Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoEl - EcoAir  (läst 8061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #15 skrivet: 11 januari 2009, 09:58:31 »
Ang elpatronen.. Vad är det ni säger?
7,5kW elpatron låter skumt i mina öron, brukar väl vara 6kW eller 9kW?
Jojje1 verkar ha räknat med 7,5kW på 380V men patronen sitter väl inte bara på 2 faser?
Hur luckyman räknar vet jag inte för om det är en jämn trefaslast så drar den 10,9A på alla faser. Var fick du 1,5 ifrån Luckyman?
mvh

EcoEl kan koppla in elpatronen  i övre pannan i steg om 1,5 kW dvs 1,5 - 3 - 4,5 - 6 - 7,5 - 9
Undre pannan kan bara ställas in på 0 eller 6 och används bara när pumpen stannat.

Strömförbukning enligt manual
6 kW = 8,6A
9 kW = 12,9A
12 kW = 17,3A
15 kW = 21,6A

1,5 kW = 2,15A
7,5 kW = 10,75A

Det stämmer ju bra med effekten i kW gånger 1,44

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2009, 10:18:41 »
Se där även jag fick ngt nytt att lära men håller nog fortfarande på 1,5
mkt lättare att räkna i huvudet med när man väl ska ha fram amperen lite snabbt Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2009, 10:23:14 »
Se där även jag fick ngt nytt att lära men håller nog fortfarande på 1,5
mkt lättare att räkna i huvudet med när man väl ska ha fram amperen lite snabbt Thumbsup

1,5 duger gott, lätt att räkna med och man hamnar på rätt sida vad gäller säkringen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mrzona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2009, 10:40:18 »
Jag har satt max Kw till 6,0 eftersom vi är en småbarnsfamilj med mycket tvätt och torktumling m.m.

Nu tittade jag till pannan igen och blir inte riktigt klok varför den spetsar vid dessa värden:

Ute +2
Inne 20,9/20,5
Panna 53/51
Framled 44/44
Panna N 46/49

Pump till
VP in/ut 41 / 46
ELpatron 1,5 Kw

Husparameter 47 + 8 i just enligt CTC:s rekar. De ville hellre prova så än 55 .






CTC EcoEL 1550 + CTC EcoAir 107 installerade nov-08

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #19 skrivet: 11 januari 2009, 10:49:36 »
Hej

Mina panna gör samma sak, dvs spetsar fast det inte behövs enligt värdena och manualen. Har märkt att när shunt-klockan börjar räkna ned börjar den gärna att spetsa fast börvärdet är OK. Har EcoEl nån "smart" funktion som börjar planera för att öppna shunten och därmed börjar höja tempen i övre pannan över börvärdet? Min panna spetsat glatt bort 10-15 kWh om dagen pga detta om jag låter elpatronen vara på. Nu får jag manuellt slå på/av elpatronen beroende på yttertempen.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad McDiezel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #20 skrivet: 16 januari 2009, 17:32:01 »
Hur mycket brukar pannan spetsa?
Vad jag menar är ligger den och spetsar konstant lite?
Vad jag har fått för uppfattning så skall det inte behövas pga framledningstemperaturerna som utlovas av CTC.
Stämmer inte CTC's värden i praktiken?

MVH
Erik
Räknas det inte i MW räknas det inte.:-)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #21 skrivet: 16 januari 2009, 18:14:57 »
Elpatronen i övre pannan har två börvärden, ett som man själv sätter, och ett som systemet sätter. Det som systemet sätter är framledningens börvärde + 7º. Så snart något av dessa värden underskrids, går patronen in och ser till att de hålls.

Pumpen kör nedre pannan till framledningens börvärde + 5º, men var fjärde start kör pumpen till 55º. Detta gör att övre pannan värms av undre pannan och ligger runt 50-51 grader, om inte framledningen använder vatten, som är så varmt.

Om inte temperaturen i övre pannan ligger 7º över börvärdet på framledningen, går elpatronen in och spetsar, för att säkra varmvattenförsörjningen. Det här är normalt helt onödigt, så länge pumpen klarar att hålla framledningens börvärde, kan man koppla bort elpatronen, annars går den in och spetsar, framför allt varje gång man tappar varmvatten och kyler ner övre pannan.

Det går utmärkt att köra med patronen bortkopplad och ändå ha gott om varmvatten, det räcker åtminstonne till två duschar, om man inte bosätter sig i duschen. Jag kör med elpatronen bortkopplad i stort sett hela året. Det är först när det blir 7-8 grader kallt som jag kopplar in den, och då är det för att jag behöver mer än 55º på framledningen. Jag har även satt "min utetemp" till -10º, så att pumpen spärras och elpatronen i undre pannan går in. Det är först nu ett par dagar i januari som pumpen stannat och nedre patronen gått in, sedan jag satte in pumpen 2006. Elpatronen i nedre pannan går går inte in bara för att pumpen stannar, den kan nämligen stanna på grund av för hög temperaturer på vattnet ut till pumpen, vid höga framledningstemperaturer, den går in först när pumpen spärras pga för låg temperatur ute.

Behöver man högre temperatur på framledningen än vad pumpen klarar vid en viss utetemperatur, bör man försöka hitta denna temperatur och sätta in som "min utetemp", så att nedre patronen går in. Dessutom bör man i så fall sätta upp nedre patronen till 55-60 grader, så att den värmer lite mer vad pumpen gjorde när den stannade. Nedre patronen styrs nämligen inte av framledningens behov, som den övre gör, den ser bara till att hålla den inställda temperaturen.

Jag hade under hela 2008 cirka 150 kWh på elpatronen, medan hittills i januari ligger jag på kanske 400 kWh, men då har det varit -17º flera dygn, och det är inte vanligt här nere.

//Ronnie
« Senast ändrad: 16 januari 2009, 22:27:56 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #22 skrivet: 16 januari 2009, 19:23:58 »
Hej

Hur mycket brukar pannan spetsa?
Vad jag menar är ligger den och spetsar konstant lite?
Vad jag har fått för uppfattning så skall det inte behövas pga framledningstemperaturerna som utlovas av CTC.
Stämmer inte CTC's värden i praktiken?
Erik

Hur mycket brukar pannan spetsa?
Mer än vad teorin/manualen säger,  min panna spetsar fast alla värden är över börvärdet, värmer gärna övre pannan 3-4 grader över börvärdet
Senaste dygnet(ca -6 grader) har den spetsat 72 kWh  dvs 24 timmar * 3kW


Vad jag har fått för uppfattning så skall det inte behövas pga framledningstemperaturerna som utlovas av CTC.

En viktig sak är att de temperaturerna som CTC anger kommer man inte alltid upp till av olika anledningar.
1. Om du slår i 48-graders spärren, dvs om vattnet ut till VP-pumpen är 48 grader stannar pumpen, då har jag ca 52 grader i pannan
2. Om ditt hus förbrukar lika mycket eller mer energi som pumpen kan producera når du inte heller upp till 52-55 grader. I mitt fall så klarar pumpen max 42 grader vid -1. Kallare ute = elpatron

Stämmer inte CTC's värden i praktiken?
Inte för mig. Den energiberäkning de gjorde visade att jag skulle klara -5 grader utan patron. Då hade jag tom angett en högre förbrukning än jag har i verkligheten. Fast jag snålar med varmvatten, har sänkt temperaturen inne, bytt till energiglas så klarar jag max -1 grad utan stöttning och då får det inte vara så kallt i flera dagar. Vi räknade även på förbrukningsvärden på 37000 kWh totalt och då skulle den klara -1 grad.

Jag installerade pumpen i oktober och har redan förbrukat alla tillskottstimmar som de hade beräknat för ett Ã¥r. DÃ¥ har jag även haft elpatronen avstängd sÃ¥ länge det bara gÃ¥r tills det blivit för kallt i huset. Skulle jag lÃ¥ta pannan bestämma själv skulle jag vid det här lagat spetsat bort mÃ¥nga 100 kWh till.

0 och varmare klarar pumpen galant, kommer upp i 52 grader enkelt men direkt det blir -1 grad får den problem.

Nästan sÃ¥ att jag tror att jag har fÃ¥tt en 105:a installerad  :-\
Nån som vet hur man ser skillnaden mellan en 105:a och en 107:a? Ska ringa CTC på Måndag angående detta.
« Senast ändrad: 16 januari 2009, 19:40:05 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #23 skrivet: 17 januari 2009, 09:51:44 »
Öppna ytterdelen så står det på tyskylten inne i maskinen

Utloggad McDiezel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #24 skrivet: 17 januari 2009, 14:02:39 »
Skuggan mina husförhållanden kommer att se ut liknande dina i form av storlek och oljeförbrukning.
104+104 biyta med uppvärmningskostnad på ca 30 000:- oljeeldat.
Huset är från -71.
Har fått rådet att köpa en 107'a och skall ha ecoel till det.
Huset har även en braskamin som jag tänkt använda en hel del.
Men om VP måste skjuta till energi med patronens hjälp då börjar man snart närma sig den punkten att det inte är så lönt längre med VP jämfört med pellets/ved.
Elpriserna blir ju inte lägre i framtiden direkt.

Hur funkar systemet annars, lätt att förstå?
Ljudmässigt?

/Erik
Räknas det inte i MW räknas det inte.:-)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #25 skrivet: 17 januari 2009, 14:54:30 »
Här står hur det fungerar:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22794.0

Jag gjorde av med cirka 3m³ olja förr, de senaste 2 åren har det gått åt 8000 - 8500 kWh i stället för oljan.
Pumpen står nedanför sovrumsfönstret, två meter från uteplatsen, jag har aldrig hört pumpen varken från rummet eller uteplatsen. Under sommaren går ju fläkten på halv fart, när den går, den startar 5-6 ggr och går 1-2 timmar samanlagt under ett dygn under sommarmånaderna.

//Ronnie

Min pump står så här:
« Senast ändrad: 17 januari 2009, 15:02:43 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad McDiezel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #26 skrivet: 17 januari 2009, 15:08:50 »
Jag gjorde av med cirka 3m³ olja förr, de senaste 2 åren har det gått åt 8000 - 8500 kWh i stället för oljan.
Ja vi har liknande förhållanden i form av byggår och geografiskt läge, och 8000-8500 kWh är mycket mindre än vad jag räknat med så det får kallas bonus!
hade själv räknat med ca 16-18000:-/år i uppvärmningskostnad och det hade motsvarat ungefär detsamma i kWh.

/Erik
Räknas det inte i MW räknas det inte.:-)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #27 skrivet: 17 januari 2009, 15:17:51 »
Om du går in på loggningsforum, kan du se under resp månad, vad folk gör av med via olika slags pumpar.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Montörn

  • VP-Installatör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • RS Installationer
SV: EcoEl - EcoAir
« Svar #28 skrivet: 19 januari 2009, 16:50:21 »
Hej!

Vad jag märkt å sett, så är det A och O med inne och utegivare, de msåte vara monterade, för att den skall gå i de närmaste perfekt.

Jag har en 105a själv, och den har gått perfekt sen April -08.

Mvh M
CTC EcoAir 105-EcoEl 1550

www.rsinstallationer.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!