Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥l // eller // Slang  (läst 9702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #30 skrivet: 15 oktober 2009, 10:29:14 »
1. Ja jag har högtemp system justnu, men har som avsikt att byta ut alla elementen för optimal drift. Ska börja fråga VVS firmor vad de ska ha för göra om till 2rörs system.
(mina försök att räkna på detta finns i en annan tråd)

2. Den som erbjöd 140 aktivt borra i sin offert var den mest oseriösa, han gick inte ens ur bilen vid besöket och listade delar som inte matchade varandra, samt hörde av sig "för att vara sjysst" och sa att deras pumpar är så poppis justnu så kan bli lång väntetid att ens kunna köpa huvudenheten om jag inte skynda mig.. via honom..

Hursom helst... Här ska det överdimensioneras, frågan är bara var gränsen går till att det blir starkt negativt konsekvens, man hör ju oftare folk beklaga sig om underdimensionerat och att efterjustera sånt känns stönigt.

-------------

Sån automatisk plog som puttar ner jorden efteråt, är inte det lite väl vågat, man vet ju inte om den slangen hamnar rätt eller nåt ju. eller?

Det finns inga knep för att få ut lite extra effekt utav slangarna, såsom välja någon större dimension, eller att man lägger ett lager speciell grus eller ja, något.. finns det några knep och knåp man kan ta till?

Jag ser att bonden intill håller på och lägga dränering med både grävare och en enklare dräneringslang-plog... tror ni det går att använda samma uppsättning till detta så jag kan muta honom att göra det måntro?

Hur är effektförlusten under vintertid om man jämför borra och slang?
« Senast ändrad: 15 oktober 2009, 10:43:36 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #31 skrivet: 15 oktober 2009, 13:29:16 »

Det finns inga knep för att få ut lite extra effekt utav slangarna, såsom välja någon större dimension, eller att man lägger ett lager speciell grus eller ja, något.. finns det några knep och knåp man kan ta till?

Det är ingen mening med att krångla till detta med jordslangen. Kör standard 40 mm slang och installera som man brukar göra, det blir mest ekonomiskt. Vill man ha ut mest möjliga ur pumpen så gäller att det installera stora radiatorer, trimma in dem så att de arbetar med bra temperaturskillnad mellan in- och utlopp, ställa in värme- och köldbärarpumparna rätt m.m. Det är där det finns pengar att hämta.

Citera
Hur är effektförlusten under vintertid om man jämför borra och slang?

Det går på ett ut, rätt dimensionerat och installerat blir det en bit över noll grader på ingående köldbärare i bägge fallen. Klarar grannbondens grejor att få ner slangen på 1 meters djup eller mer är det dags att sluta fundera över borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #32 skrivet: 15 oktober 2009, 15:24:31 »
Det är fullt möjligt att komma upp i cop 4 det finns tom bergvärme anläggningar som ligger uppe på cop 5 men då är det tal om små pumpar i djupa hål och golv värme som arbetar mot väldigt låga temperaturer.
En 8kw pump går inte få upp så högt i cop för det är inte ekonomiskt försvarbart iom man måste borra 2 hål då.
Ett borrhål SKA klara kontinuerlig drift av värmepumpen utan att man får orimligt låg köldbärar temp.
För meningen är väl ändå att man ska kunna använda pumpen fullt ut när det är smäll kallt.
Man ska aldrig snåla på borr djupet för blir det för grunt och fryser eller funkar illa blir det kostsamt för ingen borrare går ner i ett gamalt hål och fördjupar det då risken att fastna med kronan är stor och det är inte roligt att göra.
Jag har fastnat med borr kronor och det kan vara rätt så kämpigt att få upp det igen helt.
Det är bara att lägga slangen utan att göra något specielt mer än kolla så inga vassa senar ligger imot den.


"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #33 skrivet: 15 oktober 2009, 15:54:04 »
Det är fullt möjligt att komma upp i cop 4 det finns tom bergvärme anläggningar som ligger uppe på cop 5 men då är det tal om små pumpar i djupa hål och golv värme som arbetar mot väldigt låga temperaturer.

Det går säkert att nå COP 4 men det går inte att komma från 3 till 4 med samma pump och samma varma sida genom mer borrhål. Skulle jag låta borra ett likadant hål till så att det blev 230 meter aktivt hål till min 5 kW pump skulle års-COP öka med högst 0,2.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #34 skrivet: 15 oktober 2009, 19:13:44 »
För att komma upp över 3 i cop krävs det 2 saker dels ett låg temperatur system och ett djupt hål för ett låg temperatur systen kräver belastar borran mer.
Jag har  stött pÃ¥ en del borrhÃ¥l som som fÃ¥tt permafrost när dom lagt in golvvärme för hÃ¥let var dimensionerat för högre framlednings temperatur och funkade bra mot raddar.

Tex kör man ut 55 grader klarar man sig med ett borrhål på 110 meter
Kör man ut 35grader behöver man helt plötsligt 140meter iom man tar ut mer från hålet när kompressorn arbetar effektivare mot låg temperatur.
Siffrorna är bara exempel siffror och inga exakta sådana.
Om man som TS ska byta raddarna sätter man så klart så stora att man kör med låga temperaturer och då räcker inte 140meter till en 8kw pumpm, men kör man mot 55gr så räcker det med 140 meter så förutsättningarna styr till stor del borr djupet men jag hävdar bestämt att man ska ta i ordentligt när man borrar så man slipper ev problem längre fram.
Det kostar ju så lite att borra några meter extra.


Så mao låg framlednings temperatur ger högre cop men kräver djupare hål iom verkningsgraden stiger på pumpen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!