Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AvstÃ¥nd mellan energibrunn och djupborrad dricksvattenbrunn  (läst 2758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
Läste i Normbrunn -07, bilaga 1, sidan 29, att rekommenderat avstånd mellan energibrunn och borrad dricksvattenbrunn bör ligga på ca 30 meter (20m mellan grävd dricksvattenbrunn).
Vad är orsaken till detta?
Handlar det om att säkerställa tillgång till vatten i dricksvattenbrunn? eller att det ska finnas vatten i borran? Annat?
Dricksvattenbrunnen tar ju iaf inte upp någon energi ur borrhålet.

Länk, Normbrunn -07: http://www.sgu.se/dokument/service_sgu_publ/normbrunn-07.pdf

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det är väl ett "säkerhetsavstånd" om det skulle börja läcka brine i borrhålet. Ligger hålen nära är risken större att man får sprit i driksvattnet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avstånd mellan energibrunn och djupborrad dricksvattenbrunn
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2014, 18:23:58 »
Det är väl ett "säkerhetsavstånd" om det skulle börja läcka brine i borrhålet. Ligger hålen nära är risken större att man får sprit i driksvattnet.

Undrar om jorden emellan filtrerar bort denatureringsmedlet?  a:gl
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
Tack för era svar.
Jag googlade lite och förutom läckage av brinevätskan hittade jag info om att det vid själva borrningen av energibrunnen (om denna ligger för nära vattenbrunnen) kan uppstå grumling i vattenbrunnen om det är kontakt mellan dessa genom spricksystemet. Det skulle kunna påverka vattenkvaliteten.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Den grumligheten är temporär och försvinner efter några dagar/veckor, samt att det som grumlar vattnet inte på något vis är hälsovådligt.
Jag har provat nÃ¥gra ggr själv  ::)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!