Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avhärdningsmaskin!?  (läst 15970 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
Avhärdningsmaskin!?
« skrivet: 05 april 2012, 21:39:07 »
Hej igen!

Har sökt som en tok på forumet och även på google... Hittar inte ett skvatt..

I "pumphuset" stÃ¥r det en "avhärdningsmaskin" som enl ägaren ska ta bort kalk ur vattnet..  Han sa att det gÃ¥r Ã¥t ungefär 25kh salt tabletter i mÃ¥naden.

Vi har bott här ganska många månader nu, och jag fyllde en säck för kanske 2 månader sen eftersom det var 1/3 fullt i behållaren. Så det blev fullt, och är fortfarande fullt.

Massor med kalk i dush, kranar, diskho osv.

Känns som att den inte funkar som den ska? Finns någon slags timer på den som ska göra att den bara går vissa tider (När man inte använde så mycket vatten?) Timern tickar och låter, dock försvinner inget salt.

Kan det finnas nå inställningar eller nått man kan göra på den? Den är helt analog, inget digitalt.

Med tanke på inställningarna som var på värmepumpen när vi flyttade hit så skulle jag inte förvåna mig alls om han bara stoppat i sladden till avhärdningsmaskinen också...

Surt att ha en bra grejj som inte gör nå nytta... :/

Kan fixa lite bilder på apparaten för den som känner att det skulle hjälpa.

Mvh Kim

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #1 skrivet: 05 april 2012, 22:04:38 »
En liten gissning:
Det har bildats en klump som korkat igen inmatningen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #2 skrivet: 05 april 2012, 22:12:46 »
Fungerar uret som ska dra runt "automatiken", är "förbikopplaren" i rätt läge så att vattnet går genom filtret
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #3 skrivet: 05 april 2012, 22:12:55 »
Avhärdningsapparaten innehåller en jonbytarmassa som håller fast kalken i vattnet och ersätter den med natriumjoner. Så småningom blir massan mättad och måste regenereras. Det görs genom att massan spolas med saltlösning som driver ut kalken från jonbytarmassan och ersätter kalken med natriumjoner. Regereringslösningen går ut i avloppet. Förmodligen finns det två behållare med jonbytarmassa kopplade parallellt, man vill ju gärna ha tillgång till vatten även när massan behöver regenereras.

Timern styr ventilerna. Det som gissningsvis har hänt är att någon ventil har hängt sig eller att salt har täppt till något rör så att regenereringen inte fungerar. Kontrollera om det kommer något vatten ur avloppsröret kanske någon gång per dygn och smaka på det. Det skall smaka vidrigt, smakar det bara vatten är det något fel på tillförseln av saltlösning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #4 skrivet: 05 april 2012, 22:19:30 »
Det kommer inget vatten ur "avloppsslangen"...



Men vrider jag lite på den långa saken till vänster så hör man att det åker vatten nånstanns, antingen in eller ut.




Jag tror att det är nått som är feljusterat där?
Finns ingen instruktionsbok att ladda ner på vattentekniks hemsida. Jag skickade nyss ett mejl till dom.


Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #5 skrivet: 05 april 2012, 22:57:33 »
Verkar synkronmotorn/klockmotorn  som driver verket fungera övh. dvs vrider sig  den svarta pÃ¥ 'kugghjulet' sig sakta med tiden och verkar själva motorn jummen.

fungerar den manuella regenereringen  (vredet nere till vänster, tryck den och vrid den motsols till 'start' enligt vridpilen), den kan dock vara beroende pÃ¥ om klockmotorn fungerar eller inte.

klockmotorn drivs uppenbarligen av 24 Volt växelström, så det är bara att följa sladden och förhoppningsvis hittar du en transformator antingen som en klump på sladden eller som en klump i vägguttaget. kolla att du har ström i vägguttaget, det kanske är så enkelt som att en säkring gått.

själv tycker jag det verkar vara lite slösigt med en vattenreningssystem som genererar pÃ¥ tid och inte efter hur mycket vatten som förbrukats  - men det är väl en prisfrÃ¥ga pÃ¥ reningssystemet gissar jag - det man sparade in pÃ¥ reningsaggregatet fÃ¥r man senare betala pÃ¥ antalet saltsäckar Ã¥r efter Ã¥r...

---

när du har fått i gång den igen så räkna med att det tar flera cykler, kanske någon vecka innan kalkproblemen minskar på vattnet - nu är jonmassan hårdmättad med kalk och det tar ett tag innan saltsköljningarna har löst ut det mesta igen.

 






Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #6 skrivet: 05 april 2012, 23:49:57 »
Verkar synkronmotorn/klockmotorn  som driver verket fungera övh. dvs vrider sig  den svarta pÃ¥ 'kugghjulet' sig sakta med tiden och verkar själva motorn jummen.

fungerar den manuella regenereringen  (vredet nere till vänster, tryck den och vrid den motsols till 'start' enligt vridpilen), den kan dock vara beroende pÃ¥ om klockmotorn fungerar eller inte.

klockmotorn drivs uppenbarligen av 24 Volt växelström, så det är bara att följa sladden och förhoppningsvis hittar du en transformator antingen som en klump på sladden eller som en klump i vägguttaget. kolla att du har ström i vägguttaget, det kanske är så enkelt som att en säkring gått.

själv tycker jag det verkar vara lite slösigt med en vattenreningssystem som genererar pÃ¥ tid och inte efter hur mycket vatten som förbrukats  - men det är väl en prisfrÃ¥ga pÃ¥ reningssystemet gissar jag - det man sparade in pÃ¥ reningsaggregatet fÃ¥r man senare betala pÃ¥ antalet saltsäckar Ã¥r efter Ã¥r...

---

när du har fått i gång den igen så räkna med att det tar flera cykler, kanske någon vecka innan kalkproblemen minskar på vattnet - nu är jonmassan hårdmättad med kalk och det tar ett tag innan saltsköljningarna har löst ut det mesta igen.

Klockan funkar, motorn blir varm den tickar ocksÃ¥. Ström finns i uttaget och transformatorn är av modell stor klump som sitter direkt vid uttaget. Ska vredet nere till vänster stÃ¥ pÃ¥ start för att det ska funka? :) Nu stÃ¥r den ju pÃ¥ "treated water"... ?  Va ner nu och vred den till start iallafall sÃ¥ fÃ¥r vi ju se :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #7 skrivet: 06 april 2012, 08:33:01 »
själv tycker jag det verkar vara lite slösigt med en vattenreningssystem som genererar pÃ¥ tid och inte efter hur mycket vatten som förbrukats  - men det är väl en prisfrÃ¥ga pÃ¥ reningssystemet gissar jag - det man sparade in pÃ¥ reningsaggregatet fÃ¥r man senare betala pÃ¥ antalet saltsäckar Ã¥r efter Ã¥r...


Min reaktion också. 25 kg salt i månaden tyder dessutom på ett fruktansvärt hårt vatten eller otrolig vattenförbrukning om inställningarna är rätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #8 skrivet: 06 april 2012, 09:04:41 »
Eftersom inte alla "piggar" ( max två tycker jag mig se på bilderna på skivan med veckodagar) som ska dra runt "ventilerna är intryckta "ladas" filtret max 2 ggr i veckan. El "laddning" brukar förbruka ca 3 kg salt men det beror naturligtvis på hur stort filter man har. Mitt är ca 1 meter högt och när alla ungarna bodde hemma fick det ladda 2 ggr i veckan, det var lite mer än nödvändigt. I dag kör jag 1 gång i veckan och har minskat inställningen för saltförbrukningen. Mitt vatten har en hårdhetsgrad av 16 dH och det är nästan bara kalk.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #9 skrivet: 06 april 2012, 10:51:34 »
Ja, det stämmer att 2 av piggarna är intryckta. Dock sÃ¥ har jag fortfarande ingen aning hur det fungerar med inställningarna pÃ¥ denna maskin. Och nÃ¥ salt gÃ¥r det inte Ã¥t, sÃ¥ uppenbarligen är nÃ¥tt fel? Jag vred den till "start" igÃ¥r kväll. Nu när jag gick ner stog den pÃ¥ "treated water" igen. SÃ¥ nu vred jag den till start igen.. Rätt eller fel?  :o

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #10 skrivet: 06 april 2012, 11:41:47 »
När den har gått ett varv stannar den på "rätt" ställe. Vrider du till start så börjar en ny "reningsrunda" av filtret.
 Det sitter nÃ¥gra filter inne i "klumpen" som kan vara igensatta, dom kommer man Ã¥t genom att lossa pÃ¥ "plastskruvar". men innan du provar det sÃ¥ stäng av vattnet och vrid pÃ¥ förbikopplingarna som sitter pÃ¥ baksidan där kopparrören är anslutna. I värsta fall fÃ¥r du köpa ett nytt filter, man kan hitta dom pÃ¥ nätet för under 10 000:- och det är inte sÃ¥ besvärligt att byta själv.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #11 skrivet: 06 april 2012, 14:12:29 »
När den har gått ett varv stannar den på "rätt" ställe. Vrider du till start så börjar en ny "reningsrunda" av filtret.
 Det sitter nÃ¥gra filter inne i "klumpen" som kan vara igensatta, dom kommer man Ã¥t genom att lossa pÃ¥ "plastskruvar". men innan du provar det sÃ¥ stäng av vattnet och vrid pÃ¥ förbikopplingarna som sitter pÃ¥ baksidan där kopparrören är anslutna. I värsta fall fÃ¥r du köpa ett nytt filter, man kan hitta dom pÃ¥ nätet för under 10 000:- och det är inte sÃ¥ besvärligt att byta själv.

Så jag lossar alltså dom där två stora "plast locken" som sitter i bakkant och där under finns det ett filter?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #12 skrivet: 06 april 2012, 14:24:40 »
NEEJ, det är mindre skruvar som brukar sitta på sidorna, dom ser ut som plast bultskallar eller en bultskalle med en "konstig stjärnskruv" sa 18 - 20 mm i diameter, kanske två på varje sida.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #13 skrivet: 06 april 2012, 14:57:03 »
NEEJ, det är mindre skruvar som brukar sitta på sidorna, dom ser ut som plast bultskallar eller en bultskalle med en "konstig stjärnskruv" sa 18 - 20 mm i diameter, kanske två på varje sida.

Men... vrider jag "knappen" till start så kommer det vatten ur slangen som går till golvbrunnen. Det borde väl tyda på att det inte är stopp? :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Avhärdningsmaskin!?
« Svar #14 skrivet: 06 april 2012, 15:27:17 »
Jag mins inte vart i "systemet" filterna satt men det är inte säkert att dom är "öppna" bara för att det kommer vatten vid start, det är ju lite olika ventiler som öppnar vid olika tillfällen och hur kanalerna gÃ¥ inne i "toppen pÃ¥ ditt filter vet jag inte. Men funktionen är ungefär sÃ¥ här, Förstkopplas hela systemet förbi sÃ¥ att man under processen fÃ¥r oavkalkat vatten i kranarna, sedan backspolars filtermassan sÃ¥ att ev fasta och lösa föremÃ¥l ska Ã¥ka ut i avloppet, sedan sugs saltblandningen upp ur behÃ¥llaren som innehÃ¥ller salt och saltlag, det fÃ¥r sakta cirkulera genom filtermassan och löser dÃ¥ ut den kalk som sitter fast och det spolas ut genom avloppet. När det är färdigt sköljs filtermassan med rent vatten sÃ¥ att allt salt försvinner samt att det fylls pÃ¥ med nytt vatten i salttanken och sist växlar en ventil och skickar rÃ¥vattnet genom filtret sÃ¥ att det blir avhärdat. Man brukar kunna ställa in hur mycket salt som ska förbrukas varje gÃ¥ng samt hur mycket avhärdat vatten man ska blanda in i rÃ¥vattnet ut i huset för att fÃ¥ en lagom hÃ¥rdhet i kranarna. Man kan inte använda enbart det vatten som  gÃ¥tt genom filtermassan dÃ¥ det är för mjukt för att vara nyttigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 656
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!