Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tillskottsfrÃ¥ga  (läst 1702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pkson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
tillskottsfråga
« skrivet: 03 januari 2010, 11:01:42 »
Hej,

Hur fungerar egentligen tillskottstimern? Min pump har stått och stampat ett tag utan att komma fram till stopptemperatur, 45 grader. Den har stått länge på 44,1. tittade på tillskottstimern och denna har räknat ned till 0 för länge sedan. Jag har tidigare satt om denna till 2 timmar.

Provade även att höja kurvan rätt rejält för att se vad som hände och då slog tillskottet till direkt, men det står enbart i displayen, LED-indikatorn för tillskott tänds inte. Ändrade tillbaka kurvan till ursprunget och då slogs tillskottet av.

Nu har jag väl inga problem med detta då det är ok temp i huset, runt 21 grader, men jag är bara nyfiken på varför tillskottet inte går in? Nån som vet?

Lite data:

Hus: 1 1/2 plan + källare o garage ca 200 kvm totalt byggt -63. Garageradiatorn är inställd på lägsta bara för det inte ska frysa.
Pump: IVT HT+ E9 och separat beredare och volymtank, 180m borra enbart utegivare. Kurva 4,5, 1,0 fininställning. Installerad 0904. Ca 1500 timmar hittills. 22 tim tillskott varav 16 vv-spets.

/PK

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: tillskottsfråga
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2010, 11:59:53 »
Det finns rätt mycket skrivet om just det dom senaste veckorna. Ta en titt till exempel i http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28891.0

Det handlar om flera variabler: tillskottstimern, ramptider, bör- och stopvärden.

Efter det att tillskottstimern räknat ner börjar ramptiden räkna upp från 0% tillskott till 100%, hur lång tid beror på dina inställningar under meny 8.3 nånting. Led-indikatorn för tillskottet lyser inte förrän tillskottet faktiskt är inkopplat, vilket det inte blir förrän ramptiderna också räknat upp en viss bit, hur mycket beror på hur ditt tillskott är inställt. Om det är på 1/3=3kW så lyser den inte förrän inkopplad effekt (meny 8.5) är 100%. Om det är 2/3=6kW så börjar den lysa vid 50% då hälften (3kW) slås på och lyser likadant när 100% (6kW) slås på. Vid 9kW antar jag att siffrorna blir 33, 66% och 100% istället.

Att din temp ligger stilla utan att tillskottet går in tror jag beror på att du är över temperaturens börvärde. Börvärdet är stoptempen minus halva kopplingsdifferensen. Alltså om du har standardingställningen har du kopplingsdifferensen 5ºC på värmesidan. Stopvärde 45ºC ger då börvärde på 42,5ºC, alltså den temperatur som ditt system är inställt på att du behöver vid den aktuella utetemperaturen. Eftersom du är över det värdet går inte tillskottet in.

Syftet med denna funktion är att pumpen inte ska stanna när du behöver hela pumpens effekt hela tiden. Annars skulle ju tillskottet göra att pumpen stängde av bara för att strax behöva starta igen, kanske med ytterligare tillskott för att hålla tempen. Du kan notera den här utetempen, den är lite intressant eftersom den verkar ligga i närheten av den temp du klarar utan tillskott. Jag använder den informationen till att blockera tillskottet vid varmare temperaturer.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: tillskottsfråga
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2010, 12:21:38 »
Provade även att höja kurvan rätt rejält för att se vad som hände och då slog tillskottet till direkt, men det står enbart i displayen, LED-indikatorn för tillskott tänds inte. Ändrade tillbaka kurvan till ursprunget och då slogs tillskottet av.
Läste din text igen och kom pÃ¥ att det här ocksÃ¥ kan kommenteras.  :)

Anledningen till det du beskriver är att du när du ändrade kurvan hamnade under börvärdet. Eftersom tillskottstimern redan räknat till noll började ramptiden räkna.

Jag tycker själv att REGOn ger lite konstiga uppgifter när info-menyn visar att tillskottet är på samtidigt som inte tillskottslampan lyser. Det beror på att info-menyn visar tillskott när ramptiden börjat räkna, medan lampan bara lyser när tillskottet faktiskt är på, som jag skrev i förra inlägget.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad pkson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: tillskottsfråga
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2010, 13:03:30 »
Många tack för svaren. Jag sökte lite i forumet efter detta, men efter att jag skrivit mitt inlägg... Kan bara skylla på semesterlättja... ::)

Det här med tillskottet verkar som sagt inte vara helt lätt att begripa. De här 6 timmarna tillskott jag har haft förutom VV-spets kom en natt när det var som kallast, 16-18 grader någonting. Nu är det "bara" runt -10, så det är ju rätt långt ifrån. Igår var det ungefär samma temperatur, men då startade i alla fall timern om hela tiden när jag var och kollade pumpen lite då och då. Det känns som om pumpen går konstant nu vid dessa temperaturer. Har inte haft koll på drifttimmarna senaste dygnen. Ska börja idag.

Jag har även noterat (kanske lite OT) att delta på KB ligger på ca 2,7 grader. Är detta OK? Lite kommentarer på om anläggningen verkar hyfsat dimensionerad mottages också tacksamt.

/PK


Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tillskottsfråga
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2010, 10:00:46 »
Ditt delta på Kb är ok, bör ligga nånstans mellan 2,5 och 4,5 på kalla sidan!
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!