överföras till innermanteln. Men jag har givaren i yttermanteln så den stannar i vilket fall som när den uppnåt 65 grader.

Man skulle vilja ha nån inställning där man kan blockera legionella vid svinkyla. Man vill ju undvika att kompressorn stannar då.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #34 skrivet: 25 oktober 2011, 15:06:14 »
Det är klart, med 300l VVB och 200l mantel har du ju 500l som skall värmas upp.

Känns ju lite korkat att behöva värma upp 200l vatten extra när det egentligen bara är 300l som skulle behöva värmas.

Fast de 200 extra literna håller väl VVB:n varm länge, om inte växelventilen spökar och kör ut vattnet i värmesystemet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #35 skrivet: 25 oktober 2011, 15:14:54 »
Antagligen är det väl ingen som vill lyssna på vad jag säger, men jag säger
det i alla fall. Det finns inga anvisningar ang. legionellakörningar som jag har
sett vare sig från myndigheter eller från forskningsvärden. Det som finns är
funktionskrav kring hur varmvattnet skall hanteras. Varmvatten i en förrådsberedare
skall lagras med minst 60 graders temperatur, för en slingberedare (som gör färdigt
varmvatten) är det OK om det kommer ut 55 grader ur slingan. I VVC skall man hålla
minst 50 grader och framme vid kranen skall man kunna få minst 50 grader.

Tills någon visar motsatsen så betraktar jag legionellakörningar som ett påhitt av
värmepumpsbranschen för att vinna så många upphandlingar som möjligt och det
avser de tydligen att göra baserat på lägsta pris.

Men om avdödning av bakterier sker vid 40+, om än långsamt, varför måste jag hålla en ännu högre temperatur? Visst dödar jag ännu fler bakterier vid 50+. Men det viktiga är ju att inte bidraga med en miljö där tillväxt sker.

Min tanke är att så länge min temperatur är så pass hög att avdödning startar och ingen tillväxt sker, så får jag aldrig mer bakterier än vad som redan finns i vattnet från början.

Jag vill gärna bli rättad som vanligt :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #36 skrivet: 25 oktober 2011, 15:56:54 »
G2  Thumbsup
när det finns värmebehov så man får > 60 ºC varmvatten
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #37 skrivet: 25 oktober 2011, 16:00:55 »
Man kan lätt fixa så att man får legionella säkert VV via kompressorn vid varje laddtillfälle :)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #38 skrivet: 25 oktober 2011, 16:07:30 »
Man kan lätt fixa så att man får legionella säkert VV via kompressorn vid varje laddtillfälle :)

Är det verkligen så lätt fixat? jag har problem med att min löser på hög retur (48) ibland när min stopp är på 47.5 vid vv tillverkning.
Att då få upp den lätt i 60 grader vill jag gärna veta.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #39 skrivet: 25 oktober 2011, 16:26:13 »
japp det gÃ¥r att fixa, det kostar en del och kanske inte är aktuellt i ett enhetsaggregat,  men det gÃ¥r Thumbsup

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #40 skrivet: 25 oktober 2011, 17:23:33 »
@ David: Då får jag väl rätta dig då och det med ett citat som du själv klippt in i ett
tidigare inlägg. Där framgår det ju helt klart att det INTE sker någon avdödning vid
40+. Det är först vid 50 grader man överhuvudtaget kan märka en minskning av
populationen. D.v.s. vid 50 dör det något fler än vad det tillkommer. Det är i VVB:n
man har chansen att ta hand om mikroorganismerna och den som sumpar det tillfället
får dem vidare in i varmvattenledningarna och där kan de fortsätta skapa livskraftiga
stammar.

Den som har förrådsberedare måste tänka lite mer på detta än den som har slingberedare.
Det är dumt, snålt och olagligt att fuska med varmvattnet.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #41 skrivet: 25 oktober 2011, 17:53:57 »
Ja förlåt. Tänkte nog fel där. Utifrån boverket som jag citerat tidigare blir frågan samma men med 5 graders förskjutning.

Men om avdödning av bakterier sker vid 45+ varför måste jag då ligga på 55+
tillväxt sker främst mellan 35 och 40 grader.

Det borde väl ändå vara så att om man alltid ligger 45+ så kan inte mängden bakterier öka mer än vad som redan finns i vattnet från början.

Men visst jag håller med. Att hålla en högre temp är ju så klart vad man vill. Men nu råkar det ju faktiskt vara så att säkert 90% av alla som köper en värmepump inte kommer jättehögt i temp och legionella är från fabrik inställt på var eller varannan vecka.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #42 skrivet: 25 oktober 2011, 18:05:13 »
Min nordenberedare håller 50° i botten och 52-53° i toppen. Höjer till 60 var 14:e dag.
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #43 skrivet: 25 oktober 2011, 18:12:30 »
Antagligen är det väl ingen som vill lyssna på vad jag säger, men jag säger
det i alla fall. Det finns inga anvisningar ang. legionellakörningar som jag har
sett vare sig från myndigheter eller från forskningsvärden. Det som finns är
funktionskrav kring hur varmvattnet skall hanteras. Varmvatten i en förrådsberedare
skall lagras med minst 60 graders temperatur, för en slingberedare (som gör färdigt
varmvatten) är det OK om det kommer ut 55 grader ur slingan. I VVC skall man hålla
minst 50 grader och framme vid kranen skall man kunna få minst 50 grader.

Tills någon visar motsatsen så betraktar jag legionellakörningar som ett påhitt av
värmepumpsbranschen för att vinna så många upphandlingar som möjligt och det
avser de tydligen att göra baserat på lägsta pris.

Var finns det regler som säger minst 60 grader i beredare ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #44 skrivet: 25 oktober 2011, 21:32:05 »
@ David: Då får jag rätta dig igen.... Avdödning sker INTE vid 45 grader,
utan det är först vid 50 grader som man kan börja se en minskning av
legionellastammen. D.v.s. att det dör fler än vad som kommer till.

@ Smurfen: Det är Boverket som är lagens förlängda arm i dessa frågor.
Råd, anvisningar och regler finns i BBR för den som orkar läsa.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #45 skrivet: 25 oktober 2011, 22:42:05 »
men min källa var ju just boverket... det jag citerade inledningsvis i denna tråd.

Citera
Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C,

framförallt mellan 35 °C - 40 °C.

Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.

Läs över 45 grader sker något dom kallar avdödning. Men som sagt. Det här är ditt område. Och uppenbarligen inte värmepumptillverkarnas område.

Jag tycker den här typen av information är lite hokus pokus. Det är liksom inte konkret. Inget verkar gå att säga exakt. Håller ingen med?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #46 skrivet: 25 oktober 2011, 22:42:35 »
Sobris, du får det att låta som att 40 ºC vatten alltid innehåller en farlig legionellastam. Man kan ju få får sig att ett glas ljummet vatten är direkt livsfarligt....

Citerar Smittskyddsinstitutet (Smi):
Citera
Bakterien ska generellt ses som ganska ofarlig. För att bli sjuk måste man i regel andas in den och samtidigt ha någon nedsättning av immunförsvaret. De flesta av oss får nog ganska ofta i sig legionellabakterier utan att bli sjuka.
Källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/legionellainfektion-och-pontiacfeber/
« Senast ändrad: 25 oktober 2011, 23:03:04 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #47 skrivet: 26 oktober 2011, 10:01:21 »
Nu har jag som startade tråden fått en massa goda råd. Jag har aldrig aktiverat funktionen "extra varmvatten" tidigare (utan har som sagt kört manuellt upp till 85 grader en gång om året med den externa mantelvärmda beredarens inbyggda elpatron). Nu har jag dock gått ner i källaren och gjort det för att se hur det fungerar.
Egentligen har jag nog inget problem med legionella överhuvudtaget eftersom jag efter den stora beredaren har en vanlig elektrisk beredare pÃ¥ 120 l i serie som jag hÃ¥ller pÃ¥ 65 grader för jämnan (jag tycker att 40-50 grader kan bli litet för kallt i badkaret och i duschen) sÃ¥ jag kanske fortsätter att köra med mina Ã¥rliga  bakteriedödardagar för att inte fÃ¥ en massa bakterier i huvudberedaren.
Givetvis kostar min serielagda temperaturhöjning av varmvattnet en del pengar, men jag är beredd att ta det för komfortens skull. Nyare värmepumpar har ju en högre möjlig varmvattentemperatur, så om man har en sådan så behövs kanske ingen serieberedare.
« Senast ändrad: 26 oktober 2011, 10:03:46 av gunnarb »
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #48 skrivet: 26 oktober 2011, 11:39:44 »
@ David: Då får jag väl rätta dig en gång till. I ditt eget citat står det ju att bakterierna
förökar sig vid 45 grader eller hur? Sedan står det att avdödning sker vid högre temperaturer,
men det står inte i detta citat HUR höga temperaturer som krävs. För att få reda på det
kan man antingen läsa forskningsrapporter eller (enklare) läsa de råd, anvisningar och regler
som Boverket gett ut. Då är det 60 grader för lagring av varmvatten i förrådsberedare som gäller.
Det är legionellakörning som är "hokus pokus". Själva legionellabakterien, dess livsbetingelser
och risken för insjuknande vet man idag väldigt mycket om. Eftersom vi pratar om sannolikheter,
risker och liknande är det förstås omöjligt att uttala sig om vad som kommer att hända i enskilda
fall. Jag ser inget konstigt med det.

@ gunnarb: Det duger alltså inte att ha ytterligare en VVB efter den beredare man har för
låga temperaturer i, men det kan å andra sidan inte skada heller.

@ 2000: Jag trodde alla redan visste att det är helt OK att dricka legionella. Precis som du
säger får de flesta av oss massor av legionellabakterier ner i magsäcken vid olika tillfällen,
men där kan de ju inte göra någon skada. Detta kan man tydligen säga hur många gånger
som helst.....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #49 skrivet: 26 oktober 2011, 11:57:07 »
Ja jag antar alla får reklamera sina värmepumpar då :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #50 skrivet: 26 oktober 2011, 12:12:01 »
@ David: Det är fullt möjligt att göra rätt även med värmepump.
Jag kommer att beställa bergvärmepump till mig själv idag, men säg inget
till nÃ¥'n om det för dÃ¥ vill alla bara veta hur jag har gjort  *roflmao*
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #51 skrivet: 26 oktober 2011, 13:01:19 »
Själv nöjer jag mig med boverkets information om att mellan 25 och 45 grader sker tillväxt. Ovanför 45 grader sker ingen tillväxt. Där sker avdödning som dom kallar det.

Jag maxar på 54 grader 4 gånger per dag och mer än så verkar jag inte kunna få från min värmepump i nuvarande konfiguration. Så det får nog fortsätta vara så ett tag till. Huruvuda jag får någon extra hjälp av den här legionellakörningen varje eller varannan vecka vet jag inte - men den får vara kvar!


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #52 skrivet: 26 oktober 2011, 14:06:13 »
Jag har min kvar på legionellakörningen var 14 dag för sommartiden.
Nu när värmen går ser jag att mitt varmvatten ligger ofta över 60 ºC ändå.

David det är kul att jämföra dina siffror med mina från Termiq, jag har samma utetemp och 1 ºC lägre kurva.
Det är bara första sidan som funkar i min iq men jag får väl se till att få det fixat, har du lagt in KW själv ?
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #53 skrivet: 26 oktober 2011, 14:26:38 »
70 to 80 °C (158 to 176 °F): Disinfection range
At 66 °C (151 °F): Legionellae die within 2 minutes
At 60 °C (140 °F): They die within 32 minutes
At 55 °C (131 °F): They die within 5 to 6 hours
Above 50 °C (122 °F): They can survive but do not multiply
35 to 46 °C (95 to 115 °F): Ideal growth range
20 to 50 °C (68 to 122 °F): Growth range
Below 20 °C (68 °F): They can survive but are dormant

Wiki
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #54 skrivet: 26 oktober 2011, 14:44:27 »
såja nu börjar det likna något. Tack drjukebox
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #55 skrivet: 26 oktober 2011, 14:46:16 »
Jag har min kvar på legionellakörningen var 14 dag för sommartiden.
Nu när värmen går ser jag att mitt varmvatten ligger ofta över 60 ºC ändå.

David det är kul att jämföra dina siffror med mina från Termiq, jag har samma utetemp och 1 ºC lägre kurva.
Det är bara första sidan som funkar i min iq men jag får väl se till att få det fixat, har du lagt in KW själv ?

Under administration tror jag det är. kan man lägga in hur mycket kw maskinen drar i snitt. Sen kan man få reda på ungefärlig förbrukning genom att den tar gångtiden * kw. Så det är inte exakt. Snarare en indikation av gångtiden. Men hyfsat rätt blir det alla fall.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #56 skrivet: 26 oktober 2011, 15:01:59 »
Du är rolig du David...om informationen är på engelska accepterar du att bli rättad,
men inte om man skriver pÃ¥ svenska  a:gl
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #57 skrivet: 26 oktober 2011, 15:23:30 »
I praktiken har man ingen smittorisk vid 50 ºC, och marginell vid 45. Över 50 får man istället risk för skållning, vilket är ett betydligt större folkhälsoproblem.

Har vi inte diskuterat detta förr? :) http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25970.75
Sobris behöver fortfarande referera till fall där legionellasmitta har uppstått pga värmepump. Ett enda? Pretty please?? :)
Kyltorn däremot är läskiga grejor. Vid ett utbrott i Frankrike dog folk upp till 6-7 km från tornet.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #58 skrivet: 26 oktober 2011, 16:03:20 »
Du är rolig du David...om informationen är på engelska accepterar du att bli rättad,
men inte om man skriver pÃ¥ svenska  a:gl

hahah sobris. Det jag gillade med listan var att den var konkret. Den tog upp olika interval och tider på ett samlat sätt som gör att man enkelt kan ta den till sig och direkt se ett sammanhang.

Boverket texten som jag citerade går inte att läsa på annat sätt än att bakterier börjar dö över 45 samtidigt finns det riktlinjer från dom själva, om man ska gå på det som du nämner, som stipulerar högre nivåer, typ 55-60 grader. Att då från en och samma källa i en tydlig lista få konkreta data är inte helt fel.

Ämnet är ju ganska luddigt. Det finns få konstaterade fall. VP tillverkarna verkar inte ta det så seriöst. Det är svårt för vanliga privatpersoner att veta hur man skall ställa sig i frågan om detta. Med mindre än att man bygger om sina system och köper extrautrustning etc.

Jag tycker det vore bra i fall även boverket hade med en sådan typ av konkret och sammanfattad lista. I stället för deras flumsida som jag citerade från.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #59 skrivet: 26 oktober 2011, 16:08:31 »
det jag saknar i listan är någon typ av referens till hur stor ökningen är när dom inte dör.

Det är väldigt exakt angivet hur fort dom dör. Men inte lika exakt hur fort dom har tillväxt.

Är tanken full av bakterier snarare än vatten efter 3 timmar på 40 grader?

Vad händer i en slingberedare som går mellan 40-50 grader (bottentemp pratar jag om, så längre upp är det så klart högre temp) var 6e timma. Alltså var 6e timma laddas det på nytt och en gång varannat/var tredje dygn har motsvarande mängd som tanken självt består av tömts och fyllts på.

Är VP tillverkarnas inställningar baserat på att tillväxttaken vid de ändå relativt höga temperaturer som en vv-beredare i en värmepump håller är så pass låg att det vid normal anvädning inte finns några risker. Det är snarare i de fall man är bortrest och inte byter ut vattnet på normalt sätt som risken uppstår och därför vill man döda av den tillväxten varje vecka?

Omöjligt att veta då ingen publicerar siffror på hur pass stor tillväxten är.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #60 skrivet: 26 oktober 2011, 16:20:01 »
@ David: Då får jag rätta dig igen.... Avdödning sker INTE vid 45 grader,
utan det är först vid 50 grader som man kan börja se en minskning av
legionellastammen. D.v.s. att det dör fler än vad som kommer till.

@ Smurfen: Det är Boverket som är lagens förlängda arm i dessa frågor.
Råd, anvisningar och regler finns i BBR för den som orkar läsa.

I BBR står det att beredare bör hålla 60 grader inte ska hålla 60 grader och det står under allmänt råd kan man lösa det på ett annat sätt är det ok. Annat sätt kan ev vara legionellahöjning. Legionella spolning är förövrigt en vanlig metod på tex badhus med lågtemp i duschar för att förhindra legionella spridning.

6:622 Mikrobiell tillväxt
Installationer för tappvatten skall utformas så att möjligheterna för tillväxt av
mikroorganismer i tappvattnet minimeras. Installationer för tappkallvatten skall
utformas så att tappkallvattnet inte värms upp oavsiktligt. Cirkulationsledningar
för tappvarmvatten skall utformas så att temperaturen på det cirkulerande tappvarmvattnet
inte understiger 50 °C i någon del av installationen. (BFS 2006:12)
Allmänt råd
För att minska risken för tillväxt av bl.a. legionellabakterier i tappkallvatten
bör tappkallvatteninstallationer inte placeras på ställen där temperaturen är
högre än rumstemperatur. Risken finns bl.a. i varma schakt eller varma
golv, i vilka installationer för t.ex. tappvarmvatten, tappvarmvattencirkulation
och radiatorer är förlagda. Om det är omöjligt att undvika att placera
tappkallvatteninstallationer på sådana ställen så bör samtliga installationer
utformas och isoleras så att temperaturökningen på tappkallvattnet blir så
låg som möjligt.
I samtliga rörledningar för tappvarmvattencirkulation bör det vara möjligt
att mäta vattentemperaturen.
För att mängden legionellabakterier i installationer där tappvarmvatten är
stillastående, bl.a. i beredare eller ackumulatorer för uppvärmning med t.ex.
el, sol, ved, värmepumpar och fjärrvärme, inte skall bli skadlig bör temperaturen
på tappvarmvattnet inte understiga 60 °C.
Handdukstorkar, golvvärme och andra värmare bör inte kopplas in på
cirkulationsledningar för tappvarmvatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #61 skrivet: 26 oktober 2011, 16:35:32 »
Ja det låter ju rimligt att VP tillverkarna då kör med sin variant med en gång i veckan eller varannan vecka.

Rimligt men helt utan förklaring eller motivation. Jag gissar att det i säljmaterial bara står något i stil med. För att undvika riskerna med legionellatillväxt är värmepumpen fabriksinställd på att öka varmvatten-temperaturen till över 60 grader en gång i veckan mha elpatron.

Dvs jag som värmepumpsägare vet inte i fall dom har gjort rätt eller fel. Jag vet bara att jag, utifrån vad jag kan läsa mig till, har en värmepump som inte lever upp till BBRs allmänna råd. Precis som de flesta av oss alltså har.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #62 skrivet: 26 oktober 2011, 16:42:35 »
Detta är inget man skall "fiffla" med själv. Antingen följer man råd, anvisningar
och regler från Boverket om hur man skall hantera sitt varmvatten, eller så
är det fritt fram att använda annan teknik som man kan visa att den också
uppfyller funktionskraven. När det gäller schemalagda legionellakörningar så
har hittills ingen här kunnat peka på forskningsresultat som säger hur sådana
tillfälliga höjningar i så fall skulle göras för att uppfylla Boverkets funktionskrav.

Ett tredje alternativ är att visa att BBR inte är tillämplig i det specifika fallet.

Värmepumpstillverkarna klarar väl sitt skinn genom att peka på att det finns
inbyggd elpatron i VVB som gör att man klarar kraven om VP själv inte orkar?

För slingberedare är det som tidigare sagts betydligt lägre krav än för förrådsberedare
Här räcker det med 55 grader ut från slingan.

@ David: Tänk på att tillväxttakt inte bara beror på temperatur...
Den beror säker även på t.ex. tillgång till "näring", om miljön är giftig (koppar) eller
neutral (rostfritt), hur fort vattnet strömmar, hur ofta det byts. Ser du nu hur omöjligt
ditt krav på exakta svar blir? Däremot vid avdödning och om temperatur är vårt vapen,
så kan vi få en hyfasd koppling till enbart faktorn tid.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #63 skrivet: 26 oktober 2011, 17:16:57 »
Skulle nog inte kalla det att fiffla själv när i princip en mycket stor del av vp branchen gör så och det verkar klara besiktningar som jag tror sker på nybyggen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #64 skrivet: 26 oktober 2011, 17:17:52 »
Hur många fall har uppdagas i landet brunsås? Och vad är anledningen? Gamla hus med många " blindtarmar", för låg temp i nya hus? För mig känns risken väldigt överdriven, men det är min rena personliga åsikt.

Vi har alltid haft 49-50gr i vår Vvb, både före Niben och med Niben, höjde Niben från 47 till 50gr igår.

Men vi har sÃ¥dana filter i kranarna och kommer de verkligen igenom dessa?  :) ;D

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #65 skrivet: 26 oktober 2011, 17:31:05 »
Hur många fall har uppdagas i landet brunsås? Och vad är anledningen? Gamla hus med många " blindtarmar", för låg temp i nya hus?

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/saeker_vatten/pressrelease/view/allt-fler-smittas-av-legionella-463091
"Under första halvåret 2010 rapporterades 61 fall av legionella till Smittskyddsinstitutet. Flertalet smittades i Sverige i sina egna hem.
– Antalet fall kan vara tio gånger högre, säger Görel Allestam, ansvarig för vatten- och miljömikrobiologi på Smittskyddsinstitutet."

"Risken är lika stor i den egna villan som i en lägenhet. Det som förenar är att bakterierna fått möjlighet att växa i vattenledningarna, på grund av felaktiga installationer samt för hög eller för låg temperatur."
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #66 skrivet: 26 oktober 2011, 18:18:42 »
#Sobris det kanske helt enkelt inte finns några fall orsakade av vp-installation? And you are barking up the wrong tree.
Du vill inte man ska tänka själv. Varför ska en slingberedare hålla 55 när det inte finns någon legionellarisk?
Man kan också söka anvisningar på andra håll, t ex:
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2011/Barnsakerhet-i-byggnader.pdf
"Installation för tappvatten ska utformas så att tappvattnet, efter tappstället, är hygieniskt och säkert samt
kommer i tillräcklig mängd. Tappkallvatten ska uppfylla
kvalitetskraven för dricksvatten efter tappstället. Tappvarmvatten ska vara så varmt att man kan sköta personlig hygien och hushållssysslor."
avsnitt 6:62 BBR (det fanns inga 'bör' där).
Dock rekommenderar här BBR en vv-temperatur av 'högst 60 grader'
vilket är anmärkningsvärt då det ger svåra skador på barn.
http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.1140846-barn-skallat-av-varmvatten-fran-kranen
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/trygg-hansa/pressrelease/view/2-600-barn-braennskadas-varje-aar-619608
För den som tänker är det uppenbart att rekommendationen måste ändras till 50 ºC vid tappställe. Förrådsberedare bör hålla 60+. Detta är i linje med internationella rekommendationer.
« Senast ändrad: 26 oktober 2011, 19:57:39 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ESN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rosvik
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #67 skrivet: 26 oktober 2011, 18:54:51 »
Jag har legionellakörning var 14 dag med temp.ökning till 60 grader.
ESN
Nibe 1145-8, VPA 200/70 vvb, borrdjup 200 meter, gråberg. NIBE UKV 100, by pass mellan tillopp och retur. Äldre hus i Norrbottens kustland, 1,5 plan, 110 m2 samt 45 m2 källare ej inredd, tidigare uppvärmningssätt olja 6 mån, el 6 mån. 12 st radiatorer plus 2 st fläktradiatorer i källare, 2-rörs system.
 Det finns även ett garage/förrÃ¥d pÃ¥ 45m2 separerat frÃ¥n boningshuset. Garaget värms i nuläget med el. Tidigare energiförbrukning för bostadshus (upvärmning) ca 25000 kWh, garage 5000 kWh, hh el 5000 kWh. 16A huvudsäkring.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #68 skrivet: 26 oktober 2011, 19:28:07 »
Detta är inget man skall "fiffla" med själv. Antingen följer man råd, anvisningar
och regler från Boverket om hur man skall hantera sitt varmvatten, eller så
är det fritt fram att använda annan teknik som man kan visa att den också
uppfyller funktionskraven. När det gäller schemalagda legionellakörningar så
har hittills ingen här kunnat peka på forskningsresultat som säger hur sådana
tillfälliga höjningar i så fall skulle göras för att uppfylla Boverkets funktionskrav.

Ett tredje alternativ är att visa att BBR inte är tillämplig i det specifika fallet.

Värmepumpstillverkarna klarar väl sitt skinn genom att peka på att det finns
inbyggd elpatron i VVB som gör att man klarar kraven om VP själv inte orkar?

För slingberedare är det som tidigare sagts betydligt lägre krav än för förrådsberedare
Här räcker det med 55 grader ut från slingan.

@ David: Tänk på att tillväxttakt inte bara beror på temperatur...
Den beror säker även på t.ex. tillgång till "näring", om miljön är giftig (koppar) eller
neutral (rostfritt), hur fort vattnet strömmar, hur ofta det byts. Ser du nu hur omöjligt
ditt krav på exakta svar blir? Däremot vid avdödning och om temperatur är vårt vapen,
så kan vi få en hyfasd koppling till enbart faktorn tid.

Men är det rimligt att lägga "ansvar" på individen. En privatperson får en värmepump installerad i sin befintliga fastighet och dessa går normalt sett på fabriksinställningar vilket i thermias fall innebär 1 gång per vecka. Tidigare hade dom varannan vecka.

Jag visste faktiskt inte ens att det gick att få värmepumpen att med hjälp av elpatron höja vatten temp till säg 60 grader vid varje körning. Det var nytt för mig.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #69 skrivet: 26 oktober 2011, 20:34:04 »
David, självklart gör det, ställer du VV börvärdet på 65gr så går kompressorn till 54-55gr,sen Cop 1 el upp till önskat värde.

Likadant som med värmen, tillåter du elpatron så kör den elpatron till börvärdet uppnås.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #70 skrivet: 26 oktober 2011, 21:05:32 »
@ 2000: Jag trodde alla redan visste att det är helt OK att dricka legionella. Precis som du
säger får de flesta av oss massor av legionellabakterier ner i magsäcken vid olika tillfällen,
men där kan de ju inte göra någon skada. Detta kan man tydligen säga hur många gånger
som helst.....

Och du sa det en gång till...
Det var inte jag som sa något utan jag visade med ett citat från smittskyddsinstitutet att det är just inandning som är farligt, och inte att dricka vattnet. Om nu någon genom att läsa tidigare inlägg eventuellt fick för sig det.
Tydligen missförstod du mig helt...



Tycker att smittskyddsinstitutet har en hel del information om legionella. Det finns lite statistik och sånt för de som vill veta mer.
* http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/legionellainfektion/?t=com#statistics-nav



Tänk på att tillväxttakt inte bara beror på temperatur...
Den beror säker även på t.ex. tillgång till "näring", om miljön är giftig (koppar) eller
neutral (rostfritt)...

Länkar till koppar.com som stolt slår fast att "Koppar är bra mot legionellabakterier"
och att "koppar undertrycker tillväxt av legionellabakterier.
De vete faan om det kan stämma... men det visar att det finns många åsikter om det här.
* http://www.koppar.com/files/legionella_sv.pdf

förövrigt noterar jag att Smi nämner 6 ? döda i legionellainfektion under de senaste 30 åren (kan någon bekräfta?). Alla med tidigare sjukdomsbild och nedsatt imunförsvar.
Antalet avlidna i vanlig influensa under samma tid är lite drygt fyra tusen...

//2000
« Senast ändrad: 26 oktober 2011, 21:10:51 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #71 skrivet: 26 oktober 2011, 21:38:00 »
Jag trodde man behövde mixtra med daglig legionella körning eller något i den stilen.

Nu verkar ju sjukdomsfallen här på forumet ganska få. Och många har lägre än mina 54 grader efter en körning. Borde testa några dagar med 60 och se hur mycket det kostar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #72 skrivet: 26 oktober 2011, 22:11:47 »
Jag trodde man behövde mixtra med daglig legionella körning eller något i den stilen.

Nu verkar ju sjukdomsfallen här på forumet ganska få. Och många har lägre än mina 54 grader efter en körning. Borde testa några dagar med 60 och se hur mycket det kostar.
Tänk på vilken start stopp diff du använder. Hade jag gjort så tex på min ivt hade det blivit uppvärmning med enbart elpatron. ( start 57.5 stopp 62.5 ).
Jag har låg temp i min beredare. Start 42,5 och stopp 47.5. Det påstås av ivt att tempen ska bli lite högre i toppen av beredaren. Men vad jag kan mäta på utgående vatten är det aldrig över 49 grader. Mina föräldrar har bott här med denna vp i fyra år innan mig. Aldrig kört legionella. Så du kan vara lugn med dina 54 grader.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #73 skrivet: 27 oktober 2011, 08:00:43 »
Som nämnts ovan är nog den viktigaste frågan inte hur och hur fort man dödar bakterien utan hur lång tid det tar för den att växa till från noll till farlighet vid olika temperaturer.
Så länge som man inte har svar på detta så blir alla antaganden om avdödningsintervaller rena gissningar. Min teori: en gång om året efter en total avdödning under ett dygn vid 85 grader eller: varje dag, någon timme, vid 65 grader är ungefär lika troliga eller otroliga.
Att tro att Nibe skulle veta något om detta är lika osannolikt som att få ett vettigt svar från deras tekniska support i en rent teknisk fråga.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #74 skrivet: 27 oktober 2011, 12:06:06 »
@ 2000: Jag hÃ¥ller ju med dig ang. att dricka legionella.  Thumbsup

Ang. koppar och bakterietillväxt, så verkar det klarlagt att koppar
hämmar tillväxt av många typer av mikroorganismer, men att det
inte räcker som enda skydd.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #75 skrivet: 27 oktober 2011, 12:12:07 »
@ drjukebox: Det spelar förstås ingen roll vilket värmesystem som används
för att odla mikroorganismer med. Det blir lika illa om det är ved, pellets, sol
eller vad annat som helst. Det är förvaring av ljummet vatten i förrådsberedare
som är ett stort problem. Om man tillåter bakterier att komma igenom VVB,
så kan man även få problem med tillväxt i rörsystemet efter VVB.

Skållning är ett annat problem som också hanteras i regelverket. Har du inte läst BBR?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #76 skrivet: 27 oktober 2011, 12:27:13 »
@ Mr Henke: Du kan förstås inte uttala dig om risken att bli sjuk i ett visst
specifikt fall utgående från att ingen hittills blivit sjuk i ditt hus. Riskhantering
fungerar inte alls pÃ¥ det sättet  :,v(
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #77 skrivet: 27 oktober 2011, 12:34:54 »
@ David: Fastighetsägaren har väl alltid ansvar för sin egen fastighet och
alla installationer i den?

Leverantören av en produkt har ansvar för att följa ett omfattande regelverk
vid tillverkningen och att den färdiga produkten uppför sig som utlovat.

Installatören är den som påverkar mest om det färdiga resultatet uppfyller
Boverkets regler. Själva prylarna är oftast bra, men de kan sättas samman
till system på olämpliga sätt.

Till sist har vi då fastighetsägaren som dels skall kunna ställa rätt krav på
leveranserna och dels kunna drifta anläggningen.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #78 skrivet: 27 oktober 2011, 13:03:41 »
Dock rekommenderar här BBR en vv-temperatur av 'högst 60 grader'
vilket är anmärkningsvärt då det ger svåra skador på barn.
visst, men med en blandningsventil så kan du hålla 60 ºC i beredaren utan att köra ut så varmt. alt. så kan montera ytterligare en blandningsventil med lägre temp i det badrummet barnen duschar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #79 skrivet: 27 oktober 2011, 19:05:47 »
@ David: Fastighetsägaren har väl alltid ansvar för sin egen fastighet och
alla installationer i den?

Leverantören av en produkt har ansvar för att följa ett omfattande regelverk
vid tillverkningen och att den färdiga produkten uppför sig som utlovat.

Installatören är den som påverkar mest om det färdiga resultatet uppfyller
Boverkets regler. Själva prylarna är oftast bra, men de kan sättas samman
till system på olämpliga sätt.

Till sist har vi då fastighetsägaren som dels skall kunna ställa rätt krav på
leveranserna och dels kunna drifta anläggningen.

Att prylarna är bra kan man väl inte påstå när dom enligt dej inte uppfyller BBR eftersom legionella körning inte är ok och det är ju så den största delen av villa vp funkar i dag om man ska ha nån nytta av kompressorn vid vv tillverkning och även ctc som har slinga rekomenderar så låg temp som möjligt i övre delen av vp så att kompressorn ges chans att jobba.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #80 skrivet: 27 oktober 2011, 22:05:31 »
@ Smurfen: Jag skrev att prylarna "oftast" är bra, det betyder inte att de alltid är bra.
Om VP-tillverkaren skriver i sina anvisningar att elpatronen i förrådsberedaren inte
får stängas av, så är ju det helt OK även om inte kompressorn förmår göra jobbet.

Ang. s.k. legionellakörningar så har jag sagt att jag aldrig sett något från vare sig
myndighets- eller forskningshåll att periodiska höjningar av tempen i varmvattentankar
skulle duga istället för att hålla 60 grader.

Med slingberedare som förvärmning av varmvattnet så kan ju VP få jobba upp vattnet
så högt den kan med kompressorn och sedan spetsar man med t.ex. el. Med rätt
dimensionering av VP och rätt valt köldmedium så kan man förstås göra godkänt
varmvatten även i en förrådsberedare med bara kompressorn....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #81 skrivet: 28 oktober 2011, 09:10:17 »
Eftersom legionella inte rapporterats från värmepumpsanläggningar finns inte problemet. Att som Sobris rekommendera höjda vv-temperaturer är oansvarigt när de skador som uppstår är skållning, inte legionella.
För några år sedan gick BBR ut med nya rekommendationer, och jag trodde att man med det stora antalet nya vp-installationer till slut sett en ökning av legionella i statistiken; så var inte fallet. Och Sobris paranoia har ingen rationell grund.
Det är ur folkhälsosynpunkt alltsÃ¥ viktigare att man blandar ut till <50 ºC vid tappstället än att man hÃ¥ller >60 ºC i beredaren. Är det nÃ¥gon som sÃ¥g bilden pÃ¥ den brännskadade ettÃ¥ringen nedan utan att reagera?  Sc:,h
De hade sextiogradigt tappvarmvatten. Hudtransplantation. Livslånga men.
Själv har jag 70 i VVB och 50 i kranen.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #82 skrivet: 28 oktober 2011, 09:49:28 »
64 ºC just nu med "bara" kompressor  Thumbsup
Jag undrar hur varm vatten jag hade innan med elberedare(300L 9KW), det känns varmare nu.


Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #83 skrivet: 28 oktober 2011, 10:33:28 »
@ drjukebox: Om trådens rubrik hade varit "Hur undviker jag att skålla mitt ettåriga barn?"
Så hade förstås svaren handlat om det och det är fullt tillåtet att blanda ner till vilken
temperatur man vill vid tappstället. Däremot skall vattnet som kommer fram till tappställena
hålla minst 50 grader.

Varför skall man nöja sig med att bara lösa ett problem när man kan lösa båda?
Förresten har du ju själv 70 grader i din VVB och det är ju trevligt att någon gör som jag
säger i alla fall  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #84 skrivet: 28 oktober 2011, 10:50:46 »
@ Smurfen: Jag skrev att prylarna "oftast" är bra, det betyder inte att de alltid är bra.
Om VP-tillverkaren skriver i sina anvisningar att elpatronen i förrådsberedaren inte
får stängas av, så är ju det helt OK även om inte kompressorn förmår göra jobbet.

Ang. s.k. legionellakörningar så har jag sagt att jag aldrig sett något från vare sig
myndighets- eller forskningshåll att periodiska höjningar av tempen i varmvattentankar
skulle duga istället för att hålla 60 grader.

Med slingberedare som förvärmning av varmvattnet så kan ju VP få jobba upp vattnet
så högt den kan med kompressorn och sedan spetsar man med t.ex. el. Med rätt
dimensionering av VP och rätt valt köldmedium så kan man förstås göra godkänt
varmvatten även i en förrådsberedare med bara kompressorn....
Det var ofta jag regerade på oftast installeras en vp från ivt nibe thermia bosch eller ctc och dom fixar inte 60 grader i beredaren eller 55 grader i ctc utan att använda endast elpatron i alla fall inte vad jag vet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #85 skrivet: 28 oktober 2011, 10:51:03 »
Just nu känns det ungefär som om jag har legionella i halsen och lungorna  :'(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #86 skrivet: 28 oktober 2011, 11:00:32 »
@ David: Hypokondriker bör förstås låta bli att läsa den här tråden överhuvudtaget.
De kommer att känna sig sjuka direkt  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #87 skrivet: 28 oktober 2011, 11:05:59 »
 *roflmao*
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #88 skrivet: 28 oktober 2011, 11:09:14 »
@ Smurfen: Det spelar ingen roll vem det är som fuskar, fusk är det i alla fall.

Så här skriver en ansvarskännande VP-tillverkare som inte sålt sin själ i kriget
om massförsäljning till "Svensson": "....högtemperaturtank skall tillskottsvärmen
tillse att en temperatur på över 60ºC alltid hålls. Tillskottsvärmen skall således,
även då det ej förligger behov av tillskottsvärme för uppvärmning, vara i drift för
att tillgodose att spetsvärmning av tappvarmvattnet sker. "

Detta är förstås ett helt korrekt sätt för en VP-tillverkare att förhålla sig till de regler
som finns. Om man har för lite effekt eller fel köldmedium för att kunna göra färdigt
varmvatten med VP, så får tillskott kallas in.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #89 skrivet: 28 oktober 2011, 17:47:06 »
Säkert helt korrekt men det är inte mÃ¥nga tillverkare som har den inställningen och inte kunder heller för den delen och jag har som de flesta andra ingen aning om det finns risk för legionella i en villa som omsätter vattnet i stort sett dagligen  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #90 skrivet: 28 oktober 2011, 22:03:24 »
Just nu känns det ungefär som om jag har legionella i halsen och lungorna  :'(
Pontiacfeber lÃ¥ter mycket coolare!  ;)
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #91 skrivet: 28 oktober 2011, 23:26:54 »
@ Smurfen: Den som själv inte har en aning är ju illa utsatt för alla typer av skojerier.
Men den som har hängt här på forumet ett tag kan ju inte ha undgått att
märka att det finns något som heter BBR från Boverket. När man väl har
blivit upplyst, som ju faktiskt du har blivit vid flera tillfällen, så är det ju bara
att rätta in sig i ledet. Här finns inget utrymme för egna spekulationer om
man inte besitter fackkunskaperna.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #92 skrivet: 29 oktober 2011, 08:21:01 »
Så fackkunskapaer går över BBR? Var och en har väl rätt att vilken temp man vill på sitt kall samt varmvatten, kan ingen styra över.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #93 skrivet: 29 oktober 2011, 09:22:37 »
Jag har alltid haft 42-47 grader utan legionellakörning och har aldig haft problem. Hade jag haft barn eller känt någon som råkat ut för legionella hade jag nog varit lite försktigare.

Annars är det baa att hålla andan i duschen eller ha andningsmask så slipper man legionella.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #94 skrivet: 29 oktober 2011, 09:38:51 »
Så fackkunskapaer går över BBR? Var och en har väl rätt att vilken temp man vill på sitt kall samt varmvatten, kan ingen styra över.

Tyvärr är det inte så enkelt. Om nån blir skadad eller sjuk av ditt för varma eller för kalla vatten så kan du som fastighetsägare åka dit för vållande till kroppsskada eller nåt liknande...
« Senast ändrad: 29 oktober 2011, 11:07:40 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #95 skrivet: 29 oktober 2011, 09:54:40 »
"hur ofta behövs temphöjning för legionellakörning" var frågan, svaret är ju omöjlig att besvara därför att det beror helt på vilket system du har, slingberedare, förrådsberedare, hur gamla rör du har, hur stora rör du har mm mm.
Enligt "säker vatten" så ska legoinella körning aktiveras en gång i veckan, därför att då klarar vi alla systemtyper. Men för det BEHÖVER inte ALLA köra det en gång i veckan om man tex har alla rör rätt dimensionerade och slingberedare, men enligt normen så BÖR man göra det för att vara på den säkra sidan..

Smurfen, du lyckas alltid jaga upp dig när det kommer till BBR och dess tolkningar och har en fantastisk förmåga att se allt ur ditt eget perspektiv, men tänk på att du kanske inte bor i ditt hus hela livet.
GenomsnittsSvensken bor i sitt hus 18 år och den som köper huset är tvungen att leva med dina val, därför är det bäst att hålla sig till BBR när man bygger, det funkar det inte med "jag vet hur man gör" för den som köper ditt hus kanske är helt ointresserad av teknik och låter allt vara.

Huruvida legionella eller Pontiacfeber är vanligt förekommande går inte att uttala sig om än, det pågår forskning pga att fallen med lunginflammation har ökat i Sverige de senaste åren och mörkertalet är stort eftersom legionella kan tolkas av läkare som vanlig lunginflammation och botas utan att orsaken utreds.

Om du inte vill köra legionellakörning hemma så är det givetvis ditt val, det är ju enkelt för den ev. nya husägaren att ändra på.
Vi är många i branchen som försöker bygga system som förhindrar legionellatillväxt och det läggs ner mycket pengar på det, så att säga att problemet inte finns är ju att bajsa oss i ansiktet litegrann
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #96 skrivet: 29 oktober 2011, 12:11:26 »
"hur ofta behövs temphöjning för legionellakörning" var frågan, svaret är ju omöjlig att besvara därför att det beror helt på vilket system du har, slingberedare, förrådsberedare, hur gamla rör du har, hur stora rör du har mm mm.
Enligt "säker vatten" så ska legoinella körning aktiveras en gång i veckan, därför att då klarar vi alla systemtyper. Men för det BEHÖVER inte ALLA köra det en gång i veckan om man tex har alla rör rätt dimensionerade och slingberedare, men enligt normen så BÖR man göra det för att vara på den säkra sidan..

Smurfen, du lyckas alltid jaga upp dig när det kommer till BBR och dess tolkningar och har en fantastisk förmåga att se allt ur ditt eget perspektiv, men tänk på att du kanske inte bor i ditt hus hela livet.
GenomsnittsSvensken bor i sitt hus 18 år och den som köper huset är tvungen att leva med dina val, därför är det bäst att hålla sig till BBR när man bygger, det funkar det inte med "jag vet hur man gör" för den som köper ditt hus kanske är helt ointresserad av teknik och låter allt vara.

Huruvida legionella eller Pontiacfeber är vanligt förekommande går inte att uttala sig om än, det pågår forskning pga att fallen med lunginflammation har ökat i Sverige de senaste åren och mörkertalet är stort eftersom legionella kan tolkas av läkare som vanlig lunginflammation och botas utan att orsaken utreds.

Om du inte vill köra legionellakörning hemma så är det givetvis ditt val, det är ju enkelt för den ev. nya husägaren att ändra på.
Vi är många i branchen som försöker bygga system som förhindrar legionellatillväxt och det läggs ner mycket pengar på det, så att säga att problemet inte finns är ju att bajsa oss i ansiktet litegrann
Det jag gjort är att jag valt en vp som inte fixar 60 grader i beredaren tror inte jag är riktigt ensam om det tror du ? För övrigt kör jag legionella höjning varannan vecka mest för att det inte kostar nått och verkar dumt att chansa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lekman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #97 skrivet: 29 oktober 2011, 16:36:05 »
Legionella är ju en anmälnings-smittspårningsskyldig sjukdom enligt lagen och i alla verifierade fall försöker man ju spåra smittkällan så långt det är möjligt - så man bör nog försöka följa de råd som finns... :,v(
Nibe 1245-8. UKV 100l. ECS 41. 170m borrdjup. 230 kvm +30 kvm garage.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #98 skrivet: 29 oktober 2011, 21:10:01 »
Höjde en grad till idag, nu ligger vi på 52gr, verkar funka denna propaganda. ;D

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #99 skrivet: 29 oktober 2011, 21:37:59 »
@ Trubbnos: Ja, fackkunskaper går över de råd och anvisningar som finns i BBR.
Däremot så gäller lagar och regler även för fackkunniga. Nu blev du allt förvirrad va?

Råden och anvisningarna är exempel på tekniska lösningar för att uppfylla lagar och
regler. Om den som har fackkunskapen avgör att andra tekniska lösningar uppfyller
funktionskraven lika bra, eller t.o.m. att reglerna inte alls är tillämpliga så kan det vara
helt OK. Den som gör på annat vis än vad som står i BBR tar förstås ett stort ansvar
på sig och detta är inget för amatören att fiffla med.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #100 skrivet: 29 oktober 2011, 22:53:13 »
ska det fifflas ska det göras av en amatör gillar inte när proffs fifflar Ett proffs ska följa de regler som finns och det gör faktiskt jag med tror jag i alla fall men kan ha missat nån ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #101 skrivet: 29 oktober 2011, 23:13:31 »
Incidensen ligger på knappt 3 fall per 100000 invånare och år i åldersgruppen 65+. Under 65 är incidensen under 1/100000. http://www.smittskyddsinstitutet.se/temaar-2009/artiklar/legionella-smittar-aldre-i-bostaden/
Dvs risken är en hundradels promille. Dra edra egna slutsatser.
Om jag förstått det rätt, håller sobris på med en verksamhet som kräver att han tar hänsyn till vad BBR anger för nybyggnation.
Därifrån är det ett ganska stort steg till att som han gör slå hemmansägare i huvudet med BBR om de inte uppfyller reglerna till 100% i sina gamla villor.
Eller hota med polis, vilket ocksÃ¥ hänt  ::)

Fråga däremot gärna på äldreboendet där ni kanske har era föräldrar om de har koll på VVSen. Hemmavid, följ anvisningarna och strunta i att spara en hundralapp på att ta bort legionellakörningarna. Se över gamla installationer och ombyggnationer. VVC kan vara lurigt. Spabad kan bli legionellaodlingar.
Varmvatten ska vara varmt, kallvatten kallt.
Ur doktorns synvinkel  http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=181
Lunginflammation anges ofta som dödsorsak när folk dör av Ã¥lder, dvs naturlig död. Legionella är dÃ¥ en tänkbar kandidat bland mÃ¥nga , men det är knappast intressant att försöka utreda närmare - hade det varit det hade det  gjorts. Man anger "ospecifik pneumoni". OcksÃ¥ kallad "Old man's friend" 
http://www.project-syndicate.org/commentary/singer34/English
http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/legionellainfektion/?t=com&p=19618#statistics-nav
Nej lägg mer energi på att kolla så att tappvarmvattnet är högst 50 grader.
Skållskador är ett reellt problem, som oftast drabbar små barn och gamlingar.
Och orsakar stort lidande.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #102 skrivet: 07 november 2011, 11:58:14 »
Kör legionella varje vecka sedan drygt ett år.
Elförbrukningen för legionella snittar på 12,9 kWh/månad => 155 kWh/år.
Pengarna detta kostar är inte bortkastade. Tappar man inget VV tar det lång tid innan nästa VV-laddning sker.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #103 skrivet: 14 november 2011, 15:41:40 »
En enda burk hostmedecin kostar väl mer än den faktiska kostnaden för ett års legionellakörning...

En intressant diskussion dock, vad kostnaden är för att värma och vad det blir i praktiken(mht att man tex får värmen tebax vintertid när VB sprider värmen i rummet den står, om än dyrare än ren VP-värme).

Jag tycker man borde kunna lite på att VB-tillverkarna har gjort en vettig default-inställning...bör ligga i deras ansvar, om inte så bör iaff installatören har skyldigheten...?
Min gör det end gÃ¥ng i veckan, tror det var default Thermia...?  Skulle inte röra inställningen, iallafall inte Ã¥t snÃ¥lhÃ¥llet...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #104 skrivet: 18 november 2011, 13:09:27 »
Behöver man bry sig om legionella när man har kommunalt vatten? Då är väl vattnet behandlat kemiskt och efter det är behandlat så kommer det ju aldrig i kontakt med syre. Och syre är väl ett krav för att dom ska bildas??

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #105 skrivet: 18 november 2011, 13:15:15 »
Det kommunala vattnet hemma hos oss behandlas inte på nåt sätt. Dessutom är legionellabakterien relativt okänslig för klor, så kemikaliebehandling är en dålig garanti...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #106 skrivet: 18 november 2011, 13:19:15 »
Allt dricksvatten innehåller syre. Legionellabakterier finns lite överallt.
De förökar sig i stillastående vatten med 'rätt' temperatur.
Har t ex ledningarna byggts om någon gång kan det ha lämnats kvar rör utan cirkulation, som blir utmärkta bakterieodlingar.
Legionella smittar bara genom inandning av vattendimma. Dusch, AC, bubbelpool, befuktningsanläggningar, kyltorn är misstänkta källor.
Legionella är föga smittsamt och drabbar de som har dåligt immunförsvar, såsom sjuka och äldre.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #107 skrivet: 18 november 2011, 18:34:38 »
Jo jag vet att vatten innehåller syre, men jag var på en utbildning hos en stor värmepumpstillverkare och då förklarade dom att det krävdes mer syre än vad som finns i vattnet tex att du har stående vatten i en skål eller i en avkapad ledning.

Dom kanske hade väldigt fel iofs?
Dock när jag installerar så ställer jag alltid i en höjning var 14:e dag, det känns ju dumt att chansa.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #108 skrivet: 18 november 2011, 19:51:59 »
Varför bygger du inte legionella säkra installationer :)

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #109 skrivet: 19 november 2011, 07:06:44 »
Till 99% så byter jag bara ut pannan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #110 skrivet: 19 november 2011, 10:53:25 »
Jo jag vet att vatten innehåller syre, men jag var på en utbildning hos en stor värmepumpstillverkare och då förklarade dom att det krävdes mer syre än vad som finns i vattnet tex att du har stående vatten i en skål eller i en avkapad ledning.
Dom kanske hade väldigt fel iofs?
40-gradigt vatten löser mindre syre än kallvatten men har mycket högre tillväxt av bakterier.
Som installatör är det väl bara te å följa instruktionerna?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #111 skrivet: 21 november 2011, 04:40:10 »
40-gradigt vatten löser mindre syre än kallvatten men har mycket högre tillväxt av bakterier.
Som installatör är det väl bara te å följa instruktionerna?

Sen när följer jag inte instruktionerna ???????

Jag undrade om man behöver bry sig om legionella om man har kommunalt vatten, inget annat.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #112 skrivet: 21 november 2011, 06:45:36 »
De senaste åren har det varit minst två fall av legionellasmitta i vattenledningar i mina hemtrakter. Ena gången i ett hyreshus mitt i stan och andra gången på kommunens badhus. Båda har haft kommunalt vatten sen urminnes tider, så det verkar inte vara nån garanti...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #113 skrivet: 13 december 2011, 22:46:13 »
David, självklart gör det, ställer du VV börvärdet på 65gr så går kompressorn till 54-55gr,sen Cop 1 el upp till önskat värde.

Likadant som med värmen, tillåter du elpatron så kör den elpatron till börvärdet uppnås.

VV börvärde? Vart ställer jag in det?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!