Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?  (läst 7816 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« skrivet: 22 december 2013, 20:17:17 »
Står följande i manualen:
"För att undvika störningar får oskärmade kommunikations- och/eller givarkablar till externa anslutningar inte förläggas närmare än 20 cm från starkströmsledningar."
samt
"Använd en tvåledare med minst 0,5 mm² kabelarea."
 
Så nu kommer kabeln till utegivaren att gå intill starkströmsledningar flera meter, varför jag behöver en skärmad kabel, med minst 0,5 mm2 kabelarea. Vilken använde ni, känner ni till någon bra lämplig kabel?

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« Svar #1 skrivet: 22 december 2013, 20:24:19 »
Jag har haft problem med störning på signalkabel mellan ute/inne på bsh pumpar, men har själv hemma en oskärmad telekabel till min egen utegivare. Det fungerar sofar fint. Men hade inte gjort detta på signalkabel eller om det är krångligt att dra om... Gör som i bruksen, ska du ändå köpa kabel, köp rätt. :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« Svar #2 skrivet: 22 december 2013, 21:27:36 »
Gör som i bruksen, ska du ändå köpa kabel, köp rätt. :)

Ja det är exakt det jag vill göra, så jag slipper göra om det sedan. Frågan är bara vilken skärmad kabel som är lämpligast? Jag har letat men hittar inget som är riktigt passande.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« Svar #4 skrivet: 23 december 2013, 14:19:52 »
Vad är kabelarean på ledarna? Står ej vad jag kan se. Skall vara minst 0,5mm2 enl. manual.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« Svar #5 skrivet: 23 december 2013, 14:39:39 »
Det är nog mindre än 0,5 på en FTP-kabel. Jag tror inte att det spelar någon roll, undrar varför de skrivit 0,5, spänningsfallet borde inte ha någon betydelse.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« Svar #6 skrivet: 23 december 2013, 15:41:28 »
Nu blir det ju några meter kabel visserligen. Men oavsett så får jag nog köra enligt manualen. Så har tillverkaren inget att skylla på om något händer ;)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« Svar #8 skrivet: 23 december 2013, 16:03:16 »
Du kan ju alltid tvinna ihop 2 par i kabeln från Kjell, så blir kvadraten större
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« Svar #9 skrivet: 23 december 2013, 17:03:00 »
På svagströmskabel brukar man inte ange arean utan grovleken på tråden så står det 0,5 på en svagströnskabel så har den en area av ca 0,2 mm2.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« Svar #10 skrivet: 23 december 2013, 20:03:56 »
På svagströmskabel brukar man inte ange arean utan grovleken på tråden så står det 0,5 på en svagströnskabel så har den en area av ca 0,2 mm2.

Står följande om den som rocas länkade till: "Ledaruppbyggnad: 16 Cu-trådar 0,20 mm, tvinnade = 0,5 mm2."

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« Svar #11 skrivet: 23 december 2013, 21:29:33 »
Sen kan man ju också fråga sig varifrån kravet på 0,5 mm² kabelarea kommer. Är det för att skruvplintarna är avsedda för den arean, tror man inte att installatörerna klarar av att skala och ansluta en tunnare kabel, är man rädd för att kabelresistansen kan bli för hög vid mindre area eller är det bara en standardtext i manualen som har fått följa med i alla år utan att någon har brytt sig?

Möjligen kan man behöva se upp med kabelresistansen om det är en relativt lågohmig utegivare (t ex Thermia och CTC som gärna använder ett 150 ohm NTC-motstånd eller, vilket kan vara ännu mer kritiskt, om industriella Pt 100-givare används). Men många värmepumpar har en högohmig givare, t ex 10 kohm NTC, där kabelresistansen i normala fall är helt försumbar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« Svar #12 skrivet: 23 december 2013, 21:30:26 »
Den trÃ¥den bestÃ¥r an 16 st kardelar a 0,2mm vilket gör ca 0,5 mm2. I övrigt vill jag pÃ¥stÃ¥ att skärmad kabel inte behövs, likasÃ¥ att närheten av starkströmskablar inte spelar nÃ¥gon roll. Utegivaren är ett värmeberoende motstÃ¥nd och datorn mäter motstÃ¥ndet och kan pÃ¥ sÃ¥ vis avgöra temperaturen. Mätvärdet pÃ¥verkas INTE av ev "störningar" i omgivningen i alla fall inte av dom störningar som kan förekomma i bostäder. Vill du i alla fall ha skärmad kabel sÃ¥ skulle jag rekommendera en ftp datanätskabel. Den är folieskärmad, billig och "dubbar flerdubblar" man  ledarna sÃ¥ nÃ¥r du lätt upp till önskad area. Själv drar jag alltid vanlig telefonledning EKKX 1x4x0,5 till utegivarna och har aldrig haft nÃ¥tt problem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« Svar #13 skrivet: 30 december 2013, 09:46:53 »
Jag hade inte en aning om att detta kunde vara ett problem!

I 10 Ã¥r har jag haft innegivarens vanliga 2-ledarkabel (IVT bergvärme) dragen i samma rör som ett av husets mÃ¥nga 230V-ledningar (frÃ¥n VPn till säkringscentralen och frÃ¥n säkringscentralen till det rum där innegivaren sitter). 

Riktigt lagligt är det kanske inte men funkat utan problem har det gjort.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tips för skärmad kabel för ute-/innegivare?
« Svar #14 skrivet: 30 december 2013, 09:54:51 »
Det är inget problem  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!