Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 100l eller 384l extender  (läst 3536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
100l eller 384l extender
« skrivet: 21 februari 2011, 17:08:29 »
Om man har rörsystem som jag som mår bäst av arbetstank, och dessutom har platsen i tvättstugan. Finns det fördelar med att betala 5000:- extra för en 384l extendertank istället för en vanlig 100l volymförstorare med arbetstankskoppling? Eller rent av nackdelar? Måste bestämma mig nu... Jag ser fördelar med bättre gångtider bl.a. Men ställer mig lite tveksam till Thermias systemlösning med förvärmning av tappvattnet, kyler inte det tanken varje gång man duschar då? Kanske inget problem?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2011, 17:10:24 »
Beror på hur mkt du kyler tanken, Kan bli kondensutfällning om man har otur *vinkar*

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2011, 17:29:41 »
Beror på hur mkt du kyler tanken, Kan bli kondensutfällning om man har otur *vinkar*

Tja, vanlig varmvattentappning i båda slingorna i tanken är väl det som kyler..?
Men som princip då. Är större bättre?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2011, 17:36:54 »
Ja,  Extender är bra, du fÃ¥r ju 2 slingar och en massa möjligheter, även om du inte använder alla pÃ¥ en gÃ¥ng.
Dessutom ser den ju ut som en VP vilket kanske gör frun glad, då det blir lite finare *vinkar*

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2011, 17:40:30 »
Ja,  Extender är bra, du fÃ¥r ju 2 slingar och en massa möjligheter, även om du inte använder alla pÃ¥ en gÃ¥ng.
Dessutom ser den ju ut som en VP vilket kanske gör frun glad, då det blir lite finare *vinkar*
Bara en sån sak! :-*
Anser du att man ska förvärma tappvatten i båda slingorna innan man hunnit installera "andra möjligheter"?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2011, 17:57:35 »
Jag skulle gjort det, och kollat lite så att det inte kondenserar och blir fukt problem.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2011, 18:45:45 »
Jag kör med förvärmning i en 175 liters knäpptank med en 10 meters kopparslinga i funkar kanon. Tror att jag får mer och billigare vv tack vare slingan Thumbsup och tron är stark. Visst märks det på framledningen när man tappar upp bad men vp jobbar på och kommer ikapp framledningen det vore ju knepigt om det inte skulle märkas för energin måste ju tas nånstans ifrån. Men det märks inte inne på tempen vilket är huvudsaken för mej.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2011, 19:49:23 »
Eftersom den ska stå i tvättstugan är lite kondens ingen fara, förutsatt att du har vettigt frånluftflöde där förstås.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2011, 20:19:17 »
Eftersom den ska stå i tvättstugan är lite kondens ingen fara, förutsatt att du har vettigt frånluftflöde där förstås.
Precis min reflektion, det kan gärna droppa lite. Thumbsup

NÃ¥gra tankar om driften mot en 400l tank?
Bör man tex ställa upp resp ner start/stopp värden för att åstadkomma någon form av acctanksfunktion?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2011, 20:31:09 »
styret har buffert tank funktioner, de kanske passar till din applikation :)

Utloggad Nils-Oscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #10 skrivet: 30 juni 2011, 19:28:54 »
Hej!

Är intresserad av den där tanken och möjligheten till vattenmantlad kamin och/eller solfångare. Är dock inte riktigt med på hur den ska styras.

Om vi kör vv genom båda slingorna är chansen/risken att vi får jävligt varmt vatten in i pumpens vvb eftersom extendertanken kan vara 95 grader varm. Men det förmodar jag att man enkelt med en blandventil som begränsar topptemp till ~55 grader.

Men radiatorreturen då? Har VP nån inbyggd lösning för att slippa ha en extra shunt som ska styras/synkas mot VPs värmekurva för att de ska lira ihop. Eller är det samma där? Kan vi höja upp rediaturreturen till 55 grader och VP+radiatorer klarar av att hantera det (mitt i sommarn tex)?

Har en Thermia Classic Villa 75 02.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2011, 19:48:55 »
Det är väl bara bra om du kan mata din beredare med varmare vatten än där finns i den? Jag har en liknande lösning. När jag har ca 70 grader i tanken och frugan tar en dusch så stiger tempen i min beredare ca 2 grader. Tycker det är bara bra. Efter denna vinterns provkörning och jag märker att ev min tank är för liten så tänker jag försöka överföra energi i min befintliga beredare också. När jag slutar elda kan jag ju i princip ha 80 grader i min beredare. Det varar ju lite längre då:)
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #12 skrivet: 30 juni 2011, 19:56:03 »
Kan kanske vara dumt att mata beredaren med för varmt vatten en vp är sämre isolerad än en bra isolerad acktank *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Nils-Oscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #13 skrivet: 30 juni 2011, 20:17:27 »
I mitt huvud är Extendertanken förvärmare innan vv når vvb i VP. Jag vill inte ha Extendertanken för att VP ska gå emot den, bara för att förvärme från billigare energi (sol/ved) och extra spets när det är kallt.

Den kan säkert användas på många olika sätt. Snackade med en Thermia-ÅF men de hade ingen koll än, visste inte att tanken fanns och ännu mindre hur den var tänkt att användas tillsammans med sol/ved.

/N

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 100l eller 384l extender
« Svar #14 skrivet: 06 juli 2011, 10:58:12 »
mycket interessant her,  men jag forstÃ¥r inte hur tankane er koblet sammen,  hvilken tank  kommer først och sist,  och hvilke tankar har seraprat slynga invendig ?

nogen som kan forklare ?
Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!