Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konvertera frÃ¥n direktel  (läst 15128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Konvertera från direktel
« skrivet: 22 augusti 2010, 12:11:49 »
Hej
Jag har under nÃ¥gra Ã¥r funderat pÃ¥ att konvertera mitt nuvarande uppvärmningssystem som är direktverkande el till bergvärme. Efter februaris elräkning pÃ¥ dryga 6000 kändes det högaktuellt, när den här sommaren sedan bjöd pÃ¥ inomhustemperaturer pÃ¥ 30 grader sÃ¥ känns konverteringen huggen i sten. För att kunna fÃ¥ en ekonomi pÃ¥ projektet som kan betala sej sÃ¥ kommer jag att göra mesta jobbet själv dÃ¥ jag är i hantverkssvängen själv sÃ¥ är det inte nÃ¥gra problem. Men när det kommer till att räkna pÃ¥ eventuella dimensioneringar sÃ¥ känns det som rena grekiskan för mej. Men som tur var finns internet och jag hittade detta eminenta forum med alla samlade kunskaper. Den enkla vägen skulle vara att kontakta ett flertal leverantörer och be dem göra hembesök för att sedan offerera mej  och utifrÃ¥n det kunna samla information om vad som krävs, men dÃ¥ jag själv driver eget inom mÃ¥leribranschen sÃ¥ anser jag det synnerligen oetist att ta upp deras tid om jag inte har intentionen att köpa deras paketlösning. Jag har vid ett flertal tillfällen gjort hembesökt hos kunder och upptäkt att deras enda syfte är att suga mej pÃ¥ information om arbetets uförande samt fÃ¥ veta hur mycket dom kan tjäna pÃ¥ att utföra det själv. Därför sätter jag min förhoppning till er kära forummedlemmar som flera av er verkar brinna för ämnet.
Mina förutsättningar är : ca 125 m2 entreplan stående på torpargrund på berg i Värmdö kommun. därtill tillkommer en inglasad veranda på 25 m2 med värmekabel som i ett senare skede förmodligen kommer att läggas med vattenburen golvvärme. övervåningen är en öppen yta bestående av endast en vägg som delar av ett rum totalyta ca 60 m2 som inte värms upp idag men ändå hålls relativt varmt från bottenvåningen, och 20 m2 förrådsyta. vi har idag en luftluft pump som förser vardagsrum med värme men i övrigt är spridningen relativt dålig trots ganska öppen planlösning. vi har en beräknad årsförbrukning på 23000 kw och jag har ett svagt minne att det var 28000kw innan vi sänkte innetempen till 20 grader och installerade pumpen. Ytterväggar består av 15-20 cm gullfiber taket 35 mm lösull. Fönsteruppsättningen består av 3 glas med en kasett plus en ytterbåge. Håller samtigt på att bygga ett garage på 40 m2 beläget ca 25 m från huset vilket jag har för avsikt att förse med golvvärme via en kulvert. vi är 3 i familjen varav en tonårsdotter.
Tacksam för alla förslag avseende borrdjup , förslag på värmepump samt dimensionering av radiatorer.
Tack för att du tog dej tida att läsa ända hit  :)
Mvh Sören

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från direktel
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2010, 17:57:35 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.

Det ska finnas en lathund för dimensionering av radiatorer men jag hittar den inte just nu.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertera från direktel
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2010, 18:16:16 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.

Det ska finnas en lathund för dimensionering av radiatorer men jag hittar den inte just nu.  Sc:,h

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=show&cat=7

Kanske?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2010, 22:44:37 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.


kommer det att täcka mitt total effektbehov eller mÃ¥ste jag spetsa med elpatron den kallaste tiden?  Om sÃ¥ är fallet vad kan man uppskatta den förbrukningen till?
Finns det någon vinning i att välja att borra 10-20 m djupare eller hänger djupet ihop med storleken på VP?
Är det viktigt att ha rätt storlek på radiatorerna eller handlar det bara om att inte köpa för små, jag menar är så stora som möjligt att föredra?

mvh Sören


Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Konvertera från direktel
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2010, 00:16:26 »
kommer det att täcka mitt total effektbehov eller mÃ¥ste jag spetsa med elpatron den kallaste tiden?  Om sÃ¥ är fallet vad kan man uppskatta den förbrukningen till?
Detta överlåter jag åt Carl N att svara på.

Finns det någon vinning i att välja att borra 10-20 m djupare eller hänger djupet ihop med storleken på VP?
Det är bara en fördel, men om det ekonomiskt försvarbart är en annan fråga. Men borrhålet skall också överleva några värmepumpar till.
I mitt fall blev jag rekommenderad att borra 130 meter (118 meter aktivt) men valde att lägga till 20 meter.
Idag ångrar jag det inte. Min inkommande köldbärare sjunker till -0,5 ºC i slutet på vintern. Förra vintern bottnade den på -1,5 ºC.
Det viktigaste är nog att vet vilket material det är i berggrunden. Granit=bäst. Jag har röd sandsten=inte så bra.

Är det viktigt att ha rätt storlek på radiatorerna eller handlar det bara om att inte köpa för små, jag menar är så stora som möjligt att föredra?
Det viktigaste är att den effekt VP lämnar med kompressor + eltillskott kan avges av alla radiatorer vid dt30.
Eftersom du precis som jag konverterar från direktverkande el till vattenburet är det dumt att inte göra det riktigt.
Du bör dimensionera radiatorerna för en framledningstemp på max 55 ºC.
Om du då summerar effekten för alla radiatorer vid dt30 bör summan bli VP's avgivna effekt med kompressor + max vad elpatron ger.
I mitt fall ger min VP knappt 6 kW. Elpatronen kan gå in med 3 eller 6 kW. Det betyder att mina radiatorer bör avge knappt 12 kW.
Mina radiatorer avger bara drygt 11 kW, men det räcker bra.
Vad som kan hända om radiatorerna avger för lite effekt är att returtemeraturen till VP blir för hög och då stannar kompressorn och värmepumpen tillverkar värme med enbart elpatron.
En sak till - du bör ha en vattenvolym i radiatorer och rör på 20-25 liter/kW som VP avger med kompressor.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från direktel
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2010, 07:38:31 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.

kommer det att täcka mitt total effektbehov eller mÃ¥ste jag spetsa med elpatron den kallaste tiden?  Om sÃ¥ är fallet vad kan man uppskatta den förbrukningen till?

Jag utgick från din siffra på 28 000 kWh och drog ifrån hushållsel men lade till garage på 40 m2. Jag har inte kalkylprogrammet tillgängligt just nu men mellan tumme och pekfinger blir energitäckningsgraden ca 99%, vilket innebär ca 300 kWh i elspets.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2010, 17:34:32 »
Planeringen fortskrider ringde en borrare imorse och 6 timmar senare träffades vi för att titta pÃ¥ plats, en kvart och  ett handslag senare är borrningen beställd. Känns nervöst att bollen är i rullning nu efter nÃ¥got Ã¥rs grubblande menjag vet att  om jag inte startar nu kommer jag att grubbla nÃ¥gra Ã¥r till .
Tur att jag har er forummedlemmar som kan backa upp mej  ;) . MÃ¥ste fylla i en anmälan till kommunen men har ju inte bestämt mej för vilken pump sÃ¥ det är nÃ¥gra uppgifter jag inte har svar pÃ¥.
1 Kollektorns längd : avser dom total längd från pump ner i hål och till pump igen?
2 Frostskyddmedel i köldbärare: Hellakem enligt borraren, är det ett bra val?
3 Andel frostskyddsmedel i % : ?
4 Köldmedium i värmepump: ?
5 Mängd köldmedium (kg) : ?
6 Övriga tillsatser (tex. korrosionsihibitorer) : ?
7 Avgiven effekt vid 0/35 gr. C : ?
8 Tillförd effekt vid 0/35 gr. C : ?
9 Avgiven effekt vid 0/50 gr. C : ?
10 Tillförd effekt vid 0/50 gr. C : ?

Borraren talade om en spiralformad kollektorslang som skulle vara 30% effektivare och 30% dyrare, är det något att grunna över?

Jag har ju följaktligen ingen erfarenhet av modeller och fabrikat på pump men jag vill ha en pump med inbyggd varmvattenberedare på 7- 8 kw. Kom gärna med förslag, för och nackdelar. då jag kommer köpa enbart pump och göra installationen själv med bistånd av någon röris så kanske inte alla fabrikat går att köpa?

Tack på förhand
/Sören

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Konvertera från direktel
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2010, 19:22:04 »
Jag är själv Nibefantast, så Nibe 1245-8 eller 1226-8 kanske? 1245 har lite mer finesser än 1226.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertera från direktel
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2010, 19:31:05 »
Det står lite om 'turboslangen' här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28438.0;all
Men du kanske inte blir så mycket klokare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #9 skrivet: 23 augusti 2010, 20:37:26 »
Det står lite om 'turboslangen' här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28438.0;all
Men du kanske inte blir så mycket klokare...

Nej det hade du nog rätt i  ;) , men jag läste igenom hela ämnet alltid fastnar nÃ¥t

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från direktel
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2010, 21:01:47 »
1. Jag tror det är borrdjup som avses.
2. Jag tro det räcker med att ange om det är etanol, märket (Helachem) är nog inte lika väsentligt.
3. Vanligen 30%.
6. Jag tror inte man har inhibitor i etanol.
Övriga uppgifter får du när du valt märke på din VP.
Men ska du ange nÃ¥tt nu sÃ¥ duger väl siffrorna frÃ¥n vilken som helst, t ex  Nibe 1245-8. (Förutom denna kan du enkelt komma över Bosch och CTC.)
4. R407C
5. 2,3 kg
7. 8,01 kW
8. 1,74 kW
9. 6,94 kW
10. 1,96 kW
« Senast ändrad: 23 augusti 2010, 21:04:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #11 skrivet: 23 augusti 2010, 22:40:49 »
Jag är själv Nibefantast, så Nibe 1245-8 eller 1226-8 kanske? 1245 har lite mer finesser än 1226.

Vad menar du med finesser?

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Konvertera från direktel
« Svar #12 skrivet: 24 augusti 2010, 00:50:38 »
Jag är själv Nibefantast, så Nibe 1245-8 eller 1226-8 kanske? 1245 har lite mer finesser än 1226.

Vad menar du med finesser?
Poolstyrning, styrning av flera klimatsystem, styrning av FLM (kanske xx26 har också iofs, skummade bara manualen), schemaläggning, egna kurvor och lite annat smått och gott.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Konvertera från direktel
« Svar #13 skrivet: 24 augusti 2010, 12:27:14 »
Skulle vilja säga så här.
Eftersom du tänker dej att ha golvvärme i uterum och garage så kanske det är värt att investera i en värmepump som kan styra fler klimatsystem. Du kan då låta ett klimatsystem styra golvvärmen. Det andra klimatsystemet styr radiatorerna.
Dock är 1245 nÃ¥gra tusen dyrare än  1226. Dessutom mÃ¥ste du köpa till NIBE's tillbehör till VP för att kunna köra mer än ett klimatsystem.
Tror det går att lösa även med en billigare VP men då behöver man väl istället investera i annan kringutrustning.
Kan inget om detta, men vill iallafall väcka dina tankar att fundera på hur din lösning skall se ut.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
SV: Konvertera från direktel
« Svar #14 skrivet: 24 augusti 2010, 13:17:10 »
MÃ¥larn

Tänk på att det är viktigt att du får rätt djup på hålet. Det viktiga är hur många meter vatten det finns i hålet. Om energikalkylen säger 160 meter, så kan det ju vara 40 meter ner till vattnet och då måste du borra 200 meter. Du kan inte chansa på detta, för det går ej att ändra efter borrningen är gjord.

Borra gärna minst 20 meter extra än vad dina kalkyler säger, det ångrar du aldrig.

Du har inte talat om hur många meter du beställde från borrgubben - undrande ::)
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #15 skrivet: 24 augusti 2010, 14:51:27 »
MÃ¥larn

Tänk på att det är viktigt att du får rätt djup på hålet. Det viktiga är hur många meter vatten det finns i hålet.

Du har inte talat om hur många meter du beställde från borrgubben - undrande ::)

Vi talade om ca 160 meter . Han hämtar nog slangen när hÃ¥let är klart. Jag har en vattenbrunn pÃ¥ fastigheten  med vattenpelaren ca 12 meter ner i hÃ¥let.
Kommunen har ett säkerhetsavstÃ¥nd pÃ¥ 30 meter mellan vatten och energibrunn det skulle göra 15 meter kollektor frÃ¥n hÃ¥l till torpargrund med ca 10 meter berg idagen. finns det nÃ¥gon bra lösning att skydda slangarna frÃ¥n yttre Ã¥verkan samt kyla? rörisolering i ett 110 markrör skulle det räcka? FrÃ¥gan är om risken för saltvatteninträngning i dricksvattnet ökar markant om man naggar lite pÃ¥ avstÃ¥ndet? Borraren flaggade för att kommunen kan neka ett 160 m hÃ¥l pga. risken för saltvatteninträngning och istället föreskriva 2x 80 meter.  Finns det nÃ¥gra för eller nackdelar med det om man kompenserar sÃ¥ att man fÃ¥r samma aktivt djup? kostnaden för borrning skulle inte pÃ¥verkas. Glömde bort att frÃ¥ga om foderrör men det används väl alltid enligt normerna även om det är berg i dagen , eller?

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
SV: Konvertera från direktel
« Svar #16 skrivet: 24 augusti 2010, 15:18:47 »
Foderrör används alltid oavsett det är berg eller annat (det är väl lag på minst 2 meter foderrör indrivet i berget + den ytan ovan berget upp till ex. gräsmattan).

Låter ju bra att det inte är långt ner till grundvattnet.

160 meter aktivt borrhål är ju en god början, fast jag hade lagt till så det blev 180 meter aktivt (+ det antal meter som ni bedömer det är ner till grundvattnet).

Citera
ca 10 meter berg idagen. finns det någon bra lösning att skydda slangarna från yttre åverkan samt kyla?

En av mina grannar har bara berg runt sitt hus och p.g.a. terrängen fick han borra ca 25 meter nedanför själva huset. Slangen går därför dragen ovanpå berget från borrhålet till huset, så den är synlig hela vägen. Det som gjorts efter dragningen av slangen är att dom klätt slangarna med isolering (ngn typ av grått runt skumgummi). Detta såg ju inte särskilt trevligt ut, så dom beställde hem ett rejält lass med jord som dom lade över slangen/isoleringen och sedan sådde dom gräs på. Det ser fortfarande lite underligt ut med en lång slingrande grässträng uppför berget, men det är ju bättre än den fula grå slangisoleringen.
« Senast ändrad: 24 augusti 2010, 15:34:13 av COCS »
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #17 skrivet: 24 augusti 2010, 22:27:06 »
Jag hade vid första planeringen tänkt att ersätta vvberedaren i tvättstugan med den nya pumpen men dÃ¥ det blir en väldigt central placering i mitt flera gÃ¥nger tillbyggda hus och till pÃ¥ köpet blir stÃ¥ende pÃ¥ ett träbjälklag sÃ¥ har jag fÃ¥tt kalla fötter, vad tror ni skall jag ge upp den tanken?  om jag väljer bort det alternativet sÃ¥ Ã¥terstÃ¥r att regla upp ett rum pÃ¥ inglasade verandan eller försöka att flytta ut slamavskiljare och sluten tank som finns i utrymmet under. mina funderingar är dock, hur mycket yta behöver jag vid uppregling av ett nytt "pannrum" ? utrymmet under verandan kräver att jag gjuter ett golv och dÃ¥ blir nog höjden begränsad till 1800- 1900. fungerar det eller blir det för lÃ¥gt?

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #18 skrivet: 24 augusti 2010, 22:47:13 »
Jag har med hjälp av länken till  http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=18 och formeln 40w/m3 försök räkna ut storleken pÃ¥ mina radiatorer. om jag räknar av bad och tvätt som idag har elkabel men i senare skede skall ersättas med vattenburen golvvärme och ett utrymme som vi ej fastställt användningsomrÃ¥de för sÃ¥ Ã¥terstÃ¥r ca 105 m2 i bottenplan enligt länken skulle det ge en total pÃ¥ 7350 w och med formeln 8380 w. känns det som rimliga siffror ?jag har tittat efter radiatorer pÃ¥ ett antal sidor men pÃ¥  första stället heter de s11, s21, s22 etc. pÃ¥ nästa ställe c11, c21,c22 osv. pÃ¥ 3dje siten heter de d11, d21, d22 vad är det för skillnad ? pÃ¥ den 3dje siten stÃ¥r "Watt vid DT30* 766watt,DT50*1504watt " vad skall jag gÃ¥ efter?

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Konvertera från direktel
« Svar #19 skrivet: 25 augusti 2010, 01:10:45 »
Hej MÃ¥larn,
Jag har med hjälp av länken till  http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=18 och formeln 40w/m3 försök räkna ut storleken pÃ¥ mina radiatorer. om jag räknar av bad och tvätt som idag har elkabel men i senare skede skall ersättas med vattenburen golvvärme och ett utrymme som vi ej fastställt användningsomrÃ¥de för sÃ¥ Ã¥terstÃ¥r ca 105 m2 i bottenplan enligt länken skulle det ge en total pÃ¥ 7350 w och med formeln 8380 w. känns det som rimliga siffror ?
Det blir ca 70-80 W/m2 vilket låter rimligt om jag jämför med mina radiatorer. Mina radiatorer är dimensionerade att avge 50-80 W/m2.

jag har tittat efter radiatorer pÃ¥ ett antal sidor men pÃ¥  första stället heter de s11, s21, s22 etc. pÃ¥ nästa ställe c11, c21,c22 osv. pÃ¥ 3dje siten heter de d11, d21, d22 vad är det för skillnad ?
Nu kan jag inte de olika fabrikaten, men 11 brukar vara definitionen för en konvektionsradiator med en vattenkammare och en konvektionsplåt. 21 = dubbla vattenkammare och en konvektionsplåt. 22 = dubbla vattenkammare och dubbla konvektionsplåtar.
Alla fabrikat är väl i princip lika, men på Purmo's hemsida ser du en bra förklaring på de olika radiatortyperna
http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/purmo-compact-typer.htm

på den 3dje siten står "Watt vid DT30* 766watt,DT50*1504watt " vad skall jag gå efter?
Du skall välja en radiator som avger erfoderlig effekt vid DT30. Om Watt-antalet inte stämmer -> välj en något större modell.

I inlägget nedan har jag bifogat en pdf-fil som innehåller dimensioneringsråd från Thermopanel. Du kan ju kolla vad du får för resultat med den.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25509.msg245448#msg245448

Slutligen:
Om du väljer en värmepump som kan avge 7 kW (med enbart kompressorn) så ger den definitivt 10 kW om elpatron behöver gå in med 1:a steget, vilket inte är alltför osannolikt att så sker om det blir riktigt kallt. För min del börjar elpatronen att gå in vid ca -13°C.
Det betyder att då får du 10 kW som skickas ut i värmesystemet. Eftersom dina radiatorer bara avger 8 kW kid DT30) kan du råka ut för hög returtemp och kompressorn stannar enligt mitt tidigare påpekande i denna tråd.
Men du avser antar jag att värma även 20 m2 ytterligare med golvvärme samt kanske också ett uterum, vilket betyder att den avgivna effekten ökar markant och det förmodligen inte blir ett problem.
Dock vill jag påpeka att du riskerar problem med hög returtemp så länge ditt värmesystem inte klarar av att avge all effekt värmepumpen levererar. Ditt totala värmesystem bör (anser jag) avge "VP's effekt med kompressor" + "elpatroneffekt".
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #20 skrivet: 25 augusti 2010, 07:18:59 »
Hej
Om jag Skulle dimensionera mina radiatorer att avge ca 10 kw totalt vad händer då när jag i ett senare skede kommer att komplettera med golvvärme? blir det ett problem då? Eller är överdimensionering inte samma problem? Hur mycket effekt avger en golvvärme slang per meter?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertera från direktel
« Svar #21 skrivet: 25 augusti 2010, 07:23:57 »
Hej MÃ¥larn,
Jag har med hjälp av länken till  http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=18 och formeln 40w/m3 försök räkna ut storleken pÃ¥ mina radiatorer. om jag räknar av bad och tvätt som idag har elkabel men i senare skede skall ersättas med vattenburen golvvärme och ett utrymme som vi ej fastställt användningsomrÃ¥de för sÃ¥ Ã¥terstÃ¥r ca 105 m2 i bottenplan enligt länken skulle det ge en total pÃ¥ 7350 w och med formeln 8380 w. känns det som rimliga siffror ?
Det blir ca 70-80 W/m2 vilket låter rimligt om jag jämför med mina radiatorer. Mina radiatorer är dimensionerade att avge 50-80 W/m2.

jag har tittat efter radiatorer pÃ¥ ett antal sidor men pÃ¥  första stället heter de s11, s21, s22 etc. pÃ¥ nästa ställe c11, c21,c22 osv. pÃ¥ 3dje siten heter de d11, d21, d22 vad är det för skillnad ?
Nu kan jag inte de olika fabrikaten, men 11 brukar vara definitionen för en konvektionsradiator med en vattenkammare och en konvektionsplåt. 21 = dubbla vattenkammare och en konvektionsplåt. 22 = dubbla vattenkammare och dubbla konvektionsplåtar.
Alla fabrikat är väl i princip lika, men på Purmo's hemsida ser du en bra förklaring på de olika radiatortyperna
http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/purmo-compact-typer.htm

på den 3dje siten står "Watt vid DT30* 766watt,DT50*1504watt " vad skall jag gå efter?
Du skall välja en radiator som avger erfoderlig effekt vid DT30. Om Watt-antalet inte stämmer -> välj en något större modell.

I inlägget nedan har jag bifogat en pdf-fil som innehåller dimensioneringsråd från Thermopanel. Du kan ju kolla vad du får för resultat med den.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25509.msg245448#msg245448

Slutligen:
Om du väljer en värmepump som kan avge 7 kW (med enbart kompressorn) så ger den definitivt 10 kW om elpatron behöver gå in med 1:a steget, vilket inte är alltför osannolikt att så sker om det blir riktigt kallt. För min del börjar elpatronen att gå in vid ca -13°C.
Det betyder att då får du 10 kW som skickas ut i värmesystemet. Eftersom dina radiatorer bara avger 8 kW kid DT30) kan du råka ut för hög returtemp och kompressorn stannar enligt mitt tidigare påpekande i denna tråd.
Men du avser antar jag att värma även 20 m2 ytterligare med golvvärme samt kanske också ett uterum, vilket betyder att den avgivna effekten ökar markant och det förmodligen inte blir ett problem.
Dock vill jag påpeka att du riskerar problem med hög returtemp så länge ditt värmesystem inte klarar av att avge all effekt värmepumpen levererar. Ditt totala värmesystem bör (anser jag) avge "VP's effekt med kompressor" + "elpatroneffekt".

Varför inte välja en VP som klarar hela effektbehovet? Då slipper man riskera hög returtemp med påföljande onödig elpatrondrift.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertera från direktel
« Svar #22 skrivet: 25 augusti 2010, 07:28:07 »
Hej
Om jag Skulle dimensionera mina radiatorer att avge ca 10 kw totalt vad händer då när jag i ett senare skede kommer att komplettera med golvvärme? blir det ett problem då? Eller är överdimensionering inte samma problem? Hur mycket effekt avger en golvvärme slang per meter?

Överdimensionering av radiatorerna är egentligen bara positivt. Då får du lägre framledningstemp, vilket ger bättre verknngsgrad på VP'n. De enda nackdelarna är att installationen blir dyrare och att radiatorerna kan se stora ut.
Det är ju ändå husets värmebehov som styr, så det går inte åt mer energi för att radiatorerna är större...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från direktel
« Svar #23 skrivet: 25 augusti 2010, 07:30:56 »
Jag hade vid första planeringen tänkt att ersätta vvberedaren i tvättstugan med den nya pumpen men dÃ¥ det blir en väldigt central placering i mitt flera gÃ¥nger tillbyggda hus och till pÃ¥ köpet blir stÃ¥ende pÃ¥ ett träbjälklag sÃ¥ har jag fÃ¥tt kalla fötter, vad tror ni skall jag ge upp den tanken?  om jag väljer bort det alternativet sÃ¥ Ã¥terstÃ¥r att regla upp ett rum pÃ¥ inglasade verandan eller försöka att flytta ut slamavskiljare och sluten tank som finns i utrymmet under. mina funderingar är dock, hur mycket yta behöver jag vid uppregling av ett nytt "pannrum" ? utrymmet under verandan kräver att jag gjuter ett golv och dÃ¥ blir nog höjden begränsad till 1800- 1900. fungerar det eller blir det för lÃ¥gt?

Man ksn ju ställa upp VP:n på vibrationsdämpande fötter typ dessa, så tror jag att det ska funka. Så farligt brukar det inte låta (fast det beror på vad man är van vid). Själv bytte jag till BV från olja och det vart mycket tystare.

http://www.energibutiken.se/vibrationsdampare/64-sylodyn-extra-mjuka-vibrationsdampare-for-varmepumpar.html
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 19:49:11 av Rickard »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Konvertera från direktel
« Svar #24 skrivet: 25 augusti 2010, 10:51:29 »
Slutligen:
Om du väljer en värmepump som kan avge 7 kW (med enbart kompressorn) så ger den definitivt 10 kW om elpatron behöver gå in med 1:a steget, vilket inte är alltför osannolikt att så sker om det blir riktigt kallt. För min del börjar elpatronen att gå in vid ca -13°C.
Det betyder att då får du 10 kW som skickas ut i värmesystemet. Eftersom dina radiatorer bara avger 8 kW kid DT30) kan du råka ut för hög returtemp och kompressorn stannar enligt mitt tidigare påpekande i denna tråd.
Men du avser antar jag att värma även 20 m2 ytterligare med golvvärme samt kanske också ett uterum, vilket betyder att den avgivna effekten ökar markant och det förmodligen inte blir ett problem.
Dock vill jag påpeka att du riskerar problem med hög returtemp så länge ditt värmesystem inte klarar av att avge all effekt värmepumpen levererar. Ditt totala värmesystem bör (anser jag) avge "VP's effekt med kompressor" + "elpatroneffekt".

Varför inte välja en VP som klarar hela effektbehovet? Då slipper man riskera hög returtemp med påföljande onödig elpatrondrift.

Menade inte att man skall välja en värmepump som är för liten. Vet man husets effektbehov vid DUT är det ju inget problem. Men antar att <Målarn> precis som jag bara har en total elförbrukning att gå på. Då finns ju alltid risken att man åker på lite eltillskott vid riktigt kall väder.
Väljer man en värmepump som levererar hela husets effektbehov med enbart kompressorn så kan man råka ut för många start o stopp vilket heller inte är bra, men det kan lösas med en volymtank.

Sen är min erfarenhet också så att är man 5 personer i hushållet som duschar i princip varje kväll så får värmepumpen fullt upp med att ladda varmvatten vilket i sin tur kan skapa stort värmeunderskott som i sin triggar eltillsatsen för att hinna ikapp. Med det menar jag att eltillskott kan vara svårt att undvika, men det blir å andra sidan förmodligen inte fråga om så många timmar som eltillsatsen är aktiverad.
Sen kan man också prioritera ner varmvattenladdningen, men man vill ju ha lite komfort också.
Vårt hushåll kanske inte är att betrakta som normala varmvattenförbrukare, och vi borde kanske ha haft en extra VVB som spetsar med el för att avlasta värmepumpen, men om det är ekonomiskare än att få eltillskott vet jag ej.
Vi snittar på ca 700 kWh/år för tillsatsel under de knappt 5 år VP'n varit i drift.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #25 skrivet: 26 augusti 2010, 20:27:18 »
Jag är själv Nibefantast, så Nibe 1245-8 eller 1226-8 kanske? 1245 har lite mer finesser än 1226.

Vad menar du med finesser?
Poolstyrning, styrning av flera klimatsystem, styrning av FLM (kanske xx26 har också iofs, skummade bara manualen), schemaläggning, egna kurvor och lite annat smått och gott.

Ok , om jag förstår det rätt så går 1226 bort om jag vill kombinera radiatorer och golvvärme, hur är det med kyla på sommaren?

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #26 skrivet: 26 augusti 2010, 20:39:25 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.

Om jag väljer att flytta ner min luft/Luft i garaget och bara värma huvudbyggnad med bergvärme, är det fortfarande inom samma storlekar jag skall fundera?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från direktel
« Svar #27 skrivet: 26 augusti 2010, 20:52:16 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.

Om jag väljer att flytta ner min luft/Luft i garaget och bara värma huvudbyggnad med bergvärme, är det fortfarande inom samma storlekar jag skall fundera?

Jepp, min uppskattning baserades på siffran 28000 kWh/år (om det är inklusive hushållsel).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Konvertera från direktel
« Svar #28 skrivet: 27 augusti 2010, 02:24:26 »
Ok , om jag förstår det rätt så går 1226 bort om jag vill kombinera radiatorer och golvvärme, hur är det med kyla på sommaren?

Kan inte exakt vad som skiljer 1226 och 1245.
Vad man kan se i databladen är att avgiven effekt är lite lägre på 1226. Annan kompressor?

Golvvärme kan du ha ändå, men den måste kopplas mot radiatorsystemet. Därmed kan man inte ha en egen värmekurva som t.ex. ger lite värme till golven på sommaren om så önskas. Nu kanske det finns lösningar för det (volymtank och avstängningsventil till radiatorerna?)

För frikyla gäller samma sak (det grundar jag på att dessa tillbehör finns till 1245 men inte till 1226). Du kan inte styra frikylan via kylkurvor i värmepumpen. I min frikyleinstallation har jag valt bort NIBE's tillbehör för styrning av frikyla (kostar 7000:-) och låter fläktkonvektorns termostat starta cirk.pumpen för frikyla.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #29 skrivet: 25 oktober 2010, 20:38:57 »
Äntligen damp mitt tillstånd från kommunen ner i lådan, 9 veckor o 3500 kronor. Ska ringa borraren i morgon . Har kommit fram till effektavgivning på 10400 från radiatorerna vid dt 30. därtill tänker jag installera en fläktkonvektor huvudsakligen för frikyla men även för tillskottsvärme kallaste tiden. Skrotar nog planerna på kulvert till garaget och flyttar ner ll-pumpen i stället.
« Senast ändrad: 22 november 2010, 21:49:07 av MÃ¥larn »

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #30 skrivet: 22 november 2010, 21:56:52 »
Funderingarna över val av pump fortskrider, måste nog bestämma mej snart. Pratade med en röris idag som talade varmt för CTC, har förstått att de använder en lite annorlunda teknik för att värma värme och varmvatten samtidigt. Han poängterade dock att vid högre konsumtion av varmvatten så går en elpatron in och värmer då pumpen inte lagrar någon större mängd varmvatten , stämmer det? vad kan anses som högre konsumtion? jag är väl en som gärna duschar en kvart och vill väl helst inte använda elpatron för det, eller handlar det om större mängder vatten?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Konvertera från direktel
« Svar #31 skrivet: 22 november 2010, 22:50:36 »
Funderingarna över val av pump fortskrider, måste nog bestämma mej snart. Pratade med en röris idag som talade varmt för CTC, har förstått att de använder en lite annorlunda teknik för att värma värme och varmvatten samtidigt. Han poängterade dock att vid högre konsumtion av varmvatten så går en elpatron in och värmer då pumpen inte lagrar någon större mängd varmvatten , stämmer det? vad kan anses som högre konsumtion? jag är väl en som gärna duschar en kvart och vill väl helst inte använda elpatron för det, eller handlar det om större mängder vatten?

Har ingen ctc själv men sök på forumet så får du se att det finns problem med vv om man vill undvika elpatron jag valde bort ctc pga vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från direktel
« Svar #32 skrivet: 23 november 2010, 07:15:05 »
vad kan anses som högre konsumtion? jag är väl en som gärna duschar en kvart och vill väl helst inte använda elpatron för det, eller handlar det om större mängder vatten?

En kvarts dusch kan nog anses som högre konsumtion.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fjord

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #33 skrivet: 23 november 2010, 07:36:49 »
Hej.
Ska du ha en pump som är riktig duktig på varmvatten så ska du kanske kolla på Thermia G2 N u när det är kallt ute så får du extra mycket varmvatten utan att det kostar extra.
Lycka till i ditt val. :)
thermia optimum G2,klart maj-10. 180 m borra,172 aktivt.1,5plan 143kvm,byggår 1966, enrörsystem.Enhörna utanför S-tälje.5 personer i hushållet. Tidligare 3kbm olja.Keddy regal murspis.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #34 skrivet: 02 december 2010, 19:31:52 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.

Det ska finnas en lathund för dimensionering av radiatorer men jag hittar den inte just nu.  Sc:,h

Förhoppningsvis kommer borraren pÃ¥ mÃ¥ndag tillslut. Jag har nu mer eller mindre bestämt mej för Bosch EHP LW/M  dÃ¥ den verkar vara bra pÃ¥ varmvatten. tänkte "lyxa" till med 170 m aktivt. Har konstaterat att det är i princip samma pris pÃ¥ 7 kw och 9 kw, vad är för och nackdelar med stor eller liten pump?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera från direktel
« Svar #35 skrivet: 02 december 2010, 21:09:26 »
Fördelar är mindre eller ingen tilläggs el nackdelar något flera starter kanske.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Konvertera från direktel
« Svar #36 skrivet: 03 december 2010, 08:18:37 »
Jag valde bort CTC på grund av att jag anser dess konstruktion är en kompromiss mellan litet/smidigt och funktionellt.
Jag tror det gå få bättre verkningsgrad att inte blanda varmvatten och värmevatten i en liten tank.
Jag tror det är bättre med växelventil än shunt ur verkningsgrad synpunkt.
Men jag är absolut ingen specialist och man ska inte underskatta placeboeffekten dvs jag har valt bort den pumpen och är nöjd med det! :)

Citera
Jag hade vid första planeringen tänkt att ersätta vvberedaren i tvättstugan med den nya pumpen men dÃ¥ det blir en väldigt central placering i mitt flera gÃ¥nger tillbyggda hus och till pÃ¥ köpet blir stÃ¥ende pÃ¥ ett träbjälklag sÃ¥ har jag fÃ¥tt kalla fötter, vad tror ni skall jag ge upp den tanken?  om jag väljer bort det alternativet sÃ¥ Ã¥terstÃ¥r att regla upp ett rum pÃ¥ inglasade verandan eller försöka att flytta ut slamavskiljare och sluten tank som finns i utrymmet under. mina funderingar är dock, hur mycket yta behöver jag vid uppregling av ett nytt "pannrum" ? utrymmet under verandan kräver att jag gjuter ett golv och dÃ¥ blir nog höjden begränsad till 1800- 1900. fungerar det eller blir det för lÃ¥gt?

Jag har precis som du säger och var lite orolig inför uppstarten.
Träbjälklag, mitt i huset. I stort sett rakt under sovrummet.
Men jag kan lungt säga dig att det är inga problem!
Har man dörren öppen in till pannrummet så hör man den, annars kan man ana att den går.
Just nu har jag dessutom rivit bort golv/isolering från golvet ovanför pannrummetprecis utanför sovrummet, öppna dörrar och det är inget som stör ändå.
Jag kör med en IVT med scroll kompressor.
Jag upplever luft/luft värmepumpar inomhusdel lever om mycket mer än min bergvärmepump.

Det man kan tänka på med träbjälklag är att det blir ganska tungt, så jag valde att förstärka lite när jag ändå gjorde om golvet i det blivande pannrummet.
Man får räkna med ca 400kg med inbyggd vv-beredare. Läser man lite installationsanvisningar för kaminer så brukar man kunna hitta rekommendationer för när man ska förstärka träbjälklaget.

Storlek pannrum:
Mitt pannrum är nog inte mer än 1.2x1.2m och med snedtak från trappen. 1.9m takhöjd är nog möjligt men rörisen är nog gladare om det är 2m. Jag har under pannan varierande från 2m till 1.8m och då fick jag se till att inte ta ut ledningar från pannan där det är som lägst.


//Micke
« Senast ändrad: 03 december 2010, 08:21:33 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Konvertera från direktel
« Svar #37 skrivet: 03 december 2010, 08:31:13 »
Angående val av pump så gick mina tankar enligt följande:

CTC - Valdes bort i ett tidigt skede pga av ovanstående.

Resten (Nibe, IVT, Bosch, Thermia) spelade ingen roll för mig men tankarna gick som följer (priset/förtroende belv slutligen avgörande)

Nibe - Kolvkompressor, mer ljud?, jag har hört ett antal som haft kompressorhaveri, troligen den mest sålda pumpen. Men de har gått upp i pris, deras nya 1226 är snikigare i funktionalitet än motsvarande konkurrenter tex ingen shuntstyrning.
Kanske något högre verkningsgrad än konkurrenternas scroll kompressor? Hur det är i praktiken vet jag inte?

IVT/Bosch - Samma maskiner. Scroll kompressor såg jag som en liten fördel även om verkningsgraden kanske är snäppet sämre än Nibes kolv komp? Valet föll till slut på denna pga pris/förtroende för installatör.

Thermia - Scroll kompressor. Har troligen lite bättre teknisk lösningar än sina konkurrenter. Hade det varit samma pris/förtroende så hade jag nog valt Thermia framför IVT/Bosch.


Detta är mina uppfattningar och åsikter och ingen större vetenskap bakom. Jag resonerade enligt ovan när jag handlade pump.
Komments?

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Konvertera från direktel
« Svar #38 skrivet: 06 december 2010, 23:36:27 »
Var och lyssnade på en Nibe med liknande placering som min dvs mitt i huset.
Nibe med kolvkompressor låter betydligt mer än min IVT.
Nu är jag nöjd att det inte blev Nibe...

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #39 skrivet: 07 december 2010, 21:25:39 »
Var och lyssnade på en Nibe med liknande placering som min dvs mitt i huset.
Nibe med kolvkompressor låter betydligt mer än min IVT.
Nu är jag nöjd att det inte blev Nibe...

//Micke


Tack , nu är mitt beslut cementerat, Det får bli en Bosch med Scrollkompressor

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #40 skrivet: 09 januari 2011, 23:32:38 »
Hej
Börjar nojja över att jag köpt för stor pump, blev en bosch 9 kw.  För att om möjligt miska antalet starter tänkte jag lägga en 200 l begagnad nibe beredare. Behöver jag montera den stÃ¥ende som den är konstruerad för eller fungerar det lika bra att ha den liggande?behöver värmen skiktas eller är det bara vattenvolymen man eftersträvar? I sÃ¥fall kan jag lägga den under huset och spara yta inomhus. Borrar är pÃ¥ 90 m och bör komma ner till beställda 180 imorgon.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Konvertera från direktel
« Svar #41 skrivet: 10 januari 2011, 00:10:53 »
Du bör ha den volymtanken ståendes den väg den är avsedd att stå som varmvattenberedare för att du ska tillgodogöra dig volymen på bästa sätt.
Jag tror du har valt rätt storlek på pump. Bättre ett snäpp för stort än ett för litet tycker jag i efterhand.
Jag har själv installerat 6kW och har vid -30 grader ute ca 30% kvar av pumpen, men då tillkommer 2x25kvm tillbyggnad och i framtiden även separat garage och förråd.
I efterhand ångrar jag mig att jag nog skulle ha satt in lite större pump för framtiden.
När du får igång pumpen och blivit kilowatt jägare som oss andra så inser du fort att det är värre att behöva köra eltillskott än att få lite fler starter när det är varmt ute. :)

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!