Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden  (läst 23969 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Autoterm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Hej har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med
Har en Autoterm bergvärmepump funkat bra i 2 år men nu har jag fått problem att jag får in luft i värmesystemet.
Det yttrar sig så att trycket stiger konstant, har fyllt systemet till 1 bar men sedan fortsätter trycket att stiga dag för dag tills det närmar sig 1,5 bar (tar cirka 1 vecka)då luftar jag beredarens mantling då pyser det ut massa luft och trycket sjunker ner till 1 bar igen. så har jag hållt på nu i flera månader.

någon som har en ide??

Mvh Henrik

 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #1 skrivet: 17 september 2008, 08:51:36 »
Har du nyligen fyllt på systemet med nytt vatten?
Funkar din VP normalt? (kanske lite långsökt men det kan vara en läcka i kondensorn så det läcker ut köldmedia till värmebäraren.)
« Senast ändrad: 17 september 2008, 08:53:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #2 skrivet: 17 september 2008, 10:27:30 »
Verkar som du inte har fyllt fullt i systemet trots avluftningar, när dÃ¥ vattnet blir varmt och det finns luftfickor i systemet bildas det kvävgas i kombination som gör att trycket ökar, se länkarna nedan. Prova att 1: stäng av värmen o vänta tills radiatorvattnet har rumstemp, 2:öppna alla ev -termostatventiler/vanliga ventiler 3: Stäng av cirkulationspumpen  4: Fyll pÃ¥ samt lufta om lott, när du luftar ska du lÃ¥ta det spruta ut vatten i 10-20 sek sÃ¥ du är säker pÃ¥ att det inte finns luft kvar. 5 starta cirk-pumpen, vänta nÃ¥gra minuter, gÃ¥ sen runt och kontrollera att det inte finns ytterliggare luft , om sÃ¥ fyll pÃ¥ vatten o lufta igen om lott. 6:Dra igÃ¥ng värmen. (har du fyllt rumstemp fullt till 1 bar lär du fÃ¥ runt 1,5 till ev 2 i tryck när värmen sen kopplas pÃ¥- du kan dÃ¥ lÃ¥ta värmen vara pÃ¥ runt 30 min och sen antingen tömma en av raddarna högst upp i huset via luftnippeln tills trycket gÃ¥tt ned till 1 bar i värmedrift eller sänka trycket nere vid bergvärmepumpens ventiler)

Själv laddar jag kall färskvatten till rumstemp raddkrets till 1 bar, och får c:a 1,3-1,5 vid +50 ºC och har inga problem med stigande tryck. Du kan ju också välja att ladda kallt mellan 0,5-0,7 och sen slå på värmen, jag har hus i 3 våningar med raddar från 30-talet så under 1 bar tar det evigheter att få ur luften högst upp.

Edit: Detta är under förutsättning att du har ett rött tryckkärl i pannrummet. Har du en gammal övertrycksbehållare uppe på övervåningen med avluftsrör ut på taket är denna gamla metod en utmärkt källa för bildande av kvävgas och bör helt bytas till tryckkärl i källaren istället.

Länkar/matnyttigt om vattenburen värme:

http://www.reflexengineering.se/broschyr/korrosion.pdf
http://www.reflexengineering.se/Instr_drift/avg.pdf
« Senast ändrad: 17 september 2008, 10:47:31 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #3 skrivet: 17 september 2008, 11:33:52 »
Märkligt att det fungerade som det skulle i ca 2 år men att anläggningen sedan dess behöver luftas varje vecka.

Förutsatt att tryckmätaren visar rätt betyder det faktum att trycket stiger till 1,5 bar att det inte kan vara luft som läcker in vid nÃ¥gon radiatorventil, jag antar att det är mindre än 15 meters höjdskillnad mellan tryckmätaren och högsta punkten pÃ¥ värmesystemet. 

Men visar tryckmätaren rätt? Om trycket är betydligt lägre än vad mätaren visar kan det sugas in luft vid någon radiatorventil som har börjat läcka. Luften vandrar sedan till beredaren för det är varmaste punkten i systemet. Prova med att avlufta den högst belägna radiatorn efter avluftning av beredaren, kommer det ut vatten är det övertryck i systemet. Känner en person som fick ett expansionskärl med icke fungerande tryckmätare så det händer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #4 skrivet: 17 september 2008, 11:36:22 »
Kan det inte vara beredaren som läcker in färskvatten i radiatorkretsen?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #5 skrivet: 17 september 2008, 13:18:34 »
Tillägg till mitt förra svar: Efter 2 år, meckade du med radd-systemet på något sätt någonstans, eller fyllde du enbart på vatten och sen började då tryckökningarna...? Har du tryckkärl i källaren eller uppe på vinden ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Autoterm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #6 skrivet: 17 september 2008, 14:23:36 »
Hej Har inte gjort något speciellt när tryckökningen började.
För att förtydliga mig lite så har jag en enplansvilla med golvvärme inga radiatorer.
Tryckmätaren visar nog rätt är rejält med luft när jag luftar beredaren.


Mvh Henrik

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #7 skrivet: 17 september 2008, 15:19:37 »
Kan det inte vara beredaren som läcker in färskvatten i radiatorkretsen?
mvh

Då varje liter vatten bara innehåller ca 0,03 liter löst luft skulle de behövas orimliga mängder inläckande vatten.

Ser tre möjligheter:

1. Carl teori om läckage i kondensorn

2. Läckage i expansionkärlets membran (trevligaste alternativet)

3. Diffusion av luft in i golvvärmerören men det är inte rimligt att det börjar helt plötsligt så det tror jag inte på.

Fler bud?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #8 skrivet: 17 september 2008, 16:33:50 »
Aha, då kan du glömma mina anm helt.
Kalkyls punkter är utmärkta, tycker också det luktar taskigt membran i expansionskärlet.
En ev felkälla till kan vara shuntarna som styr ut golvvärmen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Autoterm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #9 skrivet: 17 september 2008, 16:42:49 »
Hej är inte så kunning ni får gärna förklara hur ett trasigt mebran i exp.kärlet kan orsaka detta.
Suger den i luft den vägen?
Och hur kan man kontrollera detta?

Mvh Henrik

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #10 skrivet: 17 september 2008, 18:15:11 »
På ena sidan membranet finns kvävgas som skapar mottrycket och som gör att kärlet fungerar som expansionskärl. På andra sidan finns radiatorvattnet. Går membranet sönder kommer det ut kvävgas i radiatorvattensystemet. Gasen avskiljs i varmvattenberedaren. Det är varmast där och gasens löslighet minskar med ökande temperatur.

Har tyvärr inget tips om hur man kontrollerar om det är läckage. På mitt kärl sitter det en ventil på gassidan men det är ju inte säkert att det har kommit in vatten på gassidan bara för att gas har kommit över på vattensidan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Autoterm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #11 skrivet: 17 september 2008, 19:15:44 »
Hej finns det så mycket gas i blåsan borde ju tagit slut vid det här laget så mycket som jag luftat :)

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #12 skrivet: 17 september 2008, 19:22:23 »
Kan man inte kontrollera synglaset på köldmediesidan det som sitter inuti vp.
Om det bubblar mkt så kan man nog konstatera att det är det som pyser ut eller om man tycker att vp ger dåligt med effekt.
Luktar det ngt speciellt det som du tror är luft??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Autoterm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #13 skrivet: 17 september 2008, 19:43:13 »

Hej Pumpen fungerar bra har inte märkt någon försämring

luften luktar lite glykol/sprit men det är väl normalt antar att det är någon form av frysskydd i systemet

Mvh Henrik

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Problem med luft i värmesystemet trycket ökar hela tiden
« Svar #14 skrivet: 17 september 2008, 19:58:19 »
Hej finns det så mycket gas i blåsan borde ju tagit slut vid det här laget så mycket som jag luftat :)

Om membranet är trasigt i exp.kärlet kommer det inte att hantera expansionen när temperaturen ökar respektive sjunker. Det innebär att när tempen ökar i fullt system kommer säkerhetsventilen att släppa ut övertryck/överskjutande volym vatten. Det innebär i sin tur att när tempen sjunker kommer det att saknas vattenvolym i systemet. Då kan det sugas in luft via t.ex. dåliga radiatorventiler. Om du då luftar och fyller vatten kommer den volymen bara att tryckas ut nästa gång temperaturen ökar...

Mvh Thomas
« Senast ändrad: 17 september 2008, 20:31:48 av zx12r »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!