Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mjukstart  (läst 11459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Mjukstart
« skrivet: 08 september 2007, 05:42:54 »
Hur lÃ¥ter era mjukstartande pumpar precis när de stannar?  Jag har just stoppat in en mjukstart i min 1210-7 och vid uppstart surrar den igÃ¥ng fint, dvs det lÃ¥ter inget speciellt när den gÃ¥r igÃ¥ng.  Men när den stannar av, sÃ¥ kan man höra ett nÃ¥got annorlunda ljud, ungefär som den "hostar" till lite.

Funderar pÃ¥ om mjukstartar gör mer skada än nytta vid inbromsningen?  Kompressorn har väl en viss tröghet i sin rörelse och bromsar in naturligt "mjukt", medan mjukstarten vill tvinga kompressorn till inbromsning i en viss takt?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mjukstart
« Svar #1 skrivet: 08 september 2007, 13:32:11 »
Jag har inget att jämföra med men inte låter min VP (med mjukstart) speciellt mycket vid stopp tycker jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart
« Svar #2 skrivet: 08 september 2007, 14:27:36 »
Vad är "inte speciellt mycket"?  Ljudet är ju alltsÃ¥ inte högre än när VPn gÃ¥r, men vid start sÃ¥ hör man ingenting speciellt, bara det vanliga kompressorljudet hela tiden.  Men vid stopp, sÃ¥ hör man (om man alltsÃ¥ har örat typ 10cm frÃ¥n nederdelen av pumpen) hur den hostar till.

Det gör den iofs nästan ännu mer (högre, fast inte lika utdraget) om man inte har mjukstopp aktiverat.

Men jag har sett rekommendationer från många mjukstarts-tillverkare och gemensamt för dem är att de för en kolv-kompressor rekommenderar 40-50% som initial torque och inget mjukstopp, medan Nibe sätter sitt mjukstopp på minimum (ca 5%) initial torque och med mjukstopp (ca 4s).

SÃ¥ jag undrar vad bakgrunden till de olika rekommendationerna är.  Har Nibe helt enkelt antagit att "mitten" pÃ¥ start/stopp-rampen mÃ¥ste vara bra och en ramp hela vägen upp (minimum initial torque) mÃ¥ste vara bra, för att det ser lagom och bra ut?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mjukstart
« Svar #3 skrivet: 08 september 2007, 20:31:44 »
Vad att vinna med mjukstart, är det nåt man skall överväga skaffa??


   //Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart
« Svar #4 skrivet: 08 september 2007, 20:50:59 »
Personligen sÃ¥ TROR jag att kompressorn slits mindre dÃ¥ den startar mjukare.  Därför skaffade jag mjukstarten och det kostade ju inte mer än ett par hundra...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mjukstart
« Svar #5 skrivet: 08 september 2007, 23:34:40 »
Min uppfattning när det gäller mjukstartens nytta är främst när det gäller pumpens mekanik, jag har on/off och kan intyga att hela kompressorpaketet rycker till rätt rejält nät kompressorn startar och stannar, det bör innebära läckage eller andra fel till följd av de kraftiga rörelser som hela kompressor/värmeväxlarpaketet råkar ut för vid varje start och stopp.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Mjukstart
« Svar #6 skrivet: 09 september 2007, 09:01:54 »
Personligen sÃ¥ TROR jag att kompressorn slits mindre dÃ¥ den startar mjukare.  Därför skaffade jag mjukstarten och det kostade ju inte mer än ett par hundra...


vart fick du tag i den?
Nibes kostade väl mycket mer har jag för mig.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart
« Svar #7 skrivet: 09 september 2007, 09:19:30 »
Personligen sÃ¥ TROR jag att kompressorn slits mindre dÃ¥ den startar mjukare.  Därför skaffade jag mjukstarten och det kostade ju inte mer än ett par hundra...


vart fick du tag i den?
Nibes kostade väl mycket mer har jag för mig.
eBay...  Det är ju inget speciellt med den  mjukstart som Nibe använder (Carlo Gavazzi RSE4012).  Det finns mÃ¥nga liknande med samma funktion.  Köpte en Telemecanique Alistart01N206QN samt ett vanligt 230V relä (eftersom mjukstarten hade en lÃ¥gnivÃ¥ingÃ¥ng och inte 230V ingÃ¥ng).  Hade man velat göra ett litet ingrepp pÃ¥ Nibes relä-kort hade man inte behövt reläet heller, men jag föredrog att inte göra nÃ¥gra förändringar pÃ¥ Nibes kort och istället sätta ett extra relä.

Jag har även en Caro Gavazzi RSE4812 (480V versionen av samma mjukstart som Nibe använder) liggande och har provat med det.  Det fungerar utmärkt även pÃ¥ 380V hos mig i alla fall, men eftersom mjukstartarna fungerade likadant, sÃ¥ använder jag Altistarten.
« Senast ändrad: 09 september 2007, 10:24:28 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart
« Svar #8 skrivet: 09 september 2007, 10:19:33 »
Min uppfattning när det gäller mjukstartens nytta är främst när det gäller pumpens mekanik, jag har on/off och kan intyga att hela kompressorpaketet rycker till rätt rejält nät kompressorn startar och stannar, det bör innebära läckage eller andra fel till följd av de kraftiga rörelser som hela kompressor/värmeväxlarpaketet råkar ut för vid varje start och stopp.
Hur var det, hade du monterat mjukstarten?  Rycker inte kompressormodulen till när du mjukstartar?  Här rör den sig allt en hel del, trots mjukstart.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mjukstart
« Svar #9 skrivet: 09 september 2007, 10:22:10 »
Personligen sÃ¥ TROR jag att kompressorn slits mindre dÃ¥ den startar mjukare.  Därför skaffade jag mjukstarten och det kostade ju inte mer än ett par hundra...


vart fick du tag i den?
Nibes kostade väl mycket mer har jag för mig.
eBay...  Det är ju inget speciellt med den  mjukstart som Nibe använder (Carlo Gavazzi RSE4012).  Det finns mÃ¥nga liknande med samma funktion.  Köpte en Telemecanique Alistart01N206QN samt ett vanligt 230V relä (eftersom mjukstarten hade en lÃ¥gnivÃ¥ingÃ¥ng och inte 230V ingÃ¥ng).  Hade man velat göra ett litet ingrepp pÃ¥ Nibes relä-kort hade man inte behövt reläet heller, men jag föredrog att inte göra nÃ¥gra förändringar pÃ¥ Nibes kort och istället sätta ett extra relä.
nu hittar jag inte nibes pdf om inkoppling men har för mig att dom kopplar in den på A1-A3 (110-480v) ingången, så att dom ersätter kontaktorn direkt med mjukstartern, om dom gör det så har dom bara mjukstart alltså använder dom inte mjukstoppfunktionen alls.
det är endast om du använder A1-A2 ingången som du fär mjukstart/stopp på carlo gavazzi RSE4012-B


Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart
« Svar #10 skrivet: 09 september 2007, 10:38:49 »
nu hittar jag inte nibes pdf om inkoppling men har för mig att dom kopplar in den på A1-A3 (110-480v) ingången, så att dom ersätter kontaktorn direkt med mjukstartern, om dom gör det så har dom bara mjukstart alltså använder dom inte mjukstoppfunktionen alls.
det är endast om du använder A1-A2 ingången som du fär mjukstart/stopp på carlo gavazzi RSE4012-B
Ja, de ersätter kontaktorn med mjukstarten och den styrs mellan A1/A3.  Men var har du läst att mjukstopp inte används när man stÃ¥r pÃ¥ A3?  Det stÃ¥r det inget alls om i databladet för mjukstarten och det verkar inte logiskt heller.  Styrsignalen Uc kan aktiveras av tvÃ¥ olika ingÃ¥ngar A2 och A3.  A2 kan styras med 24-110 VAC/DC +/- 15% medan A3 kan styras med 110-480 VAC +/- 15%.  Oavsett vilken ingÃ¥ng man väljer sÃ¥ är det Uc-signalen som pÃ¥verkas och i funktionsdiagrammet görs ingen skillnad pÃ¥ om Uc aktiverats med A2 eller A3.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mjukstart
« Svar #11 skrivet: 09 september 2007, 11:16:42 »
Jag har inte kopplat in nån mjukstart, men har reagerat på att kompressormodulen hoppar järka när den startar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Mjukstart
« Svar #12 skrivet: 09 september 2007, 11:54:04 »
Hej
Min låter inte annorlunda när den stoppar. Den stoppar så snabbt att jag förmodar att det är en direktstopp utan "mjuk funktion. Att mjukstart skonar kompressorn både avseende elektriskt och mekaniskt. Menvarför mjukstopp? Finns det någon fördel? knappast.
Hur var det mjukstoppar en Nibe standardinstallation eller inte?

////AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mjukstart
« Svar #13 skrivet: 09 september 2007, 12:40:23 »
nu hittar jag inte nibes pdf om inkoppling men har för mig att dom kopplar in den på A1-A3 (110-480v) ingången, så att dom ersätter kontaktorn direkt med mjukstartern, om dom gör det så har dom bara mjukstart alltså använder dom inte mjukstoppfunktionen alls.
det är endast om du använder A1-A2 ingången som du fär mjukstart/stopp på carlo gavazzi RSE4012-B
Ja, de ersätter kontaktorn med mjukstarten och den styrs mellan A1/A3.  Men var har du läst att mjukstopp inte används när man stÃ¥r pÃ¥ A3?  Det stÃ¥r det inget alls om i databladet för mjukstarten och det verkar inte logiskt heller.  Styrsignalen Uc kan aktiveras av tvÃ¥ olika ingÃ¥ngar A2 och A3.  A2 kan styras med 24-110 VAC/DC +/- 15% medan A3 kan styras med 110-480 VAC +/- 15%.  Oavsett vilken ingÃ¥ng man väljer sÃ¥ är det Uc-signalen som pÃ¥verkas och i funktionsdiagrammet görs ingen skillnad pÃ¥ om Uc aktiverats med A2 eller A3.


kolla på application sid 3

använder du "line" så är det bara softstart (fig 2) och använder du kontakt mellan A1-A2 så är det softstart-softstop (fig 3)
http://217.56.53.219/pdf/UK/RSE_B.pdf

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstart
« Svar #14 skrivet: 09 september 2007, 12:52:14 »
kolla på application sid 3

använder du "line" så är det bara softstart (fig 2) och använder du kontakt mellan A1-A2 så är det softstart-softstop (fig 3)
http://217.56.53.219/pdf/UK/RSE_B.pdf
Njae...  Vad de har gjort i fig1 och fig2 är att koppla mjukstarten EFTER en kontaktor inte ISTÄLLET för en kontaktor.  De lÃ¥ter A1 och A3 matas direkt frÃ¥n L1/L2 (fig1) alternativt lÃ¥ter A1 ligga fast mot nolla och A3 matas direkt frÃ¥n L2 (fig2).  När kontaktorn C1 dÃ¥ slÃ¥r till sÃ¥ kommer A3-ingÃ¥ngen att aktiveras samtidigt som hela mjukstarten fÃ¥r spänning och alltsÃ¥ genomför en mjukstart.  När kontaktor C1 slÃ¥r ifrÃ¥n, sÃ¥ kommer mjukstarten att bil strömlös och kommer alltsÃ¥ INTE att utföra nÃ¥gon mjukstopp (eftersom den inte har nÃ¥gon möjlighet till detta dÃ¥ den ju är strömlös).

Men sÃ¥ som Nibe kopplar in mjukstarten sÃ¥ ERSÄTTER man kontaktorn med mjukstarten och mjukstarten har alltsÃ¥ hela tiden ström pÃ¥ L1/L2/L3.  När kontrollsignalen frÃ¥n CPUn kommer pÃ¥ A3 sÃ¥ genomför den en mjukstart och när signalen försvinner gör den en mjukstopp.  Det är precis som i fig3, förutom att det är A3-ingÃ¥ngen som används oh inte A2 (för att man använder 230V som A2 inte klarar).

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!