Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB in ligger pÃ¥ -3 är dett illa?  (läst 2729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davida

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
KB in ligger på -3 är dett illa?
« skrivet: 14 januari 2010, 20:55:01 »
Nu när det har varigt kallt ett tag så ligger KB in på -2 till -3 och KB ut på -5 till -6. Är dett väldigt ill eller är det OK? Pumpen lyckas värma huset nästan helt utan el så det e OK men håller hålet på att tappa sin effekt?

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
SV: KB in ligger på -3 är dett illa?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2010, 22:12:25 »
Det låter inte bra... Är det installerat i år? Hur var det annars förra vintern? Det är klart att den här vintern har varit lite kallare än vanligt, men några -3 borde det inte vara om det inte är feldimensionerat.
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: KB in ligger på -3 är dett illa?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2010, 23:45:15 »
Om det är ytjord gör det mindre, men bergvärme då låter det illa.
Om man har oöm tomt kan man förlänga med en bit ytjordvärme monterad helst på den "kalla" sidan.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Davida

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: KB in ligger på -3 är dett illa?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2010, 08:13:04 »
Det är bergvärme med borrhål. Installationen är från 2002 och jag har bott här sedan 2005 och det har alltid varit så här, alltså inget unikt för i år. Pumpen är på 7 kw (eller 6) och värmer ett hus på 310 kvm varav 60 är ouppvärmt. Huset är från 1904 och har 5 cm frigolit i väggarna som isolering samt lite sågspån på vinden. Grymmt stora radiatorer står för värmen och huset klarar att hålla 20-21 grader vid -15 på en framledningstemp på 36 grader så detta är ju bra. El patronen har gått 16 timmar sedan vi flytta in och allt detta i år. Total elförbrukning inkl hushålls el är 16700 kwh och då har jag sjukt mycket utebelysning.
Jag vet att pumpen är underdimensionerad men mest att borrhålet är för kort, bara 120 meter men kommer hålet att bli obrukbart eller kan något annat ta skada av dessa låga värden på KB?
Huset är ju billigt i drift så att fixa ett nytt hål går aldrig att räkna hem.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: KB in ligger på -3 är dett illa?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2010, 09:29:18 »
Det kommer inte att hända nÃ¥got mer med borrhÃ¥let i och med att det är sÃ¥ gammalt. Det är bara att köra vidare. Inte sÃ¥ roligt med ett par minusgrader in men det är ju lÃ¥ga temperaturer pÃ¥ varma sidan som kompenserar sÃ¥ värmefaktorn blir bra i alla fall. Det är inget som tar skada. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: KB in ligger på -3 är dett illa?
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2010, 10:50:26 »
Har Du kollat att den inbyggda termometern visar rätt? Min erfarenhet är att felvisningen kan vara flera grader. Kolla det först om Du inte gjort det.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: KB in ligger på -3 är dett illa?
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2010, 12:03:27 »
Otroligt bra tycker jag... riktigt stort hus liten pump grunt borrhål och "trots" det tokliten elförbrukning!
Men vid kyla måste du väl spetsa med en kamin eller nåt?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Davida

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: KB in ligger på -3 är dett illa?
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2010, 16:58:10 »
Har Du kollat att den inbyggda termometern visar rätt? Min erfarenhet är att felvisningen kan vara flera grader. Kolla det först om Du inte gjort det.

Nej det har jag faktiskt inte gjort. Bra tips. Var mäter jag detta på bästa sätt?

Utloggad Davida

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: KB in ligger på -3 är dett illa?
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2010, 17:05:16 »
Otroligt bra tycker jag... riktigt stort hus liten pump grunt borrhål och "trots" det tokliten elförbrukning!
Men vid kyla måste du väl spetsa med en kamin eller nåt?

Nix det behöver jag inte men jag gör det om jag e hemma (har 6 eldstäder). Huset är kvadratiskt och har tre våningar så ur energisynpunkt så är det ju en bra utformning (förutom att fönstrena är orginal). Radiatorerna är gjutgjärns modeller på tassar, dessa är sjukt överdimensionerade och i rummet jag sitter på ca 25 kvm så är det ett 3 meter långt och 80 cm högt med en vikt på närmare 350 kg sedan är det ett till på ca 1 meter så väl varma ger de en fantastiskt värme. Pumpen klarar av 38 i framledning som absolut max, har aldrig gått över det men det räcker till ca -17 grader. Ingen innomhusgivare har jag heller tyvärr (eller kanske bra vad vet jag ;))
Så jag e nöjd med själva annläggningen men vi får se vad som händer när jag ska börja värma upp de sissta 60 kvm. Då kanske den kroknar totalt :(
« Senast ändrad: 15 januari 2010, 18:24:00 av Davida »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: KB in ligger på -3 är dett illa?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2010, 17:17:23 »
Ohhhhh   Galtar!! det är repekt det! Bästa möjliga radiatorer  *vinkar*

38 fram när det är -17 ute är ju tokbra!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!