Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥nga starter nu när det börjar bli varmt.  (läst 9950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
ja, nu börjar äntligen våren komma.. *vinkar*

jag behöver lite tips på vad jag kan göra för att sänka starterna på pumpen.
dom senaste dagarna har dygnsmedel legat på ca +3 ºC
och här är värderna för dom 5 dagarna.

Starter            18,8
Kompressorn     9,6h
varav vv          1,8h
KW pump          26,4kw/dygn

Tidigare hade jag
-100, på kompressorn
-500, på TS
VV start på (47)

har ändrat till
-120, på kompressorn
-500, pÃ¥ TS är ju inte direkt viktig nu pÃ¥ sommarn  ;)
VV start (45)

något mer som jag kan göra?? några tips?

ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #1 skrivet: 11 april 2006, 19:44:27 »
Ligger du på 18,8 starter/dygn så kan du vara nöjd för stunden..

Men okej, vad har du idag för värde inställt på diff-vb/hysteres? Genom att öka detta värde uppnås en jämnare gång med färre starter, nackdelen är att temperaturen kan bli lite svajig inne..

En annan sak, sätt upp gradminuterna för tillskottet rejält, gärna till max. Effekten kan bli att tempen sjunker lite inne, men det är mindre skillnad än man tror.. Men jättebra när man har kalla nätter, men soliga dagar...
« Senast ändrad: 11 april 2006, 19:46:15 av SkaneErik »
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
vad menar du med "diff-vb/hysteres"??

gradminuterna för TS är tyvärr redan på max (-500)
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #3 skrivet: 11 april 2006, 23:12:42 »
gradminuterna för TS är tyvärr redan på max (-500)

Jag tror han menade gradminuterna för kompressorn. De kan du gott öka rejält, jag har -220.

Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #4 skrivet: 12 april 2006, 07:41:54 »
Kopplade in min acc.tank i går em. Pumpen har startat 3 ggr på 14 timmar. Jag måste nog flytta Vb-f givaren till efter acc.tanken eftersom jag redan innan hade gradminuterna i botten (-250). Nu när acc.tanken är inkopplad så vill jag ju ha längre gångtider (och längre stopptider) och då skulle jag vilja öka (minska) gradminuterna till -500 om det gått.
Om jag sätter Vb-f givaren efter acc.tanken så räknar gradminuterna ner (upp) långsammare, dvs jag får längre gångtider.
Det är en diff pÃ¥ ca 3  ºC mellan in och ut i acc:en.
Utetempen har legat mellan +5 och -3 sedan i går em.
« Senast ändrad: 12 april 2006, 07:54:59 av Gla »
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
ok, ska testa att höja gradminuterna för kompressorn mera.. ska testa med -200

vad tycker ni om starten för VV då??? 45 grader istället för 47 grader?
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #6 skrivet: 12 april 2006, 12:34:49 »
gradminuterna för TS är tyvärr redan på max (-500)

Jag tror han menade gradminuterna för kompressorn. De kan du gott öka rejält, jag har -220.

Nej nej nej.... på 1130/1230 modellerna är -500 min på Startvärde tillsats (TS gradmin) och då anser jag att min på Startvärde kompressor (VP gradmin) ska vara ca -100 (TS gradmin/5). 18 starter per dygn är helt OK.

vad menar du med "diff-vb/hysteres"??

gradminuterna för TS är tyvärr redan på max (-500)

VB diff VP (menu 9.2.2) kan du kanske öka några grader.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
ok, ska titta pÃ¥ 9,2,2 aldrig hört nÃ¥got om den tidigare  ;)

vad tror du om VV-starten då? vi använder ganska mycket varmvatten i huset så jag tror många av starterna ligger där..
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #8 skrivet: 12 april 2006, 14:18:56 »
Ajfan, kan man inte ställa upp gradminuterna för tillskottet högre än 500 nu på 1x30-modellerna? huvuddunk

Isåfall skall du inte maxa kompressorns startvärde heller, om det är för liten skillnad mellan kompressorstart och tillskottsstart så kan man få problem med att tillskottet går in tidigare än det borde... fiR:

Diff-vb är en funktion som kan starta och stoppa kompressorn, oberoende av gradminutrarna, ifall framledningstemperaturen svajar för mycket.

Tänk dig denna situation:

Om värdet är ställt till t.ex. 10ºC
Framledningen ÄR: 35ºC
Framledningen BÖR: 45ºC

Skillnaden mellan ÄR och BÖR är 10 grader. Ifall kompressorn är avstängd så hoppar gradminutrarna direkt till startvärdet för kompressorn (80 eller vad man nu ställt in) och kompressorn startar.
Kompressorn kan alltså gå av och på oberoende av gradninutrarna!
Detta kan ibland ha en funktion, men är i det flesta fall irriterande eftersom man inte har någon riktig koll på starterna.. Dessutom så uppnås inte värmebalans i huset eftersom funktionen är "överordnad" gradminutsstyrningen...

Så sätt upp diff-vb rejält, det brukar inte bli något problem!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #9 skrivet: 12 april 2006, 14:21:33 »
Kopplade in min acc.tank i går em. Pumpen har startat 3 ggr på 14 timmar. Jag måste nog flytta Vb-f givaren till efter acc.tanken eftersom jag redan innan hade gradminuterna i botten (-250). Nu när acc.tanken är inkopplad så vill jag ju ha längre gångtider (och längre stopptider) och då skulle jag vilja öka (minska) gradminuterna till -500 om det gått.
Om jag sätter Vb-f givaren efter acc.tanken så räknar gradminuterna ner (upp) långsammare, dvs jag får längre gångtider.
Det är en diff pÃ¥ ca 3  ºC mellan in och ut i acc:en.
Utetempen har legat mellan +5 och -3 sedan i går em.
Jag skulle nog flytta givaren till efter tanken.. Det är ju den verkliga temperaturen ut i radiatorerna man vill styra med gradminutstyrningen, inte temperaturen ut från kompressorn...
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #10 skrivet: 12 april 2006, 14:28:07 »
Kopplade in min acc.tank i går em. Pumpen har startat 3 ggr på 14 timmar. Jag måste nog flytta Vb-f givaren till efter acc.tanken eftersom jag redan innan hade gradminuterna i botten (-250). Nu när acc.tanken är inkopplad så vill jag ju ha längre gångtider (och längre stopptider) och då skulle jag vilja öka (minska) gradminuterna till -500 om det gått.
Om jag sätter Vb-f givaren efter acc.tanken så räknar gradminuterna ner (upp) långsammare, dvs jag får längre gångtider.
Det är en diff pÃ¥ ca 3  ºC mellan in och ut i acc:en.
Utetempen har legat mellan +5 och -3 sedan i går em.
Jag skulle nog flytta givaren till efter tanken.. Det är ju den verkliga temperaturen ut i radiatorerna man vill styra med gradminutstyrningen, inte temperaturen ut från kompressorn...

Jag skall försöka få tag på en givare till så att det går att skifta mellan dessa två.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #11 skrivet: 12 april 2006, 15:33:24 »
ok, ska titta pÃ¥ 9,2,2 aldrig hört nÃ¥got om den tidigare  ;)

vad tror du om VV-starten då? vi använder ganska mycket varmvatten i huset så jag tror många av starterna ligger där..

Om jag vore i dina kläder skulle jag:

Stänga av etillskottet (det lär ju inte behövas på minst 6 månader.
Öka VB diff VP till 17 grader, eller mer
Sätta gradminuterna till 150-200
Sänka starttemp för vv-tillverkning till 42 grader.
Har du problem med lite övertemp i huset så här på vårkanten kan du sänka "nollan" på ratten ett par grader.

Gissar att det ger dig ca 13 starter/dygn vid ca 0 grader ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #12 skrivet: 12 april 2006, 15:50:46 »
Kopplade in min acc.tank i går em. Pumpen har startat 3 ggr på 14 timmar. Jag måste nog flytta Vb-f givaren till efter acc.tanken eftersom jag redan innan hade gradminuterna i botten (-250). Nu när acc.tanken är inkopplad så vill jag ju ha längre gångtider (och längre stopptider) och då skulle jag vilja öka (minska) gradminuterna till -500 om det gått.
Om jag sätter Vb-f givaren efter acc.tanken så räknar gradminuterna ner (upp) långsammare, dvs jag får längre gångtider.
Det är en diff pÃ¥ ca 3  ºC mellan in och ut i acc:en.
Utetempen har legat mellan +5 och -3 sedan i går em.
Jag skulle nog flytta givaren till efter tanken.. Det är ju den verkliga temperaturen ut i radiatorerna man vill styra med gradminutstyrningen, inte temperaturen ut från kompressorn...

Jag skall försöka få tag på en givare till så att det går att skifta mellan dessa två.


Jag har en volymtank på 300liter, visst den är kanske i största laget men det är en återanvänd vv-beredare, och har INTE flyttat framledningsgivaren. Jag ser inget behov av det eftersom jag tror det inte spelar någon roll, det är ju ändå den totala mängden vatten som temperaturen ska höjas på.

Om vi bortser från skiktningen i volymtanken och tänker oss att ledningen fram till första radiatorn är utan värmeförluster och så lång att volymen motsvarar volymen på tanken och framledningsgivaren monterad strax före första radiatorn. Det dröjer då x antal minuter efter kompressorstart innan vb-f stiger men den stiger fort för här kommer ju vatten "direkt" från kompressorn. Men sen dröjer det innan vb-f stiger ytterligare. Vb-r har fortfarande samma låga temp som när kompressorn startade och därför kommer inte vb-f ut ur kompressorn att stiga förrän allt vatten "snurrat" ett varv i systemet.
Temperaturkurvan för vb-f får ett utseende som liknar detta: _/

Med framledningsgivaren sittande kvar efter kompressorn får vi lite "omvänd" effekt, kompressorn klarar att höja vb-f relativt snabbt upp till injusterad delta-t. Men på samma sätt som i fg exempel så dröjer det tills vattnet snurrat ett varv innan kompressorn lyckas höja vb-f ytterligare.
Tempkurvan får i det här fallet ett utseende om är tvärtom: /-

I båda exemplen är det ju samma mängd vatten som ska värmas upp till samma genomsnittliga temperatur i systemet för att gradminuterna ska räknas upp till kompressorstopp.

På samma sätt tror jag, om vi bortser från volymtankens positiva effekt på ev knäppningar, att det inte för gradminutstyrningen skull spelar någon roll var i systemet en volymtank sitter, först eller sist. Skulle den sitta sist så dröjer ju lika länge innan vb-r stiger (allt vatten snurrat ett varv) så att kompressorn klarar att höja vb-f.

Ja, jag vet - "tror gör man i kyrkan" - men jag har funderat ett tag på detta för att utröna om det ens är värt besväret att flytta tempgivaren för att testa.

/Jonas
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #13 skrivet: 12 april 2006, 16:00:07 »
Kopplade in min acc.tank i går em. Pumpen har startat 3 ggr på 14 timmar. Jag måste nog flytta Vb-f givaren till efter acc.tanken eftersom jag redan innan hade gradminuterna i botten (-250). Nu när acc.tanken är inkopplad så vill jag ju ha längre gångtider (och längre stopptider) och då skulle jag vilja öka (minska) gradminuterna till -500 om det gått.
Om jag sätter Vb-f givaren efter acc.tanken så räknar gradminuterna ner (upp) långsammare, dvs jag får längre gångtider.
Det är en diff pÃ¥ ca 3  ºC mellan in och ut i acc:en.
Utetempen har legat mellan +5 och -3 sedan i går em.
Jag skulle nog flytta givaren till efter tanken.. Det är ju den verkliga temperaturen ut i radiatorerna man vill styra med gradminutstyrningen, inte temperaturen ut från kompressorn...

Jag skall försöka få tag på en givare till så att det går att skifta mellan dessa två.


Jag har en volymtank på 300liter, visst den är kanske i största laget men det är en återanvänd vv-beredare, och har INTE flyttat framledningsgivaren. Jag ser inget behov av det eftersom jag tror det inte spelar någon roll, det är ju ändå den totala mängden vatten som temperaturen ska höjas på.

Om vi bortser från skiktningen i volymtanken och tänker oss att ledningen fram till första radiatorn är utan värmeförluster och så lång att volymen motsvarar volymen på tanken och framledningsgivaren monterad strax före första radiatorn. Det dröjer då x antal minuter efter kompressorstart innan vb-f stiger men den stiger fort för här kommer ju vatten "direkt" från kompressorn. Men sen dröjer det innan vb-f stiger ytterligare. Vb-r har fortfarande samma låga temp som när kompressorn startade och därför kommer inte vb-f ut ur kompressorn att stiga förrän allt vatten "snurrat" ett varv i systemet.
Temperaturkurvan för vb-f får ett utseende som liknar detta: _/

Med framledningsgivaren sittande kvar efter kompressorn får vi lite "omvänd" effekt, kompressorn klarar att höja vb-f relativt snabbt upp till injusterad delta-t. Men på samma sätt som i fg exempel så dröjer det tills vattnet snurrat ett varv innan kompressorn lyckas höja vb-f ytterligare.
Tempkurvan får i det här fallet ett utseende om är tvärtom: /-

I båda exemplen är det ju samma mängd vatten som ska värmas upp till samma genomsnittliga temperatur i systemet för att gradminuterna ska räknas upp till kompressorstopp.

På samma sätt tror jag, om vi bortser från volymtankens positiva effekt på ev knäppningar, att det inte för gradminutstyrningen skull spelar någon roll var i systemet en volymtank sitter, först eller sist. Skulle den sitta sist så dröjer ju lika länge innan vb-r stiger (allt vatten snurrat ett varv) så att kompressorn klarar att höja vb-f.

Ja, jag vet - "tror gör man i kyrkan" - men jag har funderat ett tag på detta för att utröna om det ens är värt besväret att flytta tempgivaren för att testa.

/Jonas


Jonas, jag skall göra en empirisk studie när jag fått tag på en givare. Skall bli in3sant att testa din teori.
Skulle bara ha haft en logg sÃ¥ att man sett resultatet grafiskt.  ::)
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #14 skrivet: 12 april 2006, 18:38:06 »
Jag tror att det kan vara en fördel att låta givaren sitta före tanken därför att: när pumpen har producerat den värme som behövs stannar den, sitter den efter tanken tar det lika lång tid att producera värmen som behövs, men det känner inte givaren för efter tanken är det fortfarande kallare än efter pumpen och pumpen kommer att fortsätta med värmetillverkningen längre än vad som är befogat och man kommer att få en övertemp i systemet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!