Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1225, varför svalpar det?  (läst 5943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad daydreamer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Nibe 1225, varför svalpar det?
« skrivet: 26 mars 2012, 09:40:08 »
Hej, har en Nibe 1225 och ibland så skvalpar den. Det låter som det "rinner till" vatten, ett ganska högt ljud jag inte hört innan. Den är ca 4år gammal, bergvärmepump.
Vad kan detta var för nåt?
Mvh DD

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1225, varför svalpar det?
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2012, 10:49:35 »
Luft? Har du kollat trycket och luftat på radiatorer och varmvattenberedare?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1225, varför svalpar det?
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2012, 11:58:54 »
Trasigt gummimembran i expansionskärlet ger precis den typen av ljud, och trycket i systemet brukar falla också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad daydreamer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1225, varför svalpar det?
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2012, 21:04:22 »
Hej, tack för svar, purjo_ och Rickard. Har luftat pannan (uppe i toppen) o kollat trycket.
Trycket på klockan ovan expansionskärlek är nere på 0,3bar, brukar vara på 0,5 bar.
Kan man lämligen lufta på nåt mer ställe än toppen på pannan?
Dags att be nån kolla på membranet alltså.......är det nån fara på taket?

Annan fråga: Har en Nibe 1225-6, bergvärme, golvvärme, kurvlutning 5, Jönköping, ratten minska/öka värme står på -2 för att det det ska bli lagom temp inne.
Är dessa inställningar vettiga?
DD
« Senast ändrad: 26 mars 2012, 21:10:01 av daydreamer »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1225, varför svalpar det?
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2012, 21:17:20 »
När skvalpar det och var?
Är det på varma eller kalla sidan?
Hela tiden eller bara då kompressorn går?

Inställningarna verkar annars vettiga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1225, varför svalpar det?
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2012, 22:57:21 »
Hur högt har du från tryckmätaren till värmesystemets högsta punkt? Tumregeln är att trycket bör vara 0,1 bar per meter plus ca 0,5 bar i 'säkerhetsmarginal'.

Ett trasigt membran ger stora/snabba tryckändringar när temperaturen varierar (T ex när kompressorn startar) och brukar vara ganska lätt att upptäcka. Kolla om du kommer åt luftventilen på expansionskärlet, det brukar vara en likadan ventil som sitter på bilhjulet. Testa att öppna den lite snabbt och se om det kommer luft. Kommer det ingen luft eller om det kommer vatten så är det problem med kärlet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad daydreamer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1225, varför svalpar det?
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2012, 07:38:11 »
Tack, Carl N och purjo_ för svar !

Carl N:
-det skvalpar på vänstersidan av pannan. Jag får inte till örat mot den vita expansionskärlet i vitplast, men låter som att det kommer därifrån när kopmressorn går.

purjo_:
-tryckmätaren sitter högst i hela installationen. Alla rör ligger nedanför den.
Är osäker på vad menar med "värmesystemets högsta punkt". Tryckmätaren sitter ca 50-60 cm ovan pannan.
När kopmressorn går sjunker trycket ngt ytterligare.
Tryckte på ventilen under exp.kärlet o det kom luft.

Fler frågor/synpunkter efter dessa rader?

mvh DD


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1225, varför svalpar det?
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2012, 08:23:03 »
"värmesystemets högsta punkt" är den högsta punkten på värmesystemet. Har man ett hus med flera våningar och expansionskärlet med tryckmätaren i källaren så måste man anpassa trycket efter höjden för att inte få vakuum längst upp. Nu verkar ju inte du ha nåt problem med det.

Om det skvalpar i den vita burken så kommer det från brineslingan och då är inte expansionskärlet och tryckmätaren relevanta.

Vad har du för vätskenivå i det vita kärlet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad daydreamer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1225, varför svalpar det?
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2012, 09:44:27 »
Tack, purjo för svar, vad snabb du är !
Jag har enplanshus, så tryckmätaren är def högst.
Efter som det kom luft fr ventilen på exp.kärlet är det kanske inget fel där ...utan....

Inte säker på att det skvalpar fr den vita burken, men det är åt det hållet...
Skakade på vita behållaren i morse, men såg ingen nivå på vätskan. Den verkade tom ! Inte bra eller !?

mvh DD
« Senast ändrad: 27 mars 2012, 09:47:36 av daydreamer »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1225, varför svalpar det?
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2012, 10:18:40 »
Nej, där har vi nog anledningen till skvalpandet. Börja med att kolla om du har nåt läckage nåstans som luktar sprit. Sen bär du fylla på enligt gängse rutin. Exakt hur man gör på bästa sätt kan säkert nån annan svara på, eller så får du söka lite på forumet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1225, varför svalpar det?
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2012, 12:06:17 »
På den där modellen av värmepump är det inte ovanligt att det läcker lite just där in/utgående KB-ledningar är skruvade ihop med värmeväxlaren, det brukar räcka att dra på muttrarna en aning så blir det tätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1225, varför svalpar det?
« Svar #11 skrivet: 27 mars 2012, 18:10:55 »
Men först bör du fylla på Brine, om det behöver fyllas mycket så måste du nog försöka få tag på köldbärarsprit, enklast är nog att fråga den som installerat grejerna.
Du kan leta läcka inne i VP:n på botten, öppna underluckan och beväpna dig med ficklampa, grönt klet tyder på att det läckt ut köldbärare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad daydreamer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1225, varför svalpar det?
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2012, 14:42:18 »
Hej och tack för respons.

Brine har jag en dunk garaget.
Ser nu att det är åtminstone 5 cm vätska i vita behållaren.

Återkommer om nån vecka när jag kollat upp de nya uppslagen o åkt färdigt på snowboarden...

/DD

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!