Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgastemp lÃ¥g?  (läst 3069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gr1pen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GripagÃ¥rden
Hetgastemp låg?
« skrivet: 04 januari 2009, 16:49:50 »
Nu är utomhustempen nere på -4, -5 grader och hetgastempen verkar inte blir högre än 55 grader på min CTC Eco Air 107. Det känns som detta är lite lågt för att pumpen ska vara effektiv. Grejjade lite med inställningarna innan och råkade lösa ut pressostaten. Efter resett gick pumpen igång igen. Dock var det väldigt mycket bubblor i synglaset. Har läst nånstans här att det kan bero på för lite köldmedium i systemet. Men även att det är normalt med bubblor i samband med avfrostning etc... Något annat man bör kolla upp i samband med detta?

Undrar därför om min hetgastemp är onormalt låg vid denna utetemp? Vilken hetgastemp kommer ni upp i vid motsvarande utetemp?
« Senast ändrad: 04 januari 2009, 16:51:25 av Gr1pen »
1800-tals skånelänga utanför Kävlinge 150 + 50 m2 + 30 m2 gästrum i annexbyggnad.
CTC EcoEl 1550 + EcorAir 107 v2 (installerad 2005) placerad i annexbyggnad med rör i kulvert in till boningshus. Kompletterad 2013 med Luft/luft Panasonic 2E15.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hetgastemp låg?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2009, 17:19:07 »
Här är -8º ute och hetgastemperaturen är över 120º i slutet på en körning.
Just nu under gång, hetgas 114º och VP in/ut = 45/49.

//Ronnie

« Senast ändrad: 04 januari 2009, 17:35:04 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hetgastemp låg?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2009, 17:22:50 »
Vilken temp jobbar pumpen mot på varma sidan ??
låga hetgastemperaturer och bubblor/flashgas kan fås vid låga kondenseringstemperaturer.

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gr1pen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GripagÃ¥rden
SV: Hetgastemp låg?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2009, 20:19:16 »
Hmm... Grejjen är ju att den aldrig kommer till slutet av en körning, eftersom den går konstant hela tiden. Har sänkt VP max till 50 *C men det högsta temp som VP nått under senaste dagarna som jag sett är 39 *C (just nu 35 *C! )

Såg dock nu när den stått och gått 3 timmar sedan mitt senast inlägg att hetgastemp är uppe på 65 (efter att jag sänkt hastigheten på laddpumpen från snabbaste till mellersta läget) Tror inte den når högre än så. Men det är ju en jäkla skillnad mot 120*C som du får Ronnie.

Ace: Jag har v2 av Ecor EL/Air så där kan jag inte (vad jag vet iallafall) se in/ut temp på VP...

Borde jag få påfyllt köldmedium tror ni?
1800-tals skånelänga utanför Kävlinge 150 + 50 m2 + 30 m2 gästrum i annexbyggnad.
CTC EcoEl 1550 + EcorAir 107 v2 (installerad 2005) placerad i annexbyggnad med rör i kulvert in till boningshus. Kompletterad 2013 med Luft/luft Panasonic 2E15.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hetgastemp låg?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2009, 20:31:13 »
Har du en vattentemp på 35 ºC är en hetgastemp på 65 ºC helt OK !
det är definitivt INTE köldmediebrist .

Pumpen är ju aldeles för liten i förhållande till effekt-uttaget...det är därför varken temp eller hetgas stiger !!

vad har du för utomhustemp...är den ca -5 ºC med dessa värden sÃ¥ undrar man vem som dimensionerat pumpen......och pÃ¥ vilka uppgifter  knUp

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gr1pen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GripagÃ¥rden
SV: Hetgastemp låg?
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2009, 20:41:54 »
Ja, det är ca -6 *C här just nu, sÃ¥ det du säger stämmer nog. Anläggningen installerades ju i december 2005 och jag köpte huset i augusti i Ã¥r, sÃ¥ jag fÃ¥r väl snällt gilla läget. Men tack för förklaringen iallfall. Nu förstÃ¥r jag ytterligare lite om hur allt funkar...  Thumbsup
1800-tals skånelänga utanför Kävlinge 150 + 50 m2 + 30 m2 gästrum i annexbyggnad.
CTC EcoEl 1550 + EcorAir 107 v2 (installerad 2005) placerad i annexbyggnad med rör i kulvert in till boningshus. Kompletterad 2013 med Luft/luft Panasonic 2E15.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!