Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rensa kondensor Nibe fighter 1210  (läst 4275 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marwan71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rensa kondensor Nibe fighter 1210
« skrivet: 13 februari 2014, 10:40:52 »
Hej,

Jag har en Nibe Fighter 1210 som värmer vattenburen golvvärme i 2 plan. Jag har dålig cirkulation i systemet och har uteslutit en del problem. (Växelventil bytt, CP kontrollerad, smutsfilter kontrollerat). Inga larm har utlöst med det är kallt (ca 15 grader just nu, 10 grader innan byte av växelventil) i hela huset. Det är vårt fritidshus utanför Norrtälje som används på helgerna så ni behöver inte oroa er för att jag sitter och fryser just nu.

Jag misstänker att det kan vara kondensorn som är igensatt av kalkrikt vatten. Hur rensar jag lämpligast kondensorn? Jag är inne på att bakspola eller fylla pannan med citronsyrablandning.

Kan jag använda VP´s avtappningskran som sitter under CP och pumpa in citronsyrablandning där med egen pump som jag sedan tömmer ut genom expansionskärlets säkerhetsventil eller är det bättre att lossa anslutningen ovanpå pannan som går till VB-fram och spola ner i röret och tömma ut genom VP´s avtappningskran?

Anledningen till att jag misstänker att det är dålig cirkulation är att VP startar ofta (var 20:e minut), arbetar upp VB-fram från 20 till nästan 60 på ett par minuter och faller sedan snabbt tillbaka till ca 20 grader. VB-r rör sig nästan inte alls utan ligger kvar runt 18-19 grader.

/Martin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rensa kondensor Nibe fighter 1210
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2014, 14:06:18 »
Hur funkar varmvattenladdning?

Det finns fler saker att utesluta, jag vet att flexislangarna (som sitter internt i värmepumpen) kan gegga igen, prova att byta dom?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Marwan71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rensa kondensor Nibe fighter 1210
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2014, 16:17:36 »
Varmvattnet värms men kommer bara upp i ca 43 grader fast den är inställd på 45 grader.

Flexislangarna har inspekterats och verkar ok.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rensa kondensor Nibe fighter 1210
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2014, 19:32:34 »
Hur hög är VB-fram när varmvattnet slutar värmas?

Jag tycker att om kondensorn är igenkalkad så borde den inte kunna värma vattnet upp till 60 °C utan att HP löser ut. Värmeöverföringen till vattnet borde vara begränsad. Sc:,h

Men nått flödesproblem har du helt säkert, oftast är det smutsfilter, växelventil eller cirkpump som är orsaken.
Vattnet i värmesystemet byts ju inte ut så mängden kalk i vattnet borde vara mycket begränsad, (såvida du inte byter ut vattnet med jämna mellanrum)?
Hur kollade du cirkpumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Rensa kondensor Nibe fighter 1210
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2014, 07:55:52 »
Hej Jag brukar spola genom att öppna säkerhetsventilen men är varmvattnet satt till 45 °C.Är du helt hundra på att cpn går hela tiden.Ta bort centrumskruven och lys med ficklampa så du är säker.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Marwan71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rensa kondensor Nibe fighter 1210
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2014, 18:59:44 »
Hej igen,

Nu har jag varit ute på landet och testat min teori och rengjort pannan. Det verkar som det gjorde susen. Pannan jobbar mer normalt nu och värmen är på väg upp även om det går långsamt med golvvärme i betongplatta.

Jag stängde av kretsen till golvvärmen för att slippa tömma hela systemet och sedan kopplade jag en vattenslang till pannans avtappningskran. Jag tömde pannan genom slangen och öppnade säkerhetsventilen som sitter vid expansionskärlet.

Jag pumpade sedan in citronsyra blandat med varmt vatten med hjälp av en egen trädgårdspump in genom avtappningskranen. Efter ca 20 minuter så pumpade jag in mer syrablandning och det som legat inne i pannan släpptes ut genom säkerhetsventilen. Vätskan som kom ut var grönfärgad. Jag upprepade detta ett par gånger till varefter jag spolade rent systemet åt båda hållen. Det kom då ut en del smuts. Jag fyllde sedan upp systemet och slog igång pannan som varit avstängd under arbetet.

Nu verkar jag ha betydligt bättre cirkulation i systemet. Jag får återkomma med deltavärden nästa gång jag åker ut och tittar till systemet då jag hoppas att det har stabiliserat sig.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Rensa kondensor Nibe fighter 1210
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2014, 14:42:38 »
Det är en produkt som används på marinmotorer för att rengöra kylsystemet. I Norge heter produkten "kylsystemet renare." När det är sommar och du behöver inte värmen från din värmepump, rekommenderar jag denna produkt. Det måste förbli statisk i värmeväxlaren i ett par dagar. Du har lyckats få din värmeväxlare till jobbet nu, men det finns en risk att det fortfarande inte fullt vattenflöde mellan varje skiva i växlaren. Jag har använt produkten och vet att den rengör värmeväxlaren. Här är länken till produkten: http://www.systemrens.no/. En annan fråga är att Jula vattenfilter förhindrar värmeväxlaren blir tight igen.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rensa kondensor Nibe fighter 1210
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2014, 19:22:48 »
Men hur mycket skit kan det finnas i vattnet?
På jobbet har vi värmeväxlare till reaktorerna där vattnet byts ut hela tiden, dessa växlare behöver rensas ungefär vart 20:e år.
I ett hus är det ju samma vatten som cirkulerar, fattar inte att växlaren ska kunna sätta igen.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Rensa kondensor Nibe fighter 1210
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2014, 21:30:32 »
Hej,
Det är möjligen stora värmeväxlare på ditt jobb, och eventuellt lite radioaktivitet som fixar mikrobiologi vid en brutal set :-)
Jag har haft mycket dåliga erfarenheter med värmepumpar som har obehandlade stålkomponenter som har förorenat hela vatten värmesystem. När installationen av värmepumpen var ungefär sex år gammal började växlingsproblem.
Jag löste problemet med ett filter på alla kretsar, eftersom alla kretsar hade föroreningar.
Jag monterade ELYSATOR Trio för vatten-och syreupptagning.
När vattnet värms upp, utgörs mikrobubblor. Det finns många olika metaller, från koppar till rostfritt och syrafast stål. och mer .....
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!