Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trimma värmepumpen...mer effekt vid kallt väder  (läst 3485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyber

  • Kyltekniker Klass 1 cert,tidigare industrielektriker.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Trimma värmepumpen...mer effekt vid kallt väder
« skrivet: 23 februari 2011, 23:31:10 »
Jag har en CTC ecoair 107 ca 4 år gammal som värme ett garage.
Styr den med en mitsubishi ALFA PLC.

Har monterat en SEW frekvensomriktare (movidrive) som vavar upp kompressorn mjukt vid start eftersom jag har liten vattenvolym
och får många starter om jag vill ha jämn temperatuer.

Kom på nu när det var kallt att det går att öka effekten om man kör översynkront..d,v,s höjer frekvensen till 63 Hz till kompressorn. Den varvar då ca 3500 rpm.

Detta varv används då kompressorn går "lätt" eftersom man tappar vridmoment vid varv över motsvarande 50 Hz (2850 rpm).
"lätt" går kompressorn vid låg förångning o låg kondensering. över 40* på returen går varvet ner till "normalt" 2850 / 50Hz.

Kompressorn kyls då bättre o klarar lätt -20 grader ute, utan att ge för hög hetgas (120*C).

Kompressorn är ju inte till för "övervarv" men tror att det går bra.. en stund iaf. Vad tror ni ?
Samma kompressor borde väl gå i USA på 60 Hz antar jag (??)
Alla  smÃ¥ värmepumpar luft luft funkar ju sÃ¥här
/Cyber
« Senast ändrad: 23 februari 2011, 23:33:32 av cyber »
Har en Ecoair 107 med egentillverkat styrssystem (PLC) som komplement till en Nibe 1230.
Hemabyggd AC i båten med sjövatten kondensor (PLC styrd) samt en Aermec till källaren sommartid.
Kylcertifikat KLASS 1

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Trimma värmepumpen...mer effekt vid kallt väder
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2011, 22:07:53 »

Kom på nu när det var kallt att det går att öka effekten om man kör översynkront..d,v,s höjer frekvensen till 63 Hz till kompressorn. Den varvar då ca 3500 rpm.

Detta varv används då kompressorn går "lätt" eftersom man tappar vridmoment vid varv över motsvarande 50 Hz (2850 rpm).
"lätt" går kompressorn vid låg förångning o låg kondensering. över 40* på returen går varvet ner till "normalt"

Låter som ett spännande expriment, men ger det mer vid kyla? Då är du ju över ditt gränsvärde på 40*
« Senast ändrad: 28 februari 2011, 22:10:38 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad cyber

  • Kyltekniker Klass 1 cert,tidigare industrielektriker.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trimma värmepumpen...mer effekt vid kallt väder
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2011, 23:26:57 »
Ska inte behövaa gÃ¥ upp i framledningstemp (kondensering)  när det blir kallt ute. Jag har ju luftvärmebatteri med fläkt pÃ¥ insidan.
Vad jag vill är att suga in mer gas i kompressorn genom högre varvtal när kylan kommer.
normalt utan frekvensomriktare går ju kompressorn med samma varv o insugen massa per timme kommer ju minska i
propotion till temperaturen ute (förångningens trycker går ner).
Detta kompenserar jag med högre varv.
Vid över +7* ute sänker jag frekvensen med 35% för då behövs inte så mycket kg gas per timma för att värma upp.
dessutom ökar COP vid lägre belastning på förångare o kondensor samt luftvärmare.

Tror att alla luft vatten pumpar kommer bli av inverter typ i framtiden (frekvensomriktare)

/cyber
Har en Ecoair 107 med egentillverkat styrssystem (PLC) som komplement till en Nibe 1230.
Hemabyggd AC i båten med sjövatten kondensor (PLC styrd) samt en Aermec till källaren sommartid.
Kylcertifikat KLASS 1

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trimma värmepumpen...mer effekt vid kallt väder
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2011, 23:54:41 »
Hur hade du tänkt reglera expansionsventilen?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!