Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattnet tar slut....fort.  (läst 26150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2005, 22:12:17 »
framl temp är 41 och bören visar 45grader.
VP'n har en framl temp pÃ¥ 45 och bören  visar 50grader.
Ifall den har fungerat bra, det vet jag ju inte för jag har inte behöft ngn värme förut, förutom i duschen då,
det har alltid varit dåligt med tappvarmvatten.!
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #16 skrivet: 19 oktober 2005, 22:24:43 »
Du har ej skrivit var du bor, Är det i skåne är 45 gr för hög temp nu. Det bör du ha först vid -10 till -15 gr ute.

Jag kör med 34-36 grader vid 0 gr ute.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Urban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa värme.....Ootroligt.....
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #17 skrivet: 19 oktober 2005, 22:24:58 »
Varmvatten och värme har jag aldrig haft problem med, det alltså möjlig att få det att fungera.

På din felbeskrivning av varmvattnet tror jag att vattnet strömar i fel rikting genom pannan och kan då alldrig bli högre än den temperaturen du har i nedre delen av pannan. Docj borde 45 grader upplevas som Ok. Du har antagligen en plandningsventi som kanske inte är som den borde, den är dock svår att felsöka när den sitter på plats.

Undersök att instalatören har kopplat alla rör rätt och att cirkulations pumpen för värmen sitter på framlednings röret och pumpar åt rätt håll.

Styrsystemet reagerar direkt på ändringar av inställda värden vilket ger möjlighet att testa med nya värden och direkt få respons, se vad systemet gör.
CTC EcoEL + EcoAir 107  Hus byggt 1942 65 kvm + 65 kvm källare i Södra Stockholm

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #18 skrivet: 19 oktober 2005, 23:14:27 »
Skruva ut spårskruven på din blandningsventilsratt och ta bort ratten, sen kan du vrida upp den lite till, då blir nog allt bra.
Har haft sånna fall....verkar otroligt men sant. Sc:,h
Du kan kolla att jämföra temp. före o efter blandningsventilen...

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #19 skrivet: 20 oktober 2005, 07:21:56 »
Hej ..
Jag bor 4 mil norr om Göteborg, har ca -2 grader ute i gårkväll och nu på morgonen.
Hade framledningstemp på 50grader nu på morgonen/bör på 54grader.
Har kollat alla inkopplingar för kallvatten + tappvarmvatten, även framledning + retur för elementen, cirk pumparna sitter oxå på rätt ställe.
Har nu 43grader på tappvarmvattnet efter att jag ökade i toppen till 55grader!!!!!!?????

Ställde innetemp på 24grader i förrgår kväll, ökade pannan till 55 grader, 45 i botten, ökade framledningstemp vid -15 grader från 50 till 55grader, ökade även värme av vid +18 (vet ej om det gör ngt på kurvan), ... ;D
Kollade nu på morgonen.......22grader inne >:(
Har även sänkt frånluftsfläcktarna och dämpat tillluftsventilerna....vet ej om detta har ngn inverkan.

Rörmokaren kommer idag och byter ut blandventilen, för se om det gör ngt på tappvarmvattnet.

1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #20 skrivet: 20 oktober 2005, 10:50:02 »
vad är problemet . om det system du köpt inte motsvarar dom förväntningar du/ni har på den ta kontakt medvvs firman som monterat , säg som det är,  jag förstår inte. alla mäniskor uppskatter ärlighet och då får du hjälp . tempen i den övre delen på pannan måste upp emot 80 grader för att klara det du önskar . 12 l i minuten 38 -40 grader i dusch blandare svensk tapp vatten norm.  om jag kommer i håg rätt av det min rörmockare sa till mig, och den tempen sitter ovan skickt plåten och kostar dig egentligen bara mer pengar den gången det värms upp sen är det lika mycket energi som går åt för att höja vv tempen till 55 grader och åter igen tänk på legionellan . du vill väl inte ha ihjäl någon i familjen för att du va så snål och ville spara 50 kr i månaden. har man större behov av varmvatten hörn badkar massage duschar m,m ja lessen då blir det en extra vvb som rörmockaren får dimensionera m.v.h obelix

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #21 skrivet: 20 oktober 2005, 11:24:45 »
hej chrille. vid o grader tar din fastighet cirka 7 kwh minus 10 11kwh plus 10 3,8kwh framledning för 21 grader är plus 10, 38 tillop 30 retur . o grader 45 t 38 r  minus 10  55 t 42 r önskas varmare blir framledningen cirka 5 grader varmare per önskad rums grad hadde nog valt ctc 111 och en större tank till din kåk för en större besparing med ökad komfort när man tittar i besparings programmen och den inomhus temp du önskar ligger värmepumpens bryt punkt på cirka 2 plus . dimensionerande effektbehov för din fastighet är13,7kwh minus 15 grader och 21 plus invändigt vill man ha varmare en så får man börja plussa på effekt behovet . samt att övre delen på panna måste ligga på 70-80 grader dels för varmvattnet dels för att täcka ditt radiator system somm kallas för 80/60 och tillops ledningen kan aldrig bli varmare en vad du har ställt den övre elpatronens bryt temperatur på. lycka till med ditt nya vp system . m.v.h obelix

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #22 skrivet: 20 oktober 2005, 15:14:42 »
Hej obelix.

Jag fattar inte varför jag skall ha så hög framledning nu med VP när det räkte med en framl temp på 48-50grader när
jag hade oljepannan förut...och då var det ca -15 grader ute.Jag tror inte att mitt system är ett 80/60 system då.

Jag är inte snål heller när det gäller vv, vill ju ha ca 45grader i tappvarmvattnet bara, och inte som det är nu 40grader
som efter ca 1min sjunker till en bit över 35grader....blir inte sjönt att duscha då...bara irriterande.
« Senast ändrad: 20 oktober 2005, 19:47:22 av chrille »
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #23 skrivet: 20 oktober 2005, 19:55:37 »
Hej. ;D

Har 50grader på tappvarmvattnet nu i kranarna, var tydligen tvungen att höja pannan till 55 grader..(verkar
vara sisådår med nogranheten på pannans tempgivare).
Tydligen så är det den gamladuschblandaren som ställer om sig efter en liten stund, för det är bara att höja
igen så kommer det varmare vatten...och så blir det kallt igen,,,å så får man höja igen.

Verkar änna som om även framl tempgivaren visar nästan 8-10 grader för mycket, ???..läste av den med en temppistol som rörmokar'n hade med sig.....kan nog vara därför jag inte får upp hus tempen...eller?
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #24 skrivet: 20 oktober 2005, 20:29:46 »
Hej

Just nu har jag 30 grader på mitt element i rummet där jag sitter med min kurva då ute temp är 10 grader. Det blir lagom varmt.
Det stämmer bra med Nibes kurva nr 8 och 0 gr förskjutning
« Senast ändrad: 20 oktober 2005, 20:32:37 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #25 skrivet: 20 oktober 2005, 22:01:55 »
skit oxå!!!!!! >:(

varmvattnet räcker inte till en dusch.....1 min och blandaren i botten å det är ljummet,
panntempen har sjunkit med ca 3min dusch från 55grader till 46 och botten tempen från 45 till 39grader.
Är detta normalt!...tar vv'net slut så fort...verkar inte så bra med ctc's genomströmsberedare.
Skall man behöva skaffa en vv beredare nu då oxå?
Verkar oxå som att vp och pannan har dragit ca 180Kwh på 5sista dagarna enligt min elmätare :-[
Det har varit ca 2-5 minus ute på nätterna nu.........kan detta vara möjligt?
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad Urban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa värme.....Ootroligt.....
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #26 skrivet: 21 oktober 2005, 07:07:21 »
Du beskrev att temp givarna inte överensstämde med rörisens mätverktyg. Detta kanske är en indikations på att ditt styrsystem är defekt eller så har du fått tag på en mindre bra röris som inte kan sitt jobb.

Jag har en EcoEl och EcoAir som fungerar utmärkt både för värme och tappvarmvatten. Kapaciteten på tappvarmvatten räcker att fylla ett normal stort badkar och där efter blir det lite svalt om pannans över temp är 55 grader. Höjde den till 60 grader så ökar kapaciteten märkbart.
CTC EcoEL + EcoAir 107  Hus byggt 1942 65 kvm + 65 kvm källare i Södra Stockholm

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #27 skrivet: 21 oktober 2005, 09:58:19 »
OK... skall testa att höja till 60grader och se om vattnet räcker.
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #28 skrivet: 21 oktober 2005, 21:29:07 »
hej chrille . nu till lit e mattematik  att tappa 12 liter vv i minuten 38 grader dÃ¥ Ã¥tgÃ¥r det 25 kwh energie för att värma upp den mängden 8 vatten till 38 för att ett sytem ska klara det mÃ¥ste man lagra den mängden energie nÃ¥nstans och rör vöxlaren har en dimensionerande temperatur av hur mycket energi kan förflyttas emellan medierna har du tillexempel endast 60 grader i den övre tanken sÃ¥ gÃ¥r det för fort igenom slingan och den hinner inte med att värma vattnet till 55 grader blandningsventilen släpper allt genom pannan och kyler ut den lilla mängd energie som finns lagrad för att klara topparna pÃ¥ varmvattnet. om undre delen pÃ¥ pannan inehÃ¥ller 200l 45 gradit vatten sÃ¥ har du lagrat frÃ¥n 8-45 vilket är 37 grader vilket blir 8,59kwh den övre delen hÃ¥ller 80grader och skall nyttjas frÃ¥n 55-80  . 55 grader pga lägsta framledning pÃ¥ varmvatten vilket innehÃ¥ller cirka 100 liter och det blir nästan 3 kwh sÃ¥ fullt laddad panna blir det en dusch pÃ¥ max 18-20 min sen tar det inte sÃ¥ lÃ¥ng stund innan du kan göra om samma sak för dÃ¥ är panna fullt laddad igen .höjer du dusch tempen till säg 42 grader dÃ¥ faller dusch tiden som en pensions fond. med din gammla olje panna som gick i 80 grader och var laddad med ett o.50 80 h munstycke gav den 23 kwh i timmen minus rökgas förluster. sÃ¥ ställ panna pÃ¥ 80 grader i den övre delen dÃ¥ fÃ¥r du ner flödes hastigheterna inne i slingerna och om shunten öppnar över 5 sÃ¥ ska den öppna sÃ¥ lite som möjligt och det gör den om spetsen hÃ¥ller 80 grader den totala spets kostnaden pÃ¥ varm vatnet ligger pÃ¥ cirka1600 kwh om ni är fem personer i huset det är räknat med att v-p värmer vv frÃ¥n 8-45 spetsen 45-55 . termostatblandare är kalibrerade för 55gradit vv. krÃ¥nglar den köp en tryckstyrd fmm klart överlägsen . det kostar inget mer att höja tempen pÃ¥ 100 liter vatten 10 grader i vilket temperatur spann du än befinner dig i 40-50 eller 70-80 det kostar exakt lika mycke bÃ¥da parametrarna motsvarar 1,16 kwh i timmen den enda gÃ¥ngen det kostar extra är första gÃ¥ngen det blev varmt i pannan sen efter det är det maxkomfort . det här borde din sÃ¥ kallade röris veta provade han senn med en infraröd rermometer sÃ¥ gÃ¥r inte det pÃ¥ koppar, det blir fel bild tillbaka pÃ¥ instrumentet.hoppas sen att du har fÃ¥tt flödes mätare termometrar sÃ¥ du kan se att maskinen lämnar det den ska exempel flödet vid 7 kwh 6 graders delta t blir 16,7 liter i min sÃ¥nt är värdefullt för framtida felsöknig man ser pÃ¥ en gÃ¥ng om maskinen är trasig , en trasig maskin tjänar man inga pengar pÃ¥, hoppas det här gav svar pÃ¥ nÃ¥gra av dina funderingar för det är sÃ¥ här det funkar .. m.v.h obelix

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
« Svar #29 skrivet: 22 oktober 2005, 16:59:34 »
har aldrig råkat ut för tt VV tar slut även då pannan ibland stått på 36 grader då jag gått in i duschen. Snål som jag är så har jag stängt av tillskottet. Det måste vara ngt annat fel på din anläggning
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!