Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optima 700 och 290 A/W  (läst 3316 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elving

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Optima 700 och 290 A/W
« skrivet: 19 december 2006, 19:56:43 »
 8)Hej !

Jag ser att min 290 A/W går in med elpatronen fastän det endast är 3 minus grader. Enligt beskrivning för pannan och pumpen -skall pumpen räcka upp till 10 minusgrader. Är det jag som har förstått fel i beskrivningen. Har även mätt elförbrukningen och tycker den drar rätt mycket el även fast minusgraderna har varit få och när elpatronen går in vid endast 3 grader minus verkar vara fel enligt mina noteringar.
Kan någon reda ut detta ?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Optima 700 och 290 A/W
« Svar #1 skrivet: 19 december 2006, 20:04:42 »
Om den räcker till -10 grader beror väl först och främst vilken framledningstemp. du behöver.
Jag tror du fattat fel, -10 betyder att kompressorn tillåts jobba till utetemp. -10 grader, om det sen räcker till för just ditt hus verkar inte troligt. Att elpatronen går in vid redan -3 grader betyder inte att ngt är fel utan om värmepumpen är inställd riktigt så kan man kortfattat säga att kompressorn orkar inte värma upp till aktuellt börvärde och efter en inställd fördröjning så går elpatronen in för att ni inte ska frysa. När den närmar sig börvärdet stängs elpatronen av först och låter kompressorn värma färdigt, orkar den inte det utan att framledningstemperaturen sjunker återigen så kommer elpatronen in efter nedräknad tid.
Mest kyla men lite värme också

Inloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Optima 700 och 290 A/W
« Svar #2 skrivet: 19 december 2006, 21:22:38 »
8)Hej !

Jag ser att min 290 A/W går in med elpatronen fastän det endast är 3 minus grader. Enligt beskrivning för pannan och pumpen -skall pumpen räcka upp till 10 minusgrader. Är det jag som har förstått fel i beskrivningen. Har även mätt elförbrukningen och tycker den drar rätt mycket el även fast minusgraderna har varit få och när elpatronen går in vid endast 3 grader minus verkar vara fel enligt mina noteringar.
Kan någon reda ut detta ?

Hej Elving !

Optimans kompressorn tillåts gå ner till -10 ºC.
Optima 700 max effekt på ca 7,5 KW är vid en ute temp på +7 ºC.
Men effekten minskar ju kallar det blir, vid tex -9 ºC är där ingen effekt att prata om.
Man blir lite lurad när man bara tittar på Regon, och ser att, fan, är tillskottet redan i gång !
Tillskottet på 290 A/W är steglöst, så när du går ut å tittar vid då tex -3 ºC, så är kanske tillskottet endast inne med 3-4-500 W. Beroende på ditt hus effekt behov, så vid -4 ºC till -5 ºC sysslar Optiman endast med hus värmen, allt varm vatten sköts då av 290 A/W, som så klart också efter behov hjälper till med hus värmen, och då under -10 ºC, så sköter 290 A/W rubbet.
Du kan när som helst gå in i Regon, Access-nivå 1 – Avancerad meny – Tillskott – Inkopplad eleffekt, och läsa av effekt förbrukningen på tillskottet i realtid.

Hoppas att du fÃ¥r rätt pÃ¥ det hela//--  Ramsmark  --


« Senast ändrad: 19 december 2006, 21:38:54 av T Ramsmark »
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Elving

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Optima 700 och 290 A/W
« Svar #3 skrivet: 25 december 2006, 10:57:19 »
Hej och tack för svaren !

Har ej lyckats att få den informationen som Ramamark rekommendera mig. Kan någon ta det steg för steg hur jag kommer in i menyn så jag ser att läsa av effekt förbrukningen på tillskottet i realtid?

I den avancerade menyn finnes ju endast följande underrubriker: Värme,varmvatten,timers,inställning av klockan,larm,accessnivå,återgå till fabriksvärden,inaktivera larmsunner och programversion.

God Fortsättning på Julen !

önskar Elving

Inloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Optima 700 och 290 A/W
« Svar #4 skrivet: 25 december 2006, 12:00:51 »


Hej och god fortsättning pÃ¥ dig ocksÃ¥ !  tomte::

Då får gå in på Accessninvån, och ändra den till Service nivån, det gör du genom att skriva dagens datum den dagen du gör det, som i dag 1225.

Där kan du sen gå in på Avancerad meny genom att hålla meny knappen intryckt några sekunder – Tillskott – Inkopplad eleffekt, och läsa av effekt förbrukningen i realtid.

Hoppas att du förstår hur jag menar, lycka till !

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!