0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hörde med en leverantör om just det där om att välja en större VP än behovet och fick till svar att det var som att köra en bil med en V8 i stan:-Tufft med mycke motor men törstig därefter!Jag vet inte om det kan stämma men det låter logiskt för mig. Någon som har någon åsikt?Har leverantören fel?
Citat från: Hällman skrivet 31 augusti 2006, 06:35:04Jag hörde med en leverantör om just det där om att välja en större VP än behovet och fick till svar att det var som att köra en bil med en V8 i stan:-Tufft med mycke motor men törstig därefter!Jag vet inte om det kan stämma men det låter logiskt för mig. Någon som har någon åsikt?Min åsikt är att större VP är dyrare i inköp, men håller längre då den inte behöver gå för fullt så ofta. Jag vill inte ha en pump som går för fullt 24 timmar om dygnet i tre månader i sträck + elspets. Det ger dyr drift och kortare livslängd. 20% längre borrhål och 20% större pump än vad som är minimum tror jag är väl använda pengar. Inte för att Elspetsen under några få nätter kostar så många tusenlappar, som att pumpen inte ska gå på absolut max länge.Långa driftcykler är däremot bra (fast med lägre än maxbelastning), där kommer varvtalstyrning och/eller variabel expansionsventil (som bestämmer mottrycket för kompressorn tillsammans med dess varvtal) och/acktank in - billigast åstadkommet med en rejäl acktank.Har leverantören fel?Nja, man får många start/stopp och om radiatorerna inte kan avge VP:ns hela uteffekt så kommer den att stoppa på för hög retur med jämna mellanrum. Vilket fixas med en acktank...
Jag hörde med en leverantör om just det där om att välja en större VP än behovet och fick till svar att det var som att köra en bil med en V8 i stan:-Tufft med mycke motor men törstig därefter!Jag vet inte om det kan stämma men det låter logiskt för mig. Någon som har någon åsikt?Min åsikt är att större VP är dyrare i inköp, men håller längre då den inte behöver gå för fullt så ofta. Jag vill inte ha en pump som går för fullt 24 timmar om dygnet i tre månader i sträck + elspets. Det ger dyr drift och kortare livslängd. 20% längre borrhål och 20% större pump än vad som är minimum tror jag är väl använda pengar. Inte för att Elspetsen under några få nätter kostar så många tusenlappar, som att pumpen inte ska gå på absolut max länge.Långa driftcykler är däremot bra (fast med lägre än maxbelastning), där kommer varvtalstyrning och/eller variabel expansionsventil (som bestämmer mottrycket för kompressorn tillsammans med dess varvtal) och/acktank in - billigast åstadkommet med en rejäl acktank.Har leverantören fel?
Ett annat alternativ är ju den medföljande flvp:n och komplettera med en rejäl luft/luft-värmepump.När de två värmepumparna har gjort sitt, efter ca 10 år, så kan du köpa en effektiv flvp, typ comfortzone, men då kanske det finns fler alternativ till ett lägre pris.Kanske kan vara nåt att fundera över.
Frågan är bara om det lönar sig med acktanken.InköpEnergiförlusterDyrare underhåll/reinvesteringJag är tveksam.Acktank behövs som jag ser det bara om man ska/kommer att komplettera med solfångare, och då skall en annan acktank och en annan värmepump projekteras.Fast rent teoretiskt, om man inte bryr sig om payoff-tid eller det utrymme an acktank kräver så är jag inte motståndare till dem, det ger förmodligen liiite bättre COP och lite bättre komfort i kombination med bättre driftsbetingelser för värmepumpen. (färre start/stopp)
Håller iofs med, men kostnaden kommer att bli runt 130 000 kr för honom, tycker det är dyrt när man har så liten förbrukning, kan för min värld inte se att det skulle bli mer ekonomiskt än att sätta in en IVT 495 eller en CZ50.
Hur fixar en volymtank olika temperaturer till olika system? Den är ju bara en "utbuktning" på ledningen, ingen acktank i ordets rätta bemärkelse.
Du har räknat för högt, inte tar ett nytt hus så mycket energi, kolla själv i mina kalkyler. runt 7500 kW för värme och varmvatten med en 495, säg att du kanske kan komma ned ytterligare 1500 kWh med en bergvärmepump, det ger 20 års payoff-tid, om man inte räknar räntan.
Det fungerar precis lika bra med en lagom stor värmepump + en shungrupp för golvvärmen, golvvärmen och radiatorerna stryps sedan in så att de olika kretsarna tillför lagom mängd energi.Billigare, enklare och därför mer driftsäkert, med en volymtank måste du ju ändå ligga så högt i temp att det system som kräver den högsta tempen får vad den behöver, oftast radiatorkresten, vattnet till golvvärmen kommer att hålla samma temp oavsett om det går via en arbetstank eller ej.Men det kräver som sagt var injustering.
Nackdelar:Pris på borrhålet ökar med större värmepump
Sa, har ett antal blandade kommentarer:Golvvarme aven pa overvaning - mja, tillagget blir 60-70.000 kr och de pengarna kan jag nog kopa roligare tillval for! Det blir dyrt med special!Men se till att du väljer fläktkonvektorer istället för "vanliga värmeelement" i så fall. Du kan då hålla dig till att mata dom med låggradigt 30-35ºC istället för 50-55ºC för en given effekt. Din VP är minst 50% effektivare vid det lägre gradtalet.Se sedan för guds skull till att låta VP:n producera detta låggradiga vatten direkt och inte nån lösning där du producerar höggradigt som sedan blandas ner till låggradigt med kallvatten i en shunt! Sådana lösningar finns, tro det eller ej...Har du fläktkonvektorer - ska du begära att få en "komfortkyla koppling" till din berg eller markvärmeVP, då får du väldigt billig luftkonditionering på sommaren och kan återladda ditt hål eller jordvärmeslinga till nästa kalla säsong. Varje grad höjning på "brinet" (den vätska som går ner i berget eller runt i jordslingan) som matar VP:n höjer dess COP med 0,1 en höjning från -1 till +4 ger således rätt mycket...Golvvarme med termostater - jag tror nog egentligen numera att systemet skulle funkat battre utan individuella rumstermostater, men nu ar sa inte fallet. Da tror jag att en arbetstank behovs for att inte VPn ska ga igang bara for att nagot rum i norrlage skulle kanna sig lite kallt. Vi har ritat in ett sarskilt pannrum (forrad) sa den far plats.Så bra! Franluftsvarmevaxlare - har man en val dimensionerad VP sa kan det nappeligen bara sig att inte bara skicka ut ventilationsluften. Enda skillnaden ar kanske risken for att inkommande luft kanns kall, men i gengald ar den frisk istallet for att dras via ventilationsror som med tiden kan bli uggigga inuti.Säg inte det, en flvptillsats åtminstone IVT och Nibe har sådana direkt från hyllan. Kan höja brinetempen på vintern en 6-8 i vissa fall 10 grader det förbättrar ditt COP mycket och minskar lasten på hålet. Och kostar inte mer än 10-11.000:- Vill du göra det själv, finns det ett kraftfullt kanalvärmar/kylar paket på Jula för 4.995:- som har 3-4 ggr större/effektivare värmeväxlare än den från NIBE/IVT.Fast det där är bara nåt för den händige förstås. Att du ska ha ordentlig ventilation är väl dessutom lagstadgat i dag så valet är att skicka ut varm luft eller att ta tillbaka värmen först, inte att ta bort ventilationen.Manga val blir det... Det är därför så viktigt att det är medvetna val och inte - jag orkar inte tänka på det - jag köper första bästa, du ska leva länge med detta val, även små skillnader kan blis stora ackumulerat över tiden.
Citat från: Mustang06 skrivet 07 september 2006, 04:56:39Säg inte det, en flvptillsats åtminstone IVT och Nibe har sådana direkt från hyllan. Kan höja brinetempen på vintern en 6-8 i vissa fall 10 grader det förbättrar ditt COP mycket och minskar lasten på hålet. Och kostar inte mer än 10-11.000:- Vill du göra det själv, finns det ett kraftfullt kanalvärmar/kylar paket på Jula för 4.995:- som har 3-4 ggr större/effektivare värmeväxlare än den från NIBE/IVT.Fast det där är bara nåt för den händige förstås. Att du ska ha ordentlig ventilation är väl dessutom lagstadgat i dag så valet är att skicka ut varm luft eller att ta tillbaka värmen först, inte att ta bort ventilationen.Du tänker alldeles rätt, vilka KRAV har du: Hålla dig till en leverantör. Vilka önskemål har du: Så stora besparingar som möjligt per investerad VP krona.I övrigt är du öppen för nya kunskaper och förslag, det blir nog bra ska du se.Mina övriga kommentarer inline i kursivt.
Säg inte det, en flvptillsats åtminstone IVT och Nibe har sådana direkt från hyllan. Kan höja brinetempen på vintern en 6-8 i vissa fall 10 grader det förbättrar ditt COP mycket och minskar lasten på hålet. Och kostar inte mer än 10-11.000:- Vill du göra det själv, finns det ett kraftfullt kanalvärmar/kylar paket på Jula för 4.995:- som har 3-4 ggr större/effektivare värmeväxlare än den från NIBE/IVT.Fast det där är bara nåt för den händige förstås. Att du ska ha ordentlig ventilation är väl dessutom lagstadgat i dag så valet är att skicka ut varm luft eller att ta tillbaka värmen först, inte att ta bort ventilationen.
Citat från: Nisken skrivet 07 september 2006, 10:09:29Citat från: Mustang06 skrivet 07 september 2006, 04:56:39Säg inte det, en flvptillsats åtminstone IVT och Nibe har sådana direkt från hyllan. Kan höja brinetempen på vintern en 6-8 i vissa fall 10 grader det förbättrar ditt COP mycket och minskar lasten på hålet. Och kostar inte mer än 10-11.000:- Vill du göra det själv, finns det ett kraftfullt kanalvärmar/kylar paket på Jula för 4.995:- som har 3-4 ggr större/effektivare värmeväxlare än den från NIBE/IVT.Fast det där är bara nåt för den händige förstås. Att du ska ha ordentlig ventilation är väl dessutom lagstadgat i dag så valet är att skicka ut varm luft eller att ta tillbaka värmen först, inte att ta bort ventilationen.Du tänker alldeles rätt, vilka KRAV har du: Hålla dig till en leverantör. Vilka önskemål har du: Så stora besparingar som möjligt per investerad VP krona.I övrigt är du öppen för nya kunskaper och förslag, det blir nog bra ska du se.Mina övriga kommentarer inline i kursivt.Det går inte att höja brinetemperaturen med 6-8 grader på vintern. Det skulle för en normalt dimensionerad anläggning innebära att man inte tog ut någon värme alls från berget. Återvinning av värme från frånluften genom att värma köldbäraren är inte lönsamt. JAg har tjatat om det i ett par år och aldrig sett någon som med hjälp av en kalkyl har kunnat visa att jag har fel.
Mitt råd baserat på både erfarenhet och "lekandet" med kalkylprogram, är en C7 eller C9 och den förslagna lösningen med "volymtanken". En fråga till Richard, vill inte klanka ned på andras förslag och lösningar, men en fundering tror du att 4 kw maskinen verkligen kommer att gå så många timmar under ett "normalår" som den måste gå för att kunna hålla kalkylens siffror?
Citat från: Fixaren skrivet 07 september 2006, 09:50:48 Mitt råd baserat på både erfarenhet och "lekandet" med kalkylprogram, är en C7 eller C9 och den förslagna lösningen med "volymtanken". En fråga till Richard, vill inte klanka ned på andras förslag och lösningar, men en fundering tror du att 4 kw maskinen verkligen kommer att gå så många timmar under ett "normalår" som den måste gå för att kunna hålla kalkylens siffror?Har ingen aning, men kalkylerna som genereras med Prestige brukar stämma rätt bra, det gör det i alla fall på de anläggningar jag har kontrollerat och känner till de faktiska resultaten på.Ser ingen anledning att tvivla på resultatet.Dessutom ger IVT 495 ytterligare 0.5 kW i uteffekt, så besparingen borde bli ännu lite större om den håller vad den lovar.
Det går inte att höja brinetemperaturen med 6-8 grader på vintern. Det skulle för en normalt dimensionerad anläggning innebära att man inte tog ut någon värme alls från berget. Återvinning av värme från frånluften genom att värma köldbäraren är inte lönsamt. JAg har tjatat om det i ett par år och aldrig sett någon som med hjälp av en kalkyl har kunnat visa att jag har fel.
Du har rätt några 6-8 grader blir det inte i brine temphöjning - bara 1.5 gradOm nu inte pumpen tar ut alla dessa 1.5 ºC , hur mycket stiger brinetempen när vätskan snurrat runt tiotalet varv vid lång gångtid?/Erland
Som en extra komplikation tillkommer det faktum att i en borra med god vattengenomströmning så kan den allra största delen av den tillförda effekten transporteras bort innan värmepumpen har "nytta" av den.En sådan borra lär iofs inte ha några problem med att bli för kall, men själva vitsen med värmeåtervinningen kan försvinna helt och t.o.m kosta en slant då cirkpumpen går även om kompressorn står still och därför bidrar till rätt höga tomgångsförluster.