Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: KALLT: 15 grader inne!  (läst 18652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
KALLT: 15 grader inne!
« skrivet: 04 januari 2009, 22:52:50 »
Vi köpte i somras ett gammalt hus från 1921 på totalt 180 kvm (2 plan). I detta finns en IVT C5 bergvärmepump installerad.
Jag har problem att ställa in den rätt, som det är nu så har vi 15 ºC inne, men jag har lyckats elda upp det till 17 ºC med öppna spisen. Ute är det just nu -12 grader.

Tror och hoppas på att det är någon inställning som är fel. När man trycker "info" så står det:
Stopp temp: 59,1 ºC
Nuvarande temp: 32,2 ºC

Säg bara till vad ni behöver för info så försöker jag få fram det.

Ber tusen gÃ¥nger tack i förhand, det är väldigt kyligt nu...!!!  :-\
« Senast ändrad: 04 januari 2009, 23:04:41 av chrille112 »

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2009, 23:43:31 »
Kolla i mitt inlägg här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23003.0 och min hemsida.

C5 slår lätt av pga av att eltillskottet ligger kvar för länge. Om pumpen inte går 24 timmar/dygn vid - 12 så har du felinställt. För övrigt alldelses för liten pump för det huset men inte mycket att göra åt.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2009, 00:00:25 »
Ett hus från 1921 skriver du. Är det tilläggsisolerat? Vad är det för fönster? Var i landet ligger huset?

Som lubbis skriver verkar pumpen vara aningens liten i sammanhanget, men med tillsatsel pÃ¥ 6? kw blir det ändÃ¥ upp mot 11kw totalt och det borde räcka för att fÃ¥ bättre värme än 15  ºC tycker jag.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2009, 00:10:16 »
Tack! Nu har jag läst din trÃ¥d och kollat in din hemsida. Tänkte testa att köra exakt samma inställningar som  du och se hur det gÃ¥r.

På 8.1 Tillskott fördröjning, skriver du att du kör inställningen 60, och att standard är 60. Pratar vi minuter? Min stod inställd på 10...
Punkt 8.4 och 9.2 får jag inte upp över huvud taget (är inloggad i service)

Hittade även larmlogg, där har jag fått upp några "hög retur VP" de senaste dagarna, vad betyder det?

Det är inte speciellt bra isolerat (sågspån) och finns i Gävle. Men jag tycker endå att det borde kunna bli varmare..?
Vet inte riktigt det där med tillsatsel, hur kollar man det?

EDIT: Efter ändringarna står det nu:
Stopp temp: 43,7
Nuvarande : 43,0

Då borde jag väl höja 1.2 fininställning för att få varmare?
« Senast ändrad: 05 januari 2009, 00:14:40 av chrille112 »

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2009, 00:18:19 »
"Hög retur" larmen som du fått kan bero på att termostaterna stryper flödet genom elementen och att varmt vatten därför kommer tillbaks till VP.

Du har väl alla termostater helt öppna?

Jag läste i ett av dina tidigare inlägg att vedpannan finns kvar fullt fungerande. Kan det vara så att tidigare ägare köpte något mindre VP med tanken att elda ved vid kyla?

 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2009, 00:24:05 »
Alla termostater på radiatorerna är fullt öppna, så det borde väl inte vara något problem? Kan man få de meddelandena om man ställer upp värdena för mycket? Förut var stopp temp 59 och nu är jag ju nere på 43,7.

Det lite lustiga med värmepumpen är att bland det första mäklaren sa när vi kom var att det var bland de mest kraftfulla pumparna man kan ha, som utan problem även skulle kunna värma upp vår lada på 120 kvm. Men det var ju uppenbarligen inte sant!

Den tidigare ägaren sa att han hade kvar vedpannan om något skulle hända med bergvärmen, och påstod att han inte hade använt den sedan värmepumpen installerades.

Nu har jag eldat upp till 17,3 grader. Pannan verkar ju vilja stänga av sig om 0,7 grader. Betyder detta att den kommer att hålla 18 grader nu?

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2009, 00:37:38 »
Ja det var en lustig mäklare  :o Du har en IVT C5? Som alltsÃ¥ ger 5kw värme?

Jag gissar att en VP på 10kw hade varit mer lämplig i ditt hus.

Hög retur kan du också få om smutssilen är igensatt. Öppna den och se efter om den är full med skit.

Vad ligger returtempen på förresten? På Thermia kan man ställa in vid vilken temperatur larmet för hög retur ska gå men IVT:s reglerdator kan jag inte. Jag har nämligen svårt att tro att din VP orkar värma upp hela ditt radiatorsystem (som väl också är från 1921?) till dessa höga temperaturer då larmet går.

Pannan stänger av sig skriver du. Är det alltid pga "hög retur"?
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2009, 00:45:21 »
Tjena.

I detta ämne är jag helt novis, men det slog mig, om du håller på och eldar i kaminen, var sitter då termostatet som reglerar din pump, om du nu får hög returtemp kan det ju vara att shuntet reglerar ned elementena pga värmealstringen från kamin som lurar ditt termostat ( om det nu sitter så till). Kan vara värt att kolla innan du river upp hela anläggningen i din felsökning....
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2009, 00:47:28 »
Det står IVT Greenline C5, vet inte riktigt hur många kW, men det stämmer säkert.
Har försökt bläddra i manualen för att hitta vart smutsventilen sitter, men hittar inte.. har du någon aning om hur jag hittar den?

Just nu ligger rumstempen på 17,7 - betydligt mycket skönare än för ett tag sedan. Men då har jag öppna spisen i samma rum som termometern. Dessutom inbillar jag mig att radiatorerna är varmare nu än förut. Värmen har nog faktiskt stigit med 0,7 grader så jag tror faktiskt att ändringen i pannan gör skillnad eller?

Stänga av sig var kanske lite fel ordval... Jag menade att skillnaden mellan nuvarande temp och stopptemperaturen var 0,7 grader. Antar att stopptemperatur innebär att pannan stänger av sig då eller?
Själva larmen har jag inte ens märkt av sedan jag såg dem nu i historiken. Trodde den röda larmlampan skulle lysa när man får larm?

Art deco: tack för tipset! Pannan står i ett annat rum, cirka 10 m från öppna spisen, och närmaste radiator vid öppna spisen är nog 4-5 m
« Senast ändrad: 05 januari 2009, 00:50:08 av chrille112 »

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2009, 00:53:34 »
Hmmm, nu när jag tänker efter har jag nog lurat dig angÃ¥ende smutsfiltrets samband med "hög retur"  Sc:,h  :-[ :-[

Börjar bli sent, dags att sova. Hoppas nÃ¥gon som kan IVT:s styrdator är pigg och alert imorgon.  *vinkar*
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2009, 00:56:05 »
Okej, tack för all hjälp! Jag tror nog faktiskt att det börjar lösa sig, men vi får se vad temperaturen ligger på imorgon när man vaknar...

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2009, 00:57:21 »
Pannan står i ett annat rum, cirka 10 m från öppna spisen, och närmaste radiator vid öppna spisen är nog 4-5 m

Nja, jag undrar om din inomhusgivare kanske sitter i trappan upp till övervåningen, så att värmen som stiger från kaminen far förbi där som ett slags drag och då ställer till det.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2009, 01:00:20 »
Bra fråga! Undra vart den givaren sitter.. ?

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2009, 01:05:31 »
Det är inte säkert att du har inomhusgivare. Dessa är tillbehör som får beställas av installatören, och man brukar nästan få tjata för att få en överhuvudtaget.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2009, 08:27:08 »
Nu när jag vaknade så visade termometern 17.0 grader, stort framsteg mot igår!
Kompressorn står och brummar, så den har inte slagit av - men den verkar inte ha kraften som krävs för att få upp tempen några grader till.
Kan det stämma eller finns det något mer man kan ändra som kan förbättra lite till?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!