Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppvärmning till nytt stenhus  (läst 1768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lege

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Uppvärmning till nytt stenhus
« skrivet: 01 februari 2007, 12:51:55 »
Hej!
Jag är i full gång med projektering av en 2 plans-villa i leca, 190kvm (100+90) och behöver lite hjälp på traven med val av värmepump. Huset kommer byggas i Stockholm och. Först kändes valet enkelt, frånlufts värmepump installeras ju i nästan alla ny byggen. Men när jag har hört mig för hos olika återförsäljare så riktas nästan all uppmärksamhet till berg värmepumpen.
Vilket av nedanstående alternativ är att mest effektivt/lönsamt om man tar hänsyn till installation och driftskostnad.

-Berg värmepump
-Berg värmepump + FLM
-Frånluft värmpump

Tomten är inte tillräckligt stor för att välja mark värmepump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppvärmning till nytt stenhus
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2007, 14:14:33 »
Bergvärme på ca 6 kW eller en ComfortZone CE 50 eller 65 skulle jag titta på som första alternativ.
Jag räknar med att du får en effektbehov vid DUT på ca 7.7 kW (Max effektbehov för uppvärmning)

Bergvärmen ger dig förmodligen lite större årlig besparing, men är dyrare i installation.

Andra alternativ kan vara pellets i kombination med vakuumsolfångare för tappvarmvattnet sommarhalvåret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppvärmning till nytt stenhus
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2007, 14:25:34 »
Comfortzone rekonmmenderar nog CE65 till ett hus på 190 m2.
Övriga frånluftsvärmepumpar (IVT, Nibe) är för klena till detta hus.

I övrigt så ska du inte snåla med radiatorer om du tänker ha såna, fast golvvärme är att föredra tillsammans med värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gråben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Uppvärmning till nytt stenhus
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2007, 08:21:36 »
Hej halvproffs

Jag prövar att hängä på denna tråd då den verkar kunnnig.

Vi tittar på ett Trivselhus på 197 kvm.

De skickar med en ivt Green Line compact 7 el 8 kW och en separat ventilation som det går att sätta återvinning på, ej aktuellt om man har bergvärme.

Pumpen ingår, annars hade jag nog satsat på CE65...

Vad tror ni, jag tycker uppvärmningen är nästan det vikstigaste i kåken. Jag har hört lite dåligt om denna pump!!!?

Vi har alt hus att fundera över, men det lutar nu mot detta

Tacksam för synpunkter

Gråben

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Uppvärmning till nytt stenhus
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2007, 22:25:33 »
Försök att deala bort IVT-pumpen och satsa på comfortzone om du känner att :) det är rätt pump.

Naturligtvis ska du ha återvinning om möjligt. Sparar en del pengar om den är rätt intrimmad. 8)
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad gråben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Uppvärmning till nytt stenhus
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2007, 14:44:51 »
Trevligt med svar


Återvinningen är där om man skall ha bergvärme för en bra ventilation. Satsar man på comfortzone så återvinns värmen där och ger en ventilation i den. I båda fallen har man fresh 100.

//Gråben


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppvärmning till nytt stenhus
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2007, 16:07:20 »

Citera
De skickar med en ivt Green Line compact 7 el 8 kW och en separat ventilation som det går att sätta återvinning på, ej aktuellt om man har bergvärme.

Pumpen ingår, annars hade jag nog satsat på CE65...

Vad tror ni, jag tycker uppvärmningen är nästan det vikstigaste i kåken. Jag har hört lite dåligt om denna pump!!!?

Jag tror inte att den värmepumpen är sämre än några andra, bergvärme borde ge större besparing än frånluftsvärme, men investeringskostanden blir som regel lite högre.

Du får sätta dig med penna och papper och räkna på vad som blir mest ekonomiskt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!