Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??  (läst 7586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #15 skrivet: 14 februari 2012, 12:38:05 »
Jag skulle vilja se den anläggningen som har års värmefaktor 4.57. Sånt kan irritera mig när säljarna knappar in lite siffror och sen ser att årsvärmefaktorn är 4.6. tänker då han. Ja, det låter ju rimligt huvuddunk
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #16 skrivet: 14 februari 2012, 14:10:48 »
Vid DUT -20 krävs enligt kalkylen 10.9kw. Värmepumpen är en 8kw maskin som enligt kalkylen kommer ha -3 på inkommande brine vid DUT. Kalkylen förutsätter att framledningen då är 45 grader i snitt och gissningsvis ger maskinen då inte alls 8kw.

Enligt kalkylen kommer detta enbart ske 16 timmar per år om 3kw steg förutsätts. Jag tycker förutsättningarna är goda för att spetsen blir mer. Men om verkningsgraden är så pass hög som kalkylen indikerar ja då är det ju utan tvekan en av marknadens absolut bästa värmepumpar.

Förutsättningarna för att det ska hÃ¥lla är dÃ¥ i kalkylen som sagt att innetempen inte överstiger 20 grader och att man fixar husets behov med 45 grader i framledning vid -20 ute.  Och främst förutsätts att maskinen verkligen har den fina verkningsgrad som man pÃ¥stÃ¥r. Och det vore ju trevligt om sÃ¥ är fallet (om detta vet jag inget annat än de antaganden man kan göra frÃ¥n att läsa CTC trÃ¥den)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad erk79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Funderar pÃ¥ värmepump
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #17 skrivet: 14 februari 2012, 16:32:57 »
Man blir ju inte klok på detta när alla säljarna promotar sitt förslag som det självklara valet.

Pratade med firman som rekommenderade Nibe 6:an. Han ville inte sälja en större maskin (möjligen en Nibe 8:a med knäpptank, men ansåg det som slöseri). De föreslog istället att lägga några extra meter på borran i så fall. Alternativet var att sälja en CTC 8:a eftersom den inte skulle behöva knäpptank.

Firman med Thermia 8:an påpekade att mitt hus var en solklar 8:a.

Frågade även ovanstående om hur det skulle fungera om jag någongång får för mig att bygga ut med 20m2.
Båda två svarade att det inte fanns anledning att uppgradera pumpen till en större, det skulle bli bra med deras förslag.

Men vad jag förstår så är majoriteten av er här på forumet för en lite större pump!?
Skulle man gå på vad firmorna rekommenderat och lägga sig någonstans i mitten så hamnar vi på en 8kw. Förutsatt att man kan jämföra pumparnas effekt rakt av?
« Senast ändrad: 14 februari 2012, 16:37:40 av erk79 »
Trött på strulande pellets!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #18 skrivet: 14 februari 2012, 16:37:58 »
De borde väl montera det som du vill ha kan man tycka. Vill du har 200% effekt sÃ¥ är det inget problem att fixa.  Vill du ha 10 %effekt sÃ¥ fixar man det med.
Du bestämmer hur du och din familj vill ha det i erat hus. INTE en säljare, lyssna inte pÃ¥ dem  säg vad DU/NI vill ha Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #19 skrivet: 14 februari 2012, 16:49:13 »
ja det är en ganska bra rekommendation faktiskt

egentligen ska man inte lyssna sÃ¥ mycket - alltsÃ¥ man ska lyssna pÃ¥ rätt sätt. Lyssna för att bygga upp sin egen uppfattning utifrÃ¥n vad man vill ha. Och skita i vad andra tycker. 

Men jag förstår vad du menar. Alla dessa säljare som kommer och tittar och har väldigt bestämda uppfattningar i lite olika riktning och alla jobbar dom dagligen med detta. Då är det ju lätt att bli lite skitsad.

Som du noterar i kalkylunderlaget så behöver ju även 8kw tillskott av el vid kall väderlek. Därmed innebär inte en 8kw en konkret överdimensionering. Mängden spets bör då rimligen öka i fall exempelvis huset byggs ut.

10kw hade ju vart trevligt och den enda frågan då är ju hur pass befintligt radiatorsytem fixar det flöde som den värmepumpen kräver.

Personligen hade jag nog gjort som jag själv gjorde. Överdimensionerad för att ta höjd och investerat i en arbetstank för att kunna garantera god drift. Ett alternativ till detta är att borra för 10kw men köpa en 8kw värmepump. Om du är 79 kommer det kanske ta ett par år innan huset börjar byggas ut och det kanske faller in lagom till när det är dags för nästa pump om säg 15 år. Åren där i mellan är det ju ok att det blir lite mer spets :)

Djup borra ha också fördelen att det passar bra för frikyla om ni skulle vilja nyttja detta i framtiden.
SÃ¥ kanske en 8kw och 200m :)

Personligen tycker jag IVT EQ verkar ganska sexig. Vet inte vad den kostar. Annars kanske en thermia diplomat eller optimum eller en nibe 1245.

Om CTC säljaren kan garantera verkningsgraden och om dom har en 10kw hade det ju vart klockrent dÃ¥ den har tank och rimligen borde kunna hantera effekten bättre. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #20 skrivet: 15 februari 2012, 22:47:35 »
Förstår att det är krångligt att tolka all info erk79.
När dessutom nån pratar om arbetstank, en annan om att du har DUT -20 och effektbehov på 10,9kw och en tredje att du ska köpa det du vill ha så blir det ju inte enklare. ;)
I ditt fall skulle jag välja en vp på 8kw (typ 1245-8, EcoHeat 308 eller likvärdig) och ett borrhål på minst 170m för att ha lite marginal för framtiden.
Du kan ocksÃ¥ frÃ¥ga vad det skulle kosta att komplettera med en volymtank pÃ¥ typ 100 liter om du skulle fÃ¥ problem med knäppningar i elementrören efter vp-installationen. 
Lycka till!
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #21 skrivet: 15 februari 2012, 23:14:31 »
det kan vara klokt att tänka framåt. Speciellt vad gäller borran.
Ensamstående, barn på gång, fler barn. Går i tankar om framtida utbyggnad? Kommer behovet av att nyttja källaren som en helt uppvärmd del av fastigheten öka? Kommer du även efter installation av bergvärme välja att ha 19 grader inne?

40-45 grader i framledning är det max, när det är svinkallt?

Beroende på dina behov i framtiden hade jag nog valt 8kw och 160-200m borrdjup. Är framledningen så pass låg som du säger och du får en bra temp på inkommande brine från berget borde du klara dig väldigt bra även med en 8.

Ja men då är det ju två konkreta rekommendationer nu då :)
Hyfsat likvärdiga till pÃ¥ köpet  Thumbsup

Till skillnad från digitalrobert tycker jag att det är bra att få höra/läsa om många olika metoder och möjligheter och faktiskt få in många olika offerter. Det finns nämligen inte bara en väg som är rätt.

Men i slutändan vidhåller jag att även om man lyssnar på vad alla säger så ska man därefter våga välja sin egen väg. För vi här på forumet vet ju minst om ditt hus. Installatörerna vet lite mer men dom saknar ju forumets sammanvävda kompetens så klart :)

Så när du väl lyssnat och läst in dig på vad alla säger så är det du som vet mest och bäst!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad erk79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Funderar pÃ¥ värmepump
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #22 skrivet: 21 februari 2012, 19:20:05 »
Tack för alla svar!

Har nog kommit fram till att en 8kw pump blir bra. Alltså kan jag stryka några pumpar nu...

Kanske en med scrollkompressor? CTC eller Thermia...

Vad anser ni om storleken på hålet. Har läst lite olika åsikter här på forumet.
Leverantören av Thermiapumpen borrar nämligen med 140mm i diameter medan de övriga borrar med 110mm.
Är det rätt att tro att man får ett bättre borrhål med en lite större diameter. Eller möjligtvis tvärt om?
Trött på strulande pellets!

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika dimensionering av pumpar?? Vad välja??
« Svar #23 skrivet: 22 februari 2012, 08:57:54 »
vad jag har läst/hört är det bättre med mindre hål,
man vill ligga så nära berg med slangen.
extra bra blir det när man spänner ut slangen mot hålets väggar eller kör med 4x32 slang.

Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!