Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: GÃ¥r det pÃ¥ ett rimligt sätt att lösa problemet med kyl/frys i kallt utrymme?  (läst 14445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erhalle

  • Gäst
Har läst den långa tråden om kyl/frys i kallt utrymme.

Klimatklassningen SN / N innebär att moderna kyl/frysar int funkar ordentligt när omgivningstempen är under 16 grader i mitt fall- vilket det ofta är i stugan då jag inte är där.

Känns helfel att hålla >16 grader i stugan bara för att kyl o frys ska fungera.

Ser att många känner igen sig i problemet - men hittar få lösningar.

Är problemet att kompressorn inte startar när det är för kallt?
Finns det utöver termostaten i kylen en termostat som känner av omgivningstemperaturen? Vart sitter den isf? O hur ser den ut?
Är den inbyggd i kompressorn så borde man kunna värma kompressorn till >16 grader?
Hittade detta företag när jag letade www.backer.se de gör bl.a. Kompressorvärmare - kan det vara en lösning?

Någon som har andra/bättre idéer?




Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Skaffa en gammal kompressorlös kyl sÃ¥ värmer den rummet sÃ¥ frysen funkar  ::)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Va det inte miele som hade maskiner som klarar kylan bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Det stora problemet är kombinerade kyl/frysskåp med en enda kompressor. Temperaturen regleras med en termostat som håller temperaturen konstant i kyldelen av skåpet. Om omgivningstemperaturen är i lägsta laget så behöver kompressorn gå ganska sällan och korta perioder för att hålla rätt temperatur i kyldelen, och då blir det för varmt i frysdelen av skåpet.

Problemet med att få kompressorn att klara kallstart är dock inte större på moderna kyl/frys än vad det var förr i tiden, skillnaden är bara att den här klimatklassningen gör att folk har fått upp ögonen för problemet.
Det gäller ju, precis som på luftvärmepumpar med kompressorn i utomhusdelen, att säkerställa att det inte finns kondenserat kylmedium i kompressorns cylinder när den startar, samt att kompressoroljan inte är så trögflytande vid kallstart att den klistrar ihop all mekanik.
Lämplig värmekabel för kompressorn plockar man lämpligen ur någon skrotad luftvärmepump som är så gammal att den fick "vinterutrustning" påbyggd i efterhand då den installerades i Sverige. Där finns det förmodligen också en termostat "klixonkontakt" som man kan montera så den känner av kompressorns temperatur och stänger av värmekabeln då kompressorn är tillräckligt varm för att klara sig ändå (lämplig gräns lär vara +4 °C). Det är ju onödigt att köra värmekabeln då kompressorn är igång och värmer sig själv.
Linda värmekabeln runt nedre delen av kompressorhöljet, så att oljan värms i första hand.
Det skulle naturligtvis gå minst lika bra att kila in någon form av värmeplatta under kompressorn.
Lagom effekt på värmeelementet torde röra sig om ca 50 W.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Erhall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för era svar.

Vilket problem löser jag genom att sätta en värmare på kompressorn?
Skulle den göra att kompressorn går igång även vid lägre temperaturer - eller skulle den bara skydda kompressorn från att slitas onödigt snabbt (om det vore så att den gick igång trors låg temp)?

Problemet idag är att den inte går igång om det inte är >10grader I omgivningen.
För skojs skull kontaktade jag www.backer.se och beskrev mitt problem.
De föreslår - även om de inte tar något ansvar för funktionen en värmare som sätts på kompressorn.
http://www.backer.se/Produkter/Kompressorvarmare/ art nr: 6150 410 201

Tror ni det kan få det hela att fungera?





Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Allt beror ju på var sensor som styr begränsningen sitter.
Du måste nog få besked från tillverkaren för att kunna göra en vettig workaround.

Att en frys inte tillåts starta om det är under +10 grader är ju vansinne, det kan ju innebära att mat för tusentals kronor kan förstöras om man t.ex. har frysen i en källare eller ett garage med bara underhållsvärme (50% av alla frysar?)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Erhalle

  • Gäst
Precis - det känns som vansinne...
En vettig workaround som du säger borde väl vara att värma I närheten av sensorn och på kompressorn.

Jag får försöka få fram info om vart den ev sensorn sitter och hur den ser ut - idéer någon?
Kyl/Frysen är en Whirlpool CB357W med servicenummer 8564 877 610 20 - troligtvis från Ikea. Ålder 5+ år.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Det räcker inte med att bara sätta värmare på kompressorn, R600a har ganska låg ångtryck och för att få ett flöde så måste man tillåta kondensorn blir ganska varm så att det blir lite tryck i systemet, vilket innebär att man kanske måste stänga till och minska draget på kondensorsidan en smula när den bor i < 10 grader C varma miljöer - kondensorn och luften ovanför skall bli lika varm som när den bor i 20 gradig miljö.

detta får man prova sig fram med mer eller täckning av kondensorn - och samtidigt att det inte blir kris om det skulle bli varmt i rummet pga. mycket solskensinlysning mm.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Det slog mig nu att en Whirlpool kyl/frys som jag har fått på halsen, nog stängde av sig helt och hållet så det tinade i frysen när omgivningstemperaturen sjönk neråt 9-10 °C en gång i vintras.
Den heter ARC7635, type CB335W, och är troligen tillverkad 2010. R600a även där.

Även jag är intresserad av en källa till bra servicedokumentation för Whirlpoolprylar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad meckarmulle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Det är inte ett helt enkelt problem att lösa, jag körde en gammal frys i ett ouppvärmt utrymme för några år sedan. Jag minns att när jag gick ut till boden en höstdag när det var bara några plusgrader ute, och i princip samma temp inne där frysen stod. Då var golvet runt frysen fullt av kondensvatten, alltså väldigt mycket vatten och frysen helt täckt med is. Problemet är ju att när lufttemperaturen runt frysen sjunker för lågt så orkar inte luften hålla ytan över nollan och då kondenserar fukten i rummet på ytorna på frysen.
Skall man köra en frys i kalla utrymmen behöver det även ligga värmeslingor innanför frysens ytterväggar, förutom kompressorvärmare.
Blir ganska dyr lösning.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Vad är det för "fel" på min källarfrys då, den står i 4-8 plusgrader och funkar fint utom den gången då den blev utsatt för översvämning... det är en ganska gammal halvfrys. Kommer den att fungera i minusgrader?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag har en frysbox och ett frysskåp som står på farstukvisten. Där är det i stort sett samma temperatur som utomhus och jag har aldrig haft problem med att dom stannar eller att det blir onormalt mycket kondens på eller kring dom.

Min morbror har två frysboxar som står i ett ouppvärmt förråd. Dom har gått utan problem sen 60-talet och han bor i nordligaste lappland så dom har varit utsatta för en del minusgrader.
« Senast ändrad: 06 april 2016, 07:12:47 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Även jag är intresserad av en källa till bra servicedokumentation för Whirlpoolprylar.

Whirlpool är väl Philips?

Philips kom väl med nån ny policy för några år sedan för konsumentprodukter där de byttes ut om det fanns garanti, annars fick man köpa nytt? Ingen servicedikumentation tas fram för dessa produkter. Vet inte om det gäller Whirlpool också.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Göte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmberget
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe S1255, Borra 200m, 187 m aktivt

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Whirlpool är väl Philips?

Philips kom väl med nån ny policy för några år sedan för konsumentprodukter där de byttes ut om det fanns garanti, annars fick man köpa nytt? Ingen servicedikumentation tas fram för dessa produkter. Vet inte om det gäller Whirlpool också.

Vad det inte så att Philips sålde/avknoppade sin tyngre vitvaruverksamhet till Whirlpool i början av 90-talet, Philipskonstruktionerna har levt vidare och vidareutvecklats men utan direkt samröre med det gamla Philipsbolaget. På en del prylar från tidigt 90-tal står det både Philips och Whirlpool, och man kan notera att än idag använder Whirlpool Philips' system för detaljnummer (12NC).

Beträffande Whirlpoolreservdelar så finns det många företag som säljer sådana till mer eller mindre hutlösa priser på nätet, och i många fall påstår att det är originalreservdelar, men det verkar vara lügens att hitta några riktiga reservdelslistor.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Erhalle

  • Gäst
Tack för tipset Göte

Jag har förhoppningsvis löst problemet nu genom att slå till på en Beko kyl/frys som enligt uppgift ska klara temperaturer ner till -15 grader (!)

Beställde från xxx för halva priset jmf med Elgiganten. Intressant affärsidé måste jag säga - dom säljer varor med skadat emballage som kan ha mindre skönhetsfel...

Har visserligen inte fåttleveransen än - men kan ju uppdatera här sedan om flera är på jakt.

Edit/Admin: Risk för otillåten reklam i inlägg, företagsnamn/länk har raderats.
« Senast ändrad: 07 april 2016, 06:01:00 av Rickard »

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Fungerar till -15 grader
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/frys/RFNE312E35W/beko-frys-rfne312e35w-185-cm

Jag såg att R600a-frysboxar som klarar ner till -15 °C också säljs under namnet Matsui. Undrar hur de tillverkarna har löst problemet med kylmediets låga ångtryck som xxargs nämnde tidigare i denna tråd.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Jag har en några år gammal frys som inte ska klara att stå kallt. Men den fungerar då även fast det har varit minusgrader i garaget den står i.. :)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och jag har en frysbox som stÃ¥tt i ett kallförrÃ¥d i ca 15 Ã¥r och fungerar perfekt. Men det är klart det är ju en Cylinda  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Och jag har en frysbox som stÃ¥tt i ett kallförrÃ¥d i ca 15 Ã¥r och fungerar perfekt. Men det är klart det är ju en Cylinda  ;)

Framför allt så har den väl, med tanke på årgången, R134a istället för R600a.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ja det är mycket möjligt, jag har aldrig tittat efter men OM jag skulle komma ihÃ¥g det när jag gÃ¥r förbi nÃ¥gon gÃ¥ng ska jag kolla och ev kommer jag även ihÃ¥g att dela mid mig till er alla  ::)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!