Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 14 Grader, sedan omstart och allt funkar...  (läst 2484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TullstorpsMartin

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullstorp SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag vill ha gratis uppvärming
14 Grader, sedan omstart och allt funkar...
« skrivet: 12 december 2005, 11:09:57 »
Hej!

Jag har nyligen (varit igång 1,5 vecka) installerat en E9DKE i min gäststuga. Jag har haft den inställd på 16 grader, men varje gång jag varit i gästsugan har det varit 18-20 grader (i andra änden av rummet) och det har jag inte sett som något problem.

Igår skulle jag visa min svåger hur bra det är med värmepump och när jag kom ut var det bara 14,7 grader... Jag höjde temperaturen, satte den på powerfull men knappt något hände. Efter 10 minuter med temperaturinställningen på 30 grader kom det bara kalluft i "normal" utblåshastighet.

Med kunskap och bakgrund inom datavärlden tänkte jag stäng av och starta om, och mycket riktigt efter omstart fungerade värmepumpen igen och allt var som vanligt.

Nu undrar jag: vad var det som hände? Någon annan som råkat ut för liknande problem?

Installation har jag gjort själv så det finns ingen att ringa för att få hjälp...
Tegelvilla 1,5 plans med källare byggt 1958. 100kvm. Panasonic E9DKEW+Diom 20T el/olja/ved panna (endast el används)

Utloggad Znapper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Järfälla, Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Filten behövs inte längre :D
SV: 14 Grader, sedan omstart och allt funkar...
« Svar #1 skrivet: 12 december 2005, 12:24:04 »
Den kanske höll på att avfrosta.
Du såg inte om powerlampan blinkade?
Panasonic XE12CKE. Hörnradhus på 133kvm i Stockholm. Direktverkande el avstängt.

Utloggad TullstorpsMartin

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullstorp SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag vill ha gratis uppvärming
SV: 14 Grader, sedan omstart och allt funkar...
« Svar #2 skrivet: 12 december 2005, 16:21:46 »
Jag är visserligen inte 100% säker men jag tror inte det. Då borde jag ha sett det och funderat över varför den blinkade. Jag vet nämligen att den gjorde det den allra första gången den startades och då funderade jag på varför den gjorde så.

Finns det ingen som haft liknade problem, att pumpen börjar balla ur men sedan funkar efter omstart?

Tegelvilla 1,5 plans med källare byggt 1958. 100kvm. Panasonic E9DKEW+Diom 20T el/olja/ved panna (endast el används)

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: 14 Grader, sedan omstart och allt funkar...
« Svar #3 skrivet: 12 december 2005, 16:24:40 »
Buggelibugg! Eller pÃ¥ Panasonic/MicrosoftsprÃ¥k: En feature!  ;)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5078.0.html
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad sifo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 14 Grader, sedan omstart och allt funkar...
« Svar #4 skrivet: 12 december 2005, 18:01:53 »
Hej!
Har samma problem som du med min e9dke. Den har "hängt sig" flera gÃ¥nger och efter att ha slagit ifrÃ¥n huvudströmbrytaren till pumpen sÃ¥ har den gÃ¥tt normalt igen nÃ¥gon vecka!!!  Efter senaste "hängning" sÃ¥ stängde jag även av joniseringen och det verkar ha gjort gott för nu värmer den betydligt bättre och jag har inte behövt "nollställa" sen dess (ca:2veckor)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 727
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!