Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar  (läst 8507 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
Inställningar
« skrivet: 04 april 2006, 17:42:12 »
Jag har nu installerat separat elmätare till VP inkl CP. Kan då konstatera att felvisningen i displayen är ca 8 % med hänsyn taget till CPns förbrukning. Felvisningen är lite upp och ned men utslaget över en vecka blir det angiven siffra. Dvs till min nackdel.

I någon annan tråd har Bertil berättat om den stora skillnaden i effektförbrukning mellan att värma vattnet till tex 35 gr resp 55 gr. Dvs att energiförbrukningen är överraskande stor de "sista" graderna.

Nu till mina frågor.

I menyn för kodade inställningar kan man tex ställa max temp kompressor. Om man ställer det värdet till tex 50 gr borde energiförbrukningen minska. Men fungerar det? Kör VPn ändå upp till 55 gr var fjärde gång? Hur blir det med vv?

Visst , jag kan prova, men innan jag gör det vore det intressant att höra om någon prövat tidigare eller har några synpunkter.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Inställningar
« Svar #1 skrivet: 04 april 2006, 20:24:12 »
Som jag skrev i en annan tråd. Jag ställde upp "max vp-temp" från 53 (default) till 65 vid en "55-graderskörning". Då gick bör upp från 50 till 62!

Se där. "55"-graderskörningen kan bli både lägre och högre, beroende på
-inställd max vp-temp
-brine in (detta har skrivits om förr)

Men exakt hur återstår att lista ut. Eller kanske kontakta CTC och se om dom vet :)

Förstår inte riktigt vad du mätt med elmätarn.

Det här borde bli en lång tråd.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #2 skrivet: 04 april 2006, 21:46:52 »
Nej, låt kompressorns maxtemp stå på 55ºC som vanligt.. Det kostar betydligt mer att värma upp vattnet de sista graderna med elpatronen, även om nu kompressorn har sämre verkningsgrad vid dessa temperaturer...
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #3 skrivet: 04 april 2006, 22:02:46 »
Elmätaren är kopplad så att den mäter VPs(inkl dess 2 pumpar) elförbrukning+ cirkulationspumpen till radiatorerna. Installatören hade alltså kopplat detta på samma fas och jag har nu satt elmätaren på den ledningen.

När jag gör min beräkning drar jag bort elförbrukningen till CP, som drar 60 W/tim=1440 W/dygn. Detta eftersom jag inte tror att displayen mäter CPs elförbrukning.

Jag har en begagnad Enermetmätare.

Nja, jag hade knappast tänkt att låta elpatronen få sköta vv-produktionen(den är avstängd sen länge). Om det skulle visa sig att min tankegång får till följd att vv blir så "kallt" att det inte går att duscha så ändrar jag naturligtvis tillbaka till 55 gr.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Inställningar
« Svar #4 skrivet: 04 april 2006, 23:38:46 »
Nog har du väl en trefas elmätare???

Helt klart som sagts kompressordrift är mycket bättre än elpatrondrift...   
Tiden den överskrider 50 grader är ganska kort, så jag tror inte det är mycket att tjäna...

På min är det gissningsvis 5 minuter det blir inte så många ggr/dygn heller...

På Thermia kan man inte ställa in maxtemp den "fullkondenserar" tills driftstermostaten slår av...
Hur det är pÃ¥ CTC vet inte jag  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #5 skrivet: 05 april 2006, 00:10:52 »
Jodå det är en trefas. Inkopplingen har inte jag gjort själv utan det är en behörig elektriker som gjort det. Än har jag såväl viss självinsikt som självbevarelsedrift. ::)

Som jag förstår det kan man ändra maxtemp på CTCn.

Men blir det verkligen så korta tider som kompressorn överskrider 50 grader? Dels har jag lärt mig på detta forum att var fjärde start skickar upp kompressorn till 55 grader, dels har vi CTC-innehavare lite fler starter än andra och dels är det min erfarenhet att på slutet av en 55 gr cykel så går det ganska sakta att komma ända fram.

Ja, jag tänker inte byta kompressordrift mot elpatron, men vi får väl se om jag gör ett test med att sänka maxtemp och vad det får för effekt. :-\
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Inställningar
« Svar #6 skrivet: 05 april 2006, 09:31:51 »
Se där. "55"-graderskörningen kan bli både lägre och högre, beroende på
-inställd max vp-temp
-brine in (detta har skrivits om förr)

Men exakt hur återstår att lista ut. Eller kanske kontakta CTC och se om dom vet :)

Förstår inte riktigt vad du mätt med elmätarn.

Det här borde bli en lång tråd.
Vad jag vet så funkar det så här.

Om du har max temp på vp'n inställt till 55 grader och har en Brine in på =>+2 grader så arbetar kompressorn upp tempen till 55 grader. Skulle du istället ha +1 grader in så blir max temperaturen kompressorn jobbar mot 54 grader, dvs för varje grad som brime sänks under +2 så sänker VP'n max med -1 grad.

Om du sänker Max temp så ökar du antalet start och stopp, samt att du riskerar att elpatronen jobbar mer OM du har den inkopplad och har ett högt värde på bör elpannan, bör >52 grader. Klarar du stället dig med elpatronen avslagen, som jag (för det mesta), alt max i eldelen satt till 40 grader( vilket jag &så har) . så berörs "bara" antalet start och stopp, för utom eventuell besparing.
   
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #7 skrivet: 05 april 2006, 11:30:41 »
Hade jag inte en aning om!

Jag tycker att ME med sin kunskap ska skriva en manual på detta forum för oss amatörer. Dessutom skulle ME gott kunna vara moderator här tillsammans med Bertil. Jag har alltså ingen aning om vem ME är om det nu är så att någon undrar.

Åter till ämnet.

Det ME nu upplyser oss om har jag själv aldrig upplevt eftersom jag har en stadig brine in om +3. Svaret innebär nog att jag avstår från att pröva min tankegång.

Samtidigt slår det mig att kanske är det +3 i brine som "stökar" till displayens energimätning. Här på forumet har jag laddat hem ett energiförbrukningsark avseende Nibe 1110 som utvisar att energiförbrukninen vid +5 brine är ca 10% högre än vid 0 brine. Samtidigt är naturligtvis uteffekten motsvarande högre vid +5 brine. Att då förbruka ca 8 % mer energ vid + 3 än "normtemp" 0 brine är kanske ingenting att säga ngt om.

Vad säger du ME?
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Inställningar
« Svar #8 skrivet: 06 april 2006, 12:12:04 »
Först vill jag säga förbrukningar vid olika brine teperature har jag ingen koll på. Det mesta jag kan om CTC'n är vad jag har lärt mig gemon att testat och fråga. tyvärr har jag inte lika mycket tid numera att hålla mig "up to date" när det gäller allt nytt.

Om din diff i energinätningen beror på högre temperatur på brine, tvivlar jag. Det borde vara tvärt om, det diffen borde bli mindre, detta även om förbrukningen ökar lite så verkar avgiven effekt &så öka så pass att driftstiden blir kortare, mindre förbrukning. (men vad vet jag :) )

Detsom är större bov i dramat är framledningstemperatur och cirkulationspumpen/ar. Det är mina fem öre i denna frÃ¥ga.   
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #9 skrivet: 06 april 2006, 16:53:05 »
Det du säger är säkert rätt i sig men; VPs uträkning av energiförbrukning sker- antar jag - genom att dygnstiden på kompressorn multipliceras med en fast koefficient, i mitt fall 2,6 Kwh. Eller är det mer komplicerat än så?
När brine in är hög blir uteffekten hög men också energiförbrukningen hög( högre än vid brine 0). Detta innebär iofs att kompressorn går kortare tid för att klara sitt jobb, men uträkningen blir fel per tidsenhet.

Jag kanske är helt fel ute men jag vill onekligen såväl förstå som lära mig mer. Animationen syftar på mig själv b00k
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Inställningar
« Svar #10 skrivet: 07 april 2006, 00:13:22 »
Nej du är inte fel ute, det är tid * konstant som ger förblurkningen. detta ger &sÃ¥ diffen pÃ¥ räknaren dÃ¥ förbrukningen pÃ¥ kompressorn varierar  samt att den externa cirkulationspumpen inte igÃ¥r i konstanten. Notera att enligt mig sÃ¥ är konstanten oftast för lÃ¥gt satt sÃ¥ för brukningen visar mindre än vad det i verkligheten är.

Om du nu får bättre värden på brine och har ett lågt temp system så visar den mindre fel :) enligt mig alltså.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #11 skrivet: 07 april 2006, 01:10:56 »
Med anledning av ditt tidigare svar har jag kollat inställningarna på alla mina "pumpar". Brine och vb-pumpar stod på 3 och cirkpumpen på 2. I manualen till Ecopart finns inga anvisningar men i manualen till Ecoheat anges att vb-pumpen ska stå på 2 för en 8,5:a. Jag har nu ändrat såväl Brine som vb-pump till 2. Vi får väl se.

Kan för hög fart på vb-pump inverka på antalet starter? Jag har ju ganska många som jag berättat om tidigare.

Lågtempsystem har jag knappast men jag tror att huset är dugligt isolerat.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Inställningar
« Svar #12 skrivet: 07 april 2006, 09:56:26 »
Tror inte att on du kör pÃ¥ 2 alt 3 ger  nÃ¥gom nämvärd förändring av antalet starter, jag har inte sett nÃ¥got sÃ¥dant hos mig :)  SÃ¥ jag kör pÃ¥ 2:an.  tyvärr är CTC'ns visning beträffande bine in/ut alldeles för onogran för att kunna ge nÃ¥got bra svar , den visar bara grader i heltal.   
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #13 skrivet: 09 april 2006, 00:15:29 »
Till de CTC ägare som ev är intresserade kan jag rapportera att mina ändringar av "pump-inställningar" verkar ge resultat. Ja, det var ME som fick in mig på detta spår. Det förefaller som jag är dig stort tack skyldig.

Man ska kanske ännu inte ta ut ngn glädje i förskott, men det ser onekligen bra ut.

Efter pumpjusteringarna verkar det som att VPs energivisning ligger ngt i överkant mot elmätarens siffror!!! Dvs pumpjusteringarna pekar på en lägre energiförbrukning än tidigare ;D ;D

Inte heller har ngn funktion försämrats eller ngt felmeddelande visats. Kanske borde fler titta på vilken hastighet resp pump är inställd på och ev dra ned farten ett hack, dvs dra mindre energi.

Som sagt, det är ännu lite tidigt att säga ngt säkert men jag återkommer med mer bestämda besked om någon vecka.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Inställningar
« Svar #14 skrivet: 13 april 2006, 21:41:50 »
Staffan:
 I en tidigare trÃ¥d berättade du om att stoppintervallen ändrats i din VP. FrÃ¥n 10 minuter till 20 minuter. Har du följt upp det?
Märker du någon skillnad i förbrukning efter ändringen av stopptid?
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!