Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmeinstallatörer i Sundsvall  (läst 3637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FatZo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Bergvärmeinstallatörer i Sundsvall
« skrivet: 12 november 2010, 18:52:26 »
Har lämnat in en offertförfrågan via energioffert.se nu och hoppas att det är några företag som svarar.

Någon här som har anlitat någon installatör i Sundsvall som kan ge lite synpunkter på hur dom skötte sitt åtagande?

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeinstallatörer i Sundsvall
« Svar #1 skrivet: 13 november 2010, 08:29:36 »
Hej FatZo!

Nu bor jag inte i Sundsvall men har ändå anlitat Bryngels AB därifrån och kan varmt rekommendera dem. De har allt i "familjen" liksom, både borrning och själva rörmokeriet. Det innebär att om det skulle bli fel så kan inte borraren skylla på rörmokaren och vise versa. Nu har jag inte haft problem ännu under det år jag haft bergvärme men har bara gott att säga om säljare, installatör och hela paketet från Bryngels, att de dessutom hade det absolut billigaste anbudet gjorde det inte sämre. Jämfört med de övriga tre offerter jag fick in skilde det exakt ROT-avdraget till Bryngels fördel.

Nu blev det kanske reklam men då får moderator editera eller ta bort.

Lycka till med bergvärme, ett klokt val Thumbsup

// Lars
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeinstallatörer i Sundsvall
« Svar #2 skrivet: 13 november 2010, 08:54:12 »
Ömsom vin ömsom vatten kan man kanske säga?

Hade ovan nämnda företag pÃ¥ offertbesök i samband med vp byte 2009 och blev förvÃ¥nad över hur mycket skit säljaren snackade om IVT&Nibe.  I samband med detta ville jag även att de skulle ta fram borrprotokollet frÃ¥n 94 eftersom förre husägaren inte hade fÃ¥tt sÃ¥dant av berörd firma, samt att det saknas i SGU's Brunnsarkiv, de var totalt ointresserade av detta. De gör säkert bra jobb och har fördelar med allt "In house" , men min erfarenhet är tyvärr inte positiv. 

Det blev till slut IVT som var billigare trots en extra 120 l volymtank.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmeinstallatörer i Sundsvall
« Svar #3 skrivet: 13 november 2010, 09:30:31 »
Lejde bryngels till borrningen och allt flöt på som det ska :) billigaste anbudet trots att dom räknat med 5000 kr mindre i rotavdrag. Men det gällde borrningen vpn installerade jag själv och det flöt på också ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeinstallatörer i Sundsvall
« Svar #4 skrivet: 13 november 2010, 10:33:40 »
Ömsom vin ömsom vatten kan man kanske säga?

Hade ovan nämnda företag pÃ¥ offertbesök i samband med vp byte 2009 och blev förvÃ¥nad över hur mycket skit säljaren snackade om IVT&Nibe.  I samband med detta ville jag även att de skulle ta fram borrprotokollet frÃ¥n 94 eftersom förre husägaren inte hade fÃ¥tt sÃ¥dant av berörd firma, samt att det saknas i SGU's Brunnsarkiv, de var totalt ointresserade av detta. De gör säkert bra jobb och har fördelar med allt "In house" , men min erfarenhet är tyvärr inte positiv. 

Det blev till slut IVT som var billigare trots en extra 120 l volymtank.

I mitt fall så sade säljaren vad han tyckte att de andra (IVT, Nibe) var bra på och sedan vad han tyckte Thermia var bra på, han ville och behövde inte sälja in sin produkt med att misskreditera sina "kollegor" som han uttryckte det. Han kallade dem inte för konkurrenter utan kollegor och varför han inte pratade illa om de andra var pga att han tyckte det var oseriöst. Ok han tyckte ju att Thermia var bättre på det mesta men ändå, det gav ett positivt intryck. Sedan var det ju upp till mig att välja och väga för och emot utifrån offerterna och besöken. Nu var ju alla trevliga och pratade inte skit om sina "kollegor" så priset vägde tyngst men det kändes även bäst med Bryngels totalt. Borrprotokollet fick jag direkt men om det är uppdaterat hos SGU vet jag inte.
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad alo.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeinstallatörer i Sundsvall
« Svar #5 skrivet: 14 november 2010, 16:57:26 »
Jag skulle inte rekomendera Bryngels! Vi hade en massa strul med dom innan vi godkänt offerten och efter!
Vi har inte ens fått en genomgång av pumpen...

Utloggad FatZo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeinstallatörer i Sundsvall
« Svar #6 skrivet: 14 november 2010, 21:52:52 »
Tack för alla svar så länge, mycket värdefullt att få in lite åsikter om installatörerna.


Utloggad J.B

  • Mr Wiseguy
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmeinstallatörer i Sundsvall
« Svar #7 skrivet: 21 november 2010, 13:20:27 »
Kollade runt lite oxå innan mitt val .

Vart Vattenhuset/Nordborr till slut , var inte priset det föll pÃ¥ dÃ¥ mitt val vart 20 000 kr mer än billigaste , man mÃ¥ste se vad man vill ha och fÃ¥r  Thumbsup .

Lycka till med valet .
Nibe 1245 -Comp 8kW -2010 .
+ FLM 30
Borrhål 180 m
Hus 110 m2 , Torpargrund Bygg år -1997 , vattenburen element .

Utloggad FatZo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeinstallatörer i Sundsvall
« Svar #8 skrivet: 22 november 2010, 17:28:43 »
Kollade runt lite oxå innan mitt val .

Vart Vattenhuset/Nordborr till slut , var inte priset det föll pÃ¥ dÃ¥ mitt val vart 20 000 kr mer än billigaste , man mÃ¥ste se vad man vill ha och fÃ¥r  Thumbsup .

Lycka till med valet .

Vad var det som gjorde att du valde Vattenhuset/Nordborr trots att dom var 20000kr dyrare, hade du erfarenhet av dom sedan tidigare eller hade du hört bra om dom av någon annan?

Utloggad J.B

  • Mr Wiseguy
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmeinstallatörer i Sundsvall
« Svar #9 skrivet: 22 november 2010, 21:42:31 »
Tycker inte man skall prata nedlÃ¥tande om andra pÃ¥ nätet eller hur jag skall säga , sÃ¥ jag hoppas det inte blir och lÃ¥ter sÃ¥ , för det är inte meningen  .

Jag fick ett bra bemötande utav Vattenhuset/Norborr , väldigt bra information ang rör ,  finns olika dimensioner som man kan använda sig utav , därav fÃ¥ billigare kostnad där som en del gör med tunnare godstjocklek , pÃ¥ bekostnad av sämre hÃ¥llbarhet/livslängd (Foder rören alltsÃ¥ ) ,dom som svettsar rören har gjort svetts prover för det , oxÃ¥ viktigt om man vill slippa framtida läckage i foder röret !  .

DÃ¥ det gällde offert sÃ¥ pratade jag tydligt med dom jag fick utav vad jag ville ha , mina behov ,,och ventilation ,, men det gick tydligen inte hem hos vissa som utelämmnade en del saker och vart billigare kanske utav det oxÃ¥ , dÃ¥ käns det inte som man tagit upp kundens behov och önskemÃ¥l riktigt och dÃ¥ sparkar jag bakut direkt  .


Så därav vart valet ovan nämda med en ok tydlig informativ offert som jag föll för trotts pris skillnader , sen kanske Nibe 1245 + en FLM30 oxå passade bra för att det satt en Nibe Fighter 310 där tidigare . .och jag har vart nöjd med den pannan och suport från Nibe vid vissa tidigare tillfällen ..

Nibe 1245 -Comp 8kW -2010 .
+ FLM 30
Borrhål 180 m
Hus 110 m2 , Torpargrund Bygg år -1997 , vattenburen element .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!