Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??  (läst 7587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erk79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Funderar pÃ¥ värmepump
Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« skrivet: 08 februari 2012, 14:58:20 »
Hej!

Har bestämt mig för att slänga ut den krånglande pelletspannan till fördel för bergvärme.
Har därför tagin in offerter från fem olika firmor.

Nu till problemet...
Hur kan firmorna ge så olika i effektförslag på pumparna? Jag kan iofs väldigt lite om värmepumpar men.
Jag har blivit offererad allt från 6 till 10kw.

Info om huset: 145kvm i uppvärmd yta (varav 30kvm källare).
två plan + källare. Byggt på 20-talet. Västsverige, nära till berg enligt grannar.
5 ton pellets/år (23000kw?) Treglasfönster mm. Bra vattensystem enligt firmorna som varit här och kollat.

Förslag:

CTC Echoheat 308,                 160 Meters borrhÃ¥l
IVT GREENLINE HT PLUS C7,   140 M
IVT PREMIUMLINE EQ C8,       150 M
IVT PREMIUMLINE EQ C10      190 M
Nibe F 1245-6,                       130 M
Nibe F 1245-8                        160 M
Thermia Optimum G2 -8kw,    150 M

Hur kan de ge så olika förslag? Vilka har rätt?
Hoppas att någon här kan ge mig någon form av rätsida på detta så jag vet hur jag ska tänka.
Trött på strulande pellets!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2012, 15:10:26 »
Har du fÃ¥tt besparingskalkyler för alla 5 pumparna ocksÃ¥? DÃ¥ stÃ¥r det där hur stort energibehov de har antagit att huset har, och hur mycket eltillsats de räknat med.  Lusläs dessa och jämför!

Man kan dimensionera en värmepump olika beroende på vad man vill åtstadkomma (och vad som husets system i övrigt klarar av): En pump med 6kW kanske inte alls räcker till för att värme huset när det är svinkallt ute och då kommer det bli eltillsats då (elplatron) för att hålla huset varmt. Men det alternativet kan ändå vara billigare och bättre än en 8kW som kanske räcker även när det är svinkallt utan eltillsats. Men å andra sidan kanske 8kW-pumpen blir lite för stor för radiatorsystemet och därför går dåligt och riskerar att gå sönder för fort pga för många start/stopp. T ex.

Bra att ha för en värmepump är stora radiatorer eller golvvärme, så du klarar dig med en låg framledningstemperatur på vattnet. Då går värmepumpar bäst. Vad har du för radiatorer nu? Och vet du hur varmt vatten du skickar ut till elementen när det är som kallst där du bor ?

Sen såg jag du har en källare. Om pelletspannan värmer den nu som sidoeffekt bara av att den finns där, så tror jag det kan krävas en hel del energi bara för uppvärmining av källaren som man kan missa att räkna med.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2012, 15:22:21 »
Det är nästan mest viktigt att välja rätt leverantör/installatör! Begär referensobjekt och kolla hur deras anläggningar funkar. b00k
Ibland kanske det inte är bäst att välja det billigaste alternativet, utan det bästa........... 8)
Lycka till och använd dig av detta utmärkta forum så mycket du orkar. :)

Utloggad erk79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Funderar pÃ¥ värmepump
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2012, 15:36:07 »
Tack för era tips.

Ska kolla igenom deras beräkningar lite noggranare.
tillägas ska att firman som offererar en IVT EQ C10 inte har varit och tittat på huset!
Så det känns ju mindre seriöst än de andra.

Ja det tillkommer ju en radiator i källaren. Hade iofs inte tänkt att värma källaren till mer än 15 grader kanske.
Kommer det att påverka mycket tro?

Elementen är av gamla stora varianten sÃ¥ de är nog ok.     
Trött på strulande pellets!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2012, 15:50:32 »
Har för mig att jag läst här på forumet att källare i gamla hus kan dra mer energi än man tror. Speciellt om man har en stor ved eller pelletspanna vars spillvärme själv håller källaren varm. Hur varm är källaren nu?

Hur varmt vatten får dina element nu och hur kallt är det ute?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad erk79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Funderar pÃ¥ värmepump
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2012, 16:50:57 »
Hmm.

Eftersom pelletsen strular så varierar temperaturen i källaren ganska mkt nu beroende på om pannan bränner pellets eller om elpatronen går. Men jag antar att den vanligtvis ligger runt 15 grader (lite kallare när det är extra kyligt ute).

Tror att jag brukar mata elementen med 40-45 grader. Dock så är inga termostater helt öppna nu (men då har jag visserligen en temp på ung. 19 grader).

Installatörerna verkar räkna på en oförändrad förbrukning trots att "gratisvärmen" från pannan ersätts med en ny radiator.
Trött på strulande pellets!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2012, 19:45:36 »
Vill du fortsatt ha 15 ºC i källaren måste du nog komplettera med fler element där, spillvärmen från värmepumpen är betydligt mindre än den från pelletspannan. Såvida du inte har väldigt bra isolering där nere.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2012, 12:15:58 »
Eftersom pelletsen strular så varierar temperaturen i källaren ganska mkt nu beroende på om pannan bränner pellets eller om elpatronen går.

Nu drar jag offtopic, men är det att brännaren inte tänder upp efter stopp? Eller är det problem med skruven?
Jag monterade in en TB Mini från Torsbyugnen vid en granne och fick problem då och då när det det blev lite pellets i bingen och det drog med sig mycket mjöl och spån så att den inte tände. Sen försvann problemen när jag ändrade effektstegen till det minsta som gick (effektläge 2) utan att det blev för kallt i pannan och huset. Så nuförtiden så brinner brännaren närapå konstant och utan varken svartsot eller tjuvstopp.
Tänkte att det kanske kan hjälpa den sista tiden innan du skaffar värmepump.  :)
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad erk79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Funderar pÃ¥ värmepump
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2012, 14:31:00 »
Tack för tipset Vedpannan! Ska testa det.

Har gjort en liten sammanställning från offerterna jag fått:

Pump                                     Ber. Energibehov Brutto   Varav Vatten   Energi förbr. VP   Tillskott   Innetemperatur
CTC Echoheat 308                          27 000 kwh                          5 000 kwh   5 560 kwh              50 kwh              20 'C
IVT GREENLINE HT PLUS C7            23 700 kwh                          4 500 kwh   7 930 kwh              10 kwh              22 'C
IVT PREMIUMLINE EQ C10               30 960 kwh                          4 950 kwh   8 750 kwh              20 kwh              20 'C
Nibe F 1245-6                                23 750 kwh                          5 000 kwh   5 704 kwh             354 kwh              21 'C
Nibe F 1245-8                                27 442 kwh                          4 500 kwh   7 187 kwh             794 kwh              21 'C
Thermia Optimum G2 -8                 23 750 kwh                          5 000 kwh   6 269 kwh             171 kwh              21 'C

Vet inte om jag blev något klokare av detta...

Dock så verkar de flesta räkna på ett energibehov på 23750 (5 ton pellets). Annars räknar man på 65w/m2 eller (vilket i mitt fall blir 9,4kw)?

Pratade med firman som vill sälja IVT EQ C10:an ang att ha för stor pump. De menade pÃ¥ att  det var en myt att det skulle gÃ¥ sämre med en större pump. Att slitaget pga mÃ¥nga start och stopp är försumbart eftersom du fÃ¥r en lägre totalkostnad. Dvs. att du inte tillför lika mycket dyr eluppvärmning som i en mindre pump över längre tid.

Andra firmor vill helst inte installera över en 6:a pga slitaget på pumpen (kompressorn?). Vad anser ni?
« Senast ändrad: 13 februari 2012, 14:34:24 av erk79 »
Trött på strulande pellets!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2012, 14:39:44 »
En större pump får ju dessutom färre gångtimmar per år, så om man inte har otroligt många starter/korta gångtider så bör du förvänta dig längre livslängd. Sätter man in en arbetstank så löser man problemet med antalet starter och ger VP'n bästa möjliga driftförhållanden.
Men, som vanligt så är det ju upp till dig att välja vart du vill lägga pengarna. Dyrare installation eller högre driftkostnad...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2012, 22:59:43 »
det kan vara klokt att tänka framåt. Speciellt vad gäller borran.
Ensamstående, barn på gång, fler barn. Går i tankar om framtida utbyggnad? Kommer behovet av att nyttja källaren som en helt uppvärmd del av fastigheten öka? Kommer du även efter installation av bergvärme välja att ha 19 grader inne?

40-45 grader i framledning är det max, när det är svinkallt?

Beroende på dina behov i framtiden hade jag nog valt 8kw och 160-200m borrdjup. Är framledningen så pass låg som du säger och du får en bra temp på inkommande brine från berget borde du klara dig väldigt bra även med en 8.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2012, 23:18:32 »
Med CTC:n blir medel-COP drygt 4,8.
Om du har skrivit av siffrorna rätt så spöar ju CTC de andra med hästlängder.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2012, 23:30:58 »
Jo hej på dig ditigalrobert.

Det förutsätter ju också att energibehovet som antagits är korrekt (notera att det skiljer mellan olika tillverkare) samt att man inte har gjort en avskrivning med avseende på effektiviteten på pelletspannan, vilket ju är mycket vanligt att man gör i en dimensionering samt att denna faktor skiljer sig från en dimensionering till en annan. Därutöver framgår inte borrdjup eller vilken framledning vid DUT som har antagits. Inte heller i fall boende förväntas påverka inomhustemperaturen. Däremot framgår inomhustemperatur som uppenbarligen skiljer sig mellan de olika förslagen.

Vad jag menar är att COP är inte ett begrepp som räknas fram genom att jämföra pellets som har en verkningsgrad på säg 70% med bergvärme. COP får man genom att analysera avgiven effekt kontra förbrukad dito. Man får exempelvis inte bättre COP med bergvärme för att man eldade med blöt ved innan man bytte till bergvärme.
« Senast ändrad: 13 februari 2012, 23:33:05 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #13 skrivet: 14 februari 2012, 00:31:22 »
Gokväll på dig dr.
Nej man ska inte räkna på enbart energiinnehållet i förbrukad pellets, man måste utgå från husets energibehov.
erk79: kan du lägga upp mer info från CTC-offerten, ett "lätt" sätt är att fota den och ladda upp bilden om du inte har den på elektroniskt format.

   
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad erk79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Funderar pÃ¥ värmepump
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2012, 12:20:46 »
Hej Digitalrobert!

Bifogar en bild från CTC offerten så får vi se om det stämmer.
Trött på strulande pellets!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!