Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fighter 1210 7kw tappar orken  (läst 2585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
fighter 1210 7kw tappar orken
« skrivet: 13 maj 2012, 07:26:41 »
Ibland tappar vp'n orken och tar då runt 1500 w, som ska ligga på dryga 2000 w vid värmeproduktion. Då detta inträffar låter ett chippande ljud från kompressorn "öppnad låda" men frågan är om det kan vara ventilen som sitter ovanför bubbelglaset som kärvat? Jag har grundvattenvärme och snösmältningen var inte riktigt som vanlig + att jag skottat snön i vinter med traktor som också ökade vattenmängden iom snösmältning. Så väldigt kallt vatten som rann ner i brunnen sänkte kb in/ut från 5 gr till 3gr då jag körde kb+brunnspump utan kompressor. Jag fick några kb stopp då vp'n hade stått stilla för länge. Efter en lång problemfri tid så undrar jag om ventilen fastnar i något läge då den förmodligen gör större utslag än vanligt vid kb bortfall.

Oftast startar vp'n normalt men jag kör upp vvb'n "manuellt" under uppsikt innan jag lämnar hemmet. annars står den och stampar länge innan den bryter på 55 gr. Jag har fått ett LP larm men vet inte i vilken cykel det skedde. Har dessutom sänkt tillslaget tillslaget från 170gm till 60 så att inte pumpen stampar i evigheter om den får frispel och tappar orken. Pumpen är från 2002, 18500 timmar och 22600 starter.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: fighter 1210 7kw tappar orken
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2012, 08:58:04 »
Låter nästan som att expansionsventilen krånglar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: fighter 1210 7kw tappar orken
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2012, 09:32:37 »
Det kommer en rep i veckan. Det lustiga är att missljudet låter som om det kommer från kompressorn. Nu var det många starter sedan den misstartat eller tappat orken. Sista 2 dagarna....
 Rickard!! Jag funderar pÃ¥ en logger nu när ändÃ¥ mackapären e öppen. Hur exakta är givarna och vilka/hur mÃ¥nga rör ska man ha koll pÃ¥? IngÃ¥r nÃ¥gra givare i priset?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: fighter 1210 7kw tappar orken
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2012, 10:41:45 »
Köper du en logger så ingår Logger 2020, cd-skiva och nätdel.
Kabel och givare får du köpa till.
De viktigaste temperaturerna är utetemp, rumstemp, KB-in, KB-ut, vbf, vbr, varmvatten, suggastemp, hetgastemp.
De två sista kommer ju de flesta inte åt, men har du den öppen så kan du ju i vart fall sätta dit givarna.
Givarna visar mindre än +- 0.5°C fel i området -10 till +85 grader.
Normalt vid de tester jag gör så visar de mindre än 0.2 grader fel vid rumstemperatur.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: fighter 1210 7kw tappar orken
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2012, 18:12:03 »
Jäpp!!  Det var växelventilen som fluktade som en blÃ¥sbälg! Men sedan dÃ¥ vp'n tömdes pÃ¥ gas sÃ¥ saknades det 4hg. DVS 40 gram per Ã¥r i snitt. Efter bytet av växelventilen sÃ¥ fylldes lite gas och en efterkoll vid de nya lödningarna. Det var tätt men ett sjätte sinne fick repgubben att kolla den ihoppressade och ihoplödda kopparrörsstumpen som Nibe fyller pumparna med gas. Och SE!! Det gav utslag!! SÃ¥ har man en Nibe som kollats av nr 405 sÃ¥ är det inte seriöst kollat. För den lödningen är inget som börjar läcka av en slump eller slitage. Kostnaden för detta motsvarar +2 logger's kompletta med en hel drös med givare,och det känns inte rättvist att jag själv ska stÃ¥ för den tredje loggern som jag kan använda och ha nytta av. Personligen tycker jag att kontrollant 405 borde bekosta de 2 första och fÃ¥ en bock i sitt protokoll. För den lödningen skulle ha gett utslag dÃ¥ vp'n var ny om den kollats! Och förutom förlusten av 2 logger's sÃ¥ har mina elräkningar dessutom legat lite högre än nödvändigt.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: fighter 1210 7kw tappar orken
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2012, 21:48:15 »
OK, alltid kul att kunna konstatera fel i alla fall, många gånger görs det ju bara jobb som innebär utbyte av delar för att "det nog är det som är problemet".
Hoppas det funkar bra framöver i alla fall.
Har du hört med hemförsäkringsbolaget, de kanske ersätter en del av kostnaderna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: fighter 1210 7kw tappar orken
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2012, 06:08:15 »
Jag fick tipset att köra utan de inre plåtarna som täcker kompressorn om inte ljudet stör. Och klart om man kan förlänga livslängden så gör jag det. Men tro'de eller ej men den låter nu efter rep utan kompressorlåda mindre än tidigare då jag hade ljudskyddet på. Det vandrande högfrekventa ljudet är borta och det ljudet fick mig ibland mig tro mig höra mobiltelefon eller annat. Ibland ett svagt ljud av en brandvarnare som varnar för låg batterispänning. Fördelen att köra utan kåpan är att kompressorn går kallare och blir det missljud så uppfattar man dessa på ett lättare sätt. "om man nu lyssnar med det örat" Jag har dessutom grundvatten och det ger ett susande dovt ljud ifrån sig om man är i garaget. Lite ljud är sövande för mig så länge jag vet vad det är. Jag har till/frånslaget till brunnspumpen som dunkar till i väggen som jag först hade tänkt isolera bort.Men det stör inte längre och jag vaknar troligen till, om den dunsen uteblir en stund efter att vp'n stannat. För då är något galet!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!