Hej Jag är ny på forumet.
Jag har kört min NIBE1210-5 i 8 år med KB in +1 och grad KBut-3 grader, dvs en diff på 4 grader. Plötsligt har detta ändrats till +2/-7 grader, dvs en diff på 9 grader. Inte tror jag att jag plötsligt hämtar dubbelt så mycket energi ur borrhålet, så slutsatsen är att flödeshastigheten har minskat till under hälften. Jag har:
1. rensat silen. Där satt inget
2. ökat KBpumpen från lägsta till mellanläget, och har nu en diff på 5 grader. Hoppas det klarar sig på det viset till våren.
3. provat med högsta hastigheten. Det ger en diff på 3 grader.
4. kollat färgen på köldbäraren. Den ser ut som ny.
Jag oroar mig nu för att av någon anledning det samlats "skräp" längst ner i KBslangen, så att den tätar där. Eller så tätar det i värmeväxlaren, lite beroende på hur den är uppbyggd inuti. Sedan KAN det vara något annat fel som jag inte själv kan tänka ut.
Är mitt problem vanligt?
Vad är den mest troliga orsaken?
Vad kan jag göra åt det? På kort sikt? Till sommaren?
MVH/Peter