Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinflyttad med CTC Echoheat 7 frÃ¥n 2002  (läst 2701 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mr_thomaso

  • Gäst
mr_thomaso
Nyinflyttad med CTC Echoheat 7 från 2002
« skrivet: 17 november 2011, 10:02:15 »
Hej
Flyttade i april in i min första villa. En enplanskÃ¥k  med tegel- och träfasad frÃ¥n 1978. Ytan är 155 m² samt 44 m² biyta bestÃ¥ende av garage, förrÃ¥d och groventré. Efter biytan ligger kök och vardagsrum följt av toaletter och tillsist pannrum och sovrum. Treglasfönster i princip hela huset. Ca 20 cm isolering pÃ¥ vinden.
Problemet vi har är att det känns fruktansvärt kallt inomhus, framförallt i sovrummen. Oftast är temperaturen under 20 grader på natten och allt som inte ligger under duntäcket fryser man om. Sen stiger temperaturen sakta med ca 1 grad under dagen.
Problemet vi har är att det känns fruktansvärt kallt inomhus, framförallt i sovrummen. Oftast är temperaturen under 20 grader på natten och allt som inte ligger under duntäcket fryser man om. Sen stiger temperaturen sakta med ca 1 grad under dagen.
I varje rum har vi radiatorer från 70-talet bortsett från i köket där det 2008 installerades vattenburen golvvärme. Köket är det enda rummet, som bortsett från pannrummet, där temperaturen känns behaglig.
Radiatorerna svalnar väldigt fort och på natten upplever jag de som svalare än på dagen. Oftast är de jämnvarma uppe och nere.
Värmepumpen vi har är en CTC Echoheat 7 från 2002 med följande inställningar kl 09:30, nu med 20,5 grader inne:

Brine 2/0
H.gas 119/ Ute 3

Framl 44
Börvärde 44

Elpanna 51
Börvärde 47

Värmepump 53
Börvärde 55

Utan rumsgivare (ingen direkt skillnad i temperatur om den används, är avstängd som försök)

Maxeffekt elpanna 6,0 kW

Temp elpanna 45

Shunt fördröjd 200 min

Framl temp (vid -15 ute) 65

Värme från vid utetemp 20

Max tillåten framl temp 65

Min tllåten framl temp från

Säljarna använde enligt de själva ca 15000 kWh/år till uppvärmning, något som jag tycker låter mycket när man läser på vad andra med bergvärmepump spenderar.
Har ni några tips på vad jag kan göra för att få en behagligare innetemperatur samtidigt som man kan minska förbrukningen? Svår kombination kanske men vore tacksam för samtliga tips och råd!

Tack på förhand!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nyinflyttad med CTC Echoheat 7 från 2002
« Svar #1 skrivet: 17 november 2011, 10:08:01 »
Har du nån sorts nattsänkning aktiverad eftersom det bli kallare på nätterna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

mr_thomaso

  • Gäst
mr_thomaso
SV: Nyinflyttad med CTC Echoheat 7 från 2002
« Svar #2 skrivet: 17 november 2011, 11:15:00 »
Nope, den är inte aktiverad.

Glömde tillägga att vi har mekanisk till- och frånluft med värmeåtervinning.

Ytterliggare en fråga - hur mycket ska kompressorn låta? Även fast pannrummet är stängt så brummar det på ganska bra i sovrummen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinflyttad med CTC Echoheat 7 från 2002
« Svar #3 skrivet: 17 november 2011, 13:20:17 »
Det verkar som det har med dina element att göra, det ska vara en tydlig skillnad i temp på över- resp undersida om elementen funkar.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nyinflyttad med CTC Echoheat 7 från 2002
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2012, 01:19:22 »
Lite sent men  Förbrukningen  pÃ¥ 15k kwh kan vara en riktig uppgift. Golvvärme i  ett hus frÃ¥n -78, änom bara i köket, finns rätt isolening under ? hus frÃ¥n den tiden eller tidigare kan vara utan isolering om det är betong sula :(  Sedan har du 65 grader vid minus 15 DU har ett högtemperatur system, om du inte har rätt ljusterade element.

Tror också att du har version 1 av ecoheat. De kan vara lite lynniga på elpatronen. Sedan blir det oftast lite kallare på nätterna när aktiviteten avstannar i huset. Det finns ingen som går och rör om luften och alstar värme.

/ME
« Senast ändrad: 08 januari 2012, 01:24:33 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Nyinflyttad med CTC Echoheat 7 från 2002
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2012, 11:09:27 »
Om alla radiatorernas termostater är fullt öppna, vilket de verkar vara efter hela radiatorytan är jämnvarm, så behöver du höja kurvan för att få det varmare inomhus. Alltså höja framledningstempen vid -15°.

Detta är dock inte helt oproblematiskt, kompressorn klarar bara att värma till 55 °C, sedan tar den hjälp av elpatronen. Extra illa blir det såklart om kompressorn stannar och elpatronen tar över helt för att kunna leverera tillräckligt hög temperatur på framledningen.

Jag rekommenderar dig att se över radiatorsystemet i huset och byta radiatorerna mot större (t.ex. med två-tre paneler i ett) alternativt komplettera med fler radiatorer eller en fläktkonvektor. Detta för att kunna värma huset med en lägre framledningstemp. Förutom att de räddar dig från den dyra driften på enbart elpatron när det är som kallast så arbetar kompressorn effektivare och ger högre värmeutbyte per konsumerad kwh el med lägre temperaturer på vattnet.

Att det blir kallare på nätterna tror jag beror på att kurvan är för lågt ställd i förhållande till ditt radiatorsystem. Den krämar då helt enkelt inte på tillräckligt om temperaturen ute sjunker, vilket den ju ofta gör om nätterna. Inomhusgivaren är inte så dum den, tycker du ska använda den. Men försök först få ordning på systemet och få rätt inställningar i övrigt innan den kopplas in, eftersom den kan "dölja" dåliga inställningar genom att kompensera när temperaturen inne ändrar sig från det önskade värdet.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Nyinflyttad med CTC Echoheat 7 från 2002
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2012, 11:12:26 »
Kom på en sak till förresten... Du säger att dina element är helt jämnvarma. Det ska de inte vara, det ska finnas ett visst temperaturfall över dem (typ 7° C eller så). Prova om du får ett större temperaturfall om du sänker cirkulationspumpens fart. Det brukar finnas en knapp för detta på själva pumpen för att ställa in detta.

För du inte ett större temperaturfall över dem när du sänker pumpens fart så kanske framledning och returledning är förväxlade så att värme puttas in i botten och tas ut i toppen av radiatorerna?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Andreas b

  • Gäst
Andreas b
SV: Nyinflyttad med CTC Echoheat 7 från 2002
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2012, 22:43:43 »
Här kommer lite sena tips.. Har själv en likadan pump från samma år.
Luft i radiatorerna? Mina termoster som satt på radiatorerna va 21 graders termostater vilket gjorde att värmen inte gick högre trots att pumpen ville det..
Tog bort alla termostater och kör nu helt utan och låter pumpen sköta allt!

När det gäller energiförbrukninen sÃ¥ har jag ca 16500Kwh/Ã¥r och dÃ¥ har jag en tillläggsisolerad 1½ plans  villa pÃ¥ 90 kvm + 42 i biyta med ouppvärmd källare och vanliga 2 glasfönster och tre barn, sÃ¥ tvättmaskiner, köksutrustning, diskmaskin gÃ¥r mycket här hemma

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!