Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag utjämningskärl?  (läst 14598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HaggeHÃ¥kan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Behöver jag utjämningskärl?
« skrivet: 08 januari 2011, 23:30:15 »
Jag är på gång att få installerat en 1245-8. Efter att ha "räknat" på volymen i mitt värmesystem så kom jag inte ens i närheten av de rekommenderade 20 l/kW. När jag påtalade detta för firman som skall installera så sa de att utjämningskärl inte behövs "eftersom värmepumpen är såpass smart" så att det inte skall behövas. Har han rätt eller bör jag ändå installera en UKV100? Kommer jag att få för många starter av pumpen eller? Jag bor i ett gammalt hus, 130 m3 i södra dalarna. c:a 28000 kWh/år (innan VP installation)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2011, 23:49:20 »
Du kan köra ditt hus utan volymförstorare men du kommer att få för många start och stopp för att få vettiga gångtider om du har en volym på under 20 liter/kW. Så skaffa en "tank" eller se i alla fall till att det förbereds så att du i framtiden lätt kan sätta in en. Jag har en gammal varmvattenberedare på 150 liter som inte kostade mig mer än frakten den fungerar perfekt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2011, 09:57:01 »
Problemet är att pumpen avger ca 8kW värmeeffekt när den går. Har du för lite vatten i systemet så värms det för snabbt och pumpen stannar nästan omgående. Sen kyls vattnet ner snabbt igen, pumpen startar och proceduren upprepas.

Hur menar firman att nÃ¥n form av intelligens i pumpen skall kunna göra att den Ã¥sidosätter de grundläggande fysikaliska naturlagarna  Sc:,h

Enda sättet att undvika dessa ideliga start/stopp med hjälp av intelligens i pumpen är genom att reglera uteffekten. Det är det man gör i inverterstyrda pumpar, men F1245 är ingen sån pump.

Har dom ingen bättre förklaring att komma med så kanske du skall tala om för dom att du önskar en installatör med bättre kompetens...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2011, 11:38:54 »
Problemet är att pumpen avger ca 8kW värmeeffekt när den går. Har du för lite vatten i systemet så värms det för snabbt och pumpen stannar nästan omgående. Sen kyls vattnet ner snabbt igen, pumpen startar och proceduren upprepas.

Hur menar firman att nÃ¥n form av intelligens i pumpen skall kunna göra att den Ã¥sidosätter de grundläggande fysikaliska naturlagarna  Sc:,h

Enda sättet att undvika dessa ideliga start/stopp med hjälp av intelligens i pumpen är genom att reglera uteffekten. Det är det man gör i inverterstyrda pumpar, men F1245 är ingen sån pump.

Har dom ingen bättre förklaring att komma med så kanske du skall tala om för dom att du önskar en installatör med bättre kompetens...

Om pumpen startar och stannar hela tiden som du beskriver kan man justera med gradminuterna men det blir inte lika bra som med en tank Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2011, 13:24:41 »
Jo, självklart skall anläggningen justeras in så att den fungera så bra som möjligt utifrån de givna förutsättningarna. Det finns dock inget effektivare botemedel mot en för liten volym än att just öka volymen.

Om man är "inte ens i närheten" av den rekommenderade volymen så är det svårt att trolla med pumpens intelligens (gradminuterna) *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bennety

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fagersta
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2011, 13:47:31 »
Hej
Stå på dej, jag installerade mitt system utan volym/knäpptank och fick väldigt många starter+värmeknäppningar i elementen.
Efter installation av volymtank UKV, så funkar mitt värmesystem som tänkt.
Färre starter och inga knäppningar.
Klart du ska ha en volymtank Thumbsup

//Henrik
1 1/2 plans villa med källare byggd 1948
Trästomme med mexitegelfasad.
120 m2 boendeyta, 40m2 källare med komfortvärme.
Nibe 1245-8, 100L UKV, 160m borrhål.
installerad Juni 2010
Tidigare förbr. 5ton pellets=24000Kwh
Huset konverterat från direktel 1993
Västmanland

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2011, 14:07:50 »
Jag var ordentligt påläst och visste vad jag ville ha så jag såg till att de offererade mig enligt önskemål.
Men det var många installatörer som sade till mig "Det behövs inget utjämningskärl" utan att ens veta mina förutsättingar.
Några sade också "Oj vad bra att du tänkt på utjämningskärl, det är perfekt".
Men det visar bara att kunskapen inte är den bästa ute i buskarna.
Visst pumpen kommer att fungera, men inte på bästa sätt.

Utjämningskärl kostar (tex beg varmvattenberedare) inte mycket och gör att alla mår bra, både du och pumpen.
//Micke

IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2011, 14:13:08 »
Jo, självklart skall anläggningen justeras in så att den fungera så bra som möjligt utifrån de givna förutsättningarna. Det finns dock inget effektivare botemedel mot en för liten volym än att just öka volymen.

Om man är "inte ens i närheten" av den rekommenderade volymen så är det svårt att trolla med pumpens intelligens (gradminuterna) *vinkar*

Ska inte behöva bli mer än en start i timmen även om volymen är för liten om man ställer gradmin rätt men visst är tank bra har en själv men min kostade inget.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2011, 14:28:14 »
Jag är på gång att få installerat en 1245-8. Efter att ha "räknat" på volymen i mitt värmesystem så kom jag inte ens i närheten av de rekommenderade 20 l/kW.

Hur långt ifrån kommer du då?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2011, 14:32:01 »
Absolut tank! Satsa på 30 liter/kW om du har plats för en rejäl pjäs.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2011, 15:34:39 »
i vilket stadie blir det en förlust, volymmässigt.
Flesta säger då 20... sistnämnda 30...

Om jag kanske ska ha 200liters tank rent mattematiskt, och kör pÃ¥ en 500 eller 1000liter, sÃ¥ mÃ¥ste jag ju vid nÃ¥got läge tappa energi pÃ¥ detta?  nÃ¥gon som har en formel för det med? hehe
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2011, 15:46:25 »
i vilket stadie blir det en förlust, volymmässigt.
Flesta säger då 20... sistnämnda 30...

Om jag kanske ska ha 200liters tank rent mattematiskt, och kör pÃ¥ en 500 eller 1000liter, sÃ¥ mÃ¥ste jag ju vid nÃ¥got läge tappa energi pÃ¥ detta?  nÃ¥gon som har en formel för det med? hehe

Du tappar inte energi men det blir ett väldigt trögt system med 1000 liters tank 500 liter funkar säkert om man inte har riktigt liten vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2011, 15:52:13 »
i vilket stadie blir det en förlust, volymmässigt.
Flesta säger då 20... sistnämnda 30...

Om jag kanske ska ha 200liters tank rent mattematiskt, och kör pÃ¥ en 500 eller 1000liter, sÃ¥ mÃ¥ste jag ju vid nÃ¥got läge tappa energi pÃ¥ detta?  nÃ¥gon som har en formel för det med? hehe

Rent matematiskt förlorar du ingen energi på att ha större kärl (under förutsättning att förlustvärme från kärlet kommer huset tillgodo). Däremot kan det bli problem att få plats med ett stort kärl plus att det kan ta sån tid att värma det så att man inte hinner parera förändringar i ute- och innetemperatur.
Som vanligt så är det lagom som är bäst...

Edit: Detta vet ni ju redan eftersom Smurfen skrev samma sak sekunden före mig  :(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2011, 15:55:26 »
i vilket stadie blir det en förlust, volymmässigt.
Flesta säger då 20... sistnämnda 30...

Om jag kanske ska ha 200liters tank rent mattematiskt, och kör pÃ¥ en 500 eller 1000liter, sÃ¥ mÃ¥ste jag ju vid nÃ¥got läge tappa energi pÃ¥ detta?  nÃ¥gon som har en formel för det med? hehe

Så länge tankens lilla spillvärme kommer huset (eller annat utrymme som ska värmas) tillgodo förlorar du inte värme.
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 15:58:40 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2011, 16:12:26 »
Jag har min tank oisolerad för jag har inget element i pannrummet,
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!