Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räknar min ES3:a fel pÃ¥ antal starter?  (läst 7108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« skrivet: 20 november 2004, 19:48:00 »
Hej
Efter att ha övervakat och justerat min VP i en vecka nu misstänker jag att min ES3:a inte loggar rätt antal starter på steg 2. Alternativt registrerar den övergången från VV-produktion till värmeproduktion som en start på 2:an. Jag vet att det nämnts något om detta tidigare men kan inte hitta det. Känner någon igen detta beteende?
 
Jag har även sett att ES3:an nollställer sig i samband med att man justerar IP-värden. Det gör att det dröjer att antal starter och stopp innan den har "hittat" rätt lägen igen. Detta gäller även om man bara ställer om en
parameter som inte för närvarande påverkar systemet, känns ju inte som förväntat beteende. Vilka andra udda beteenden har ni hittat på ES3:an?

Bifogar länk med logg för de senaste två dagarna. Perioden för de fem starterna är från 19/11 kl 17:00-20/11 kl 17:00
 
http://www.svkg.nu/vp/Cap.jpg
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2004, 21:01:56 »
Som jag skrev någon annan stans så vet jag att min räknar för få VV-starter, jag skall få en ny uppdaterad ES3, snart...vet dock inte när, i alla fall skall buggarna vara borta, om den kan räkna fel på antalet starter 2:an vet jag inte, allt är möjligt. Du ser ju enkelt hur många 2:an du har via loggen sen bara jämföra med styren. min räknar inte VV som extra start om dom redan var i gång, om den däremot går på 1:an och börjar göra VV så får jag en start extra på 2:an (förstås)

Som jag ser det på din logg så har 2:an startat en gång (ca kl 10:00) som inte har med VV att göra, stämmer det? eller är det 3:an :'(

När du pillar på IP-parametrarna så återgår bl.a "steginkopplingen" till sitt värde, har du den satt på 40 minuter och du pillar efter 35 så får du 40 igen, om det händer kan du gå till "Tidräknaren" och tar fram "steginkoppling" och håller minustangenten nere i 5 sekunder, då går värdet till noll och PI regleringen tar helt över.

När den väl har startat så börjar den jobba med sina nya värden, har aldrig sett att det tar ex starter för att komma igång med nya värdena! Jag har aldrig noterat nå't annat!

Udda beteenden, njaa inte så många men jag vill ha mer flexibilitet/valfrihet

Men eftersom du upplever fel/brister så logga noga och kontakta leverantören!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2004, 21:57:08 »
Hej RLA
Har du inte heller något liv? Sitta och prata VP-problem en lördagkväll ;D
Den start du ser kl 10 är en start på 2:an som berodde på att jag strax innan ändrat på något och tempen sjunkit för mycket. Den ingår dock inte i den tidram jag räknade på.
Det tidspann jag letar två extra starter på är endast mellan 19/11 kl 17:00-20/11 kl 17:00. Inom detta intervall ser jag 5 starter på 2:an och alla dessa är VV-produktion. Jag saknar alltså två.

Kan det vara sÃ¥ att de rättat ditt fel och att detta skulle kunna vara förklaringen pÃ¥ mitt? De verkar ju vara varandras motsatser ???   Finns det versionsnummer som identifierar ES3:orna? Kan man jämföra vÃ¥ra ES3:or och se om jag har en nyare mjukvara?
« Senast ändrad: 20 november 2004, 21:58:47 av Johan »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #3 skrivet: 20 november 2004, 22:41:20 »
Hej RLA
Har du inte heller något liv? Sitta och prata VP-problem en lördagkväll ;D
Ungen sover, frugan kollar på nåt juniormelodi, det är kallt här i sörmland så man springer, justerar kollar forum, justerar, tar ett glas vin i ångan från maskin...lite smånöjd är jag för nu klarar jag ned till ca -8 på steg 1 ;D

Citera
Kan det vara så att de rättat ditt fel och att detta skulle kunna vara förklaringen på mitt? De verkar ju vara varandras motsatser ???
Tyvärr har du nog samma programvara (version) som jag, enligt tillverkaren beror förseningen på "lite" strul i den nya versionen varför jag får vänta!

Citera
Finns det versionsnummer som identifierar ES3:orna?
Vet ej, ska kolla i menyerna senare

Du har en peak i rumstempen kl 16:10 den 20:e, vad är det?

Nä. nu ska jag gå och kolla om TV-programmet är slut ;)
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2004, 07:03:46 »
ja det verkar vara mycket problem mes es3 orna jag uppgradera min 3a för att kunna köra pc-intreface med förlängd kabel över 40 meter o koppla in burken när jag kom hem var det kallt som fan det blinka error i rutan fel på skiten skicka till baka den fick en ny som var kaput tiden går inte problem med räkneverken hänger sig ibland då måste man nolla till fabinst väntar nu på en ny som jag hoppas funkar fel fritt men det verkar dröja har väntat ca 4 mån dom visar dåligt intresse när man ringer åsäger att den kommer snart men skicka räkning på 3800kr för uppgradering som inte funkar gör dom utan att skämas man blir allmänt trött mvh vvp
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2004, 08:08:07 »
Hej
RLA
LÃ¥ter som ett gott liv du lever :D

Piken du ser i korridor och sovrum 1 är vid 16:10 är frugan som dammsuger. Dammsugare blåser ut en hel del varmluft och detta ger tydligen de pikar du ser.

Den lite längre piken för vardagsrummet vid 15-tiden är solinstrålning, har stora fönster som ger en hel del svängningar.
Jag fortsätter att hÃ¥lla koll pÃ¥ 2:an och de extra starterna. Nu pÃ¥ morgonen har jag kollat loggen har haft en start pÃ¥ VV vid 03:45som  steg 2 har registrerat korrekt. FÃ¥r hÃ¥lla en extra koll nu när vi duschar, det är dÃ¥ jag misstänker att nÃ¥got händer.
Fortsättning följer.  
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2004, 22:11:59 »
ja det verkar vara mycket problem mes es3 orna jag uppgradera min 3a för att kunna köra pc-intreface med förlängd kabel över 40 meter o koppla in burken när jag kom hem var det kallt som fan det blinka error i rutan fel på skiten skicka till baka den fick en ny som var kaput tiden går inte problem med räkneverken hänger sig ibland då måste man nolla till fabinst väntar nu på en ny som jag hoppas funkar fel fritt men det verkar dröja har väntat ca 4 mån dom visar dåligt intresse när man ringer åsäger att den kommer snart men skicka räkning på 3800kr för uppgradering som inte funkar gör dom utan att skämas man blir allmänt trött mvh vvp

Jaha, då var det inte bara jag som tyckter det tar tid, jag reklamerade för 3 månader sedan och då skulle det "ta ett par veckor" men det värsta är att från början så fick jag svar på mina frågor, nu undviker dom en i det längsta så jag börjar känna mig liten, jag har ju redan betalt liksom! 2 års garanti är det på ES3, men det hjälper ju inte om dom inte har nå't bättre att erbjuda!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2004, 07:54:34 »
Har i helgen haft extra noga koll på mina starter både manuellt (spring och kolla i pannrummet) och med temploggern. Har inte kunnat hitta några fler felaktiga startregistreringar.
Jag har även stressat systemet med att göra varmvaten när temperaturen är som lägst m.m. har ändå inte lyckats hitta något som triggar felregistering.
Det är väl bara att  fortsätta att hÃ¥lla ett öga pÃ¥ värdena.
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #8 skrivet: 22 november 2004, 22:33:47 »
Finns det versionsnummer som identifierar ES3:orna? Kan man jämföra våra ES3:or och se om jag har en nyare mjukvara?

Under meny "Copyright" ser du versionsnummret, min har 11.0, stämmer det med din version?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #9 skrivet: 23 november 2004, 07:51:15 »
11.0 är samma version som jag har.

Angående problemet med märkliga starter har det hänt igen. Nu är jag dock inte så säker på att det är en felräkning utan att det har andra orsaker.

Min nya teori är att det b.la. beror på att jag bara har en cirk pump, den sköter både VV och uppvärmning av huset.

Jag är helt säker på att det registreras "för många" starter på 2:an i samband med VV-produktion. Detta gör att det är ganska svårt att se exakt vad som händer i loggen men så här skulle det kanske kunna vara.

När VV produceras körs ju inte vattnet runt i radiatorer och golvslingor utan tempen sjunker mer ute i systemet än vad givaren registrerar i pannrummet.

När sedan VV-produktionen är klar och den växlar om till att värma huset (reg. error ligger  nära men fortfarande under 2.0) stänger pumpen av steg 2.

Någon minut(sekunder) senare kommer det kallare returvattnet till givaren som registrerar en snabb sänkning och trycker upp felet till över 2.0 och steg två startar.

Eftersom jag har en acktank som första radiator dröjer det inte länge innan temperaturen är någorlunda hög igen och felet understiger 2.0 och steg 2 stoppar igen (efter stegurkopplingstiden 5 min).

Vad göra?
Jag har ändrat P från 0,3 till 0,2 har fortsatt I = 60
Minsta stegurkoppling är 5 och steg in är 35
Jag har dock inte tightat till VV intervallet det ligger fortfarande på -5

Kanske är svaret att det behövs en extra cirk. pump på uppvärmningssidan?

Några andra förslag?


Systemet lär ju bli än mer komplext när jag får ytterligare ett system att värma, poolen. Men den diskussionen får vänta ;D
« Senast ändrad: 23 november 2004, 07:56:00 av Johan »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #10 skrivet: 23 november 2004, 09:35:26 »
När sedan VV-produktionen är klar och den växlar om till att värma huset (reg. error ligger  nära men fortfarande under 2.0) stänger pumpen av steg 2.

Någon minut(sekunder) senare kommer det kallare returvattnet till givaren som registrerar en snabb sänkning och trycker upp felet till över 2.0 och steg två startar.

Din teori stämmer säkert, men det borde vara så att om steg 2 stannar måste det gå minst "steginkopplingstiden" innan den startar igen, alltså i ditt fall 35 minuter. eller hur?

Jag skall också montera volymförstorare, vad göra för att undvika detta problem?

Jag har funderat på om man inte kan koppla den som du gjort, i serie som första element, men att man med en extra cirkpump och lite backventiler ser till att cirkulera acc.tankens värme separat endast vid VV-produktion, jag har lite halvskisser på detta som jag skall presentera senare. Om detta är möjligt får man bara extra el-förbrukning för denna cirk-pump när det är VV-prod, för övrigt jobbar den som den gör hos dig nu! Signalen till den extra cirk-pumpen måste gå att hitta i styren, kanske från vxl-ventilen och ta den till ett relä.

Om denna ide går att genomför så undviker man ditt problem.


Om det är så att att 2:an beter sig som jag tror (har den stannat så står den "steg-in-tiden) borde du kunna öka den tiden så att reg.error hinner räkna ner under 2.0 efter den kalla skvätten.
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #11 skrivet: 23 november 2004, 11:27:13 »
RLA:
Jag får ta mig en funderare till, du har nog rätt med steg-in-tiden ???

Har börjat funderat på att ställa upp en web cam för att logga starterna och stoppen visuellt på ES3 terminalen, bara för att vara helt säker på starterna :P

Väntar med spänning på din ide om extra cirk. pump vid VV-produktion.

Återkommer när jag tänkt igenom det hela igen ::)
« Senast ändrad: 23 november 2004, 11:29:25 av Johan »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #12 skrivet: 23 november 2004, 12:53:46 »
Jo, en sak till, kan man inte flytta returtempgivaren och sätta den i acc.tanken ??? då borde du inte påverkas av den kalla skvätten lika lätt?!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #13 skrivet: 23 november 2004, 15:06:33 »
Jag är ganska nöjd med hur ES3 fungerar. Det jag är missnöjd med är i sÃ¥ fall att handboken beskriver PI regleringen sÃ¥ erbarmligt dÃ¥ligt, men jag inser att inte alla köpare vill knppa en massa pÃ¥ datorn .. antagligen funkar i sÃ¥ fall värmen fint med  P= 0.4 I= 30  steginkoppling= 25 även om det kanke blir  6000 starter om Ã¥ret. Men det mÃ¥ vara OK om kompressorer startar 2 gÃ¥nger i timman att döma av Lennart Svensson , Danfoss svar pÃ¥ mitt brev
Citera
Vi rekommenderar max 12 starter per timma. Vi rekommenderar också att använda ett tidrelä på 6 minuter för att säkerställa att antal starter inte blir fler än rekommenderade.

Vad som sedan är optimalt just för din värmepump bör du diskutera med den som levererat/tilverkat värmepumpen.


I slutet av inlägget följer ett förslag till förbättring av ES3 och jag vore intresserad av era kommentarer till detta

Tidräknaren nollställs efter värmeproduktion  och dÃ¥ troligen när 2:an gÃ¥r ur
Citera
Din teori stämmer säkert, men det borde vara så att om steg 2 stannar måste det gå minst "steginkopplingstiden" innan den startar igen, alltså i ditt fall 35 minuter. eller hur?

Jo så borde det vara om jag fattat logiken rätt och om inte tidräknaren för steginkopplingen räknat ner till 0
Och man skulle ju kunna förvänta sig att om VP:n producerat varmvatten och om det finnsvärmebehov och således 1:n försätter att gå när 2:an stoppat att tidräknaren börjar med ett nytt varv (och således borde stå på 34 eller så strax efter det att VV prod slutat.

Men jag iakttog pumpen och konstaterade att  tidräknaren inte alls startar  ett nytt varv  när varmvattenproduktionen direkt gick över till  värmeproduktion - tiräknaren ställde sig pÃ¥ 0 och jag tolkar detta som att tvÃ¥an kan starta utan fördröjning om övriga startvillkor är uppfyllda.

Du kör ju nu med rätt lÃ¥ng min steginkopplingstid (vilket ju blir paustid när kompressor_1 stoppat). Tillsammans med tden tid det tar att göra varmvattnet (10 min i vÃ¥rt hus) kan paustiden i Ditt  hus  kanske röra sig om 40 - 45 minuter. PÃ¥  rel kalla dagar är det dÃ¥ kanske inte sÃ¥ underligt om kompressor_2 starter rärt snart efter det växelventilen slagit över till värmeproduktion
Ett sätt att minska den risken vore paradoxalt nog att  minska stegurkopplingstiden till 20 min vid kyla. DÃ¥ svalnar rörsystemet inte lika mycket. Men dÃ¥ ökar troligen antalet starer av ettan

Intervall VV-produktion
Du nämner att Du planerar att snäva in  intervallet för VV-prod (frÃ¥n - 5 grader). Jag gick andra vägen ovh vidgade intervallet . Dessutom har jag valt 2 olika nax temp beroende pÃ¥ memmets förbrukningsmönster, varmast 54 grad pÃ¥ de timmar dp vi oftast diskar

Vad ska vi ställa för krav på nästa version av ES3?
Jag tycker att en förbättring kunde vara att ersätta parametern steginkopplingstid med 3 parametrar :
Paustid - reglerar paustiden då inget steg är inkopplad
Steg2inkopplingstid - anger när steg2 skulle tidigast få starta
Steg3inkopplingstid - anger när steg3 skulle tidigast få starta

Paustiden, Steg2inkopplingstid och Steg3inkopplingstidbör  borde kunna ställas med hjälp av en styrkurva pÃ¥ samma sätt som börkurvan.
DÃ¥ skulle man t ex kunna anpassa paustiden till yttertemperaturen och husets egenskaper

Förbrukningsstatistik :http://w1.318.telia.com/~u31807324/energstat0411.gif

« Senast ändrad: 23 november 2004, 15:40:25 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Räknar min ES3:a fel på antal starter?
« Svar #14 skrivet: 23 november 2004, 17:47:29 »
Men jag iakttog pumpen och konstaterade att  tidräknaren inte alls startar  ett nytt varv  när varmvattenproduktionen direkt gick över till  värmeproduktion - tiräknaren ställde sig pÃ¥ 0 och jag tolkar detta som att tvÃ¥an kan starta utan fördröjning om övriga startvillkor är uppfyllda.

Om det är så är det bra! och jag hade fel! :'( men det gör inget :D

Citera
Intervall VV-produktion
Du nämner att Du planerar att snäva in  intervallet för VV-prod (frÃ¥n - 5 grader). Jag gick andra vägen ovh vidgade intervallet

Längre VV-prod = svalare radiatorvatten

Citera
Ett sätt att minska den risken vore paradoxalt nog att  minska stegurkopplingstiden till 20 min vid kyla. DÃ¥ svalnar rörsystemet inte lika mycket. Men dÃ¥ ökar troligen antalet starer av ettan

Eftersom problem verkar huvudsakligen uppstå vid VV-produktion så gäller först och främst att ha kortare VV-tider än stegin-tider, så kortare steg-in har av underordnad betydelse i detta case!
Möjligheten finns ju att VV-prod drar igång precis när steg in löpt ut så summan blir för mycket, i det fallet är det förståss bättre med kortare stegin, men då stämmer inte värdet för normal värmaprod.
Jag tror att man skall trimma för optimal värmedrift och detta fallet försöka cirkulera varmvattnet under VV-prod.

Citera
Dessutom har jag valt 2 olika nax temp beroende på memmets förbrukningsmönster, varmast 54 grad på de timmar dp vi oftast diskar

Ändrar du manuellt 2 ggr per dygn eller har du hittat en funktion i ES3:an?
« Senast ändrad: 23 november 2004, 18:17:01 av RLA »
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!