Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips om hur du enkelt kan sänka elförbrukningen på din Nibe Fighter 410p / 310p  (läst 112089 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kommentar till huvudinlägget (dvs det första, som jag undviker att citera:)

Börja med att redogöra för vad iden med energibesparingen grundar sig på.
Då vet man ifall man vill läsa vidare eller inte dvs om man kan använda iden.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej igen och tack för alla intressanta svar!  :)

Att köra shunten i hand är min grej. Jag har gjort så i 2 månader nu utan att behöva ändra på shunten (bara lite finlir i början tills den kommit i rätt läge) och det fungerar klockrent. Pannans temperatur ligger stabilt mellan 50-54 grader. Resten av värmebehovet kompletterar jag med alternativen. Jag bestämde mig för att inte koppla ur någon elpatron på ”hårdvaruväg” utan jag gör detta som tidigare med ”knappvalet” elpatrondrift tillåten. Om jag skulle resa bort några dagar och inte vill oroa mig för om huset blir för kallt så lägger jag bara shunten i automatik och aktiverar tillåten elpatrondrift med knapptryckningen och det är som vanligt igen.

Men jag har gjort ett par ändringar:
Tidigare var steg 1 på 6 kW (3x2 kW) och steg 2 på 3kW (3x1 kW). Det blev som sagt för mycket effekt i första steget vilket gjorde att det ibland blev en översväng på panntemperaturen med följd av att kompressorn stoppade.
För råda bot på den höga effekten i steg 1 bytte jag styrspänningskabeln till respektive kontaktor (steg 1 och steg 2) med varandra. Nu har jag istället steg 1 på 3 kW (3x1 kW) och steg 2 på 6 kW (3x2 kW).
Upptäckte att 1st 1kW elpatron inte var inkopplad på kontaktorn, den var alltså i leveranskopplat utförade (8kW), men den är nu inkopplad.

Från början var planen att koppla ur steg 1 och bara köra med steg 2, men funktionen ”extra varmvatten”  fungerade inte pga att den tydligen endast körs av steg 1. Effektbehovet är ju också var det är så det känns tryggt att ha full effekt tillgänglig om det skulle behövas utan att behöva koppla om kablar.

Vet någon när steg 2 går igång?
Det borde vara en tid eller att styrkortet har en regulator som känner av att temperaturen klarar av att höjas med enbart steg 1. När jag startade vp:n hade jag endast drygt 40 graders panntemperatur och trodde att också steg 2 skulle hjälpa till, men gick aldrig igång utan endast steg 1 var idrift, konstaterade detta genom att spänningsmäta elpatronerna.

Nu har jag inte ändrat något på min effektvakt, den borde ju inte bry sig om vilken kontaktor som är i steg 1 eller steg 2 utan bara mäta totala belastningen på inkommande faser i huset och begränsa de 2 patronerna som tidigare. Eller vad tror ni?

Upptäckte också att min värmepump inte hade begränsad elpatrondrift invald (det är då ett villkor att kompressorn är igång för att elpatronen ska få vara i drift, så vida inte kompressorn frostar av eller någon annan driftstörning). Fick flytta byglingen på styrkortet. Nu har jag horisontella streck på panelen vid uppstart (tidigare vertikala). Trodde att det kanske var därför min starttemperatur för elpatron var på 51 grader men det blev ingen skillnad. Läste i min dokumentation (till installatören) att temperaturen för start av elpatron är en fabriksinställning. Kanske skiljer temperaturen mellan olika årsmodeller och/eller mellan 410p och 310p?

Josth:  Thumbsup
Det var smart det du hade gjort för att "lura" start/stopp-temperaturen ett par grader för kompressorgivaren.
Detta motstånd skulle jag gärna vilja montera på min också för att flytta upp temperaturen ett par grader. Min kompressor har ju bara 2 grader på sig att starta innan elpatronen går igång. Jag skulle bli jätteglad om du kunde ge mig de exakta uppgifterna på motståndet samt var man kan köpa det och hur man gör själva inkopplingen? Jag hittade ett motstånd på Elfa som jag tror det var du menade, eller är detta fel?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-595-80&toc=0

Vet du något annat företag som säljer detta motstånd?

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 12 januari 2012, 22:01:33 av hampus80 »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Att köra shunten i hand är min grej. Jag har gjort så i 2 månader nu och det fungerar klockrent.

Att hand-shunta en FLVP  :o
All ära till dig, det skulle jag aldrig orka.

Vet någon när steg 2 går igång? Tack på förhand!

Jag vet exakt hur Nibes styr fungerar.
4min mellan elstegen, både upp och ner.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
TokJan:

Att steg 2 går till efter 4 minuter om inte steg 1 har klarat av att komma upp i stopptemperatur själv är jag med på. Men, jag förstår inte det med 4 minuter emellan stegen, både upp och ner?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Den kör med 3 ºC diff.
Inte rätt temp efter 4min, ett elsteg upp eller ner.

Jag har skrivit på att inte beskriva exakt hur det fungerar så du får nöja dig med det.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag förstår :) Tack så mycket!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Tror det finns lite olika villkor för när stegen kopplas in och ur beroende på modell och tillverkningsår. Urkopplingen går ganska raskt efter varandra i gamla 310P. Enklare tidstyrning och förmodligen tillåtelse steg 2-3 beroende utetemp i 310P/410P medan 640P har väl också beräkning av gradminuter med allt vad det innebär?

Något är konstigt med elpatroner tillslag vid 51 grader kanal 01. Dokumentationen säger det ska vara 49 grader. Du bör ställa frågan direkt till Nibe tycker jag. Eftersom kompressorn stoppar vid +56C är detta redan tillräckligt högt med tanke på värmepump COP och köldmediets R290 egenskaper. För dig alltså bättre att kunna sänka starttemp och stopptemp för elpatronerna för att öka kompressortiden (om inte nuvarande varmvattenkapacitet hänger på ett hårstrå med elpatronerna aktiva). Då kan man parallellkoppla en stor resistans (många kohm) med givaren till kanal 01. Detta medför dock att en olinjäritet införs och det blir svårare att snabbt tolka kanal 01 rätta värde. Effekten måste beräknas grad för grad mellan t.ex. +25C (helt tömd på varmvatten utan elpatroner) till +65C (max tank temp). Ev bör en ny tabell för detta klistras upp på panelen under fronten. Ställ upp en tabell i t.ex. Excel med orginal resistans vid varje grad samt ny beräknad resistans utifrån ett värde som kan ändras. Justera sedan värdet så att nuvarande resistans vid +51C inträffar vid +48C istället. Kontrollera att avvikelsen vid höga/låga temperaturer inte blir så stor att funktioner som "extra varmvatten" hamnar helt tokigt i verklig temperatur efter en modifiering. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Jag har kör min Nibe pump till HP-larm, 60 ºC, och de flesta gånger den kör VV körning så kör den upp till 58 ºC.

Tanken är ju förstås inte att köra vid dessa temperaturer kontenuerligt men ett motstånd gör nog ingen skada.

Propan har samma egenskaper som R134 och kan köra varmt  ^-^
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok, men det nog aningen högt. Enligt kylmedelslistan http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30671.0 har R134a kondenseringstemp +66C vid 0C ute medan R290 har kondenseringstemp +57C vid 0C ute, alltså bör R290 inte drivas riktigt lika högt i temperatur som pumpar med R134a.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Ok, men det nog aningen högt. Enligt kylmedelslistan http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30671.0 har R134a kondenseringstemp +66C vid 0C ute medan R290 har kondenseringstemp +57C vid 0C ute, alltså bör R290 inte drivas riktigt lika högt i temperatur som pumpar med R134a.

Du har rätt.

Men av 10 VV cykler så går 8 av dessa till 58 ºC.
Jag vet att det är varmt men det är inte jag som har byggt pumpen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
För dig alltså bättre att kunna sänka starttemp och stopptemp för elpatronerna för att öka kompressortiden (om inte nuvarande varmvattenkapacitet hänger på ett hårstrå med elpatronerna aktiva). Då kan man parallellkoppla en stor resistans (många kohm) med givaren till kanal 01.

Precis så skulle vara bra för min vp-drift. Varmvattenkapaciteten är inget problem (vi använder inte speciellt mycket varmvatten).
Hur gör man själva inkopplingen fysiskt då man parallellkopplar en stor resistans med givaren till kanal 01?
Vet du vad för sorts resistorer man ska använda?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Med helt avstängd anläggning och ESD-armband anslutet till chassit: Enklast att klippa (par-)ledningarna till givare elpatron kanal 01 ca 1 dm från kretskortet bakom elpanelen. Avisolera ca 10mm på varje ledare och tvinna lätt ihop med den avklippta parten och trä på en toppklämma med skruv (t.ex. Jula nr 402355). Skjut också in ena benet på resistorn och skruva åt lagom hårt så det sitter stadigt men inte går av kardeler. Trä på lagom bit isoler-/krympslang på resistorn. Likadant med andra ledaren och in med benet på resistorn å skruva åt. Nu är det parallellkopplat. Använd helst tempstabila metallfilms precisionsmotstånd 1% eller bättre. Gärna 1W som har anslutningsben diameter 0,8mm eftersom den mekaniska hållfastheten blir bättre då detta monteras i fritt hängandes. Dra åt ett buntband lite lagom runt ledningarna strax intill så det inte kan bli mekanisk belastning på resistorn om ledningarna åker isär. Om ledningarna är alltför sträckta/korta vid kretskortet kan man behöva skruva bort hela fronten och dra upp lite av slacket längre ner.

Men som sagt, börja med att räkna på parallellkopplingen till nuvarande givare för att få rätt värde och gör en översättningstabell för moddad kanal 01 till riktig temperatur. Kan vara bäst att räkna med en decimal även om displayen bara kan visa heltal grader.
« Senast ändrad: 13 januari 2012, 22:57:48 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Med helt avstängd anläggning och ESD-armband anslutet till chassit.

 ;D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kretskorten är ruskigt dyra som reservdelar... Liksom moderkortet på datorn vill jag gärna det håller sig helt, blir så jobbigt annars. Du vill ha mer spänning i tillvaron förstår jag ?  ::)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Jag har jobbat som servicetekniker på HP.

Du behöver inte mer än en hand på elementet  :D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!