Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kyla i sovrum och värme i poolen?  (läst 2487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kyla i sovrum och värme i poolen?
« skrivet: 10 maj 2017, 03:40:17 »
Ber om ursäkt om ämnet tagits upp förut:

Vi har ett behov av någon form av kyla till sovrummet. Samtidigt har vi behov av att värma poolen. Idag värms poolen av vår luft/vatten VP via värmeväxlare och producerar således en hel del kyla i utedelen som jag går miste om. En eventuell AC till sovrummet producerar i sin tur en massa värme som blåses rakt ut.

Hade gärna velat kombinera det hela. Fläktkonvektor i ett eller flera rum. AC kompressor i källaren bredvid poolutrustningen. Kallt vatten från kompressor till sovrum. Varmt vatten till poolen via en värmeväxlare jag har liggande. I båtar har jag sett flera AC kompressorer som är vatten/vatten. Men hittar inget lämpligt i mina googlingar. Vad tror ni om mina tankar? Tanken är inte att ersätta uppvärmningen av poolen utan att på ett smidigt sätt bli av med värmen från AC utan att behöva sätta upp en "utedel" som låter och stör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kyla i sovrum och värme i poolen?
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2017, 07:04:31 »
Finns inte.

Vi har takfläkt ovanför sängen, det funkar jättebra.
Annars är ju en billig "jula värmepump" med quick connect-koppling ett alternativ som inte är så dyrt om du vill ha billig kyla i ett sovrum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyla i sovrum och värme i poolen?
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2017, 12:08:40 »
En del grejerna för båtar innehåller ingen kompressor.
Om man sänker ner en växlare tillräckligt djupt så är det tillräckligt kallt i vattnet för att kunna använda detta att kyla båten med direkt.

Sen finns AC för båtar som växlar mot havsvatten.
http://www.batnet.se/batnet/kategori/utrustning.php?aid=33


Hade du haft bergvärme kunde du kylt sovrummet med köldbäraren, kyld luft från en poolvärmepump är i sammanhanget mycket svårt att ta tillvara på.
« Senast ändrad: 11 maj 2017, 12:12:01 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!