Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?  (läst 7136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FarbrorP

  • PÃ¥ spÃ¥ret...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« skrivet: 07 februari 2008, 23:06:42 »
Behöver lite hjälp att fatta principen här.

Mitt hus: 270m2 boyta och jag tänker ha vattenburen golvvärme i 170m2 av dessa. Har inte räcknat på nödvändig turtemp på golvslingorna ännu, men låt oss anta ett medelvärde. Jag har tre barn och en fru som tycker om att duscha mycket så varmvattenbehovet är hyfsad stort. Jag antar att jag måste ha en separat VVB för att varmvattnet ska räcka till oavsett lösning.

Om jag väljer t.ex. en Thermia eller IVT får jag flytande kondensering
Om jag väljer en CTC med ack får jag fast kondensering (vad är fel på EcoPart?)

I båda fall måste jag ha en VVB för att få nog varmvatten till min fru och barn (bubbelbad...)

Vill flytande kondensering gje större varationer i innetempen på golvvärmen enn fast?
Om man ser bort från värmetapet från acken, hvilka andra nackdelar har fast kondensering?
Med riktig dimensionerad ack antar jag at man borde kunde få färre startar og lägre gångtid med fast kondensering?
Med riktig dimensionerad ack borde väl en 100% dimensionerad VP fungera utmärkt?

Vad är fel i resonnemanget ovan?


Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2008, 07:38:57 »
Inget tycker jag är fel i ditt resonemang. Ser  fördelar i att ha typ CTC lösning och shunta ut vid golvvärme. MÃ¥ste rimligen vara en fördel att ha jämn temperatur speciellt vid trägolv.
Är dock medveten om att här kan finnas många olika uppfattningar

Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2008, 07:57:45 »
Anledningen till att de flesta tillverkare gått över till flytande kondensering är att verkningsgraden (COP) blir högre ju lägre kondenseringstemperaturen över VP:n är. Med fast kondenserng måste alltid VP:n jobba mot ca 50 ºC med COP på ca 3 medan med flytande (och speciellt med golvvärme) kan VP:n jobba med 30-35 ºC framledning med COP på närmare 5. Rätt framledningstemp shuntas fram med fast kondensering medan nån shunt inte behövs vid flytande.

Innertempen varierar normalt inte med flytande kondensering, däremot varierar framledningstemp. Detta kan leda till knäppningar i värmesystemet om man har otur. Innetemp varierar mycket mer om det är soligt/molnigt ute, om du har gäster eller frugan bakar mm. Innetemp kan då jämnas till med en rumsgivare till din VP. Knäppningarna kan åtgärdas med en knäpptank som är en acktank som sätts på stigaren från VP:n, inlopp i toppen och utlopp i botten.

Jag skulle rekommendera Thermia Duo, Nibe 1125/1135 eller IVT E. Dessa dockas sen mot en separat VVB på 300 liter så har du sen varmvatten till långa duschar eller bubbelbad.

Ecopart är väl till för att docka mot befintlig acktank med fast kondensering eller mot en EcoEl om du har en sån sen tidigare. CTC:s lösning för dig är väl annars en EcoHeat + El-VVB. CTC kör med en lösning som bygger på skiktning i pannan så COP blir väl lite bättre men inte så bra som med riktig flytande kondensering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2008, 10:25:59 »

Tycker det är en utmärkt ide.
Med golvvärme har du sannolikt reglering i varje rum genom strypning av flödet?
Man kan tänka sig en lösning med separat varmvattenladdning via växelventil och VVB.
Sedan en acktank som värmepumpen kör flytande kondensering mot. Acktanken förser golvslingorna med värme, antingen kan man shunta ut eller så kopplar man slingorna direkt. På så vis får man bra driftfall och cop även vid litet effektbehov, samt buffert under den tid som TVVladdning pågår. Grovreglering mha av acktanken och golvvärmestyrningen sköter finliret.
Var det så du menade?

Problemet med sådan lösning blir oftast styrningen.
I enklaste  form bör start initeras av temp i acktank, stopp av temp pÃ¥ retur(VP). Vid samtidigt behov TVV/värme bör det driftfall som ger bäst cop prioriteras osv...
Det går att lösa på många sätt, I enklaste form med termostat med flytande börvärde. Tyvärr finns vad jag vet inga riktigt bra "lösa" styrningar på marknaden. Har man kunskaper är det relativt enkelt att ordna med modul av typen Regin/exomatic eller liknande. Det går också bra att använda PC som bas. Alternativ är att köpa programmeringen men det brukar bli för kostsamt för privatbostad och vid en försäljning av fastigheten är "egen" styrning en nackdel.

1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2008, 11:02:47 »
Jag har CTC Ecoheat och golvvärme.

CTC shuntar ut sitt varmvatten. Det betyder att den är totalt oberoende av flödet.
En fantastisk bra sak när man har golvvärme. Det betyder att jag kan justera som jag själv vill, samtidigt som jag om sommaren kan ha värme i endast badgolvet.

Och temperaturen ut är mycket jämn. Medan andra system varierar med upp mot +/- 10 grader, varierar shuntade system nästan inget alls. Stoooor fördel vid golvvärme också.

Flytende kondensering? Alla pumpar har ett delta T dom arbetar med. Normalt är det 5 grader. SÃ¥ ocksÃ¥ med CTC. Min acktemperatur är inte 50 grader. Värmepumpen arbetar normalt bara med en temperatur 2-3 grader högre än den till varje tid inställda framledningsteperatur.  Jag har givetvis ocksÃ¥ var 4. körning upp till en hög temperatur. Hos mig är den 52 grader. Det betyder att 100 liter vatten i nedersta  halvan av ack'en har mycket högre temperatur än den behöver, men bortkastad är det inte, dÃ¥ varmvattnet stiger och hamnar i acktoppen.  Är det sämre än egna varmvattenkörningar i t.ex en Nibe? Kanske, kanske inte.

Om du planerar för golvvärme, bör du välja ett shuntad system tycker jag. Inte nödvändigtvis EcoHeat. En ren värmepump efter eget val, ett styrningssystem och en stor acktank med slinga och shunt går precis lika bra. Troligen mycket bättre.

Titta på mina tempkurvor så ser du vad jag menar.



CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2008, 12:15:59 »

Tycker det är en utmärkt ide.
Med golvvärme har du sannolikt reglering i varje rum genom strypning av flödet?
Man kan tänka sig en lösning med separat varmvattenladdning via växelventil och VVB.
Sedan en acktank som värmepumpen kör flytande kondensering mot. Acktanken förser golvslingorna med värme, antingen kan man shunta ut eller så kopplar man slingorna direkt. På så vis får man bra driftfall och cop även vid litet effektbehov, samt buffert under den tid som TVVladdning pågår. Grovreglering mha av acktanken och golvvärmestyrningen sköter finliret.
Var det så du menade?

Problemet med sådan lösning blir oftast styrningen.
I enklaste  form bör start initeras av temp i acktank, stopp av temp pÃ¥ retur(VP). Vid samtidigt behov TVV/värme bör det driftfall som ger bäst cop prioriteras osv...
Det går att lösa på många sätt, I enklaste form med termostat med flytande börvärde. Tyvärr finns vad jag vet inga riktigt bra "lösa" styrningar på marknaden. Har man kunskaper är det relativt enkelt att ordna med modul av typen Regin/exomatic eller liknande. Det går också bra att använda PC som bas. Alternativ är att köpa programmeringen men det brukar bli för kostsamt för privatbostad och vid en försäljning av fastigheten är "egen" styrning en nackdel.


Det är inget problem, det funkar med den inbyggda styrningen i VP:n, Acktanken kopplas då som en "arbetstank". Någon shunt behövs inte på tanken då temperaturen på den styrs av framledningskurvan. Framledningsgivaren (returgivaren med IVT) monteras då på acktanken i ett dykrör eller så och styr värmen till golven.

Varmvatten prioriteras alltid eftersom det är obehagligare om det blir kallt i duschen än om golven tillfälligt blir lite svalare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2008, 12:31:40 »
Det är inget problem, det funkar med den inbyggda styrningen i VP:n, Acktanken kopplas då som en "arbetstank". Någon shunt behövs inte på tanken då temperaturen på den styrs av framledningskurvan. Framledningsgivaren (returgivaren med IVT) monteras då på acktanken i ett dykrör eller så och styr värmen till golven.

I detta fallet är det ju ett system med golvvärme blandat med radiatorer. Förmodligen skall han ha varmare vatten till radiatorerna än till golvvärmen. Hur blir det då?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2008, 12:46:16 »
Det är inget problem, det funkar med den inbyggda styrningen i VP:n, Acktanken kopplas då som en "arbetstank". Någon shunt behövs inte på tanken då temperaturen på den styrs av framledningskurvan. Framledningsgivaren (returgivaren med IVT) monteras då på acktanken i ett dykrör eller så och styr värmen till golven.

I detta fallet är det ju ett system med golvvärme blandat med radiatorer. Förmodligen skall han ha varmare vatten till radiatorerna än till golvvärmen. Hur blir det då?

Ska man byta radiatorer så tar man till storleken så att de funkar med samma framledningstemp som golvvärmen, annars så får man styra värmen i acktanken efter behovet av framledningstemp till radiatorerna och shunta till golven. IVT E och Nibe 1135 har inbyggd styrning av extra shunt men det är inte nödvändigt att ha.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2008, 14:26:35 »
Det är inget problem, det funkar med den inbyggda styrningen i VP:n, Acktanken kopplas då som en "arbetstank". Någon shunt behövs inte på tanken då temperaturen på den styrs av framledningskurvan. Framledningsgivaren (returgivaren med IVT) monteras då på acktanken i ett dykrör eller så och styr värmen till golven.

Shunt behövs inte, men kan vara en fördel då man får jämnare temp i golvslingan (och/eller radiator) under den tid då effektuttaget är litet och acktank varierar mycket i temp. Teoretiskt får man bättre verkningsgrad (mindre förlust) eftersom man inte kör ut övertemp.
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2008, 14:34:15 »

Tycker det är en utmärkt ide.
Med golvvärme har du sannolikt reglering i varje rum genom strypning av flödet?
Man kan tänka sig en lösning med separat varmvattenladdning via växelventil och VVB.
Sedan en acktank som värmepumpen kör flytande kondensering mot. Acktanken förser golvslingorna med värme, antingen kan man shunta ut eller så kopplar man slingorna direkt. På så vis får man bra driftfall och cop även vid litet effektbehov, samt buffert under den tid som TVVladdning pågår. Grovreglering mha av acktanken och golvvärmestyrningen sköter finliret.
Var det så du menade?

Problemet med sådan lösning blir oftast styrningen.
I enklaste  form bör start initeras av temp i acktank, stopp av temp pÃ¥ retur(VP). Vid samtidigt behov TVV/värme bör det driftfall som ger bäst cop prioriteras osv...
Det går att lösa på många sätt, I enklaste form med termostat med flytande börvärde. Tyvärr finns vad jag vet inga riktigt bra "lösa" styrningar på marknaden. Har man kunskaper är det relativt enkelt att ordna med modul av typen Regin/exomatic eller liknande. Det går också bra att använda PC som bas. Alternativ är att köpa programmeringen men det brukar bli för kostsamt för privatbostad och vid en försäljning av fastigheten är "egen" styrning en nackdel.


Det är inget problem, det funkar med den inbyggda styrningen i VP:n, Acktanken kopplas då som en "arbetstank". Någon shunt behövs inte på tanken då temperaturen på den styrs av framledningskurvan. Framledningsgivaren (returgivaren med IVT) monteras då på acktanken i ett dykrör eller så och styr värmen till golven.

Varmvatten prioriteras alltid eftersom det är obehagligare om det blir kallt i duschen än om golven tillfälligt blir lite svalare.

Vad jag menade var att man låter VP gå där den ger mest effekt. Varmvattnet ska förstås vara varmt men bättre att värma TVV (om det har högre temp) med el än rad om man ska välja.
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2008, 18:54:58 »
Shunt behövs inte, men kan vara en fördel då man får jämnare temp i golvslingan (och/eller radiator) under den tid då effektuttaget är litet och acktank varierar mycket i temp. Teoretiskt får man bättre verkningsgrad (mindre förlust) eftersom man inte kör ut övertemp.

Nja, det spelar ingen roll om man skickar ut övertempen direkt i golvvärmeslingan eller behåller den i acktanken, med en on/off-VP så blir det tillfälligt övertemp hur man än gör.

Vad jag menade var att man låter VP gå där den ger mest effekt. Varmvattnet ska förstås vara varmt men bättre att värma TVV (om det har högre temp) med el än rad om man ska välja.

Aha, du menar att om VP:n går 100% så är det bättre att spetsa varmvattnet än golvvärmen med el. Givetvis är det så, men med en rätt dimensionerad BVP så är det väldigt liten del av tiden som VP:n går så mycket att det är värt att skaffa en specialstyrning för detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FarbrorP

  • PÃ¥ spÃ¥ret...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2008, 21:16:57 »
Då sammenfattar jag så här:
Jag behöver en extra VVB för att få nog varmvatten
Fast eller flytande kondensering? Det är delta synpunkter på detta och forumet är inte sams om denna fråga:
- Fast kondensering ger jämnare framledningstemp men möjligen lägre COP
- Flytande kondensering ger høgre COP men risken är at jag får knäppningar i systemet
Shuntad system kan va bra vid golvvärme beroende på jämn framledningstemperatur

Så här långt lutar jag nog mot ett system med en stor ack med slinga, separat VVB på 2-300 liter i serie med slingan och en shunt mot golvslingorna. Jag tyckte om Avensis sin systemskissa så jag får granska den lite mera noggrannt.

Flera frågor kommer!



Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2008, 00:17:48 »
Du glömde en mycket viktig del i din sammanfattning:
Med ett shuntad system är du totalt oberoende av flödet.
Är man oberoende av flödet, kan man stänga av några golv och ha reducerad flöde i andra utan att det spelar någon roll alls.

Om du provar ut något sådant med en on/off pump som är beroende av ett minimumsflöde, går det åt skogen.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2008, 10:25:08 »
Shunt behövs inte, men kan vara en fördel då man får jämnare temp i golvslingan (och/eller radiator) under den tid då effektuttaget är litet och acktank varierar mycket i temp. Teoretiskt får man bättre verkningsgrad (mindre förlust) eftersom man inte kör ut övertemp.

Nja, det spelar ingen roll om man skickar ut övertempen direkt i golvvärmeslingan eller behåller den i acktanken, med en on/off-VP så blir det tillfälligt övertemp hur man än gör.

Beror på, om man kör ut den till slingan så kan nog huset förbruka energin och man får ngt högre inomhus temp än tänkt, vilket blir en förlust. Om man har en välisolerad tank emellan så lagras energin tillfälligt där och kan tas ut senare. Är det LVP förordar jag alltså flytande kond mot volymtank och sedan shuntning från denna, med BVP fungerar det också men är inte lika fördelaktigt eftersom effekten inte sjunker lika mycket med utetemperaturen.

Citera


Vad jag menade var att man låter VP gå där den ger mest effekt. Varmvattnet ska förstås vara varmt men bättre att värma TVV (om det har högre temp) med el än rad om man ska välja.

Aha, du menar att om VP:n går 100% så är det bättre att spetsa varmvattnet än golvvärmen med el. Givetvis är det så, men med en rätt dimensionerad BVP så är det väldigt liten del av tiden som VP:n går så mycket att det är värt att skaffa en specialstyrning för detta.

Precis  :)
(Eftersom jag jobbat med byggnadsautomation 5-6 år på 80-90 talet och är systemutvecklare/akitekt så ser jag det kanske lite annorlunda. Tycker att de styrningar som används är förvånansvärt simpla, jmfr tex med utvecklingen inom mobiltel, digitalTV och PC.)
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2008, 12:59:49 »
Beror på, om man kör ut den till slingan så kan nog huset förbruka energin och man får ngt högre inomhus temp än tänkt, vilket blir en förlust. Om man har en välisolerad tank emellan så lagras energin tillfälligt där och kan tas ut senare.

Normalt är hus så pass värmetröga att någon övertemp i innomhustemperaturen knappast uppstår. Övertempen uppstår tillfälligt i framledningstemp på on-off värmepumpar, men för att detta ska märkas på innetemperaturen så måste man nog ha ganska så extrema inställningar på sin VP.

Innetemperaturen varierar oftast mycket mer beroende på sol eller molning ute, gäster hemma eller om frugan bakar än på värmepumpens on/off cykler.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Ack eller inte, fast eller flytande kondensering?
« Svar #15 skrivet: 11 februari 2008, 14:02:48 »
Det är ju den gängse uppfattningen. Men jag menar nog att nyckeln till låg energiförbrukning med bibehållen god komfort till stor del ligger i att aldrig tillföra mer energi än nödvändigt (och inte mindre heller).

Kan nämna att det faktiskt varit helt mätbara resultat i mitt hus byggt -59 där ev xa värme snabbt försvinner. Men då är det 40 mm mineralull i väggarna och 15 cm sågspån i vindsbjälklaget men det var ju inget ovanligt på den tiden.
Varför jag inte gjort nÃ¥got Ã¥t det kan man ju frÃ¥ga sig förstÃ¥s  Sc:,h

(Nu när jag kör bara VP & el och kastat ut oljan har jag fått höja temp drygt 1 grad men det är ändå kallt på golven jämfört med förut. Komforten är sämre och energiförbrukningen är hittills ungefär samma som med min gamla utrustning.)

mvh Uddo
« Senast ändrad: 11 februari 2008, 14:31:50 av Uddo »
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!