Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av pump, djup, mm titta pÃ¥ förslagen  (läst 2904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Villa 1944

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Val av pump, djup, mm titta på förslagen
« skrivet: 14 juli 2008, 20:33:00 »

Hej,

Ska installera bergvärme men känner mig lite förvirrad då dom jag tagit in offert från tycker att just deras lösning är den rätta. Båda låter kunniga (har fått båda rekommenderade) men jag kan allt för lite för att kunna utvärdera deras argument och offerter så jag tänkte posta en fråga här.

• 160 kvm, putsat hus, två våningar, ingen tilläggs isolering.
• Tidigare energiförbrukning, 37000 (uppvärming 31000)
• Nuvarande uppvärmningssystem är en CTC elpanna från 2003
• Bostadsort Stockholm, Lidingö
• 4 personer i hushållet
• På undervåningen är det mesta uppvärmt med vattenburen golvvärme, dock sitter dessa på samma slinga som radiatorena med shuntar (mini shuntar). Golven vill man kunna ha lite varma på även på sommaren.

Förslag 1:
• 1 st IVT Greenline HT Plus C9
• Volymtank 100 liter (4-rörskopplad) med yttre cirkulationspump
• Borrning 170 m

143.000 kr

Förslag 2:
• NIBE 1235-8
• Ukw 200L
• Borrning 180 m

150.000 kr

Det som förvirrar mig är att IVT killen pratar sig så varm för den 4-rörskopplad tanken som ska vara unik och bra och tycker att 200 liters tank är att överdimentionera. Nibe VS IVT, vilken maskin är bäst?

Vad säger ni som är opartiska och insatta?

Tack på förhand!

Stefan


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av pump, djup, mm titta på förslagen
« Svar #1 skrivet: 14 juli 2008, 23:19:52 »
Båda offerterna verkar i vart fall ha tillräckligt borrdjup, har de verkligen räknat med bara 31 000 kWh i värmebehov?

Jag fick 144 meter aktivt borrdjup i min kalkyl?

Har du långt till grundvattnet kan det dock vara bra med 170 meters borrdjup. Borra i vart fall minst 150 meter totalt, helst 160 eller mer.

Om du skall köra golvvärme sommartid är det bra med större volymtank för att inte få så många start/stopp på kompressorn, annars räcker det gott med 100 liter.

Tycker du kan välja vilken som av de två offerterna.

Kanske skulle dock en CTC-anläggning kunna bli billigare då den har "volymtanken" inbyggd, du skulle slippa det utrymme som den kräver och den kostnad som den betingar.
Prova begära en offert på en CTC, kanske kan du klippa 10-20 000 kr, om det är viktigt för dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av pump, djup, mm titta på förslagen
« Svar #2 skrivet: 15 juli 2008, 06:57:41 »
• Nuvarande uppvärmningssystem är en CTC elpanna från 2003

Vad är det för modell?

Har du en EcoEl så kan du docka en CTC EcoAir eller EcoPart till den och få ner kostnaderna lite.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av pump, djup, mm titta på förslagen
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2008, 07:46:11 »
IVT:s lösning med volymtanken är väl mer komplicerad med bl.a. en extra cirkulationspump, som kostar pengar i drift. Jag skulle ha valt Nibe:s lösning som är enklare och därför också blir mer driftsäker...och billigare i längden. Men som sagt, en CTC-pump kanske är den bästa lösningen, då finns det ingen risk för knäppningar osv.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Villa 1944

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av pump, djup, mm titta på förslagen
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2008, 09:34:56 »
Tack för bra input och svar!

Rickard, när jag tittar på din beräkning så förstår jag vissa delar, men... en Nibe på 8 Kv täcker mina behov med lite marginal eller ska man titta på 10 kv?

Kollade även upp historiken på huset hos Fortum (har bara ägt huset i 6 månader)
2003: 45000 kv
2004: 44500 kv
2005: 39400 kv
2006: 42200 kv
2007: 37000 kv

Så historiskt så har förbrukningen varit högre (mild vinter 2007).

Carl N, Det är en EcoEl och det går att docka en kylmodul för bergvärme. Men när jag ändå gör en så pass stor investering så vill jag byta ut till maskin av dagens modell. Tänkte sälja den när den nya är påplats. Rätt eller fel vet jag inte. Vad kan man tänkas få för en EcoEl av 2003 års modell?

Heddan, tack för kommentaren, att den har en cirkulationspump hade jag missat... låter onekligen som en nackdel.
« Senast ändrad: 15 juli 2008, 10:05:44 av Villa 1944 »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Val av pump, djup, mm titta på förslagen
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2008, 16:27:18 »
Har man mkt golvvärme så behöver man ha en yttre cirk.pump.
Den som finns i vp är då till för att man ska kunna ställa in vp på bästa deltat.
Annars kan det bli stor skillnad in och ut och vplarmar för det,så den lösningen med 100 liters tank är en klassiker för att få det bra och problemfritt sen den som sitter i vp går endast med kompressorn liksom den till borrhålet, så så mkt dyrare drift blir det nog inte, däremot så är en 8kw för liten,där kommer du få en dyrare drift iom lite elpatrondrift, skulle välja mellan då IVT 9kw eller en Nibe 10kw
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av pump, djup, mm titta på förslagen
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2008, 06:00:33 »
Har gjort en ny kalkyl baserad på 36 000 kW för värme och tappvarmvatten.
Nu räknat på en 1235-10 kW.
Jag brukar dimensionera för så nära 65% effekttäckningsgrad som möjligt, men 61% i detta fall tror jag är tillräckligt, eltillskottet ligger ju "bara" på ca 700 kWh/år, så det finns inte så mycket mer att spara på att gå på en större maskin.
IVT:s 11 kW, eller en Thermia på 10 kW så får du en värmepump som ger en något högre uteffekt vid DUT vilket ökar effekttäckningsgraden något.

När det gäller en yttre cirkpump i ett golvvärmesystem så sitter normalt en (eller ett par) sådana redan i det vattenburna golvvärmesystemets shuntgrupper, och den i värmepumpen inbyggda brukar räcka bra för att "mata" detta system med radiatorvatten med rätt deltaT.
DeltaT:t i golvvärmesystemet är normalt lägre än det som värmepumpen skall ha, vilket gör att man (i de system jag skruvat på i alla fall) kan köra den i värmepumpen inbyggda pumpen på rätt låga varvtal och ändå få tillräckligt flöde.
I mina ögon skall det till mycket stora system för att en extra extern cirkpump skall behövas.
Alltså, en cirkpump som matar golvvärmesystem + eventuella radiatorer, och en (eller ett par) cirkpumpar i golvvärmesystemets shungrupper som kan förse golvvärmen med vatten i tillräcklig mängd så att deltaT i golvärmeslingorna inte blir så hög att man upplever för stora temperaturvariationer på golven.

Med den högre förbrukning du nu redovisar anser jag att en 8 kW värmepump blir i minsta laget, men å andra sidan kan ju tidigare ägare haft betydligt högre hushållselförbrukning än er, det KAN skilja upp till 8000 kWh/år hushållsel mellan en sparsam/liten familj och en stor/slösaktig...
« Senast ändrad: 16 juli 2008, 06:04:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av pump, djup, mm titta på förslagen
« Svar #7 skrivet: 16 juli 2008, 07:30:54 »
När det gäller golvvärmesystem och externa pumpar så är väl då en Thermia Optimum optimal med varvtalsstyrda pumpar och vad jag förstått gnaska kraftiga sådana också...
Då har du både effekten och att den kan styra deltaT själv optimalt hela tiden...eller är det något jag missar här?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av pump, djup, mm titta på förslagen
« Svar #8 skrivet: 16 juli 2008, 07:37:48 »
DeltaT på golvvärmen skall helst vara lägre (typ 3-4°C) än deltaT till/från värmepumpen (typ 7-10C), därför behöver man ha högre cirkulation i golvvärmekretsen än i värmepumpens cirkulation för att få det hela optimalt.
Jag skulle nog själv försöka hitta en lösning med enbart en cirkpump, även om det inte gav perfekt komfort på golvvärmeslingorna, men det är inget jag råder en vanlig "lekman" att ge sig in på då det kräver en hel del kunskap och injusteringar för att få det bra, och dessutom att man nöjer sig med en lite sämre komfort får att spara de hundralappar man kan spara pa att minimera pumparna.
« Senast ändrad: 16 juli 2008, 07:51:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Villa 1944

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av pump, djup, mm titta på förslagen
« Svar #9 skrivet: 30 juli 2008, 08:58:53 »
Tack för alla svar, har varit bra hjälp på vägen till beslut.

Blir IVT 11 kw med volymtank på 100 liter och 200 meter borrdjup.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av pump, djup, mm titta på förslagen
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2008, 13:27:18 »
Jag skulle nog vänta en vinter och se hur stor förbrukning ni verkligen har. Alla har vi olika vanor avseende innetemp, dusch m.m. så det kan ju göra skillnad på anläggningens storlek. Det blir ingen fördel med vare sig en över- eller underdimensionerad anläggning.

Sen är det ju viktigare att ha rätt installatör än vilket märke det är på pumpen. Installatören skall ju ta lite ansvar för att driftsätta anläggningen och trimma den, vilket inte verkar vara kutym i branschen. De flesta skyndar iväg till nästa kund...
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!