Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En Nibe 1215 i Kungsör med egen loggning  (läst 3436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skepparn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsör
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Om Värmesystem och min värmepump
En Nibe 1215 i Kungsör med egen loggning
« skrivet: 25 september 2009, 21:04:38 »
Bidrar med min anläggning Nibe 1215/5  i Kungsör.
http://arne.ljungdahl.info/
Där finns all info om anläggningen...
/Arne
Nibe 1215-5 från juni 2007, 130 meter, 1-rörs-system 12mm rör. Ytong-hus från 1970 i Kungsör.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En Nibe 1215 i Kungsör med egen loggning
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2010, 11:27:26 »
Det var en bra sida tycker jag. Det viktigaste samlat på en sida. Nu pratar jag VP! Skulle kanske läst den för länge sedan. Nu har jag redan märkt av det mesta du skriver om.
Hur som helst kanske du har tips till mig. Vi har hyfsat lika system i alla fall om man tänker på 1 rörssystem, 12mm rör, högt delta, långa slingor, dåligt flöde osv men en bra fungerande VP. Har du gjort nåt som förbättrat din situation eller finns det nåt att göra mer än att byta rör och lägga 2-rörssystem då?
Själv har jag provat med extra CP för att få bättre flöde utan resultat. Satt in en volymtank för att få mindre starter som gjorde det något bättre och nu tänkte jag sätta in en fläktkonvektor. Vet bara inte riktigt hur jag ska koppla den för att inte få högre delta eller kortsluta slingor.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!