Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: säkring ECOEL med ECOAIR  (läst 1686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
säkring ECOEL med ECOAIR
« skrivet: 09 november 2016, 08:27:04 »
Hej Notera att hemma hos oss så är vår värmeanläggning ECOEL och ECOAIR 109 V3 avsäkrad med 3 st 20A säkringar och i ecoel så är det satt till 20A ,

Men själva inkommande till huset är det ju 3 st 16A

Känns spontant  fel att ECOEL/ECOAIR är avsäkrat till 3 X 20A när inkommande är 3 x 16A , vad tycker ni ??

Mvh Kostas

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: säkring ECOEL med ECOAIR
« Svar #1 skrivet: 09 november 2016, 08:29:19 »
Borde inte spela så stor roll. Men om du har effektvakt så ska du ställa den efter huvudsäkringarna eftersom det är dom den ska skydda (effektvakten ska så klart också mäta strömmen genom huvudsäkringarna och inte bara den till Ecoel'en...).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: säkring ECOEL med ECOAIR
« Svar #2 skrivet: 09 november 2016, 09:13:19 »
Hej effektvakt är installerad , så jag borde ändra i ecoel till 16A istället för 20A i och med att husets inkommande säkringar är 16A korrekt ??

Mvh erakost

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: säkring ECOEL med ECOAIR
« Svar #3 skrivet: 09 november 2016, 10:01:28 »
Ja, och kännarna ska vara monterade på dom inkommande ledningarna så att dom känner all ström som förbrukas.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: säkring ECOEL med ECOAIR
« Svar #4 skrivet: 09 november 2016, 11:07:45 »
Hej yes effektvakt är på inkommande
Bör jag ändra i ECOEL till 16A eller gör det inget

//erakost

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: säkring ECOEL med ECOAIR
« Svar #5 skrivet: 09 november 2016, 11:33:44 »
Om vakten ska fungera som vakt måste du ställa i n max säkring som hos dig är 16 A. Är den ställd på högre fungerar inte vakten som tänkt och du kan i värsta fall blåsa en huvudsäkring. 16 A i huvudsäkring ger inga marginaler bara en tvättmaskin tar 10 A eller diskmaskinen eller torktumlaren eller...........
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!