Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jaha, dÃ¥ trillade temperaturen under -20, nu kostar det  (läst 5723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Utetempen trillade precis under -20 grader här i Brottby norr om Stockholm och pumpen har därför stannat. Utetemperaturens derivata är fortfarande negativ, undrar vart detta slutar?

http://franzens.nu/statlink/WebRpt.html

Får se, när temperaturen åter blir över -20 om lågtryckspressostaten löser ut, när pumpen tuffar igång.

Orkar inte bli väckt inatt, om temperaturen vänder. Skall därför precis stänga av larmsummern på IVT 290 A/W

Noterade förresten att jag hade ett dT på 4,7 grader vid -18. Därefter föll dT tillsammans med utetemperaturen ned till 4,0 när den stannade vid varmvattenproduktion.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2010, 20:59:10 »
Colt länkat till ditt system, ser man ej tillskottsvärmaren? 31.2kw? Vad är det för värde? Tycker det låter mycket för endast "pannan".

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2010, 21:14:45 »
Tillskottsvärmaren? Du menar elpatron? Den visar värde i %, ej i kW. 100% (nu när VP är avslagen) är 9,75kW om jag minns rätt.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2010, 21:36:27 »
Missade det, snygga grafer..!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Penguin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2010, 23:21:14 »
Utetempen trillade precis under -20 grader här i Brottby norr om Stockholm och pumpen har därför stannat. Utetemperaturens derivata är fortfarande negativ, undrar vart detta slutar?

http://franzens.nu/statlink/WebRpt.html

Får se, när temperaturen åter blir över -20 om lågtryckspressostaten löser ut, när pumpen tuffar igång.

Orkar inte bli väckt inatt, om temperaturen vänder. Skall därför precis stänga av larmsummern på IVT 290 A/W

Noterade förresten att jag hade ett dT på 4,7 grader vid -18. Därefter föll dT tillsammans med utetemperaturen ned till 4,0 när den stannade vid varmvattenproduktion.

Mjo.. Optima 600 med Rego800 i 154 kvm 1.5 med helt öppen övervåning och stora radiatorer här i Surahammar utanför Västerås. Är nästan 23 grader här nu och varit -18 till -20 hela dagen nästan.
Har ingen nice IVT@Home lösning, men önskar nästan det nu för den kör en jädra massa på elkassetten nu och den är nyinstallerad i höst och känns som den kanske skulle behövas en översyn vad gäller "fine tuning". Känns som den kör hela tiden och kämpar med elementen på runt 6-7kW hela tiden och drar på fullt ös 13.5kW för att dra upp varmvattnet.
Börjar bli lite nervös över elräkningen. Fortsätter den såhär per timme då kommer det bli riktigt dyrt.
Sedan stod ju båda cirkulationspumparna på III så ställde ner cirk för värmepump till I och Cirk. för radiatorkretsen till II eftersom mitt dT var 2.5. Den har varit uppe i lite över 4 efter det, men inte mer vid -18 grader också (det är därför jag är lite fundersam om jag kanske ökat elåtgången genom att jag ändrat om cirkulationspumpen på radiatorerna ett snäpp).

Installatören kommer hem den 7:e så får dra och slita lite i honom om det hela antar jag. Han har ett dräneringsrör och igenisning i övrigt att se över ändå vad gäller värmepumpen utanför som är på semester nu efter -20 tillträdde.

Hur har din värmepump grejjat avfrostningen? Hur ofta avfrostar din och hur är det med värmekabel och tid på den?

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2010, 07:56:19 »
Jag har problem med utlöst lågtryckspressostat vid kall väderlek -15 och kallare. Har dock inte fått något larm alls nu när tempen drog nedåt.

Avfrostningarna har vad jag vet gått utan problem. När det var riktigt kallt såg jag att den hade avfrostat under 4 minuters tid, maxtid tror jag är 15.

När det gäller värmekabeln så är den inställd på 15 minuter tror jag. Den monterades genom att leverantören borrade ett hål i koppen som sitter i "avloppet" inuti Optiman. Röret slutar i stuprörets avlopp 50cm bredvid Optiman och kabeln går nog ned 20cm i dagvattenröret under marken. Har inga problem med "påisning" vad jag vet. Men jag kan ha fel, det är kanske det som är problemet med låtryckspressostaten, dvs "påisning" som inte försvinner vid avfrostning?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Penguin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2010, 10:47:31 »
Jag har problem med utlöst lågtryckspressostat vid kall väderlek -15 och kallare. Har dock inte fått något larm alls nu när tempen drog nedåt.

Avfrostningarna har vad jag vet gått utan problem. När det var riktigt kallt såg jag att den hade avfrostat under 4 minuters tid, maxtid tror jag är 15.

När det gäller värmekabeln så är den inställd på 15 minuter tror jag. Den monterades genom att leverantören borrade ett hål i koppen som sitter i "avloppet" inuti Optiman. Röret slutar i stuprörets avlopp 50cm bredvid Optiman och kabeln går nog ned 20cm i dagvattenröret under marken. Har inga problem med "påisning" vad jag vet. Men jag kan ha fel, det är kanske det som är problemet med låtryckspressostaten, dvs "påisning" som inte försvinner vid avfrostning?

LÃ¥ter som min installation till stor del, men jag har inte avrinningen ut i dagvattenrör utan i rosrabatten pÃ¥ sidan om  ^-^
Men det lär dras om tror jag. Måste hitta en annan lösning vart det vattnet ska ta vägen med lite mer fallhöjd.
Dock har jag noterat att värmepumpen aldrig stannar och avfrostar i mer än max kanske 1 minut innan den går igång igen. Känts som om den kanske skulle behöva lite mer tid på sig.

Utloggad Skansmon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2010, 20:27:03 »
Hej Erik-NA
Min värmepump stannade vid -20,6 gr (envelopestopp) men vill starta upp igen vid -19,5 gr och då kommer larmet för lågtryckspressostat.
Enl uppgift från installatör: Vid envelopestopptillfället registreras aktuell utomhustemeratur (T2). Återstart av värmepumpen tillåts igen när utomhustemeraturen överstigit den registrerade + 2K efter kvitteringstiden (varaktigt i 30min).
Var ställer man 2K.
Om jag har uppfattat det hela rätt betyder det att om värmepumpen stannar vid -20,6 skall den inte tillåtas att starta förrän utomhustemperaturen är varmare än -18,6 gr varaktigt i mer än 30 min. I mitt fall verkar det som pumpen vill starta för tidigt.
Bifogar filer

Mvh/Janne

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2010, 20:45:27 »
Är ganska säker på att det inte finns någon inställning för att ändra på detta 2K (2 kelvin?)

Jag tror du kanske har samma problem som vi andra, dvs att bulben sitter på fel ställe. Läs mer här om bulbens omplacering: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29096.0;all

Jag har inte gjort det ännu, men känner trycket att prova. Är less på lågtryckslarmen.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad humpeh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2010, 21:21:52 »
Flytta bulben så är problemet ur världen............

Utloggad Skansmon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2010, 21:50:05 »
Hej igen!
Accessnivå Fabriks
Avancerad meny
Skyddsfunktioner
Kondensortemeratur minimal
Hos mig visar skalan 1 och värdet man ändrar med ratten visar 3.
Undrar om detta kan vara K2 (kelvin)

Mvh/Janne

Utloggad Sany0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2010, 22:01:23 »
Detta är inte rätt inställning, denna inställningen anger bara att pumpen inte får lov att gå igång om temperaturen i kondensorn understiger 3 grader. Detta är en inställning för att skydda pumpen om kondensorn(värmeväxlaren) har frusit. Alltså inte speciellt bra att in och ändra här inne.

Angående envelope stoppet tror jag inte det går att ändra detta och även om det går så är det inte att rekommendera. Precis som många andra säger så kan det här med att flytta bulben antagligen rätta till problemet med LP larm. Lösningen gäller dock endast dem pumpar som har scroll kompressorer, men det är där problemet är vanligast

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2010, 20:27:00 »
Detta är inte rätt inställning, denna inställningen anger bara att pumpen inte får lov att gå igång om temperaturen i kondensorn understiger 3 grader. Detta är en inställning för att skydda pumpen om kondensorn(värmeväxlaren) har frusit. Alltså inte speciellt bra att in och ändra här inne.

Angående envelope stoppet tror jag inte det går att ändra detta och även om det går så är det inte att rekommendera. Precis som många andra säger så kan det här med att flytta bulben antagligen rätta till problemet med LP larm. Lösningen gäller dock endast dem pumpar som har scroll kompressorer, men det är där problemet är vanligast

Om man flyttar bulben, påverkar det verkningsgraden? Det finns ju en anledning att den placerades på stället där den sitter
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Sany0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2010, 08:13:01 »
Det man tror är problemet är att bulben satt som orginal innan vätskeavskiljaren och när det är kallt så står det mycket köldmedium kvar där nere när det är kallt ute, detta leder då till att expansionsventilen svänger väldigt mycket när den ska försöka hitta sin balans och ibland går ner och löser på LP. Detta problem har uppdagats på dem nyare modellerna med scroll kompressor och på alla nya pumpar idag så sitter bulben på det bakre röret.

Verkningsgraden ska inte ändras pga flyttning av bulben, dock sÃ¥ kan det vara sÃ¥ att man behöver koppla pÃ¥ manometrar efter flytten och kolla överhettning, detta gör vi  alltid vid flytt av bulb. Är pumpen inte mer än 2 Ã¥r hade jag felanmält och fÃ¥tt ut en tekniker och sen kolla att han kolla bulb placeringen och flyttar han inte sÃ¥ hade jag frÃ¥gat varför han inte gör det. Utanför garantin sÃ¥ hade jag nog provat att flytta själv och kollat sÃ¥ att det inte bubblar i synglaset när maskinen varit igÃ¥ng ett par minuter.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Jaha, då trillade temperaturen under -20, nu kostar det
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2010, 07:49:56 »
Utetempen trillade precis under -20 grader här i Brottby norr om Stockholm och pumpen har därför stannat. Utetemperaturens derivata är fortfarande negativ, undrar vart detta slutar?

http://franzens.nu/statlink/WebRpt.html

Får se, när temperaturen åter blir över -20 om lågtryckspressostaten löser ut, när pumpen tuffar igång.

Orkar inte bli väckt inatt, om temperaturen vänder. Skall därför precis stänga av larmsummern på IVT 290 A/W

Noterade förresten att jag hade ett dT på 4,7 grader vid -18. Därefter föll dT tillsammans med utetemperaturen ned till 4,0 när den stannade vid varmvattenproduktion.

Jaha, då är man där igen. Utetemp -18,8 och fallande. dT är just nu 4,4 grader. Lågtryckspressostaten har inte löst ut. Bulben är ännu inte flyttad.

Kolla mer här: http://franzens.nu/statlink/WebRpt.html
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!