Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Gör det själv
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Projekt - Liten modell Ispinne revival
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
GÃ¥ ned
Författare
Ämne: Projekt - Liten modell Ispinne revival (läst 7346 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ltzen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
ltzen
Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
skrivet:
02 september 2013, 13:39:54 »
Citera
Lyckades komma över en liten modell av Ispinnen - ser ut att sitta en ca 1100watt 230 volts kompressor i innedelen och en rätt så liten ispinnemodell. (AKJ111JT-004)
Utmaningen nu är att innedelen är demonterad i delar. Består av en urmonterad kompressor, kondensor, eldelen och en display där man kan ange gradantal som styrning.
- Ser enheten ut att kunna vara rimligen komplett enligt bilderna?
- Inga pressostater vad jag kan se på ledningarna. Sitter de dolda eller kan man tänka sig att det ska till (vilka modeller kan vara rimliga?)
- Påfyllningsnippeln sitter på en bit slang som ser ut att passa bättre i vattenslangssammanhang - kan denna verkligen tåla trycket?
- Tänker mig att jag löder samman ispinnen med kompressor och kondensor- löder samman kondensor och kompressor samt såklart eventuella pressostater som jag kan begripa ska dit. Fylla med gasol..
Bifogar bilder
Kan man prova kompressorn ens för en sekund urkopplad från gassystemet för att konstatera om den över huvudtaget lever?
Loggat
GDS-Jan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3965
Karma +10/-7
GDS-Jan
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #1 skrivet:
02 september 2013, 17:54:47 »
Citera
Visst kan du köra en kompressor några sekunder öppen.
Folk pumpar både vakuum och cykeldäck med gamla kompressorer från kyl och frys.
Men du drar in syre i den från luften vilket gör att den kanske inte håller så länge som värmepump efter det.
Jag skulle bygga med en annan kompressor.
Men prova kan du alltid.
Du har ju inget att förlora.
Loggat
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1147
Karma +19/-3
xxargs
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #2 skrivet:
02 september 2013, 20:21:14 »
Citera
Det är egentligen fukten i luften som sugs in som är största problemet om du provkör. Nu är det säkert en mineraloljekompressor och är inte lika känslig som de med AB/POE/vinyl-oljor - Har det dessutom stått med öppna anslutningar (eller plastslangen som i bilden) så är det troligen ganska uppfuktat ändå.
Det är helt klart vettigt att försöka provköra (se dock till att utblåset på kompressorn är fri - är det täppt så kan trycket bli 30-40 bar och då kan det hända tråkiga saker - dock såg startapparaten till kompressorn ganska illa medfaren ut, hur ser pinnarna ut - är de krökta och glasgenomföringen krasat sönder, i såfall är det bara att slänga kompressorn till återvinningen då den inte går att trycksätta längre samt blir elektriskt farlig eftersom de 3 pinnarna är kopplade till elnätet.
skall du sedan använda denna för ispinnen så måste du kunna vakumsuga denna djupt då det förmodligen är mycket fukt i systemets rör och kompressor - och detta kan inte kompressorn göra då vakumet måste ner mycket djupare än vad kompressorn åstadkommer innan fukten vill börja röra sig utåt.
Skall man senare köra propan så måste man hålla fukthalten i systemet mycket lågt, under 25 ppm om man inte vill ha isbildning och igensättning i expansionsventilen.
flytande propans löslighet av vatten ligger på mindre än 1/10-del av vatteninnehållet i ångan (Rh-värdet) i gasen ovanför den flytande gasolytan och vid starkare kyla så är det en 1/20-del vilket innebär när man komprimerar och kondenserar propangas som inte är helt torr så bildas det snart rullande droppar vatten i kondensatet och som fryser igen expansionsventilen när kondensatet med dropparna vatten passerar där
Iom att propan skyr vatten som den gör så är den också lätt att torka med en torkfilter medans med HCF-gaserna så är köldmediet i dess flytande form också en ganska bra torkmedel i sig och torkfiltret och köldmediet i dess flytande form slåss om vattnet och det är därför man kör med molecular sieve (zeoliter) med mycket hög bindningskraft på vattnet i torkfiltret medans med propan får man bort vattnet med riktigt hårt torkad silikagel (vilket man hade förr i tiden i kylmaskiner då R12 och propan liknar varandra väldigt mycket i det avseendet)
Loggat
ltzen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
ltzen
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #3 skrivet:
02 september 2013, 23:45:17 »
Citera
- Pinnarna till kompressorn är ok. Den delen som sitter straxt ovanför kompressorn ser mindre ok ut dock.
- Så för att endast prova maskinen skulle jag kunna dutta till på kompressorn o se så den går runt, mjuklöda ihop ledningarna på bilden, vakumsuga riktigt länge och sedan provköra o se om vattenledningen blir varmare. (dvs jag kan vänta med att reda ut hela elpaketet + eventuella saknade pressostater/expensionsventiler etc).
Hur kan jag luska ut hur mkt gasol/propan som ska i den ?
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #4 skrivet:
03 september 2013, 00:10:22 »
Citera
Kan du inte istället bara mäta lindningarna om du vill veta om kompressorn är hel. Har den skurit har förmodligen minst en lindning också bränt av. men 100% säkert vet man ju inte.
Vad menar du med mjuklöda?
Sen vore det nog bra med ett kopplingschema.
Vad jag kan se finns det tre kablar, undrar om det inte ska finnas en hög/lågtrycksvakt också.
«
Senast ändrad: 03 september 2013, 00:22:31 av hplp
»
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
ltzen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
ltzen
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #5 skrivet:
04 september 2013, 23:31:56 »
Citera
Om det saknas tryckvakter - kan jag ändå löda ihop ledningarna och provköra för o se så att konceptet funkar? Eller har i tips var jag kan få tag på tryckvakter på nätet?
Loggat
hawkeye99
dipl. kyl o värmepumpstekniker
Expert på värmepump
Stad/land: Kågeröd
Antal inlägg: 441
Karma +0/-0
Kön:
Serviceteamet i Skåne AB
hawkeye99
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #6 skrivet:
06 september 2013, 17:41:06 »
Citera
Hej!
Jag föreslår att du ringer till octopus, Kurt Karlsson och frågar honom, kanske skickar bilder. Han hjälper dig säkert mer än gärna.
Jag var där igår på studiebesök och trots sina 78 år är han knivskarp oc har klart för sig hur allting funkar.
Jag har hans sonson som lärare i kylteknik. han har också förklarat principen och tänket bakom ispinnen. Efter 1 års råpluggande av kyllära så är det bara att inse att han är på helrätt spår. Kurt avråder absolut från varmvattenproduktion. Han menar att vi är så nära CP ( critical punkt) som man kan komma vid varmvattenproduktionen och det dödar kompressorn.
Han kör för övrigt med gasol i sina pumpar och det är ingen kylbehörighet på det. Ispinnen har en enda rörlig del och det är kompressorn. Inte ens expansionsventilen är mekanisk eller elektronisk. Där sitter ett kapilärrör som samtidigt fungerar som suggasvärmeväxlare. Han sa också att det går bra att ersätta r22 med gasol eller propan som det egentligen heter. Maila mig om du vill, jag förmedlar gärna Jonathans kontaktuppgifter.
Eva
Loggat
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft. Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men har tidigare jobbat med övriga fabrikat på marknaden. Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på Facebook.
ltzen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
ltzen
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #7 skrivet:
15 mars 2014, 07:58:58 »
Citera
Intressant - Förstår jag rätt att Kurt avråder från varmvattenproduktion och förespråkar istället värmevattenproduktion för att låta elpatronen höja de sista graderna till varmvattnet?
Skjuter in en annan teoretisk fråga - när man hårdlöder de första delarna på ett kylsystem - hur gör man detta utan att det blir glödskal invändigt? Eller accepterar man helt enkelt detta och borstar/blåser bort det när delarna ändå är tillgängliga invändigt?
Loggat
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1147
Karma +19/-3
xxargs
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #8 skrivet:
15 mars 2014, 10:02:37 »
Citera
Invändig renhet är viktigt i kylprylar om grejorna skall få lång livslängd och glödskal är oönskat, därför kör man med inert gas sakta flödande i rören medans det hårdlöds, kylteknikern använder ren kvävgas men som hemapularen kan man titta på gasen som används till MIG/MAG-svetsen - dvs argon eller koldioxid.
Loggat
ltzen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
ltzen
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #9 skrivet:
23 mars 2014, 08:07:04 »
Citera
Ang propanmängd i en sådan maskin - tillverkaren skriver "ca 1 kg" på de normalstora maskinerna. Denna är betydligt mindre och jag har ingen viktangivelse kring vad det kan tänkas behöva.
Instruktionerna på de större pumparna är grovt beskrivet att fylla till samtliga ispinnar börjar bli kalla. Om jag följer den tanken och samtidigt mäter arbetstrycket men manometerstället och även vilotryck. Kan jag gå på en tumregel kring hög/lågtryck för arbete/vilotryck vid en viss temperatur för att på så sätt känna om systemet är vettigt fyllt? Borde finnas tabeller för t.ex vilotryck för ett korrekt fyllt system med r290 vid en viss temperatur?
Loggat
JNilsson
Kan värmepumpar
Stad/land: Småland
Antal inlägg: 108
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump
JNilsson
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #10 skrivet:
23 mars 2014, 13:40:58 »
Citera
>Borde finnas tabeller för t.ex vilotryck för ett korrekt fyllt system med r290 vid en viss temperatur?
Det är ju inte så lätt att göra en sådan lista.
Sålänge det finns både vätska och gas i apparaten följer trycket temperaturen, mängden spelar ingen roll.
Loggat
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1147
Karma +19/-3
xxargs
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #11 skrivet:
23 mars 2014, 15:45:47 »
Citera
tabellverk på gasmängder finns bara för anläggningar där någon redan gjort intrimmningsjobbet, oftast i serieproducerade produkter. Ar det platsbyggd som här så är det upp till den installerade kylingenjören att finna ut den optimala laddningen och förhoppningsvis skriver det någonstans ;-)
----
Man måste trimma upp detta med sakta påfyllning under drift helst genom att ha koll på trycken både lågtryck och högtryck, kolla temperaturer på olika punkter, hetgas - flöde, överhettning och underkylning, alla punkter helst samtidigt. Det här kommer också ta lite tid då ispinnen bör få den förväntade mängden is som motsvarar dess naturliga driftfall.
Vad jag förstår så är det ett kapillärsystem och då brukar man fylla det kritiskt så att sista dropparna av den kokande kondensatet ur evaporatorn nätt och jämt kyler botten på receivern strax efter evaporatorn (och definitivt inte följer med in till kompressorn) och då gäller det att kapillären är tillräckligt lång så att det inte matar på för mycket vid den tänkta driftförhållandet och i situationer när det gör det (tex. när man är en bit utanför tänkta driftintervallen med hög värme på kondensorn och låg temperatur på ispinnen) och det flödar på lite för mycket i kappilären mot evaporatorn gentemot behovet/kapaciteten så skall det ta slut på kondensat i kondensorn och kapillären börja slurka gas från kondensor, detta för att receivern efter evaporatorn inte skall bli full med flytande kondensat och till sist suger kondensat in i kompressorn - en skyddsmekanism kan man äga.
Man får alltså effekten när ispinnen är kall att man får flash-gas då och då (dvs den typiska kylskåpspysetet i intervaller) då kompressorns pumpkapacitet av sug-gasmassa inte är tillräcklig för att helt till fullo tillverka kondensat som sedan sugs in i kapillären och det slurkar.
Med andra ord fylla snålt, sätt några termoelement på olika delar av ispinnen och en på botten av receivern kort efter ispinnen samt en på sugröret till kompressorn. Receivern kan tillåtas bli nästan lika kall (eftersom det finns små mängder kondensat som bubblar i botten om det är rätt fyllt) som ispinnen men röret därifrån mot kompressorn skall vara helst flera grader varmare
när du startar maskinen så är den isfri och det kommer börja med att det bara frostar i ena ändan på ispinnen där insläppet av köldmedie sker - men i det läget har den inte nått normal driftsituation ännu och receivern kommer vara märkbart varmare än ispinnens kallaste del (kort efter insläppet av kölmedie) och man får bida tid tills isen har utvecklats ordentligt samt lyssna på maskinen, pyser det i kappilären hela tiden och isen inte vill utveckla sig vidare - en skvätt mer köldmedie och vänta ett tag till, fyll på en dutt till tills isen har utvecklats hela vägen och receivern precis börja bli kall i botten samt att det inte pyser om kapillären för mycket utan bara lite i intervall som en kyl/frys.
fyller man på så att receivern blir kall redan från början innan det är ordentligt med is på ispinnen så är systemet med stor sannolikhet överfylld och det kommer att bli mer och mer med kondensat i receivern ju kallare ispinnen är och till sist så slurkar det iväg en skvätt mot kompressorn som explosionskokar när den möter den varma oljan och det stänker upp olja som kanske sugs in i kompressordelen och det blir inte bra
(receivern skall också utföras så att den suger med oljan som samlar sig där sakta men säkert - lösningar på detta har jag sett som att man låter sugröret gå in i burken med en krok i slutet med sugpipsöppningen uppåt till minst halva höjden av receivern men i nedersta/lägsta ändan där kroksvängen når nära botten på receivern har man borrat ett litet hål så att lite olja/köldmedie kan tränga in till insidan av rörkroken och av suget dras med inåt mot kompressorn)
lite spår av sådan pys i intervall bör man ha (för att receivern inte skall bli full med kondensat om tillflödet är stort) vid förväntad temperatur på ispinne samt kondensorn, men inte konstant brus, även om det kommer att bli mer flash-gas i längre intervaller ju kallare ispinnen är (vid kall väder) eller att man kör kondensorn på hög temperatur
--
I industrin sitter man och provar fram gram för gram när man tex. tillverkar nya modeller av kyl och frys och allt mäts - även energiförbrukningen för att hitta sweet-spoten som sedan blir tillverkningsparameter vid masstillverkning.
mao. den första exemplaret tar tid att få fram...
«
Senast ändrad: 23 mars 2014, 16:41:22 av xxargs
»
Loggat
ltzen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
ltzen
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #12 skrivet:
23 mars 2014, 21:56:02 »
Citera
Okei - mycket att tänka på
Men det låter samtidigt som en oerhört rolig bit att lära sig.
En fråga - var börjar jag? Misstänker att jag inte börjar med tomt system innan jag startar kompressor. Är det så att jag i alla lägen kan fylla upp över lågpressostatens utlösningstryck? Dvs 0.5 bar i detta fallet? Jag kör med manometerställ kopplat på både hög och lågtryck. Ser att sugtrycket vill ner till vakumtryck flera gånger första minutrarna samtidigt som högtrycken inte rör sig över 7-9 bar. Eller ska jag helt glömma trycken och bara fokusera på ispinnens isningsgrad?
När kompressorn explosionskokar - kan jag höra det, ger den upp eller hur märker jag det?
Det är kapillärsystem.
Ska nog samtidigt ge mig på att försöka få reda på ursprunglig laddvikt från tillverkaren för denna lilla ispinnen.
Och stort tack för bra svar
Loggat
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1147
Karma +19/-3
xxargs
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #13 skrivet:
23 mars 2014, 23:38:46 »
Citera
Att det kokar propan i oljan så att det stänker omkring inne i kompressorn när det kommer in till oljan är inget som du ser eller hör mer än att sugledningen är lika kall som ispinnen och även delar av kompressorn sida kring inloppet kanske är lika kall om det är stora mängder kondensat som sugs in. 'explosion' kanske var väl starkt ord att ta till men det är lite grand som explosionerna som blir om man råkar få vatten i en het frityrgryta - det kan stänka omkring ordenligt - något likande händer när flytande propan far in och det kan stänka olja av bubblorna som kompressorn inte är tänkt att hantera och livslängden kan kortas mycket.
Nedanstående är metoden jag skulle prova efter, men det betyder inte att det är 'rätt sätt' då jag inte är någon kylnisse och kan trixen eller har provar själv på någon liknande lösning.
Starta aldrig kompressor under vakum! - är det vakum på samma nivå som en vakumpump kylnissarna använder så kan man få stora överlag och ljusbågar inne i kompressorn redan vid 230 Volt - lysrör har enstaka mBar och neonrör typiskt 12 mBar och kan 'brinna' uppemot nästan metern i form av 'gnista' och lödningarna på insidan av kompressorn är på enstaka cm (avståndet mellan anslutningspinnarna), så det är en smal sak att 'brinna' om det tänds av någon transient på elnätet, när det är under tryck så är det däremot väldigt spänningståligt.
Du vakumsuger den först (ordentligt med en bra vakumpump och helst en absolutvakummätare och torkfiltret bör bytas precis innan detta), du väger tuben på gram när och notera värdet, sedan släpper du på gasen (utan att det är någon luft i slangarna, med andra ord dessa vakumsugs också samtidigt och du behöver en T-kors med med trycktålig och tät kran mot vakumpumpen och samma sak mot gasoltuben och dess kran) med allt avstängt tills det sluta pysa kort sagt (tuben om den är liten kommer att bli ganska kall) - även om du har tryckprovat med kolsyra/argon några bar innan så skall du läcksöka med all uppfinningsrikedom du kan hitta på - såpvatten, gasoldetektor etc. och kanske tom vänta någon vecka och se att gastrycket inte sjunker med flera bar - dock är detta temperaturkänsligt och att trycket varierar i det här lägen behöver inte betyda läcka så länge den når samma värde som när du fyllde på när temperaturerna är samma som då och inte sjunker med tiden - detta förutsätter att systemet inte är fylld med ens en dropp flytande gasol utan allt är i gasform - och att försäkra sig detta är att din påfyllningstub har lägre temperatur än den kallaste punkten i anläggning i slutet i slutet av trycksättningsfasen..
När du trycker upp på det sättet så handlar det om ca 15- 20 gram gasol per liter innervolym i systemet (om det inte kondenserar i någon del för att den är kallare än din allt kallare gasoltub), om torkfilter blir varm så visar det på att filtret adsorberar lite av gasolen (kapillärkondensering) men det är ingen fara då den blir utsparkad igen ur zeolitmatrisen om det kommer vattenånga in i filtret.
att ha koll på gasolvikten som åker in i systemet är jätteviktigt så väg ofta och bokför. också för att senare veta hur mycket systemet skall fyllas i senare tillfälle
Med ca 15-20 gram gasol per liter innervolym som det blir när man bara trycker upp till 8 Bar eller vad det blir, ger ingen kyla eller kondensat att tala om och det kommer förmodligen bara att pysa i kapillärröret när du starta kompressorn och du får lågt tryck på evaporatorsidan.
När kompressorn går får du släppa in mer gas lite långsamt på lågtrycksidan och känner av efter kapillärröret om det börja ge kyla i andra ändan och det kan kanske behövas över 100 gram till i gas innan du kommer i det läget då kondensorns inre ytor hunnit vätas upp med gasol och det går åt en del innan droppar börja bli så stora att de blåses till ingången på kapillärröret och i det läget bör ljudbilden från kapillären ändrat och börja slurka - och här fyller man försiktigt på tills det precis slutar att slurka och då ispinnen fortfarande är varm så kommer kondensatet som far igenom kapillärröret in i evaporatorn att koka upp ganska omedelbar i närheten av utsläppet vilket gör att det mata på gas bra mot kompressorn och det fyller på på kondensorsidan.
dock har vi ett aber här - din varmvattentank/kondensorn är förmodligen kall och då kommer det vara dåligt med tryck och flödet är lägre än när du har dina 35-50 grader på kondensorn eller vad nu tänker köra på här. därför bör temperaturen på kondensorsidan nå till tänkt arbetstemperatur innan fyllning av mer gas igen, vilket förmodligen gör kommer att höra att det susar allt mer med gas genom kapillären ju varmare kondensorn är och kanske är lockande att då och då slurka i lite mer med gasol för att tysta det, med samtidig koll på hur isningen av ispinnen fortgår samt att receivern på utloppet fortfarande är betydligt varmare än ispinnens kallaste del. - här få man hejda sig halvvägs och kanske köra med susande kapillär tills om man ser att isen på ispinnen når hela sträckan och receivern börja bli kall, gör det inte det och det slurkar i kapillären så får man dutta i lite mer gas då och då och se hur isbildningen utvecklar sig närmare sugledningen och när receiven börja frosta och isa sig delvis så har flytande kondensatstänk nått fram till receivern och längre än så skall det inte. Susar och slurkar kapillären fortfarande mycket i det här läget så har kapillären för högt flöde och borde vara längre då det är om kondensat når fram till receivern eller inte som bestämmer slutliga kapaciteten och är systemet rätt balanserat för detta med rätt kapillärrörslängd
så bör det vara en smula på gränsen att det slurkar märkbart periodmässigt då om för mycket flashgas passerar kapillären så minska det systemets verkningsgrad då all gas som inte kondenseras utan bara passerar, är bara onödigt kompressorarbete nedlagt på.
se ovanstående som förslag och ideer hur man kan prova sig fram och försöka hitta rätt mängd köldmedie med justeringar i mindre steg och sedan - kanske först efter dagar ser utfallet
att samtidigt också ha koll på tryck och temperaturer på olika punkter är också för att försöka bygga sig en helhetsbild på hur det hela fungerar...
Loggat
BigGitt
Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sjöbo 27500
Antal inlägg: 1817
Karma +17/-26
Kön:
Skåne, Sjöbo
BigGitt
SV: Projekt - Liten modell Ispinne revival
«
Svar #14 skrivet:
07 juli 2016, 20:26:10 »
Citera
Hur har det gått?
Loggat
Jag är värdelös på att köra bil!
Glöm inte att jag är amatör.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
GÃ¥ upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Gör det själv
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Projekt - Liten modell Ispinne revival
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 510
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Hilton
Josth
Rickard
R4111a
Mike
xxargs
TS Comfort AB
irsta25066
T Ramsmark
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info